1

Tråd: Fel hastighet med iniversal telecom.

Jag fick igår hem ett sim-kort från universal telecom. När jag testade det första gången tyckte jag att de gick lite sakta, och gjorde därför ett tp-test. Testet visade att min uppkoppling klarade 0,38mb/s ner och 0,12mb/s upp.
Det verkar alltså vara någon typ av begränsning på min uppkoppling då jag verkar sitta rätt bra till signalmässigt. Jag har 96-99% signalstyrka på "hdspa 3 se".
Jag har provat olika programvaror och även ett annat modem med samma resultat. Den angivna hastigheten från universal telecom, samt den på mitt modem är  7,2mb/s.
Min fråga till er är: Sitter felet hos mig eller kan det vara någon typ av begränsning hos operatören?

Jag har vart i kontakt med support utan vidare framgång.

2

Sv: Fel hastighet med iniversal telecom.

kanske så att dom inte har högre hastighet på den mast som ligger nära dig, vanligt problem.
kolla deras täckningskarta

3

Sv: Fel hastighet med iniversal telecom.

Vet inte. När support tittade på deras "täckningskarta" så sa han att jag låg bra till (Jag bor rätt centralt i umeå) och hsdpa ska väl vara snabbare än 384 kb/s.
Nu skulle nån tekniker på universal telecom titta ifall det låg nån spärr i mitt kort eller om det är nåt annat som stör. Jag hoppas det ordnar sig, detta är ju lite för segt...

4

Sv: Fel hastighet med iniversal telecom.

låg bra till kan betyda att det är nära en mast, och således inget med hastigheten att göra.
kolla kartan själv,
jämför med tex 3 eller tele2 på deras kartor vad det är för teckning där och hastighet.

5

Sv: Fel hastighet med iniversal telecom.

Nu har mitt problem försvunnit iaf. Jag har inte ändrat något eller så, men som jag skrev tidigare så skulle nån tekniker titta om det låg någon spärr på mitt konto, och det verkar de ha gjort. Nu har laddar jag hem i farter runt 5mbit.