1

Tråd: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

vad menas med "Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten upp till 200 Kbit/s"?

sänker Tele2 hastigheten till 200 kbit/s eller med 200kbit/s vilket skulle innebära för mig att jag oftast skulle hamna på minus hastighet roll

2

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

Tele2 menar att dom kan begränsa din hastighet till 200 kbit/s om du förbrukar mer än  xxGB i månaden. När nästa månad börjar får du tillbaka din normala hastighet.
Alla operatörer utom Telenor har ett sådant tak i dagsläget..

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

3

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

okej hoppas verkligen att det är så roll

men varför skriver Tele2 "begränsa hastigheten upp till 200kbit/s och inte att Tele2 begränsar hastigheten till max 200kbit/s?

4

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

hehe blev visst en rolig rubrik  cool
"Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s" självklart skulle det vara hastigheten och inte heten! fick max ha 70 bokstäver i rubriken och blev lite fel när jag ändrade lol

5

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

Hittade detta om Tele2

"Med strypt hastighet menas att när du laddat ned data upp till den här gränsen så finns ett förbehåll att eventuellt strypa hastigheten till, i Tele2:s fall, 64 Kbit/s."

är ju en jävla skillnad mellan max 64 kbit/s eller max 200kbit/s hmm

6

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

Nu blir jag verkligen förvirrad sad

fick detta svar på Tele2 chatt.

"Hastigheten sänks till 200 Kbit/s. Det vill säga då får du en uppkopplingshastighet på upp till 200 Kbit/s"

men samtidigt kan jag läsa detta på nätet.

"Med strypt hastighet menas att när du laddat ned data upp till den här gränsen så finns ett förbehåll att eventuellt strypa hastigheten till, i Tele2:s fall, 64 Kbit/s."

får jag själv välja vad som gäller? tongue

7

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

Kolla noga och jämför mellan Large, Medium och Small. 200kbps gäller bara för Large och Medium. Small ger bara 64kbps.

8

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

Samir skrev:

Kolla noga och jämför mellan Large, Medium och Small. 200kbps gäller bara för Large och Medium. Small ger bara 64kbps.

Japp du har helt rätt.

så nu blir det Large eller Medium, där tycker jag den största skillnaden om man har behov av surfzonerna eller inte

Hoppas bara mitt olåsta modem fungerar med Tele2 hmm

9

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

Om den är olåst så kommer den fungera.

10

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

Hej!

Är det någon som vet hur man lyckas nödsurfa på 64 kbit? Ngn speciell teknik? För mig står allt still!

11

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

kantarell skrev:

Hej!

Är det någon som vet hur man lyckas nödsurfa på 64 kbit? Ngn speciell teknik? För mig står allt still!

Ja stäng av alla flash helt, sedan stängav bildvisning i webbläsaren, sedan kan man blockera alla scripter från att laddas ner.
Inte bara går det fortare, man slipper problemet med att trafikmängden går åt för att visa flash/reklam.

Då funkar 'bra' webbsidor som inte är beroende på scripter, så som webben borde vara... scripterna körs i webb servern och inte i clientdatorn och man slipper problem med att sidorna bara funkar med vissa webbisar.

det är den hastigheten telia hade permanent för mig, enl telia var det normalt att vara så permanent...

12

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

Tackar för hjälpen!

Ska prova dessa råd nästa gång jag blir strypt.. Ett annat tips för "minimal" surfning är att använda läsaren K-Meleon! Den har samma motor som Firefox men kräver 100 ggr mindre resurser. Det mesta fungerar bra. Fast man måste gilla att konfigurera, det kan ta ett par timmar innan man blir nöjd. Flashblock fungerar och diverse andra fiffiga filter. När man väl har trimmat färdigt, gör en backup på inställningarna!

Med script antar jag att du syftar på javascript?

Egentligen är det konstigt att man kan surfa med ett 33 kbbs telefonmodem utan att göra något mer än att vänta länge. Med en 3G-uppkopling är det klippt omöjligt! 64 kbit är ju dubbelt så snabbt, rent teoretiskt.. Tele2 har någon spärr som går in vid "tunga" filer. Den förklaringen fick jag av en tekniker på Tele2.

Det som skulle fixa biffen är något pgrm som kan splitta upp de tunga filerna till mindre bitar. På så vis skullle ej 3G slå ifrån som det gör nu. Frågan är hur det skulle gå till..

Tack för kaffet!

13

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

http://adblockplus.org/ plugin för firefox som blockar reklam
Fungerar superbra.

Mvh
Mathias

14

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

Hur klarade sig folk för 10 år sedan med V90 modem?
iof var webbsidorna enklare, men ändå, många hade bara 50 kbits då.

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

15

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

för exakt 10 år sen kom det "bredband" i tv uttaget  sjärn tv 0.3 mbit   299kr i månaden

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

16 Senaste redigerad av keja01 (2009-11-23 20:00:52)

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

Utanför tätorterna fanns det inget annan möjlighet än telefonmodem tills för drygt 2 år sedan då NMT startade. Det tog en halv minut att byta mellan enkla internetsidor med telefonmodem. Nöjet att vänta kostade 10 kr/timme dagtid och 6 kr/timme kvällstid.

17

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

det va tider det tongue

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

18

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

keja01 skrev:

Utanför tätorterna fanns det inget annan möjlighet än telefonmodem tills för drygt 2 år sedan då NMT startade. Det tog en halv minut att byta mellan enkla internetsidor med telefonmodem. Nöjet att vänta kostade 10 kr/timme dagtid och 6 kr/timme kvällstid.

gnäll inte, på sent 80 och tidigt 90 tal fick man ringa med modemet till usa för att 'surfa'... då kom det tlf räkningar på 10k, förstår varför telia ej ville skapa internet i detta sardinland.

19

Sv: Tele2s rätt att begränsa heten upp till 200 kbit/s

Stortommy skrev:

för exakt 10 år sen kom det "bredband" i tv uttaget  sjärn tv 0.3 mbit   299kr i månaden

smile UPC hade maestro som var super duper, typ 0,512/0,128.
Haha helt sjukt dåligt, men vilken skillnad de var från uppringt.

Denna och nästa generation unga kommer aldrig att få höra ett modem som ringer upp och höra dess ljuvliga pling plång wzzzhhhz signal.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!