1

Tråd: När internetet försvinner...

Har läst lite om problemet att internetet försvinner, även fast inte uppkopplingen bryts.
Svaret verkar ju vara att skapa en .bat som pingar lite.

Jag har haft tele2 ganska länge som "ut och resa internet" (huawei E220 modem) och det har fungerat klockrent! nu har jag flyttat och tänkte bara köra mobilt, så glad i hågen gick jag till telenor. och insåg att det sög...
övertalade dom att få lämna tillbaka skiten, och köpte ett 3-paket ist, dom har ju 2 veckors prova på.
Funka bra några dar, men nu har det oxå börjat krångla.

Är det nån som vet VARFÖR det här jobbiga fenomenet uppstår över huvud taget? Och isf, bryr sig inte operatörerna?
Jag blir ju lite småirriterad över det här, och börjar överväga att skaffa comhem ändå...

2

Sv: När internetet försvinner...

billigt att tillverka en massa modem som håller ett tag sen pajar dom p.g.a att dom Inte är designad att köras mer än några timmar sen blir modemet överhettad och kan leda till att modemet pajar

detta har jag märkte efter 2 timmar uppkopplad mot 3g nätet är att modemet blir stekt het

blir så på alla modem har provat e1550 och e180 samma resultat

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

3

Sv: När internetet försvinner...

Problemen sitter i nätet, och inte i modemen.

Modem tror att PPP uppkopplingen är fortfarande igång, men IP sessionen i PPP uppkopplingen tappades av nån okänd anledning. Det är därför vi har implementerat Connection Tracker funktionen på våra DOVADO UMR och 3GN routrar. Det löser det hela genom att pinga ofta och återuppringa om IP trafiken går tyst.

4

Sv: När internetet försvinner...

PPP som i Point to Point Protocol? (yeah, wikipedia! ^^ )
Så det skulle innebära att Tele2s nät är skitbra (hände aldrig), medan 3 och telenors suger (händer hela tiden)?
Låter ju i mina öron lite skumt... men men... Försökte låsa upp mitt gamla E220 från tele2 för att testa med det, men det gick inte så bra att låsa upp.
ska testa veckan ut med nån såndär ping batch i bakgrunden, annars blir det väl trådnät ändå =/

5

Sv: När internetet försvinner...

Tele2:s Huawei E220 brukar inte vara operatörslåsta wink

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden