1

Tråd: Modem med extern antennanslutning

Finns det något usb-modem med en riktig anslutning för extern antenn. Inte den varianten som huawei E220 har med en liten kontakt på insidan. Verkar inte vara avstämt för extern antenn då signalsyrkan inte blev märkbart bättre med en 11dBi riktantenn..

2

Sv: Modem med extern antennanslutning

Det finns jättemånga olika modeller. De flesta nya modem har såna kontakter. Sierra Wireless, kanske den dyraste av alla, har på (i princip) antennanslutning på alla sina modeller. Huawei har också börjat göra likadant på de flesta nya modem också.

3

Sv: Modem med extern antennanslutning

vilka kopplar bort den interna antennen när extern ansluts?
för dom jag provat gör det iaf inte.

4

Sv: Modem med extern antennanslutning

björn björlin skrev:

Finns det något usb-modem med en riktig anslutning för extern antenn. Inte den varianten som huawei E220 har med en liten kontakt på insidan. Verkar inte vara avstämt för extern antenn då signalsyrkan inte blev märkbart bättre med en 11dBi riktantenn..

Det var ju lustigt, för min mottagning TREDUBBLAS med användning av extern antenn till mitt E220.

5

Sv: Modem med extern antennanslutning

G-Man skrev:

vilka kopplar bort den interna antennen när extern ansluts?
för dom jag provat gör det iaf inte.

Option Icon 7.2 kopplar man bort den interna antennen manuellt på när man ansluter extern antenn, då samma kontakt används för båda. Lite gammalt modem dock.

6

Sv: Modem med extern antennanslutning

Sierra Wireless gör likadant

7

Sv: Modem med extern antennanslutning

Vispen74 skrev:
björn björlin skrev:

Finns det något usb-modem med en riktig anslutning för extern antenn. Inte den varianten som huawei E220 har med en liten kontakt på insidan. Verkar inte vara avstämt för extern antenn då signalsyrkan inte blev märkbart bättre med en 11dBi riktantenn..

Det var ju lustigt, för min mottagning TREDUBBLAS med användning av extern antenn till mitt E220.

Det som hände var att signalstyrkan gick upp från ca 30% till ca 40%. Men allt gick mycket långsammare och det kopplade upp och ner hela tiden. Efter att jag nu lagt den i fönstret hemma har jag åter en signalstyrka på ca 30% men jag har en stabil uppkoppling istället som samtidigt upplevs betydligt snabbare, kan ju iofs bero på att det är ständigt uppkopplat nu istället för att koppla upp och ner hela tiden.

8

Sv: Modem med extern antennanslutning

Nu har signalstyrkan löst sig!
Monterade modemet direkt på rikantennen... Nu är det markant mycket bättre smile