1 Senaste redigerad av Xenix_6 (2010-01-01 20:20:02)

Tråd: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

Jag köpte en Dovado UMR strax före jul, men jag får den inte att fungera
via min 10 Mb/s ethernetförbindelse. Med mobilt bredband fungerar det utmärkt!

# country
Sverige

# mobile broadband operator
Telia 3G

# APN (Access Point Name)
online.telia.se

# USB modem model
Icon 505

# serial number of your DOVADO UMR. (i.e. 0016A6XXXXXX)
16A6108E50

# firmware version of router (displayed on the main page following the
login procedure)
4.1.1

Jag har 10 Mb/s fiber/CAT5 kopplat till en Tilgin Wood342 IP-telefonibox. Jag har dynamisk IP-adress från min ISP, Alltele.

Enligt Alltele så går IP-telefoniboxen transparent så att den publika IP-adressen går igenom till LAN-utgångarna. Det har jag verifierat genom att koppla IP-telefoniboxen direkt till min PC och där kolla med IPCONFIG.

När jag ansluter Dovadon till någon av IP-telefoniboxens LAN-utgångar så får jag ingen kontakt med nätet. Med min gamla Netgear WGR614V9 fungerar det utmärkt och det gör det ÄVEN när jag kopplar Netgearroutern mellan IP-telefoniboxen och Dovadoroutern!!

Jag har även provat att koppla mitt bredbandsuttag i väggen DIREKT till Dovado UMR (dvs utan IP-telefonibox), men med lika dåligt resultat!

Jag var till butiken och bytte till en annan Dovadorouter, men den fungerar lika dåligt!

Jag har lusläst manualen, kollat inställningar, bytt LAN-kablar, gjort fabriksreset, provat med och utan mobilmodem isatt, men inget hjälper. Jag har haft IP-telefoniboxen och Dovadorouter avstängda i över 1 timme och sedan startat IP-telefoniboxen först och när den kommit igång, startat Dovadon. Gissa om det fungerade... :-)

Vid en fördjupad koll (med Restart emellan), så ser jag att Dovadon inte får någon IP-adress från IP-telefoniboxen, inte datum och tid heller. Samma sak om jag kopplar Dovadon direkt till nätverksuttaget, dvs. utan IP-box. Kopplar jag däremot Netgearroutern mellan IP-telefoniboxen och Dovadon, så fungerar det!

Bild från WAN-inställningar med UMR kopplad till Ip-boxen.

http://www.geting.se/image.php/212038-IP-box_till_Dovado.jpg

Bild från WAN-inställningar med Netgearroutern kopplad mellan Dovado UMR.

http://www.geting.se/image.php/212039-IP-box_via_Netgear_till_Dovado.jpg

Jag har pratat med affärens mediasupport,  de hänvisade till Dovados telefonsupport som hänvisade till support@dovado.com. Mailade  några dagar före hyårshelgen, men har inte fått minsta svar. De har kanske stängt!?

Det här verkar vara ett kompetent forum, så jag lägger ut frågan här!

2

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

Underligt fel.. En möjlig (om än rätt osannolik) orsak skulle kunna vara att din ISP begränsar antalet maskiner den vill dela ut adresser till (baserat på antal unika MAC-adresser den sett på din port över tid).

Bla körde Bredbandsbolaget såhär förr i tiden - de första 10 maskinerna/prylarna jag kopplat in i min lägenhet fick alltid DHCP-adresser, men efterföljande maskiner fick ingen adress oavsett vad jag gjorde, ens om en av dem var ensamt ansluten direkt i väggen. Till slut ringde jag dem och förklarade läget, och de nollställde listan med MAC-adresser.

3

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

det skall inte vara korsad/rak TP sladd och använder den andra?

har du valt WLAN som primär anslutning, har ingen betydelse men ändå... då det kan strula om 3G modemet sitter i usb uttaget.

4

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

sajb skrev:

Underligt fel.. En möjlig (om än rätt osannolik) orsak skulle kunna vara att din ISP begränsar antalet maskiner den vill dela ut adresser till (baserat på antal unika MAC-adresser den sett på din port över tid).

Hej! Tack för svar.

Det enda ISP-supporten sa när jag ringde om mitt problem var att det kunde röra sig om en MAC-adresslåsning och de föreslog att jag skulle stänga ner både IP-box och Dovado i minst 20 min, jag hade dem avstängda i över 1 timme, men det hjälpte inte!

Jag skall fråga dem om det du beskriver, men det låter osannolikt eftersom Netgearroutern fungerar varje gång jag kopplar in den!

5

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

G-Man skrev:

det skall inte vara korsad/rak TP sladd och använder den andra?

har du valt WLAN som primär anslutning, har ingen betydelse men ändå... då det kan strula om 3G modemet sitter i usb uttaget.

Det står inget i manualen om korsad kabel, men jag har precis provat med en sådan men med samma dåliga resultat!

Ja, jag har valt "Ethernet cable in WAN port" i "Internetmenyn"!

Nu har jag Netgearroutern kopplad mellan IP-boxen och Dovadon och det funkar kanon!

Snart får Clas i sjön tillbaka Dovadon...  :-(

6

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

Hej igen,
du skulle ju kunna kolla upp MAC-adressen på WAN-sidan av Netgearroutern (står i webbgui:t, och ofta även på en lapp på undesidan burken), och sen konfigurera UMR:en att använda samma MAC för att se om IP-telefoniburken accepterar den då.. Har för mig att den funktionen finns i UMR:en även om jag inte testat det själv.

7

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

jo den finns, så prova den med ett mac# som är ok om det hjälper först.

ser ingen annan anledning varför det inte skulle funka.

kan väll knappast vara så att 'isp burken' kräver att man ansluter med 100/1000mbit eller dyl.

8

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

Hej!

Nu hänger jag inte riktigt med på hur ni menar, kan bero på den sena timmen...

Men jag har en pågående dialog med Dovados support och jag har mailat in en del loggfiler, så jag avvaktar svar, ev.  i morgon tisdag.

Tack så länge.

9

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

jo, dovado support löser det åt dig wink

10

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

Har haft samma problem med Comhem då de gillar att låsa ip'n mot mac adressen, och byter man dator så funkar inget om man inte har fler en 1 ip tilldelad till sig.
Just för comhem brukar de gå att lösa om man resettar kabel modemet. Satt en hel kväll/natt och försökte få igång en ny brandvägg som jag labbade med, men den fick ingen ip, tillslut så fattade jag att comhem hade ändrat att jag fick 1 ip istället för 4st och att den var låst till mac adressen. Så antingen klonar man tidigare adressen eller så får man vänta / resetta modemet om man har modem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

Dovadosupporten gjorde nog helg tidigt idag...

Andreas skrev:

Har haft samma problem med Comhem då de gillar att låsa ip'n mot mac adressen, och byter man dator så funkar inget om man inte har fler en 1 ip tilldelad till sig.

Jag har lite svårt att tro att det kan vara det, inga andra routrar har "bråkat". Provkörde en Belkin för ett tag sedan och den funkade utan problem.

Jag pratade med en tekniker som jobbar på företaget som servar hårdvaran i nätet, han fick skumma indikationer. Han kunde se att det satt en Dovado i ändan och när han ställde om switchen i min källare till 10 Mb/s så ändrades indikeringen på Routern från 100 Mb/s till 10 Mb/s. WAN-leden tänds och släcks när nätverkskabeln ansluts resp. lossas. Så en viss kommunikation finns...

Hur gör man för att läsa en loggfil med filändelsen .bin som den har från Dovado UMR.

12

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

Nu är Dovadoproblemet löst!

Min lokala ISP fick låna min router och kunde se att:

001967: Jan 18 13:07:53.207 CET: DHCPD: option 12 is malformed.

Sniffade då på detta och fann vad vi kan tolka att det är något fel på option 12 som är hostname, skall vara min 1 tecken långt + hostname, om inget hostname existerar skall inte option skickas med. I detta fall är värdet satt till 0 vilket i så fall är fel.

Vad jag kan förstå så är det lika för två olika accessformer i vårt nät, bägge har dock ciscoswitchar av olika modeller ME3400 och 4500.

Just nu kör jag med firmware  4.1.2.1436 Beta1 build 844 och allt fungerar OK.

13

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

G-Man

Vad var problemet då ?

Hur fixade ni det ?

14

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

Han kör en beta:

"Just nu kör jag med firmware  4.1.2.1436 Beta1 build 844 och allt fungerar OK."

15

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

Samir skrev:

Han kör en beta:

"Just nu kör jag med firmware  4.1.2.1436 Beta1 build 844 och allt fungerar OK."

Precis! Det var ett tag sedan, borde det inte komma ut en färdigtestad 4.1.2 snart?

Dovadosupporten har ställt upp bra och jag blev kompenserad för allt besvär jag haft med detta problem!

16

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

Beta ver hjälpte mig också nu funkar det !

17

Sv: Dovado UMR får ingen kontakt med fasta nätet

411, har funkat dåligt, problem efter ~1vecka osv, mysko saker som ej går att sätta fingret på direkt.
då umr med 411 'havererar' så går det ej att uppdatera fw på dom... utan att vara på plats smile
varigt 'lite' problem att prova annan fw tyvärr.