1 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-08 22:32:06)

Tråd: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Edit september 2014 länk till rf status monitor, se post 3 här

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 311#p63311

Slut edit


Axessmanager ger visserligen dBm värden för båda antennanslutningarna men det går att få mer info.

Installera drivers för USB och anslut routern över USB enligt manualen. Ladda ned "Axesstel RF status monitor" som man hittar efter lite sökande på nätet. Jag använder version 1.01 som finns som zip fil.

http://rapidshare.com/files/256617679/A … r_1_01.zip

Anslut över USB. Kör ett ping med -t så att förbindelsen hålls öppen (annars kommer inte det andra antennuttaget att vara aktivt).

Det finns två fönster av intresse, dels 1xEV RF status som ger samma dB värden för kanal ett och två som axess manager vid wifi anslutning. Dessutom får man Ec/Io kvoten som visar signalkvaliteten. Man får också PN numret på den basstationssektor som man är ansluten till så att man kan se om routern hoppar mellan olika baser. Är routern ansluten till två visas båda och Ec/Io för båda.

Fönstret Data Rate Control (DRC) visar överföringshastigheten i kbit/s. Tryck på Start så börjar graferna visas. (Notera att båda fönstren togglar när man klickar på tools, lite konstigt).

Tidsupplösningen är mycket god, all info visas momentant.  DRC visar både mottagen och sänd effekt. Man ser hur sändningseffekten stiger om man "gömmer" antennen - basstationen ger order om att öka effekten. Sedan man väl blivit bekant med parametrarna är det lätt att söka bästa antennläge och kolla vilken antenn som ger bästa mottagen signal. Visserligen går axess manager att använda vid USB anslutning också, men det är mycket enklare att följa förändringar med rullande grafer.   

Det här programmet låter en inte ändra på några parametrar så det är användarsäkert, borde ligga uppe på Ice liksom tips om debug läge för modemet.

P.S. Att överföringshastigheten som bredbandskollen visar påverkas av annat än radioförbindelsens data rate  framgår av test med en laptop och en iphone 3GS. Testade direkt efter varandra visade de 2,/0,3 resp 1,6/0,3 mbit/s, samtidigt som DRC visade ca 2,7 ned. Nu visar inte DRC fönstret högsta fart som 3,072 men jag tror den farten finns där. Sedan är frågan vad USB anslutningen klarar för fart. Höjer man modemets överföringshastighet i nätverksinställningar så ändras inte angiven data rate.

Detta kollat med en takantenn bakpå volvokombins tak  och en annan på taklådan - uppsättningen är till bl a för strömmande radio. P.S. Intressant att kolla RDC när bilen är i rörelse i skog eller stad. Överföringshastigheten varierar enormt och det verkar bero på själva rörelsen, man kan inte hitta tillbaka till en dip genom att backa. Såg ockå att routern låst på två basstationer under fem minuters tid medan bilen rörde sig i stad. Detta är soft handsover och gör att avbrott undviks. Innebörden av det hele är att man ska ha bra antenner om man vill ha hög datahastighet under färd och att det är bra om programvaran för t ex strömmande radio har en buffert. I Wunder radio appen på iPhone är bufferttiden inställbar 0-20 sekunder. Frågan är hur VoIP som Skype  funkar under färd.

Usb anslutning till routern ger ofta kortare pingtider, nedåt 70 millisekunder ibland. Wifi lägger på pingtid. Ethernet anslutning ger nog kortast pingtid. Så ska man ha en snabb uppkoppling så ställer man in antennerna med USB och kopplar sedan in routern med en nätverkskabel till datorn.

Edit: tack för påpekande att RF status monitor bara funkar om man kör som administratör på Vista eller Windows 7

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Jonasolof,

jag får inte ens den här versionen av Axessmanager att visa nåt! Den version som finns hos Ice funkar.


Jag är inte så haj på det här med radio ännu, men jag jobbar på det! Ska db vara så högt eller lågt som möjligt?

Kan man (lönar det sig) att ha 2 externa antenner (1 på varje uttag)?

tackar på förhand
LaT

3 Senaste redigerad av jonasolof (2009-09-28 16:58:01)

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Antar att du med "den här versionen" menar den du fick på CD. Jag körde direkt med den från Ice.

db ska vara så lågt som möjligt bortsett från minustecknet, dvs -60  är bättre än -
100. Det framgår av manualen till D35. Svagare än -110 funkar det inte alls. -88 är fem streck lika med mycket stark signal. Kör man nära en basstation kan man se -40 dB så det finns en stor redundans i signalstyrka vilket behövs med Ice stora celler. Vid -35 riskerar routern att överstyras enligt uppgift. Det är meningslöst att söka starkare signal än ca -70. Det är förmodligen bättre med två antenner som ger -85 dB på varsitt uttag än en som ger -70 på ett. En basstation kan ligga nere. Då är det bra att kunna rikta en antenn mot en annan basstation eller att kunna koppla in en högt belägen rundstrålande antenn. 

Ja det kan ofta löna sig att ha två externa antenner. Det kan öka nedladdningshastigheten även om signalstyrkan är god på rx/tx uttaget.

Jag kallas Jonas. Jonasolof råkade bara bli signatur för länge sedan eftersom jag har båda namnen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Kom ihåg att man måste köra "Axesstel RF status monitor" som administratör om man har Vista eller Windows 7 för att det ska fungera!

5

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Någon som försökt sig på att installera drivrutinerna på en Windows 7 64-bitars (MSP_Install64.exe)?
Det krashar hela tiden, det går inte installera... Har testat både med "gula cd"-versionen och nedladdat från ice.net.
Kört som admin och kompabilitet, testat köra 32-bitar installationen med. Inget funkar.
Några tips?

6 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-21 10:01:43)

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Jaghar axxess manager från ice site och rf status manager från länken jag gett tidigare installerade på en 64 bitars windows 7 laptop (Vaio).Inget problem vid installationen, Men har inget virusprogram igång där än om det nu kan ha spelat någon roll.

Kolla att du har rätt manager, obs varningen på Ice site.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Jag har också 64-bit Windows 7 men det fungerar utan problem trots AVG antivirus igång.

Har man kompatiblitetsproblem med program av olika slag kan man alltid testa att köra dom i Vista-läge isf. XP-läge, av någon anledning brukar det fungera bättre.

Har du testat att stänga av UAC?

8

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Fick igång det efter lite meck med portar etc, kändes som förr... ingen go känsla alltså wink

Har dock tappat bort lappen jag skrev ned mätvärdena på får återkomma om dom men det funkar iallafall.

9

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Hei! Jeg har lastet ned "Axesstel RF status monitor" jeg er helt ny med dette programmet, så jeg fatter ikke alle parameter/verdier hva de betyr. Finns det en brukermanual, eller er det noen som kan fortelle meg hva de forskjellge parameter betyr?

10 Senaste redigerad av jonasolof (2010-01-01 14:06:57)

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Det finns ingen manual för end users, jag har  i alla fall inte sett någon. Men det går att lura ut den väsentliga informationen.

En del info finns i början av tråden.

Se även evdotips, bl a denna:

http://evdotips.blogspot.com/2008/02/go … tower.html

Vi är bara intresserade av det snabba dataprotokollet EVDO rev. A.

PN är identifikation av enskilda basstationsceller, tre per mast. I länken är det bara PN 450 som modemet är anslutet till. det finns ingen offentlig förteckning som översätter PN till Ice mastnamn på deras täckningskarta, det får man lista ut själv. Receive signal strength 11 dB vet jag inte vad det är. Modemet är connected och authenticated. Du kan nämligen höra en mast utan att få tillträde, t ex om du är mer än 62 km bort.

RX power vill du veta, det är mottagen signalstyrka. Vid -113 dB får du ingen kontakt, vid -88 har du fem pinnar, vid 35 överstyrs modemet.

Data rate Control är själva kvittot på förbindelsen, den går med högsta möjliga fart 3072 kbit/s (vilket uttrycks som 3,1 mbit/s)dvs max. Det är inte säkert att speedtest.net eller bredbandskollen ger det resultatet, men då är inte flaskhalsen i radioförbindelsen i alla fall.

Packet error rate är 0 %, trevligt, inga omsända paket, det hjälper upp farten.

Sedan i PN-listan (Pilote Number). Energy är Ec/Io vilket vi tolkar som signal brus. Om värdet är bättre (lägre) än 6 så finns förutsättningar för bra avkodning. Ju mer reflexer, andra signaler, ströningar osv desto sämre blir kvoten. Som du ser har PN 243 en kvot på -27,1dB, då struntar modemet i att ansluta till den basstationen som i och för sig uppfattas. Men om två basstationer båda har bra signal (låg kvot) så kan modemet ansluta till båda samtidigt. Röd text är ansluten cell, blå är kandidat för anslutning, svart är övriga.

Channel spelar ingen roll, window vet jag inte vad det innebär.

Läs hans beskrivning av hur Ec/Io varierar med trafiklast. Enkelt uttryckt så är Ec signal till dig och Io är interferens, dvs strörningar från allt annat.

Det är uppenbart att programmet hjälper en att finna bästa antennplacering.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

JonasOlof

Jag har kört Status monitorn, men det är några saker jag inte förstår.

Om man tittar på DRC-kurvan så består den av en serie typ fyrkantsvågor som når upp i mitt fall till c:a 2,4mb och om man samtidigt tittar på fälten till höger för Tx Closed, Tx Pilot och Tx Total så står de på -120, Rx Pwr står på -74.

Men vid ett tillfälle så var DRC-kurvan ett rack streck vid c:a 4,9 och samtidigt så flipprade  Tx Closed, Tx Pilot och Tx Total vid ental.

Hur skall denna bild se ut för att allt ska vara "bäst"

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

12

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Har du konstant ping med "ping -t" igång så att modemet är aktivt hela tiden?

Ett rakt streck vid 4.9 låter väldigt konstigt eftersom farten inte bör kunna gå över 3.072 såvida inte Ice experimenterar med högre fart. Jag brukar också få 2.4 som högsta. fyrkantvågorna tror jag beror på att modemet bara är aktivt intermittent.

Kan inte svara på dB talen, tror svaret finns i evdotipslänken jag gav. Jag är i Belgien och kan inte köra Ice så jag kan kolla.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Ska man pinga routern eller nån adress på nätet?

14

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

adress på nätet, så att routern håller radioförbindelsen till masten öppen. Dessutom är det så att diversitymottagningen via RX antennen bara är igång vid trafik.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av Rikard (2010-01-21 20:29:45)

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Jag förstår inte varför jag inte kan koppla upp via usb längre!?

Axessmanager säger att den finns och att den är ready men inget händer när jag vill connecta.

Har installerat vnc på iphonen och fått det att fungera och skulle bara koppla upp via usb som jag gjort tidigare och klättra upp på taket för  att fixa finjusteringen.

edit: det går inte ansluta via Axessmanager utan man måste göra det via fjärranslutningen med tel nr: #777 och lösen/användarnamn: cdma

16 Senaste redigerad av jonasolof (2010-01-21 20:36:10)

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Det är  nog enklast att försöka installera om USB, kanske t o m på annan USBport. Kom ihåg att du måste öppna för portar i routern för VNC.
Du har inte kommit åt någon knapp på routern? Den måste stå i USB läge. Då uppstår en intressant fråga. Antar att du vill använda iphonen för att kolla RF status monitor på en dator via VNC och routern. Det förutsätter att routern kan funka samtidigt över wifi och USB. Vet jag inte om den kan. En annan variant är att köra en separat router för wifi alternativt göra en adhoc uppkoppling.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

jonasolof skrev:

Det förutsätter att routern kan funka samtidigt över wifi och USB. Vet jag inte om den kan.

Det är det jag sitter och grejar med nu smile

iPhonen har kontakt med wifi men ingen uppkopling tyvärr och stationära får ju inget internt ip!? *klia, klia*

Går inte att koppla upp på wan heller med 3G, hmmm...

18 Senaste redigerad av LasseT (2010-01-22 09:15:44)

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Ok,

lite pyssel var det, men nu så, efter att jag såg att user & passw skulle va CDMA så funkar allt.
Jag kör först igång RF, sedan ansluter jag till nätet med 1xEvdo, och sedan kör jag ping www.dn.se -t via CMD och viola, nu så är det ett rakt(i stort sett) streck under DRC som ligger precis under c:a 2.4,
TxClosed  c:a 6-10,
TxPilot 0--3,
TxTotal på 0-3
RxPower -73
Ec/Io ung. -08
RSSI -32
TxPower -44

Vad kan man lära sig av detta?

Jag tror jag måste höja antennen en bit, snön på taket når nästa upp på den.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

19

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Är verkligen signal bruskvoten Ec/Io -08. Det är väldigt mycket brus. Då undrar man om du inte borde försöka rikta in dig på en annan mast. Eller var det 0.8?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20 Senaste redigerad av LasseT (2010-01-22 13:49:01)

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Ec/Io pendlar mellan -0,8 - -1,4

Kan iofs tänka mig störningar då antennen sitter på en nock parallellt med nocken och bara sticker upp ung. lika högt som det ligger snö på taket. Ska väl höja den 0,5 - 1 m så är ialla fall den felkällan borta.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

21

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Verkar vara problem att få vnc att fungera över usb och inte begriper jag hur man ska komma åt routern över usb heller?

Blir nog som jonasolof säger att man får köra på en separat router för ad-hoc->vnc->iphone vill inte heller samverka.
Jag har en D-Link DWL-G810 som telefonen vägrar hitta på ad-hoc och på infrastructure får man ingen kontakt med datorn, helskumt för med datorn kan jag konfigurera D-Linken!?

22 Senaste redigerad av jonasolof (2010-01-22 16:28:33)

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Lasse o,8-1,4 är mkt bra signal/brus kvot. Du kan prova att höja antennen.Testa även horisontellt läge.

Det ärnaturligtvis möjligt att det kan bli sämre signal/brusförhållande även om signalstyrkan mätt i dB blir bättre sedan man ändrat polarisation. Det kan inträffa om det är mycket mer störande signaler i ett visst polarisationsplan - vanligen då vertikalt.

Till skillnad från klassiska angivelser av signal brus är Ec/Io kvoten inte ett mått på önskad signal över mottagarens brusnivå utan önskad signal i förhållande till all annan energi inom frekvensbandet. Detta inkluderar andra ICe sändare, störningar från annan trafik, brus i mottagare etc. Ec/Io kommer aldrig att ligga konstant över tid eftersom kvoten beror av annan trafik. Kanske kl fyra på natten.

Normalt ställer man in på starkaste insignal, kollar att Ec/Io är låg och att DRC är hög och jämn.  Får man inte desssa parametrar att peaka på samma antennpolarisation och inriktning bör DRC avgöra och antalet omsända paket.
                           ...............................................

Rikard, Logmein appen är ett mycket enklare sätt att köra något VNC liknande över iphone. Kommer inte ihåg om det finns någon gratis testperiod. Det fina med Logmein är att du kan nå din dator utifrån utan att bry dig om dyn-dns. Jag har kört både över wifi lokalt och 3G fjärr från iphone.

vnc programmen kräver öppnad tcp port i routern med rätt inställd forwarding.

Om du inte når D35 över USB, och kontakten på routern är rätt inställd så undrar jag om du har uppgraderat routern med rätt programvara. Du kan också göra reset på routern och börja om. Koppla bort alla brandväggar och annat som kan blockera.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23 Senaste redigerad av Rikard (2010-01-23 21:37:09)

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Borde inte vara nått prob. att ansluta via wan eftersom jag satt routern på DMZ (med datorns ip) och jag har den allra senaste firmware som finns.

Det går då inte att nå routern med 192.168.0.1 och kör jag ipconfig i cmd så finns mycket riktigt ingen ip mot routern heller så hur jag ska ansluta mot den begriper jag inte.

Ska testa med en gammal router istället för det fungerar iallafall.

*edit*

Med en gammal trådlös dellrouter fungerar vnc som en dans åtminstone inom mitt eget nätverk, nu ska det tweakas antenn big_smile

24 Senaste redigerad av Rikard (2010-01-24 18:51:21)

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Tänkte fixa justering lite men är osäker på hur jag ska göra.
Så här ser det ut nu innan jag går upp på taket:

http://i45.tinypic.com/33fgdwi.jpg

Efter justering och jag antar att den är bättre?

http://i49.tinypic.com/nwlq4o.jpg

Med den senaste justeringen fick jag en ping mot Stockholm på 80ms där jag aldrig haft bättre än runt 100ms tidigare big_smile

25

Sv: Antennmätning med D35 router (RF status monitor).

Jag fattar ingenting?

Om jag ställer in så Ec/Io pendlar mellan 0.5 och 1.2 och DRC är spikrak och jag har 60-70 i ping så blir det sån packetloss att det inte går att spela online!?

Noterat är att Rx/Tx Power varierar kraftigt när Ec/Io är låg, innebär det att modemet drar upp och ner på effekten hela tiden och skapar detta hysteriska packetloss?