26

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

nhu skrev:

Jo, det börjar ordna sej. Nu får jag Telenor med 0,37 Mbit/s och fick nyss Dovadon att fungera (den visar 22 % 3G ). Jag lyckades t.o.m. uppgradera till4.02 utan att klåpa ...

Jag har satt upp riktantennen utanför huset men det tycks inte vara så stor skillnad vart den pekar - men närmare undersökningar får vänta tills i morgon.

Tre fungerar fortfarande inte ...

telenor har nog enbart 3G och ej turbo eller +
då är maxhastigheten 0,38mbit eller 384kbit och antenner eller annat kommer ej att ge någon förbättring.

är du säker på att du ej kan få in tex tele2, då kan jag nog garantera att du får typ 2mbit-6mbit om det står turbo på deras täckningskarta. är som natt och dag mot ren 3G.

27

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Tyvärr, Tele2 har riktigt dålig fältstyrka här ... Men jag tänkte nog försöka flytta riktantennen till flera olika platser och se om det inte skulle fungera nånstans. Jag har redan kort (Comviq Surf) ...

Men Tele2 har väldigt låg trafikgräns så hellre använder jag Telenor i alla fall.

Telia har bästa fältstyrkan men har också begränsningar på trafiken. De har det flexiblaste kontantkortet för det går till både telefoni och data. Jag borde bara skaffa en bättre mobil än min gamla Z710i ... Och just nu utvecklas mobilerna så fort att de blir föråldrade på någon månad så jag tror jag väntar tills det litet lugnar sej. Men Telia Refill har jag redan.

28

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

men med ren 3G så spelar trafikvolymen ingen roll nästan...
jag kan lätt dra 1gb i trafik på en dag, med bara arbete osv.
och ren 3G var helt hopplöst då upphastigheten var riktigt usel.

dålig mottagning med turbo 3G, är betydligt bättre = läs <9% signal, åker åttor runt +50% ren 3G.

29

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

G-Man skrev:

men med ren 3G så spelar trafikvolymen ingen roll nästan...
jag kan lätt dra 1gb i trafik på en dag, med bara arbete osv.
och ren 3G var helt hopplöst då upphastigheten var riktigt usel.

dålig mottagning med turbo 3G, är betydligt bättre = läs <9% signal, åker åttor runt +50% ren 3G.

Vad gör du då när du sufar/arbetar/använder dig av internetuppkoppningen?
Jag försöker bara utreda lite vad som tar mer datavolym än annat osv, spotify är ju en stor bov i det hela tex(för min del).

30

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

använder ej spotify,
vanligt surfande och mejlande.
även ip telefoni.

31 Senaste redigerad av colamage (2009-12-04 18:58:51)

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Nu har jag impulsköpt ett mobilt bredband. Det blev Telenor, dock via fysisk butik med 10 dagars typ "full returrätt".

Men lite mätningar;

Skicka:0.35 Mbit/s
Ta emot:1.70 Mbit/s
Svarstid:112 ms

En andra mätning med lite annan placering:
Skicka:0.35 Mbit/s
Ta emot:2.20 Mbit/s
Svarstid:97 ms

Dock är detta direkt via bredbandskollens hemsida, kan ladda hem programmet och prova igen, har läst att leverantörerna kan ge vissa högre hastighet än andra eller så.

Är dessa mätvärden bra/normala? tänkte framför allt på svarstiden.

32

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

T2
2.97/0.34/152ms
3.33/0.33/160ms
2.35/0.29/162ms
dom tre senaste.
~20% signal i dovado umr.
förbrukat ca 500mb sedan den 1a.

33

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Har nu testat med TPTEST, alltså laddat hem programmet och provat.
Med programmet får jag ca 0,7 Mbit/s med två märvärden, detta ner.
Via bredbandskollen och firefox får jag 1,67 Mbit/s.
Hur kan det skilja sig så mkt?
bör det göra det, ska jag kanske rent utav byta till tele2 eller något annat?
jag har fortfarande några dagar kvar på ångertiden.
Svarstiden var förresten ca 150 ms.

34

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

välj det du är mest nöjd med, när 'grace' är slut så är det.

det jag får i hastighet har vandrat från det jag postade tidigare till 0.09mbit NER, så variationer får du räkna med då det inte finns dedikerade linor till din dator.
bandbredden delas med ALLA andra i ditt område.

rent allmänt så är det högre hastighet i slutet på månaden och första dagarna på månaden, iaf när jag provat på platsen som tex saknar ADSL täckning. där är det väldigt hög belastning på mobila bredband av någon anledning...
se till bara att operatören du väljer inte är en ren 3G operatör på din plats av brukande.

sedan är värdena ganska ointressanta, utan det är upplevelsen av att surfa som är viktigare, dvs att tex sidorna laddas snabbt eller att mejlen skickas snabbt å inget strular.

35

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

hej !

G-Man: "telenor har nog enbart 3G och ej turbo eller +"

???

du får nog läsa på lite..

Telenor har också Turbo-3g=7,2 MBit/s

36

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

hackerman1 skrev:

hej !

G-Man: "telenor har nog enbart 3G och ej turbo eller +"

???

du får nog läsa på lite..

Telenor har också Turbo-3g=7,2 MBit/s

om han ej får "turbo fart" på den platsen han är så är det troligen ej utbyggt bara om han enbart kan få ~0,38mbit, men hur ligger till syns på täcknings kartorna.
jag får "lätt" 3mbit med 9%/-100db signal.
varken telenor ELLER tre har turbo eller + i detta område tex, nog har dom "turbo som tele2 kallar det" men inte överallt.
om han är på en plats som saknar snabbare än ren 3G så är det bara att byta operatör.

läs hela tråden... han får 0,37mbit med 22% signal = tyder på att telenor saknar "turbo" dvs 7mbit och enbart har ren 3G dvs 0,38mbit då han får 0,37mbit.

37

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

Tack för alla svar smile
En fråga till dock, jag har spekulerat i att skaffa en AirPort Express;
http://store.apple.com/se_edu_117739/pr … TE2NTM0MzQ

Denna kan man ju strömma musik till med iTunes eller vilket annat program man vill om man köper airfoil; http://rogueamoeba.com/airfoil/

Detta skulle ju isf vara fint, tänkte på spotify i datorn osv.
Men usb-porten på denna klarar självklart inte av ett mobilt bredbandsmodem(inte hittat nåt om det iaf?) så då undrar jag om det finns någon adapter eller dyl. som fungerar som en omvandlare från usb till ethernet-kabel, lite mer avancerat än bara en omvandlare, men alltså typ som Dovados router fast utan routerfunktioner, det tar ju AirPorten hand om, alltså ett billigare alternativ till dovadon typ.

Så finns det någon sådan lösning, eller är enklast att skaffa något annat?
Kanske nån som vill utveckla en usb-sticka till dovadon som man kan strömma musik till via wlan?
Det hade ju varit det optimala!

Det finns ju grejer från tex Kjell.com, men dessa kräver ofta någon form av usb-sticka som sändare, vilket ju då tar bort lite av coolhetsfaktorn och bekvämligheten.

38

Sv: Vilken operatör för mobilt bredband istället för ADSL

colamage skrev:

Tack för alla svar smile
En fråga till dock, jag har spekulerat i att skaffa en AirPort Express;
http://store.apple.com/se_edu_117739/pr … TE2NTM0MzQ

Denna kan man ju strömma musik till med iTunes eller vilket annat program man vill om man köper airfoil; http://rogueamoeba.com/airfoil/

Detta skulle ju isf vara fint, tänkte på spotify i datorn osv.
Men usb-porten på denna klarar självklart inte av ett mobilt bredbandsmodem(inte hittat nåt om det iaf?) så då undrar jag om det finns någon adapter eller dyl. som fungerar som en omvandlare från usb till ethernet-kabel, lite mer avancerat än bara en omvandlare, men alltså typ som Dovados router fast utan routerfunktioner, det tar ju AirPorten hand om, alltså ett billigare alternativ till dovadon typ.

Så finns det någon sådan lösning, eller är enklast att skaffa något annat?
Kanske nån som vill utveckla en usb-sticka till dovadon som man kan strömma musik till via wlan?
Det hade ju varit det optimala!

Det finns ju grejer från tex Kjell.com, men dessa kräver ofta någon form av usb-sticka som sändare, vilket ju då tar bort lite av coolhetsfaktorn och bekvämligheten.

jag rek att du skapar frågan i en NY tråd då denna har väldans lite med operatörer att göra för att få rappa mac svar smile

är ingen äpplare så, men dom brukar ogilla andras produkter direkt i deras så om jag skulle gissa så nej deras wifi plutt lirar nog ej med 3G modem om dom inte har det på sin sida.
annars så kan du ju skaffa en router och koppla den mot som du skriver wink
men med en router som du skriver så behövs den väll inte alls, och någon valfri mediaspelare skulle funka som tex stödjer wifi för att vara trådfritt om det är det du letar efter, varför inte mobilen via wifi och sedan BT till högtalare smile
men du skulle 'klara dig med 3GN' som har snabbare wifi om du ej skall använda tellstick. finns andra routrar givetvis, bara modemet stöds.
jag har några linksys 3G routrar, som är lite ouppdaterade +4år typ...