1

Tråd: Port forwarding problems

Hallojs!

Jag har precis köpt en UMR som jag har tänkt mig ha en liten industri-webserver bakom. Tanken är att koppla upp mitt arbete mot webserver, webservern mot UMR med 3G-modem, och sedan styra det från min iPhone.

Men jag får det inte att fungera fullt ut:
Just nu har jag förenklat kopplingen lite. UMR är kopplad på WANporten med fast IP på mitt hemmabredband.
Lokalt kan jag surfa till min webserver som sitter i LAN-porten.
Externt kan jag komma åt UMR via port 4430.
Men jag kan inte komma åt min webserver på ipadress:80

UMR är inställd på port forward till min webservers fasta IP, och den är inställd på att acceptera alla inkommande anslutningar för "Remote management".

Den här punkten har jag inte gjort då jag inte vet min webservers mac-adress:

Go to LAN->DHCP.
Under Static Address Assignments, select which method the server should be identified with ("MAC address" of the Ethernet card/WiFi; or the "hostname" of the computer). (see instructions on how to discover hostname or MAC address).
Fill in the "Host Identifier" field based on your selection.
Enter the desired internal address (normally anything between 2 and 254).
Click on Add.
Save Settings

Vad gör jag för fel? Det känns som att den inte gör port forward alls.

# DOVADO UMR 
# 4.1.1
# Huawei E220 (men just nu WAN)
# Telia (men just nu Ownits ethernet-bredband)
# online.telia.se (APN)
# Safari

2

Sv: Port forwarding problems

kan du inte ge static ip i serverns egna setup ?
är enklare.

skall funka OM webbservern klarar att routa via router, det kan vara blockat.
sedan måste allt ligga på olika subnät om du kopplar via lan-lab på wan porten.

3

Sv: Port forwarding problems

mm.. men tanken är att jag ska bli mobil så det är inte så jag vill ha det i slutändan.

Jag jobbar som driftsättare med olika säkerhetssystem. Vi har tagit fram en webserver som vi kan styra våra system med.
När jag kör igång de systemen ute på byggen vill jag styra våra anläggningar via telefonen. Men det finns inte så ofta internetanslutningar färdigt.

Jag vill då koppla in mitt system till webservern, webservern till UMR, och den i sin tur mot Telias 3G och sedan surfa med mobilen till min webserver.

4

Sv: Port forwarding problems

Har du försökt att testa om port 80 ens fungerar? Byt ut din Remote Management port från 4430 till 80 på routern.

5

Sv: Port forwarding problems

Japp, jag provade att ta bort mina inställningar i "port forwards" och ändra Remote till port 80, och det fungerade inte tyvärr.

Provade även den konfiguration som remote fungerade på, men satte UMRen på 3G istället, och det gick inte heller. Jag har pratat med Telia innan jag började och de säger att det inte finns några blockade portar. Men jag undrar om det är samma sak att starta en "session" från utsidan... Är det någon här som vet hur Telia gör?

Synd att det ska va så bökigt att få leka lite smile

6

Sv: Port forwarding problems

Hur testar du? Från "annanstans" eller från insidan av samma nät?

7

Sv: Port forwarding problems

Jag tycker burken känns lite mysko.
Jag har nu fått burken att svara remote på port 80 när den är kopplad på min fasta ip.
Sen går jag in och tar bort remote management och gör två stycken restart. Men det går fortfarande att komma åt burken från utsidan. :S

Förmodligen är det det som är problemet... inställningarna verkar inte sparas på rätt sätt trots att det i webgränssnittet ser sparat ut.

Hur testar du? Från "annanstans" eller från insidan av samma nät?

när jag har UMR på mitt fasta nät, så surfar jag från min 3G-puck, och vice versa.

8

Sv: Port forwarding problems

Med snabb support från Dovado har jag fått igång funktionen med min UMR på fasta bredbandet. Men när jag ansluter den via Telia 3G så fungerar det inte. Den svarar inte på någon port alls. Bifogar traceroute. Är det någon som kan bekräfta att Telia blockerar sitt nät utifrån?

Tracing route to domesideways.homeunix.com [90.232.78.118]
over a maximum of 30 hops:
1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  inaddr-5.webkonsulterna.com [193.0.253.5]
  2    <1 ms    <1 ms    <1 ms  zebra2.wk.se [193.0.253.254]
  3     1 ms     3 ms     1 ms  gw5.A144.corp.bahnhof.se [81.170.211.1]
  4     5 ms     5 ms     5 ms  ost-rr1.svl-cr1.bahnhof.net [85.24.151.58]
  5    11 ms    34 ms    10 ms  gav-cr1.sto-cr3.bahnhof.net [85.24.151.194]
  6    15 ms    15 ms    15 ms  s-b3-geth3-0-17.telia.net [213.248.97.41]
  7    16 ms    15 ms    16 ms  s-b1-link.telia.net [80.91.249.251]
  8    16 ms    15 ms    16 ms  fre-peer1-link.telia.net [80.91.247.48]
  9    16 ms    16 ms    18 ms  fre-c5-link.se.telia.net [81.228.94.12]
10    16 ms    16 ms    16 ms  hy-d5-link.se.telia.net [81.228.72.115]
11    17 ms    16 ms    16 ms  hy-d5-link.se.telia.net [81.228.79.30]
12    16 ms    15 ms    16 ms  90-229-27-217.link.se.telia.net [90.229.27.217]
13     *        *        *     Request timed out.
14     *        *        *     Request timed out.
15     *        *        *     Request timed out.
16     *        *        *     Request timed out.

9 Senaste redigerad av theoo (2010-01-27 22:16:07)

Sv: Port forwarding problems

Upptäckte nu att jag använt sökfunktionen i fel "Dovado-forum" och därav inga sökresultat på "Telia". Nu verkar det som att jag fått bekräftelse på att Telias kundtjänst inte har en aning om vad de säger. Flera där som jag pratat med säger att deras nät är helt öppet hmm Trist att man ska lägga ner en massa tid och pengar pga. att de inte kan någonting.

10

Sv: Port forwarding problems

jag bytte till tre/tele2 funkade direkt.

telia kan komposteras för min del wink

11

Sv: Port forwarding problems

G-man

"telia kan komposteras för min del"

men det betyder ju i alla fall att de är återvinningsbara och kan återuppstå som nånting nyttigt och användningsbart ;-}

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

12

Sv: Port forwarding problems

ja dom kan göra spiraler av all den ned grävda kopparen... med bly mantel runt som ligger i hela landet och läcker bly i grundvattnet.

13

Sv: Port forwarding problems

Efter en stunds chattande med Telia: Enda lösningen för att komma förbi det är att ha tjänsten Gprs Lan Access.

Han va dock inte helt hundra på såna "tekniska saker"

14

Sv: Port forwarding problems

Nu har jag fått reda på att Telias online.telia.com använder en NAT-server tyvärr

Jag väntar fortfarande svar från deras tekniker, så det kanske kanske finns en lösning...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Ad … ranslation

15

Sv: Port forwarding problems

Idag blev jag uppringd av deras tekniker. Tydligen är mitt abbonemang av äldre modell, så jag ska beställa ett nytt/uppdatera det gamla, så kan jag använda en annan APN-inställning som ska fungera bättre. Rapporterar här om det inte fungerar.

Tack Dovado för toppensupport!!! Hoppas det fungerar nu, då ska jag visa mina kollegor i hela landet så antar jag att det blir många som vill göra likadan som jag har gjort.

16

Sv: Port forwarding problems

Den andra APNen är till mitt företag så det fungerade inte heller. Däremot så slapp jag NATen när jag uppgraderade abonnemanget och då fungerar det nästan. Självklart fick jag ett nytt problem.

Om jag surfar till mitt 3G-modem via min telefon, som båda är Telia, så svarar det inte. Om jag däremot tar min tjejs Telenor-telefon så fungerar det.
Men jag har läst någonting om såna problem här på forumet så jag surfar lite på det smile

17

Sv: Port forwarding problems

Hallojs allihopa.

Jag läste precis om Opera Mini som tydligen ska ansluta till en proxy innan den surfar på nätet. På detta sätt så komprimeras innehållet och man skyfflar mindre data till telefonen.

Detta borde väl lösa mitt problem att jag inte kan ansluta min telia-telefon mot en websida på mitt 3g-modem (telia)?

18

Sv: Port forwarding problems

ja om proxy ligger på annat nät så

routing problemet är troligen härletts från trafik quotas begränsningar

19

Sv: Port forwarding problems

Inte helt omöjligt, skrev lite om de förut.
http://www.mobilabredband.se/story/102/ … ppkoppling

http://www.bandwidth.mina-filer.com/thumbs/14813.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

20

Sv: Port forwarding problems

Vad tror ni om att skriva in sin adress i google translate? Då bör ju det tolkas som att jag surfar utanför telia... eller hur?

(Jag har sagt upp mitt modem eftersom det är fel abonnemangsform, men jag ska försöka låna ett annat modem imorgon och prova.
Opera finns ju inte till iPhone tyvärr så för min del så funkade inte den idén)

21

Sv: Port forwarding problems

Rapporterar lite ifall det är någon som kanske är intresserad i framtiden.

Det gick inte så bra att använda sig av Google Translate eller Yahoos motsvarighet. Däremot gick det hyffsat bra med diverse proxy-browsers. (tex. http://hidemyass.com/)
Tyvärr fungerade inte AJAX-skripten på min server så bra då, vilket resulterade i att man tex. inte kan logga in. sad

22

Sv: Port forwarding problems

Pratade med en Telia-mobilsupport-kille för ett tag sen. Begränsningen att inte kunna surfa från Telia till Telia om sessionen startas utifrån modemet ses som ett FEL av deras tekniker. Det är tydligen felanmält men jag fick ingen prognos på när/om det skulle åtgärdas.