1

Tråd: Nytt test av mobila bredband. Denna gången tidningen M3.

http://m3.idg.se/2.1022/1.233448/test-mobilt-bredband

Trodde ICE.net skulle prestera bättre..

//Kim

Dovado UMR
ice.net D-50

2 Senaste redigerad av jonasolof (2009-06-29 07:35:14)

Sv: Nytt test av mobila bredband. Denna gången tidningen M3.

Ice.net får skylla sig själva som marknadsför sin USB sticka som en enkel och smidig lösning. Det går inte att miniatyrisera en antenn för 450 på samma vis som för 2100 Mhz.

Vad testet handlar om är vilka resultt man får med en USB-dongel på olika ställen. Som användare tycker jag det är nys. jag åker till Sverige om ett par dar och kommer att fara runt en del. Har med mig icenet router D35, dubbla takantenner på bilen (volvokombi), dessutom extralånga 450 spröt som jag fick tag i via allgondistributör4en.  För att jämföra har jag också  en 3G router med extern antenn.

Ska börja kolla i norra Tyskland, där det är sex mil till närmaste danska basstation nv om Rödby

Om man ändrar testets förutsättningar till följande: Tag valfri plats och använd vafri utrustning. Vilka resultat fås? Jag är bergsäker på att Ice net har största täckningen.

Dongletesterna återkommer hela tiden men de är vilseledande. Många har påpekat för Ice att den differentierade prissättningen för dongle resp router skadade dem därigenom att kunder som valde det billiga abonnemangetblev missnöja med dongelns prestanda och sedan dissar Ice. Nu har dom hajat och kör samma priser.

Ice dongle är Ok så länge du är någorlunda nära. Sedan behövs en ytte antenn, men de har inte fått fram någon bra portabel antenn. en var på väg innan konkursen.  När inte dongeln med yttre antenn funkar gäller routern med sina diversityantenner. Och tíll slut, i periferin av de stora cellerna, yttre antenn även till routern, t ex på båt långt utanför kusten.

Om man envisas med att använda suboptimal utrustning rekommenderas USB stickor utan yttre antenn. eftersom de flesta kunder väljer billigaste alternativet så blir det dongle utan yttre antenn och då tycke journalisterna att de gör en konsumentupplysande insats genom den aktuella typen av test.

För kommunikationsansvariga på stora företag och organisationer är det som sagt nys.

Jag har sett artiklar där folk skriver om routerns täckning vid seglats långt utanför kusterna och då har de haft routern nere i båten. Ingenting om att en enkel jordplansantenn eller blindkäpp i masttoppen ger mångdubbelt längre räckvidd.

Min egen målsättning är enkel: Kunna ha tillgång till internet vid behov oavsett var jag är.  Vid en rundresa till vänner förra sommaren fann jag att 3G gav för dålig täckning, fr a i skärgårdslandskap med klippor och berknallar. Skaffade 450-routern och fann att det gick bättre. Tror att med vanliga takantenner på bilen kan jag få täckning sgs överallt och kniper det får jag flytta mig lite och i värsta fall använda effektivare antenner.

I slutänden är det sgs alltid antennens höjd över marken som får det att funka. Bara på skoj har jag därför tio meter lång usb kabel med inline förstärkare för att testa dongleperformance om man skickar upp dem i en flaggstång. dessutom har jag utländska simkort och olåst usb-sticka så jag kan lätt testa olika svenska operatörer vid behov, t ex hos vänner som har svårt med täckningen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Nytt test av mobila bredband. Denna gången tidningen M3.

Jag bor tre kilometer utanför ett samhälle med par tusen invånare och ett par mil till centralorten. Har använt ICE.net som enda internetförbindelse i snart ett år. Hastigheten imponerar inte längre och för att överhuvudtaget kunna använda deras nät här krävs en riktantenn på taket. Hastigheten ligger vanligtvis kring 1Mbit/sek i nerladdning, helt okej lösning för ett år sedan då det inte fanns turbo-3G i byggden.

Har nu testat andra nät och Tele2/Telia imponerar verkligen! Utan antenn fick jag genast upp hastigheten till 4Mbits/sek inomhus! Min känsla är att ICE.net har lidit hårt under fjolåret kris och jag hoppas verkligen inte att nätet är färdigutbyggt. För min del lockar det så klart att byta operatör men för boende på andra platser och för den arealla näringen, exempelvis skogsbruket, är det mycket viktigt med ett nät som fungerar i princip överallt och då gärna något mer portabelt än en flaggstång.

4

Sv: Nytt test av mobila bredband. Denna gången tidningen M3.

var i stockholms skärgård på en ö som heter husarö

med mig hade jag ett modem från comviq Huawei E1550 den hade ingen 3g täckning fick ställa in den på använda gprs då gick det att surfa (Utomhus) innomhus gick det inte modemet tappade signal styrka

den enda som hade byggt ut 3g var tre varken telia/tele2/telenor hade nogon bra täckning

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60