1

Tråd: Internationellt mobilt bredband

Jag har en fråga
> om val av mobilt bredbandsoperatör. Jag bor ett par månader om året i
> svensk glesbygd (men telia 3G har täckning här) och för övrigt i min
> båt i Medelhavet och Atlanten. Här i Sverige vill jag kunna surfa men
> i båten räcker det med att skicka e-mail och sen surfa i hamn om det finns wlan.
> Utanför det mobila täckningsområdet använder jag sattelittelefon som
> tar emot 1,9 kb/sek och det räcker för korta textmeddelanden men tar
> ändå lång tid och är mycket dyrt. Finns det någon som har ett tips?
>

2

Sv: Internationellt mobilt bredband

Kolla in det här:

http://www.mobilitypass.com/mobile_broadband.html

3 Senaste redigerad av jonasolof (2009-03-01 12:09:17)

Sv: Internationellt mobilt bredband

Om någon anhörig eller bekant med Telia adsl låter dig använda möjligheten till 3G data för 99 kr per månad kan det vara idé för Sverigevistelsen.

Övria 3G tjänster verkar inte ha täckning där du vistas i Sverige, kan bero på antennplacering. Det går att hissa upp ett 3G usb modem och använda förlängd kabel med USB-förstärkning.

Om Ice nets nät överlever konkursen så är det en variant för kommunikation i Östersjön, Skagerack och SVE-NO-DK. Funkar ockå i norra Tyskland, fr a om du sätter antennen högt. 450-nätet når långt utanför kusten.

För vistelse i Sydeuropa kan det löna sig med prepaid datasimkort från någon nationell operatör. Har just använt 30 timmars kort i Italien från operatören TIM, funkade utmärkt under en skidvecka. TIMS idé med tidsmätt 3G uppkoppling är rätt bra som alternativ. En medresenär använde prepaid 1 GB kort istället.

Mer om prepaid cards på http://prepaid-wireless-internet-acess.wetpaint.com

Mobilitypass verkar intressant. Hoppas att rates inte är per kb(it) som det står utan per kB(yte). Men det är dock många som ska dela på kakan, uppdelningen i A och B zon verkar stel. Mätning sker i 100 kb intervall, blir mkt dyrt i B zon.

Modemet är Quadband, alltså ska amerikanska frekvenser finnas med också. Option säljer också sådana modem.

Om Globalstar får ordning på duplextrafiken i sitt satellitnät borde de kunna erbjuda billigare trafik så småningom. Jag vore intresserad om tips för duplex datamodem för satellittrafik. Här finns några:

http://www.globalcomsatphone.com/global … modem.html

eller det andra modemet Skyhawk M1620.

Low earth orbit satelliter som Iridium och Globalstar borde vara billigare än t ex Inmarsat att köra över.

Om Wifi: Seglade i Grekland i höstas. Där drällde det av öppna wifinät. Men i Frankrike är de så gott som alltid låsta även om det finns hotspots där du kan ansluta egen dator. I Italien lärde jag mig att man måste registreras med id-handling för att köra trådlöst bredband. Du kan alltså inte koppla upp dig med egen dator på ett internetkafé utan måste använda deras datorer. Hittade en restaurang som lockade med wifianslutning av egna burkar vilket skedde utan registrering, således förmodligen illegalt. Skälet till reglerna uppgavs vara antiterrorismlagstiftning. På hotell är du automatiskt registrerad så där är det enklare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Internationellt mobilt bredband

Hej.

Går det att använda ett telia modem (huawei e220) i grekland, om man skaffar ett abonemang till det där?

Tacksam för svar smile

5

Sv: Internationellt mobilt bredband

grescha skrev:

Hej.

Går det att använda ett telia modem (huawei e220) i grekland, om man skaffar ett abonemang till det där?

Tacksam för svar smile

Ja och nej, du måste låsa upp modemet först för att kunna använda en annan operatörs simkort.
http://www.mobilabredband.se/story/66/L … uawei_E220

Operatörer i Grekland som kör 3G på 2100 bandet.
http://www.gsmworld.com/roaming/gsminfo/cou_gr.shtml

--

Ang "temporärt" bredband så tycker jag du bör titta på t.ex. Comviq Surf.
Så pynta t.ex. 89kr för en vecka.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Internationellt mobilt bredband

För temporärt bredband i Sverige så blir det ofta billigast att använda maxtaxan 9:- per dag hos Telia eller Halebop på deras vanliga kontantkort för telefoni. En vecka kostar då 54:- vilket är bra mycket billigare än Tele2, Telia och Tres veckopriser för kontantkort.

Jag undrar om det finns någon volymbegränsning eller hastighetsbegränsning om man kör på det sättet? Orkar någon testa?

David

7

Sv: Internationellt mobilt bredband

Jag skulle gärna testa men utan svenskt personnummer får man inte ens ett gratis kontantkort ??? Det är ganska sjukt. Jag tänkte köpa ett begagnat kort men ingen säljer färdigt registrerade. Och man kan inte registrera utan svenskt personnummer.

Snacka sedan om att "surfa anonymt" då man måste ange personnumret.

Annars är det hopplöst att hitta begränsningar i trafiken ifråga om kontantkort. Det är ungefär som att köpa grisen i säcken. Något för PTS att diskutera med operatörerna ...

8

Sv: Internationellt mobilt bredband

Har du varit i kontakt med operatörerna och fått det bekräftat att du inte kan beställa ett?
Ibland kan det vara andra regler som gäller när man ringer till operatören och beställer via kundtjänst.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

9

Sv: Internationellt mobilt bredband

nhu skrev:

Jag skulle gärna testa men utan svenskt personnummer får man inte ens ett gratis kontantkort ??? Det är ganska sjukt. Jag tänkte köpa ett begagnat kort men ingen säljer färdigt registrerade. Och man kan inte registrera utan svenskt personnummer.

Snacka sedan om att "surfa anonymt" då man måste ange personnumret.

Annars är det hopplöst att hitta begränsningar i trafiken ifråga om kontantkort. Det är ungefär som att köpa grisen i säcken. Något för PTS att diskutera med operatörerna ...

mer ceeempel med pts:

Har du en mobiltelefon som ej varigt använd så tar ingen operatör emot ordern/meddelandet att telefonen är "stulen och skall spärras" då dom enbart gör det för de egna kunderna... samtliga slår ifrån sig och hänvisar till en "central organisation för näten, fråga PTS. Utan att predicera sig mer".

Svaret från PTS var:
+Oj, det har vi inte tänkt på, men varför skulle man ha en mobil utan simkort då funkar den inte?
- Jo, det går tex att använda dom som surfdator/hemtelefon via sip och wifi, eller man köper den innan man bestämt sig för operatören m.m.
+Ja ha, men då är det väll bara att köpa ett billigt kontantkort och använda det att spärra med!
-Nä det funkar inte 1. då man ej använd kortet med tlf i deras nät, 2. sedan så spärrar dom inte oregistrerade kontantkort!
+oh, det visste jag inte.
osv...
kan inte låta bli att as garva...


Är inte ett dugg förvånad över att det ej går att surfa med kontantkort utan p#, pts ville att kontantkorten för samtal skulle vara lika ett tag, blev någon uppgörelse om jag ej minns fel för ~20år sedan.

Vill du surfa, gå till bibblan, där kan man surfa via deras wlan för 0.- år. om det finns någon bibbla där du är...

10

Sv: Internationellt mobilt bredband

Mjaa, jag har inte blivit imponerad av kundtjänsten. De kan vara nog så vänliga men de vet absolut ingenting och får inget gjort (som vanligt för  all "kundtjänst"). Och så ids man inte sitta i timmar och vänta på att komma fram ...

Jovisst kan man åka till biblioteket och det fungerar bra men vi har ett hus i Arboga och jag vill faktiskt använda nätet därifrån. Jag har ett "samordningsnummer" som skall fungera som personnummer men det känner ingen till utom Skatteverket ... Skatt får vi nog betala utan problem.

Jag skall prova med Comviq Surf. Det verkar som om de bara vill ha födelsedatum där och då är det ju inget problem. Tre har jag lyckas få ett kontantkort till och det kan jag fylla på via mitt konto i Nordea  men deras system fungerar inte (även om tekniken fungerar) så det är som att kasta pengar i ett svart hål.

Nu skall jag försöka få tag i Telia Refill också. Jag kunde ju använda grannens personnummer men vill inte gärna antasta honom om det går på annat sätt.

Fast jag misstänker att enda hållbara lösningen är att hyra en stor traktor och kabelplog och dra ned fiber ... Tyvärr har kommunpamparna i Arboga inte fattat det här med optofiber utan satsade på koppar (som nu skall rivas ...).

Jag undrar vad EU tycker om att andra EU-medborgare diskrimineras på det här sättet ? Det var ju tal om nån sorts gemensam marknad ...

Men om jag lyckas få tag i 4-5 kontantkort och fyller på dem alla så kanske ett fungerar ...

11

Sv: Internationellt mobilt bredband

Om du köper ett Comviq Surf paket för 399:- på Clas Ohlson eller ICA så är det väl ingen som frågar efter personnummer? Paketet innehåller ett USB-modem OCH ett SIM-kort att surfa med.

12

Sv: Internationellt mobilt bredband

davidjonsson skrev:

För temporärt bredband i Sverige så blir det ofta billigast att använda maxtaxan 9:- per dag hos Telia eller Halebop på deras vanliga kontantkort för telefoni. En vecka kostar då 54:- vilket är bra mycket billigare än Tele2, Telia och Tres veckopriser för kontantkort.

Jag undrar om det finns någon volymbegränsning eller hastighetsbegränsning om man kör på det sättet? Orkar någon testa?

David

Jag har kört på lite via Halebop.
De har ju en maxtaxa på 9 kr/dag som du säger.

Den enda begränsningen jag kan se i avtalet är att man "bara" får 1 mbit/s nedströms. När jag mätte via TP-test(som man tydligen inte riktigt ska lita på har jag lärt mig i detta forum) fick jag 1.3 mbit/s, vilket då måste få ses som mycket bra. Dock bor jag ganska nära en mast, och har full täckning. Dock kan ju anslutningen mellan mobil och dator inte vara den snabbaste, men det har jag ju svårt att testa, men det jag tror mig veta är att min Nokia 5800 pallar med 3,6 mbit/s standard, så 1,3 mbit/s borde ju inte alls vara så pjåkigt iom den begränsning Halebop har satt in.
Och mängden data tror jag de inte har någon begränsning på, har iaf tankat hem runt 300 mb över en dag, alltså på samma 9 kr och inte fått någon begränsning iaf.

Aksel

13

Sv: Internationellt mobilt bredband

ibland sänker vissa operatörer hastigheten efter en månad, för att man skall bli villig att betala mer till telia... oj, då har visst ånger tiden gått ut också...

14

Sv: Internationellt mobilt bredband

Nå, nu har jag fyra olika kontantkort: Tre, Telia, Comviq och Telenor. Men det enda som fungerar här (Medåker, Arboga) är Telenor GPRS) - och otroligt långsamt ! Tre fungerar nog tekniskt med 3G men de får ingen ordning på sina debiteringssystem. Jag betalade igen för en vecka via Nordea och kortetär kantänka ännu tomt ! Tydligen har ett felmeddelande från förra månaden blivit kvar.

Nu har jag betalt för en vecka (som blev en dag) en extra dag som aldrig började fungera och en vecka som heller aldrig började fungera. Tre är tydligen ett svart hål dit man kan slänga sina pengar ifall man vill bli av med dem ...

Det var ju sina problem med personnumret för alla ville nödvändigtvis registrera mej med svenska personnummer men efter en del gnissel så fick jag i alla fall köpa kontantkort.

Det går bra att fylla på kortetn via Internetbank - om det bara sedan fungerar och inte går som med Tre ...

Jag skall försöka ringa dem igen i dag -men först efter att ha druckit kaffe så jag inte exploderar i telefonen :-).

15

Sv: Internationellt mobilt bredband

Hej skall åka till italien i vinter och undrar lite över mobilt bredband där.
Är det någon som har erfarenhet om detta ?
MobiltyPass hur fungerar det ?( Är inte någon hejare på engelska.

16

Sv: Internationellt mobilt bredband

Min kusin som bor i Italien som jobbar inom industrin säger att det finns ingenting sånt för turister. :-(