1

Tråd: DIY förvaringslåda för elektronik, var köpa skumplasten?

Hallå!

Då jag flyttar runt mycket tänkte jag "tillverka" egna, kombinerade och anpassade, förvaringslådor till alla teknikprylar. Så slipper jag packa ner allt i orginalkartongerna vilka tar upp onödigt med plats.

Jag tänkte först någon liknande konstruktion som min Pelican Case men kom ganska snabbt fram till att ett så komplett skydd var lite väl "overkill" i förhållandet till pris. Tanken var enkla förvaringslådor som gör sitt jobb till och från bilen, samt under resan till destinationen.

Då jag har några förvaringslådor i plast från Clas Ohlson sen tidigare tänkte jag att de skulle bli en bra grund. Det jag nu är ute efter är den skumplast/skumgummi som brukar finnas i Pelican Case's mfl. Den brukar komma färdigstansad men jag ser inget problem i att skära till den själv efter egna önskemål.

Någon som vet var jag kan få tag i större block av detta eller liknande material? Eller har ett förslag på en bättre lösning?

Liggunderlag som man skär till och fäster med smältlim fungerar perfekt i mindre lådor men blir lite väl mycket jobb att fylla en större låda på detta vis.


Finns det någon annan här inne som byggt liknande lådor på andra sätt? Kom gärna med tips!


//Kim

Dovado UMR
ice.net D-50

2

Sv: DIY förvaringslåda för elektronik, var köpa skumplasten?

Prova en firma som tillverkar dynor till tex båtar.
Det finns kontaktsprey på burk så att man kan limma ihop skumplast till önskad tjocklek.
Men tänk på att en stor plastlåda fylld med skumplast kan plocka upp stora mängder statisk elektricitet.
Jag tror att elektronikfirmor (Elfa?) har antistatiskt skumplast.
Jag har använt det för några år sedan för mellanförvaring av kretskort i produktion.

3

Sv: DIY förvaringslåda för elektronik, var köpa skumplasten?

Använd fogskum och bygg av.
billigt och 'enkelt'.
typ
lager för lager,
sak.
plastfilm/liggunderlag
fogskum
trä/plastlåda

är sakerna känsliga?

madrasser av skumplast är relativt billiga om tjockleken är ok.

använd antistatpåsar till känsliga saker jämt.


annars kan man SY väskor med liggundelag som foder mellan innre och yttre tyg, yttre tyg vattentätt/slittåligt.
ala gitarrväska typ.

använd omålade TRÄ lådor om det är stat känsligt, bygg i '6'mm plyfa medelst alu lister från tex classe(hadde tidigare iaf). eller med tjockt nylon ty så går dom att fälla ihop.

brukar bygga egna case'ar wink

4

Sv: DIY förvaringslåda för elektronik, var köpa skumplasten?

Hittade ett företag som säljer just den typen av antistatisk skumplast jag sökte.
http://www.special-plast.se/

Dovado UMR
ice.net D-50

5

Sv: DIY förvaringslåda för elektronik, var köpa skumplasten?

Ur minnet ligger det en butik i korsningen av Hälsingegatan och Odengatan i Stockholm som håller på med just det du eftersöker. Det  är förmodligen samma ställe som du funnit.

6

Sv: DIY förvaringslåda för elektronik, var köpa skumplasten?

jo det är den. har handlat flertal gånger där.

men lite gammal tråd smile