1

Tråd: net1, uppgradering, installation, roligt med din d40

Hejsan alla.
Efter att jag pokeat runt lite i ett par veckor så kan jag börja med att meddela att:
D-35'an kör en opensource brandväggsplattform som heter "pfsense" det finns en del man kan lägga till där för att få lite mervärde.

D-40'n är däremot där godiset finns.
D-40 använder openwrt, du och dina vänner/ovänner kan få root access på den genom att öppna en terminal (cmd.exe, gnome-terminal, xterm osv) och skriva "telnet wan-ip-nummer" eller "telnet lan-ip-nummer"
Ni möts av något i stil med:
root@d40#:_

väl här så märker ni snabbt hela problemet med den här lösningen från net1.

Men genom att ändra i filen /etc/opkg.conf så kan ni tighta åt installationen.
Ändra raden där det står "msp71xx" till "ar71xx" (omdöpt i openwrt kamikaze pga. konsolidering för linuxkärnans utveckling bla bla)
och sedermera:
opkg update
opkg upgrade

Så har ni uppdaterat det mesta som behöver uppdateras i systemet.

Och för att se vilka paket som finns tillgängliga för installation kan ni även skriva:
opkg list | less

Om ni i den här vyn vill komma ut från programmet less, tryck ner knappen "q" eller ctrl-c

Jag tar inget ansvar för om ni brickar er router men hade net1 varit mer seriösa om er säkerhet hade detta inte varit möjligt.


ps: ja, x-wrt kommer att kasta ut en error vid uppdatering av mjukvarurepon'a men det är för att projektet som webgui't är från inte finns längre. (net1 har alltså även här gjort en fuling)

Mvh
case (som nu har jabberserver, irc och annat godis på sin d40)

2

Sv: net1, uppgradering, installation, roligt med din d40

Ursäkta, hängde inte riktigt med här...kan du förklara dig enklare, vad som blir roligare med D40? Vilka fördelar/nackdelar?
D35, vad kan man få för mervärde om man ändrar så?
Och varför har inte Net1 sett till om bättre säkerhet för oss användare? Dumma frågor men jag vill förstå!

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.