1

Tråd: Antenn tweak

Tänkte inte kapa någon annas tråd även om många skriver om antennriktning men jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter.

Jag monterade just om D-35:an på väggen så att jag kunde horisontalrikta den vänstra antennen mot masten och vilken skillnad i mottagning det blev.
Från -85 till -79db big_smile

Följden av detta blev en uppströmshastighet på dryga 1Mbit mot 0.5 tidigare.
Fick dock rikta den aningen neråt för att det skulle bli optimalt.

Nästa steg blev att byta antenn på taket för jag hade kört med Clas-O:s för 3G-GSM yagi och den klarar bara 900-1800MHz men det var ändå bättre än de inbyggda så den fick vara tyckte jag.
Nåväl den byttes mot en ACY-7 inköpt på Stjärna Fyrkant för c:a 700kr och signalstyrkan ökade från -80 till -73db i ett nafs utan att ha ställt in den med annat än kompassriktning.

Med denna setup har jag som bäst lyckats få 2.6Mbit DL och 1.3Mbit UL

Fråga: Vad menas med tx och tx/rx, jag har läst en del vad ni andra skrivit och fått för mig att D-35:an sänder på vänster antenn tx och sänder/tar emot på den högra tx/rx är det fel uppfattat?

2 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-09 14:43:23)

Sv: Antenn tweak

Det är roligt att infon i trådarna här hjälper användare att prova sig fram till bättre resultat. Dessutom blir det ju en kunskapsmassa istället för enskilda samtal med support.


Det finns en tx/rx och en ensam rx

Tx är förkortning för transmit, Rx för receive. De har använts sedan radioteknikens början för hundra år sedan. Modemet sänder och tar emot på en tx rx antenn. På en rx antenn tar den bara emot. Modemet hanterar två rx ingångar så att det i varje ögonblick kollar vilken ingång som har bäst signal mätt genom avkodbarhet av de digitala pulserna mot brus. Brus är allt annat i frekvensbandet som inte är kodmärkt för just den här förbindelsen.

En signal kan vara bättre än en annan för att den inte reflekterats och försvagats, eller för att den antennen som fåmgade upp signalen råkade sitta bättre till, eller för att den antennen hade ett polarisationsplan mellan vertikalt eller horisontellt som stämde med den inkommande signalen - eller för att de störande signaler som finns ligger i ett annat polarisationsplan, t ex vertikalt istället för horsintell. Rx kontakten ska alltså inte sända. Så om man bara har en antenn. t ex på biltak, så ska den sitta på rx/tx. Fast det funkar ju bättre från bilen också med två, har jag på min volvo-kombi. Den bakre är smarteq ANT, som innehåller antenner för GSM, GPS plus ett spröt för 450 vid behov.

Även 3G borde ha flera antenner. Kommer nog.

Det hör till klok försiktighet med sändare att inte ha dem i gång utan s.k. end load, dvs en ansluten last där energin kan försvinna. Nu går inte ett D35 modem sönder för att man skickar energin mot en icke ansluten kontakt eller en felavstämd antenn (som en gsm antenn), men kraftigare sändare kan förstöras.
Begreppet är matchning. Uttgången är gjord för 52 ohms impedans, då ska ockås kabeln ha den impedansen och antennens impedans svara mot samma. då tänks energin kila ut från sändaren via kabeln och försvinna ut i rymden som elektromagnetisk strålning. Om energin inte kan släppa iväg kommer den att reflekteras tillbaka in i sändaren och ställa till problem. Nu sänder ett D35 eller D50 modem med max 0,23 watt vilket är mindre än en GSM telefon. En GSM telefon kan man i och för sig förstöra genom att plocka bort antennen och försöka ringa. 


I tekniska rapporter om CDMA för bredband återgivna här sades det att det blev bäst resultat med rundstrålande på rx och riktantenn på rx/tx. Men det är en för stor förenkling har det visat sig här. För optimal mottagning är ofta två riktantenner bäst - och så får man pröva polarisation. Allt beror på var de andra bsstationerna finns, om man vill eller inte vill ta emot dem.

Polarisation kan för övrigt vara cirkulär också. En GPs signal är högercirkulärt polariserad (tänk en spiral med högergänga), reflekteras den växlar polarisationsriktningen. Efterom GPs antennen är gjord för att bäst ta emot högercirkulra signaler så dämpas reflekterade signaler bort och man får större chans till korrekt position. Det hela är ungefär lika abstrakt som den helige ande, enklast är att bara accceptera det som mystik.

Om förbindelsen funkar knackigt bör man kolla packet loss också, dvs förlorade datapacket som gör att paket sänds om. Enklast via RF status monitor, men en upprepad ping med kommandot ping -t visar också tappade paket.

CDMA-kodning med simplistisk förklaring. Alla CDMA sändare sänder över samma frekvensband, ingen har en särskild våglängd fö sin förbindelse. för ett en enskild signal ska uppfattas av mottagaren så är den kodad. Man kan tänka sig att man sitter i ett rum med dålig akustik. Tjugo personer hojtar och snackar samtidig, däribland några familjemedlemmar. Hjärnan har lärt sig avkoda just familjemedlemmarnas röster och kan ockå skifta kodning mellan olika individer. de andra rösterna är brus i förhållande till den signal du vill avkoda. Kupar jag öronen och riktar huvudet mot den som jag vill höra har jag en enkel riktantenn. 

När man står där och vrider sin yagi kan man ju tänk på gamle Marconi som sprang omkring med sina antenner i drakar. Han fick mer motion.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Antenn tweak

Underbart att läsa vad du skriver, jag vill så gärna suga åt mig all information kring detta högintressanta ämne men ju mer man fördjupar sig desto större och komplexare blir området och alla faktorer som påverkar istället för tvärtom smile

Det är märkligt hur ett intresse kan födas bara för att man har behov av t.ex snabbare internet, i mitt fall vill jag desperat ha lägre och stabilare ping för jag spelar online spel.

Jag ska upp på taket med en laptop så fort jag fått tag på en sen ska jag testa olika antenn kombinationer och riktningar mot de två master jag har närmast så då får vi se om det är bra eller dåligt att rikta på olika master.

Det känns svettigt att lägga ut nästan 1000.- till på kabel och antenn om man inte vet om det gör skilllnad med dubbla yagi:s.

4

Sv: Antenn tweak

Börja med kabeln och en enklare antenn för uttag två, t ex routerns egen. Den kan du också sätta i toppen på yagimasten. Fuktisolera med vulktejp.

Mitt intresse för radio började med att jag behövde el ute i naturen för en lampa för att fånga nattfjärilar när jag var tolv år.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.