1

Tråd: hastigheten - bredbandskollen

Har alla samma varierande hastighet som jag? Bredbandskollen.se har ju blivit som en drog.... Ibland kan jag ha 4 mbit/s ner och 1,2 mbit/s upp, nästa gång jag testar eftersom jag anser att det går så segt att sufa kan jag ligga på 0,5 mbit/s ner och om jag har riktigt otur kring 0,03 mbit/s upp. Vad är det egentligen som påverkar hastigheten så otroligt mycket? Hur är det med väder och vind? Måste jag ha vädergudarna med mig för att få fart på bredbandet?

Läste lite om extern antenn, men masten står typ 200 meter bort samtidigt som jag ju faktiskt kommit upp i bra hastigheter både upp och ner. Därtill, även fast jag inte känner till trovärdigheten i den så visas signalmätaren att jag har näst intill full mottagning hela tiden.

Senaste resultatet, ping 209, 0,05 ner.....vad händer....

Kör via router men har också testat att koppla in modemet direkt i datorn men ingen skillnad, varför kan jag inte alltid få ha dessa drömhastigheter...

2

Sv: hastigheten - bredbandskollen

Kolla med programmet på http://www.nerve.org.za/e620tool/ om din hastighet följer mottagningen. Gör den inte det så måste väl problemet ligga hos Tre.
Hos mig märker jag direkt skillnad på olika väderlekar och är mottagningen sämre så är hastigheten det också.