1 Senaste redigerad av Alexander (2009-12-09 03:56:39)

Tråd: Vilket modem får man till nytt telenorabb fast pris idag?

Min bindning med 3 är slut.
Börjar komma upp i 20 G/mån allt oftare och gillar inte den begränsningen alls längre.

Funderar nu på telenor.
http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … index.html
1. Vilket modem får man med telenor fast pris?
Är det detta Huawei E1750
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1256

2. Hastighet upp/ned på det?
Om det är modemet enl. ovan så gäller
HSUPA: 5.76Mbps (UL)
HSDPA: 7.2Mbps(DL)
vilket ser mycket bra ut.

3. Ser att man kan ha problem med torrents för att man inte har fast IP (endast publikt IP med telenor). Har inte tänkt betala extra för fast IP (+75:-/mån). Är det kört då?

4. Går det att köra torrents utan fast IP om man kör via Relacks, ipredator eller annan VPN tunnel (tjänsten kostar men då blir man mer anonym på kuppen)?

Vänligen svara åtminstone på fråga 1.

2

Sv: Vilket modem får man till nytt telenorabb fast pris idag?

du kan skaffa ett "shell" och ladda mot detta, då behöver du ej vara uppkopplad ens.
sedan är det bara att FTP ner det du vill 'behålla lokalt', du sparar massor med trafikmängder på köpet.

3 Senaste redigerad av Alexander (2009-12-17 05:49:26)

Sv: Vilket modem får man till nytt telenorabb fast pris idag?

Köpte precis telenor.

Enda abret är att Telenor bara ger mig 0.42 Mbit upp trots att mitt modem klarar 5.76 Mbit upp. Vart lite lurad där men det lovar bara 0.38 Mbit upp i avtal.:(
Hade hoppats på mer.
Bor i närförort söder om Stockholm.

Med 3 fick jag samma nedhastighet och mitt E220 klarade max 0.38 Mbit upp.
Så jag sitter nu med samma hastighet men obegränsad data/mån.
Priserna är ungefär desamma med 3 som med telenor.

Hoppas att telenor ger oss mer upp så småningom? Med 3 ska det ju gå att köra högre upphastighet bara man har snabbt modem enligt forummedlemmar.

Kanske hänger det på att min basstation inte är uppgraderad här?
Jag har ej testat om 3 klarar högre hastighet för jag saknar sådant modem.

Lite bättre pingtider med Telenor. Det var en förbättring mot mitt tre abb. Kanske beror det på E220 modemet kontra E1750 modemet?
Skönt med singelsladd nu (trött på Y-kabeln till E220).

Mitt 3 kopplar ner hela tiden så det har blivit oanvändbart. Måste ha lyckats omprogrammera SIM kortet då jag gjorde firmwareuppgradering på E220 eller något? Därför var jag ändå tvungen att byta abb. Ville också byta till snabbare modem (men tillsynes utan nytta med telenor där jag bor!).

Telenormodemet är E1750. Mycket bra modem. 3 verkar ha andra modem.
MicroSD kortet i modemet har 1.83 GB enligt Windows 7.

Flera har påpekat att det sitter ett 2 GB SD kort i modemet och inte ett 1 GB som det står på lådan, sedan är det upp till dig om 1.83 GB kan ses som 2GB?

Finns säkerhetsprogramvara på SD kortet som jag inte installerat och inte har tecknat licens för (tog ej säkerhetspaketet). Så 1.73 GB ledigt på SD kortet vid leverans (FSecure tar ~100 MB).

OBS se till så att ni inte beställer med säkerhetspaket. Det kommer att kosta extra från 3:e månaden (2 mån gratis).

På nätet kan man inte beställa utan säkerhetspaket så det blir kundtjänst eller som i mitt fall telenorbutik som gäller vid beställning/köp.:mad:

Nackdelar med telenor är lång bindningstid (18 mån med gratis modem) och uppsägningstid 3 mån. Kanske är det bättre med 3?

Täckningskartorna är förrädiska. Finns Turbo 3G+ lite överallt men inte visar man vad upphastigheten är inte!!!