1

Tråd: äkta nybörjare

hej är helt grön på detta område ,fick i förra veckan låna hem ett d50 modem och testa låg  med ett snitt på 2.3 ner 0.6 upp ringde och frågade om d35 var lika bra och enligt ice skulle det vara bättre. så jag beställde direkt har haft det i några dagar nu ligger i snitt 0.8 ner 0.6 upp funderar på om det kan bero på att jag ligger för nära masten endast 300 m eller om ni tror att det ev skulle hjälpa med en antenn får värdet - 40 ligger kanske för lågt? har provat flytta det till olika fönster men blir snarare sämmre än bättre har lagt in senaste programvaran på modemet har även märkt att när modemet varit igång några timmar sjunker hastigheten ner tillca 0.5 vid omstart kan det gå upp till 1.5 tacksam för all hjälp jag kan få

2

Sv: äkta nybörjare

D50s antenn är ca 7 dB sämre än D35. Men du ligger så nära sändaren att det är klar risk för överstyrning om du dessutom har bra antenner. Jag tror inte att den supportpers du talade med hade kläm på risken för överstyrning. Den enda uppgift jag sett är att en signal som ligger på -35 riskerar att ge överstyrning, men det är bra nära 40. Signalen är så stark så du får flytta ned modemet i källaren om du ska få någon dämpning.

Man kan i och för sig sätta dämpsatser på antenningångarna, det finns anpassade sådana men de kommer att dämpa för mycket. Man använder dem när man vill testa en sändare men låta energin bli värme i stället för radiovågor. Ibland måste man köra dämpsatser på TV mottagarantenner också.

Om du inte får någon hjälp från butik eller ice så hör av dig igen.

Jag skulle be att få testa med D50 modem en gång till. Din situation är ovanligt. 

Har ingen förklaring på varför modemet tappar fart. Andra har berättat om samma.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: äkta nybörjare

jag tror du har rätt när det gäller överstyrning idag har vi ett stort snöoväder här och plötsligt ligger hastigheten på 2.4 ner och 0.8 upp kanonbra tack för hjälpen nu gäller det bara att hitta ett ställe som dämpar lagom tack igen och godjul och gottnytt år

4

Sv: äkta nybörjare

En riktantenn åt fel hål dämpar i teorin, men så nära basstationen har du en massa reflekterade signaler också.

Överstyrningen gör att förförstärkaren i mottagaren inte klarar av signalen in. Det blir helt enkelt distorsion som på en ljudförstärkare med för stark ingångssignal. Distorsionen kommer att uppfattas som brus och störande signaler. det vore intressant att veta hur Ec/Io kvoten beter sig vid överstyrning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.