1

Tråd: Dålig hastighet ner trots hög Mbit!?

Köpte nyss Telenor Mobilt Bredband Kontant eftersom dom inte har någon gräns för nerladdning och jag laddar ner ganska mycket.

Jag har blivit lovad upp till 3Mbit, och med bredbandskollen har jag vid ett flertal tillfällen fått resultat på 1,96-2,2Mbit vilket är över förväntan.

När jag hade fast uppkoppling på 2Mbit (som alltid var på 2Mbit) så var min maxhastighet ner ca 230kb/s. Så naturligtvis väntade jag mig att ligga runt 200kb/s ner även nu, men icke!

Jag har provat ladda ner från bla FZ som har en gräns på 512kb/s, och där jag med fast lina alltid fick min maxhastighet, dvs ca 230kb/s.

Men nu ligger jag mellan 70-125kb/s, fast bredbandskollen säger 2,1Mbit!!?

Och torrent är ännu värre. Jag har ingen router eller liknande och ingen brandvägg. Lampan i torrentprogrammet lyser alltid grönt vilket betyder att allt kopplas som det ska. Men ändå maxar jag runt 4-25kb/s ner, och 0-3 kb/s upp.

Jag har full turbo 3G täckning och på mottagningsskalan har jag alltid minst 3 streck av 5 möjliga, och jag tappar aldrig kontakten. Modemet heter Huawei E1550 och klarar max 3,6Mbit ner.

Fan, då kunde jag lika gärna tagit 3 och kanske fått runt 5Mbit och max 20Gb/Månad. Som det är nu hinner jag väl ändå inte komma upp i 20Gb i månaden.

Men seriöst: Jag har bevisligen exakt eller strax över 2Mbit och god mottagning, och jag laddar ner från ett ställe som skall ge minst 512kb/s och som INTE är torrent med alla tänkbara torrent-problem och ändå maxar jag ca 125kb/s.

Dessutom kan jag samtidigt som jag laddar ner i 125kb/s starta en torrentnerladdning på tex 20kb/s UTAN ATT DEN ANDRA NERLADDNINGEN TAPPAR FART; VILKET I SIN TUR ÄR NORMALT DÅ JAG BORDE MAXA RUNT 230kb/s NER!

Snälla, nån som har en teori?

2

Sv: Dålig hastighet ner trots hög Mbit!?

lazlo09 skrev:

Köpte nyss Telenor Mobilt Bredband Kontant eftersom dom inte har någon gräns för nerladdning och jag laddar ner ganska mycket.

Jag har blivit lovad upp till 3Mbit, och med bredbandskollen har jag vid ett flertal tillfällen fått resultat på 1,96-2,2Mbit vilket är över förväntan.

När jag hade fast uppkoppling på 2Mbit (som alltid var på 2Mbit) så var min maxhastighet ner ca 230kb/s. Så naturligtvis väntade jag mig att ligga runt 200kb/s ner även nu, men icke!

Jag har provat ladda ner från bla FZ som har en gräns på 512kb/s, och där jag med fast lina alltid fick min maxhastighet, dvs ca 230kb/s.

Men nu ligger jag mellan 70-125kb/s, fast bredbandskollen säger 2,1Mbit!!?

Och torrent är ännu värre. Jag har ingen router eller liknande och ingen brandvägg. Lampan i torrentprogrammet lyser alltid grönt vilket betyder att allt kopplas som det ska. Men ändå maxar jag runt 4-25kb/s ner, och 0-3 kb/s upp.

Jag har full turbo 3G täckning och på mottagningsskalan har jag alltid minst 3 streck av 5 möjliga, och jag tappar aldrig kontakten. Modemet heter Huawei E1550 och klarar max 3,6Mbit ner.

Fan, då kunde jag lika gärna tagit 3 och kanske fått runt 5Mbit och max 20Gb/Månad. Som det är nu hinner jag väl ändå inte komma upp i 20Gb i månaden.

Men seriöst: Jag har bevisligen exakt eller strax över 2Mbit och god mottagning, och jag laddar ner från ett ställe som skall ge minst 512kb/s och som INTE är torrent med alla tänkbara torrent-problem och ändå maxar jag ca 125kb/s.

Dessutom kan jag samtidigt som jag laddar ner i 125kb/s starta en torrentnerladdning på tex 20kb/s UTAN ATT DEN ANDRA NERLADDNINGEN TAPPAR FART; VILKET I SIN TUR ÄR NORMALT DÅ JAG BORDE MAXA RUNT 230kb/s NER!

Snälla, nån som har en teori?

är det inte E1750 som man får med Telenor Bredband kontant ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Dålig hastighet ner trots hög Mbit!?

Nope, Huawei E1550!

4

Sv: Dålig hastighet ner trots hög Mbit!?

kollat hur din fart blir om du provar att kolla bredbandet via bredbandskollen

Länk:http://www.bredbandskollen.se/

vilka mät värden får du?

sammt prova att ping www.dn.se eller youtube.com vilka ms får du?

sammt kolla om det finns uppgradering från telenor till ditt modem kankse löser vissa problem

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

5

Sv: Dålig hastighet ner trots hög Mbit!?

prova mät vid olika tid punkter och kolla om du får samma eller olika mät värden

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

6

Sv: Dålig hastighet ner trots hög Mbit!?

har samma problem!!!
men ja löste det genom att köra comviqs program!!!!!!

7 Senaste redigerad av lazlo09 (2010-01-23 14:36:28)

Sv: Dålig hastighet ner trots hög Mbit!?

Ferret: Det här med Comviq:s program, vad menar du då, förklara gärna!

Jag har testat bredbandskollen (tptest) vid olika tider på dygnet och olika dagar. Jag ligger mellan 1,4-2,3Mbit, och vanligast säg 90% av tiden ligger jag på 2Mbit.

Min ping inom sverige ligger runt 150, även till orter som ligger mindre än 30 mil bort.

Sedan är det något som inte stämmer med torrent. Jag vet att hastigheterna varierar stort, men jag ligger sällan över 20kb/s när jag laddar ner. Undrar om det är "modemet" som inte klarar av en massa anslutningar när man kör torrent. Använder utorrent 1,6

8

Sv: Dålig hastighet ner trots hög Mbit!?

lazlo09 skrev:

Ferret: Det här med Comviq:s program, vad menar du då, förklara gärna!

Jag har testat bredbandskollen (tptest) vid olika tider på dygnet och olika dagar. Jag ligger mellan 1,4-2,3Mbit, och vanligast säg 90% av tiden ligger jag på 2Mbit.

Min ping inom sverige ligger runt 150, även till orter som ligger mindre än 30 mil bort.

Sedan är det något som inte stämmer med torrent. Jag vet att hastigheterna varierar stort, men jag ligger sällan över 20kb/s när jag laddar ner. Undrar om det är "modemet" som inte klarar av en massa anslutningar när man kör torrent. Använder utorrent 1,6

Yepp, 3G-modemen "chokar" ihop av för många samtidiga anslutningar... Själv kör jag med 1 download i taget och max 400kB/s i download och max 10kB/s i upload medan jag seedar. När en download är klar så har jag ställt in att seedningen kan öka upp till 50kB/s (vilket motsvarar ca 0.40Mbit/s som Telenor har på uplänk).

Dessutom kör jag med max 10-15 samtidiga anslutningar per torrent.

Med dessa inställningar och en nedlänkshastighet på runt 4-5Mbit/s kontinuerligt så får jag hastigheter i uTorrent på runt 200-300kB/s.

9

Sv: Dålig hastighet ner trots hög Mbit!?

Har samma problem, dvs. jag har stabila 4,5 Mb/s ner i bredbandskollen, men masar mig fram med 10-30 Kb/s i torrent Utorrent (tusentals seedare fåtal hundra seedare.)

Undantaget var när windows ville göra en uppdatering sent i natt, då skuttade plötsligt hastigheten upp till 600 kb/s. Imorse var det 15 kb/s.

Dom andra torrentprogrammen funkade inte alls. Har provat diverse "huskurer" och tweakningar, portforwarding. Kör alltid med bara 1 torrent i download.

VAD ÄR PROBLEMET?

Om jag går in på "mina sidor" hos Telenor.se står det så här:

"Du kan ladda ner filer, filmer, musik och surfa hur mycket du vill inom Sverige för bara 199 kr/månad. Precis som ett vanligt bredband, men det är helt mobilt!"

och...

"Surfa, mejla och laddar ner hur mycket du vill, för ett fast pris varje månad inom Sverige. Tjänsterna Turbo 3G och Surfzon ingår förstås."

Vid min kontakt med supporten i morse var de helt obevekliga och körde en retorik om att det är hur snabbt man surfar inte man laddar ned (!)

Det är sällan jag blir så arg så jag skakar, men Telenors support lyckades finfint.

Är inte detta falsk marknadsföring?

10

Sv: Dålig hastighet ner trots hög Mbit!?

Hänvisar till de jag skrivit här så att ni kan testa.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 103#p11103

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!