1 Senaste redigerad av frpeon (2007-12-28 12:11:33)

Tråd: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Hej

Jag har problem med att kommunikationen bryts på två olika sätt.

1: Allt ser frid och fröjd ut men ingen trafik går (trådlösa anslutningen helt "svart")
2: Modemet försvinner från enhetshanteraren och dycker upp efter några sekunder och så måste man skriva in PIN och ansluta igen.

Lite irriterande när man tankar nått över natten och det har gått någon timme sen är trafiken nere, detta händer inte bara under tankning utan även när man sitter och aktivt surfar.
Har testat dom nya drivarna, under tankning har jag även testat och satt ping och http trafik var 5 min för att bibehålla kommunikation.

Precis fått ett nytt modem.

Någon som känner igen problemet och har några tips?

3Bredband Max - UMR - E182E

2

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Kanske är att den får för lite ström, kan bli att den bryter kopplingen med modemet då och sen så hittar den modemet igen strax efter.

Jine har gjort mjukvara för 3's modem för auto uppringning ifall den falerar.
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=195

Men kan inte säga hur den funkar på options modem då det hittas som en trådlös enhet och inte som ett vanligt modem.
"Var alla fall så när jag testade det".

Sen är det inställt att gå på "3USBModem" vilket inte kommer att funka då det inte heter så heller.
Men borde gå att göra någon liknande funktion för Icon modemet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Hej igen

Håller på och tanka ner Zafari Mobile, någon som har testat den ?

3Bredband Max - UMR - E182E

4

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Har inte sett det programet tidigare.

http://www.tucows.com/preview/371062

Kanske borde testa det.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Jag lyckades att få in Zafari... tyvärr..
Det innebar bara problem med min laptop.. funkade apdåligt med Vista..
Kanske hade jag bara otur i vanlig ordning, men det var ett fasans slit att avinstallera och få det gamla att gå bra igen.. konstigt iaf..
Gott nytt år på er alla trogna forumbesökare och admins.

6

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Jepp

Det var inget vidare program, verkar inte heller som om det är någon skyndsam process med uppdateringar, fick inte igång det med Icon 7.2....kanske va lika bra det med tanke på föregående talare wink

Skickade in till Telenor att det vore trevligt med en reconnect alternativ i deras program, får väl se om det blir någon form av respons....:lol:

Efter ha läst igonom forumet lite mer så verkar det som om jag har lokaliserat ett av mina problem, precis som Andreas påpekade så är det nog för dåligt med kräm till mitt Modem.
Det blev ännu sämre när jag testade på ett ställe med Turbo täckning, då bröt det mellan var 30sec och 5min.

Något tips på hur man kan få till mer kräm? ...ska testa med en extern USB hubb med egen matning.....

3Bredband Max - UMR - E182E

7

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Jag har samma problem typ....har inte märkt av detta ett dugg tidigare men nu slår det aldrig fel...så fort jag lämnar datorn för att kolla på nån film jag håller på att ladda ner så bryts det efter ett tag(ca 5 min)...jag e fortfarande uppkopplad men ingen trafik skickas eller tas emot och jag e tvungen att koppla upp på nytt...händer exakt VARJE gång nu så jag börjar tro att Telenor medvetet stryper hastigheten på nått sätt när man inte e aktiv framför burken...en lösning på detta problem vore mkt uppskattat!

8

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Jag testade med ett macro som öppnade aftonbladet var 5:e min och det verkade funka för det ena problemet med att "allt ser bra ut men ingen trafik går".

Det borde funka och reconnecta då men då kvarstår problemet att modemet försvinner ut enhetshanteraren förmodligen för lite ström.

Hade en 1m USB förlängning som jag destat och ta bort utan resultat, håller på att leta fram min USB hubb för att se om det blir bättre med den.

3Bredband Max - UMR - E182E

9 Senaste redigerad av frpeon (2007-12-30 22:13:37)

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Vi får väl smöra och skrammla till Jine för ett program som funkar till Telenor wink

3Bredband Max - UMR - E182E

10

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

ok vad innebär macro o hur gör jag för att använda det?

11

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Eller bara testa öppna en cmd ruta och skriva "ping ping.sunet.se -t" så kommer den pinga tills man själv avbryter.
Se om det räcker för att hålla kopplingen levande.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Testade det men det blev inte bättre för mej, jag ville testa och ha trafik på 80 ifall det var där dom "kollade" efter innaktivitet annars borde ju det inte gå ner med torrent.

3Bredband Max - UMR - E182E

13

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Jag håller på och testar med USB hubben nu och det går mycket bättre, kanske strömmen var problemet på båda felen.....

3Bredband Max - UMR - E182E

14

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Kanske kan testa med någon vanlig "keep connection alive" mjukvara.
http://www.snapfiles.com/get/conkeeper.html

Synd att ni med option korten inte fick med y kabel för extra ström som man får med huawei's modem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Nu har jag kört USB hubben ett tag och modemet har inte försvunnit ur enhetshanteraren en enda gång, dock så slutar det gå trafik (allt ser bra ut men ingen trafik går).

Vad jag gör nu är att jag vid torrents kör Workspace Macro 4.6 och reparerar det trådlösa nätverket med 45min intervaller.... det funkar.... tills en "snyggare" lösning.

Testade conkeeper förut men då funkade det inte, ska testa med den Andreas föreslag (tror den är en senare ver.)

Workspace Macro 4.6 är ett enkelt macro program som man kan spela in mus och knapp tryckningar

http://www.download.com/3120-20_4-0.htm … p;tag=srch

3Bredband Max - UMR - E182E

16

Sv: Bryter kommunikationen (Telenor, Icon 7.2)

Vad trevligt de där med usb hubben.
De där conkeeper var bara lite slumpartat program jag hitta vid en lite snabb sökning.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!