1

Tråd: byta modem?

Jag försöker hitta vilken sorts modem jag använder och tror nu att jag funnit de rätta men osäker.
Modemet är bland de första som 3 erbjöd sina kunder och av märket option globetrotter.
http://www.tre.se/upload/3MobiltBredban … _uppgr.jpg
den nedre hörnet till höger.

Frågan är nu om det är GTmax jag använder eller inte.

Hur som helst så kan jag om jag vill byta detta modem kostnadsfritt mot någon av 3s andra modem. Eftersom jag är ute efter ett pcdatakort så står valet om jag ska byta den mot ett Huawei E630 istället.

Vad säger du Andreas som är kunnig, bör jag göra det eller inte? vilket av dessa kort är "bäst"?

2

Sv: byta modem?

Hej och välkommen.

Det är kanske ett GT Max 1.8.
Finns 3.6 och 7.2 också.

Dvs vilken mbit de stödjer.
1.8 är kanske lite tråkigt om man kan få ut mer ur nätet.

Fast jag tittar nu i tre's manualer över modemen så har det bara ett option med turbo 3g och det är GT Max 7.2.
Och är det så att du har 7.2 modellen så ser jag ingen anledning att byta.

Titta upp modell nr på modemet eller nått liknande så du kan fastställa vilken modell det är av de 3 olika gt max.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: byta modem?

Hej Andreas
Bra med ett sånt forum som är inriktad mot just mobilt bredband samtidigt som det sitter kunnig bakom hela tiden.

Det är troligen ett GTmax jag har.

Model: gx0201
fccid: NCMOGTMAX-V2E


Min undring är just varför 3 har släppt en nya variant av modemet ifall den äldre fungerade bra.
Är det kanske bättre specs i huawei modemet som nu säljs istället för denna?

Det är inte 1.8mbit versionen då jag jag laddat ner filer i över 250kb/s så det måste vara 7.2 ready versionen, dock har inte 3 släppt programvaran på sin webplats än.

Det jag har märkt som är rätt så störande med denna är att den får fnatt allt för ofta helt random under vanlig surfning.

Har läst andra trådar på forumet men gemensamt där så hade de torrent igång, sådant använder inte jag. Men annars är symptomen likadana. När den får fnatt så börjar den blinka rosa (röd och blå lampa som lyser samtidigt) och den blinkar väldigt fort.
Dator har ingen kontakt alls med den och det går inte heller att komma in i kortet där själva programvaran sitter. Det går inte heller att ta bort den via enhetshanteraren.

Det går inte heller att dra ut kortet och sätta in den igen, för då känner inte windows igen den mer (antagligen mjukvara som strular). En reboot fungerar inte heller då windows krashar vid rutan "startar nu om datorn". Utan endast en hard reboot (håll in knappen i 5sek) fungerar.

Det är inte fel på just mitt kort då jag provat modem av samma modell och samma sak händer på min dator och även deras dator.


Hur som helst tänkte jag mer på ifall huawei modemet har bättre specs, kanske bättre programvara? eller har du hört om liknande händelser med de modemet också?

4

Sv: byta modem?

det tycks vara ett GT Max 7.2 Ready.
GT MAX 7.2 Ready GX0201

Ang blinkningarna så är det nått knasigt, det du beskriver visas längst ner på bilden nedan.
Samt att de står att man skall ta safe remove hardware inan man tar ut det annars kan som sagt datorn.
Titta om det visas där nere vid klockan i startmenyn, "säker bortagning av maskinvara" den lilla iconen med en liten grön pil på.

http://www.bandwidth.mina-filer.com/imgs/9/0/optionled.png

Sen vaför de byter till andra modem är just att de köper in de som är billigast just nu.
Men de nyaste Huawei E270 stödjer HSUPA vilket de inte haft tidigare.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: byta modem?

Hej Andreas. tack för dina lärorika svar.

Problemet är det att när kortet får fnatt och blinkar rosa så fungerar det inte att använda Safely Remove Hardware. Efter att man tryckt på Stoppa, så står den bara där och tuggar, utan att något händer (även efter en hel timme tex) upprepade gånger. Har aldrig fått Safely Remove Hardware att fungera när kortet börjar blinka rosa.

Den kan tex fnatta 2x på 10minuter (hard reboot sker emellan förståss) och den kan även vara igång i 24h för att sedan börja blinka rosa igen. Dvs finns inget logiskt som binder händelserna ihop. Det har även hänt när datorn står och idlar bara också med tex msn igång endast (utan några konversationer pågång).