1

Tråd: Bruk av flere modem på en konto

Hei! Jeg er ICE kunde og sí¦rt godt fornøyd. Er det noen her som vet om det går ann å registrere flere ICE modem på en brukerkonto. Jeg tenkte å bruke bare et av gangen. Hvor ligger identiteten på hvert modem?
Jeg er norsk ice kunde, å vet at jeg også kan bruke mitt modem i Sverige og Danmark. Noen som vet om jeg kan benytte mitt modem i andre land og hvilke?

Er det mulig å koble til booster/forsterker for å øke hastighet og signalstyrke?
Da tenker jeg ikke på ekstern antenne.

2

Sv: Bruk av flere modem på en konto

Jag har 2 st modem på min kundprofil... gav kanske inte svar på din fråga.


Med det gamla modemet får jag får betala 150 kr / veckan för Obegränsat surf och med D35:an får jag betala per överförd MB.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Bruk av flere modem på en konto

Jeg ønsker å vite om det går ann å ha to D-35 modem registrert på samme abb. Tenker å bare betale for ett abb.

4

Sv: Bruk av flere modem på en konto

aha, tvilligtypen.


Enligt svenska Ice.net så går det inte.

www.ice.net, -> frågor och svar -> beställning och abonnemang -> 22:a frågan.


http://www.ice.net/se/private/Kundservi … tegoryID=1

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-29 13:10:27)

Sv: Bruk av flere modem på en konto

Frågan om abonnemanget kan bara Ice svara på. Det är ju nu samma ägare i Norge och Sverige och delvis även i Danmark.

Till skillnad från GSM så har varje CDMA450 modem sin identitet hard coded i firmware. Det finns alltså inga SIM kort. Vill man ha två modem på samma abb och säger sig bara använda ett åt gången får man väl övertyga iCE om arrangemanget.

Du kommer högst sannolikt inte att kunna hitta en booster. Och om du gör det kommer den att kosta mångdubbelt mer än externa antenner. Boostern måste ha skarp filtrering mellan RX och TX frekvensband, undvika rundgång, vara helt linjär vid olika effekter mm. Kostar kanske 15-30 tkr om det funnes i serieproduktion. En repeater är en annan sak, se nedan.

I Australien finns det de som kört med gamla linjära analoga 450 boosters till cdma450. Böter på ca 200 tkr för att störa mobiltetefonnätet. Den av basstationen styrda effektregleringen fungerar inte korrekt om man använder booster. Jag skrev om detta i en tråd för ett drygt år sedan. Utrustningen får inte användas här heller. De sk boosters som säljs av kinesiska företag är repeatrar för att plocka ned signalen med en extern antenn och återutsända den t ex i en restauranglokal där det är dålig täckning. Uteffekten är avpassad för lokaler. Det finns inget skäl för en privatperson att använda 450-repeaters eftersom det knappast finns  några ficktelefoner för 450 i Norden. Ice satsar på VoIP. X2000tågen har repeatrar för GSM. Ryanairbussarna till Skavsta har Ice net routrar med wifi.

CDMA 450 används i många länder i världen, dock ej Västeuropa eller USA.
Stort i Östeuropa inkl. Baltikum, Ryssland, Thailand, Indien . D35 och D50 används under sina originalnamn, det är två olika tillverkare. Lättgooglat. sök CDMA450 bl a.

I princip borde man kunna få sin d35 registrerad på nätet i t ex Estland eller Ryssland. AINMT har intresse av den polska marknaden (fanns redan under gamla ICe) också men jag tror inte roaming är igång, kanske på gång på sikt.
Eftersom ägaren till Ice är en rysk kapitalist och Ice's VD nyligen antytt att de är intresserade av andra marknader utanför Norden så lär det väl bli större integrering på sikt.

Quote: "Er det mulig å koble til booster/forsterker for å øke hastighet og signalstyrke? Da tenker jeg ikke på ekstern antenne."

Vad du vill är ju att öka hastigheten. Signalstyrkan är sekundär i sammanhanget. Ökad hastighet får man med förbättrat signal/brusförhållande, fr a på mottagarsidan. I gamla tiders mottagare kunde man uppnå detta genom att göra mottagaren selektivare, dvs bara ha exakt den bandbredd som behövdes för att släppa igenom signalen. Jag byggde en mottagare när jag var tonårig sändaramatör som var så smalbandig att den knappt släppte igenom snabb manuell telegrafi. Men CDMA-teknik går ut på att sända över ett brett frekvensband, så det går inte att  förbättra signal/bruskvoten genom ökad frekvensselektivitet. Du kan med en boostermottagare förstärka över hela bandet, men du lyfter bara upp alltihop inklusive andra, störande signaler till en högre nivå. Signalstyrkan ökar, men signal/brusförhållandet är det samma.

Vad är då brus i CDMA? Dels mottagarens egenbrus, men framför allt alla andra signaler som finns inom frekvensbandet som kommer från andra källor, inklusive andra CDMA-signaler. Det går att bygga mottagare med extremt lågt egenbrus, radioastronomer använder sådant. Det viktigaste i CDMA 450 torde vara det externa bruset.   Det är här vitsen med riktantennen kommer in, för den kan förstärka den signal vi vill ha och samtidigt undertrycka signaler från andra källor, det kan du helt enkelt inte göra i mottagaren. Lika viktig som riktningseffekten kan polariseringen vara. Crossover dämpning mellan vertikal och hotisontell polarisering kan vara över 20 dB. (Detta diskuteras nu när det ska bli mobiltrafik på 760 MHZ alldeles ovan ett TV-band. TV  sänds horisontellt. Den mobila trafiken kommer bara att få sändas vertikalt från basstationerna. Det gillar inte operatörerna för de kör med varierad polarisiering för att få högsta effektivitet, mer om detta på PTS hemsida - se enkätsvar.)

Till riktning och polariering kommer höjd om man är mer än ett par mil bort från masten. Att höja antennen några meter kan fördubbla signalstyrkan relativt bruset.  Ytterligare en effekt av riktningsantenn är att du kan slippa störande reflexer av den signal du vill ta in. Jämför ett vanligt TV-problem förr. Du fick en spökbild pga reflex från en byggnad i närheten. Spökbilden kunde minskas med en riktantenn. Men då blev signalen för stark i önskad riktning, mottagaren övertyrdes, så man fick ta ned den med en dämpsats. 

Mer om boostern: Det  är ju definitionsmässigt förstärkare för både sändning och mottagning.  Jag hade en för NMT 900 i bilen förr, den ökade utsignalen från de första handhållna telefonerna till ett par watt. Nu har jag en GSM repeater hemma, en kommersiell variant. En takantenn håller kontakt utåt, en antenn ovanpå kylskåpet sprider signalen i en del av huset där jag annars har dålig täckning. Detär bra för telefoni, för mig och andra som har en mobiltelefon. Spelar ingen roll vilken operatör eftersom den funkar oberoende av detta. Men för data är det ju meningslöst. Då är det bättre att ha en router och wifi om man nu vill knalla runt med sina iphones.

Så vad är problemet som en booster skulle kunna lösa? Ökad sändareffekt från routern? Routern sänder i själva verket sällan med sina maximala 0,23 watt för basstationen säger åt den att lägga sig lägre för den vill ha alla signaler på samma nivå för att avkodningen ska funka. Lägger man in en signalförstärkare där så stör man samverkan mellan router och basstation. Det är lätt att se aktuell relativ uteffekt med programmet RF status monitor för övrigt. Det är bara om man är mycket långt bort som en förstärkare på sändsignalen skulle bidra och då är det betydligt bättre att använda en riktantenn eftersom det hjälper den inkommande signalen också. Notera att det erfarenhetsmässigt kan hjälpa att ha CDMA450 antennen horisontellt också, framför allt om antennen tittar ut över vatten.  Och använd en bra antenn på RX kontakten också.

Till skillnad från WLAN 2,4 GHz finns ingen begränsning i hur mycket man får koncentrera, dvs "förstärka" 450-signalen med riktantenn. Det säger en del om riktantenners verkan när man med samma signal (tio milliwatt) som når 50-100 meter med en rundstrålande antenn påWLAN når fyra mil med parabola riktantenner. För Ice net finns vanligen en gräns vid 62 km. Bortom detta får du inte kommunicera, basstationen märker att signalen tagit för lång tid på sig att komma fram. Men bland annat vid norska kusten finns storceller med minst hundra kilometers räckvidd och om de vill kan de ha 250 kilometers räckvidd, det är bara att ställa om gränsen för tillåten signalfördröjning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.