1

Tråd: Är dessa hastigheter godtagbara

Jag bor i Halmstad och tänkte att ett mobilt bredband räcker för mig.

Jag var i Stockholm i Juli på semester och hade då köpt tre´s mobila bredband kontant och surfade i kanske 3-5 Mbit (Kommer inte ihåg exakt)

Så jag skaffade mig tre´s mobila-bredband 7.2 nu i November för att ha istället för mitt fasta bredband, men känner mig verkligen lurad.

Jag har uppdaterat modemet, men kopplades ändå ur efter 2 timmar.

Mina hastigheter från bredbandskollen.

Skicka    0.32 Mbit/sek
Ta emot    0.72 Mbit/sek

Skicka    0.34 Mbit/sek
Ta emot    1.20 Mbit/sek

Skicka    0.33 Mbit/sek
Ta emot    0.49 Mbit/sek

Skall man godta detta.

finns det något sätt att ångra sig.
Tecknade ett 24 mån abonnemang i November

MVH jw

2

Sv: Är dessa hastigheter godtagbara

testa olika mät servrar typ gbg och malmö i avancerade fliken och vad fick du för modem?? e220 med 11.117.10.03.99 firmware är det stabilt t.ex får du runt 1.5-3mbit i download och 0.20-0.30 i upload så är det ok sedan breor ju det på vilken kapasitet masten har och vilket apn du kopplar mot

3

på 'landsbygden' så har masterna underkapacitet då det inte finns några alternativ.
var glad att du inte är begränsad till ren 3G dvs taemot med 0,384mbit....
ring deras support och prata, ibland får man 'fördelar'.... dom är inte omöjliga på tree.

troligen är det så enkelt att den mast du surfar via hast stor last, och således blir det som du skriver men det är inte skrivet i sten...

åk en bit till nästa mast och prova, kanske är bättre far i en annan närliggande mast och medelst en riktantenn kan man byta mast effektivt till en som passar.
Tidigare kunde man hitta masterna via PTS webbsida, om Du tycker det är surt att dom tagit bort tjänsten så mejla PTS och klaga! även dom borde gå att påverka...

Om den kopplar ner, kolla signal nivån du får. ev byt programvara som används för att ringa upp med modemet. alternativt är att skaffa en 3G router för bättre placering av modemet om det är det som strular.

prova även i slutet av månaden, om du får högre hastighet dom sista dagarna så tyder det på alldeles för stor last på operatörens mast, prova en annan om den är bättre.

4

har en e180 och den loggade ut efter ca 2timmar upp time

ringde 3 suport och fick veta att mjukvaran till modemet var gamalt och dom sa att 90% av fallen så var den gamla mjukvaran som låg bakom att det kopplade ned

sen fannas det risk att sim kortet eller modemet kunde vara trasigt

i mitt fall så var det gamal mjukvara och efter uppgradering så

glömde jag att man måste ta bort det gamla programet 3 connect i datoren

vilket lede till att 3programet blev helt cp gick inte att avinstallera

ringde 3 och sa att det inte gick att avinstallera det gamla programet

problemet blev löste med en avinstallerar från 3

har kört tp test vid olika tider och kom fram till

07.32 sänd 1.29Mbit/sec mottagning 5.48 Mbit/sec mät Stockholm

00.58 sänd 1.08Mbit/sec mottagning 4.26Mbit/sec mät Stockholm

3 Bredband Kontant Modem:E-180 3Connect 2.0.1.110 Bl 110

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

5

Vart i Halmstad bor du?

Jag bor på järnvägsgatan 8.

Får ca 3-5 mg ner och 8 staplar av 10 möjliga i 3 connect.
upload ca 1 meg +

mvh