1

Tråd: Hemmapaketet Plus gräns

hej är det nån som vet hur många gb exact får man ladda med denna abonnemag? dem sänkte mig till 12kb/s för att dem sa att jag hade ladda 112gb på 10 dagar i january, o jag vet inte om jag verkligen laddade 112gb på 10 dagar är inte säkert på det, men i alla fall, jag vill veta exact hur många gb trafik kan man ha

2

Sv: Hemmapaketet Plus gräns

Det står "obegränsat" på deras hemsida: http://www.ice.net/se/private/Bredband- … tPlus.aspx

3

Sv: Hemmapaketet Plus gräns

jo det står obregränsat o det var därför jag valde den, men det verkar som den där stämmer inte alls

4

Sv: Hemmapaketet Plus gräns

har du ringt och kollat?

5

Sv: Hemmapaketet Plus gräns

Notera det finstilta i abonnemansvillkoren - som man alltid måste läsa: Där står:"ice.net förbehåller sig rätten att begränsa hastigheten för upp- och nedladdning om abonnemanget under en längre tid används på ett sätt som i betydande omfattning påverkar andra användare i nätet negativt eller om användningen enligt ice.nets uppfattning väsentligt överstiger det normala."
112Gb på 10 timmar eller t.o.m på en månad måste definitivt anses som "överstigande det normala" för ett mobilt bredband med dagens kapacitet. Inom överskådlig tid får vi nog inse att ett mobilt bredband inte fungerar för storförbrukare eftersom kapaciteten då blir dramatiskt lidande för andra. Jag har själv under långa perioder haft nedlänkshastigheter på under 50 kb/s  (det vill säga oanvändbart) p.g.a. av många tunga nedladdningar från medtrafikanter på samma sändarsektor.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Hemmapaketet Plus gräns

åter till tape swapping...
posten jublar när alla skickar data via snigelpost igen...

dax för DAT bands d2d network som det var på 80talet wink

7

Sv: Hemmapaketet Plus gräns

Inget fel på DAT-tapes !  Används fortfarande - bl.a av mig själv - som originalmedium vid större ljudinspelningar ! Sen vill jag också gärna kunna skicka (obs skicka !) Gb-filer via mail men eftersom möjligheten att göra det i glesbygd inte finns och knappast kommer satt vara lönsam för någon operatör på ett bra tag får vi väl vara glada över att kunna få några Mb/s på 30-40 km från närmaste basstation. Det teoretiska alternativet är - tyvärr för många fortfarande - mycket låga ADSL-hastigheter eller rent av museala modem !!

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Hemmapaketet Plus gräns

Vox medievalis skrev:

Det teoretiska alternativet är - tyvärr för många fortfarande - mycket låga ADSL-hastigheter eller rent av museala modem !!

där jag sitter finns det ej ens ADSL, telia bygger inte det på stationen då dom enligt PTS måste 'ge bort' utrustningen till andra operatörer om det finns ledigt. jag förstår varför telia helt slutat bygga nät och låter det som finns rasa, om man bara måste ge bort det sedan efter investeringar i det.
vem skulle köpa tex nya datorer och sedan vara tvungen att ge bort dom pga att man ej använder dom hela tiden...

9

Sv: Hemmapaketet Plus gräns

Håller med Vox Medievalis. De som kör tunga nedladdningar verkar inte inse bandbreddsbegränsningarna och hur andra kunder påverkas i ett mobilt bredbandsnät där man delar på kapaciteten. Varför ska Vox' kommunikationskvalitet sänkas för att någon yngling vill ladda ned långfilmer? Han vore förmodligen beredd att betala ett tillägg för att operatören ska bandbreddsbegränsa storförbrukare som gör hans nät segt.  Problemet med storförbrukarna är ju inte att datakommunikationen kostar för operatören utan att nätet, som vilken väg som helst, har en begränsad kapacitet för simultan kommunikaton. Det blir ett quality of service problem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.