1

Tråd: Dålig hastighet på ice

Hej på er,
Jag tänkte att nu är det dags att börja gräva lite i möjligheten för internet med lite högre hastighet.... Har nu upptäckt detta eminenta forum med en brutal kompetens.
Så här ligger det till: Jag bor utanför Gnesta, i Hundby, som ligger mellan Gnesta och Sillekrog vid väg 224, jag flyttade ut hit 2004 och har gillat läget att jag, enligt Telia, aldrig kommer att få bredband via telefon. Från början körde jag via Swepet med satellit och dom senaste 3 åren med Ice, d20 modem med riktantenn, jag låg på deras support dom första 1,5 året om min dassiga hastighet och fick råd om "rikta antennen ditåt så ska det bli bättre, vi försöker skruva upp din hastighet osv osv" . Absolut inget ont om supporten hos dom, tvärtom, men faktum kvarstår, dassig hastighet, typ 0,6 Mb. Min riktantenn har en riktning mot Lövnäs och jag har försökt att hitta Ice's antenner men inte lyckats. Om jag försöker koppla upp mig med Telias 3g när jag sitter i soffan så lyckas jag ca 2 ggr på 100 men om jag går ut 20 meter till bilen så funkar det mkt bättre (nej, jag vill inte bo i bilen :-) ). Kan jag använda min riktantenn till en dongel, har läst här på forat att jag kan plocka isär det och koppla in kabeln till antennen i den?! Vilken operatör skulle ni rekommendera med tanke på min ort?

Ödmjukaste hälsningar,
Danne

2 Senaste redigerad av keja01 (2009-11-10 01:44:40)

Sv: Dålig hastighet på ice

Hej. Jag har god erfarenhet av ice i 2,5 år nu. Första året använde jag D20 modemet. Den ger hos mig 4 mil söder om Växjö i Småland signalstyrkan 5 av 5 lampor tända. Använder riktantenn. Hastigheten blev mellan 0,5-1,0 mbit  mätt med www.bredbandskollen.se. Sändningshastighet typiskt 0,1 mbit och svarstid 300-500 millisekunder. Den lägre hastigheten på kvällstid och helger. Online dataspel fungerade inte på grund av den långa svarstiden.

Jag använder nu istället det snabbare D35-modemet. Betalade 1800kr för modemet då och fick fortsatt samma månadskostnad. Det ser ut som om det går att få det modemet gratis just nu som kampanjerbjudande vid låsning till 2 år. Hastigheten med D35-modemet för mig tillsammans med samma riktantenn på samma hus är klart högre. Hastigheten blir typiskt mellan 1,5-2,5 mbit mätt med www.bredbandskollen.se, absolut max 2,9 mbit nattetid. Den lägre hastigheten på kvällstid. Absolut lägst 1,0 mbit någon enstaka kväll. Sändningshastigheten varierar inom 0,5-1,1 mbit och svarstiden varierar inom 90-150 millisekunder. Signalstyrkan är runt -57 dBm vilket man avläser genom att starta medföljande programmet Axessmanager och välja fliken status. Online dataspel fungerar bra. Filmvisning funkar bra på dagtid och nattetid men lite hackigt på kvällstid.

Utan riktantenn vill hastigheten inte överstiga 1,5 mbit med dom två korta medföljande spröten. Signalstyrkan blir då cirka -85 dBm inomhus vilket är sämre. Eftersom det är minustecken framför är -57 dBm starkare signalstyrka än -85 dBm. Riktantennen ansluts till det högra antennuttaget. Om avståndet till närmaste mast är stort kan hastigheten ibland, inte alltid, ökas genom att ansluta en extra riktantenn även till det vänstra uttaget. Den extra takantennen monteras med spröten vinklade horisontellt till skillnad från den vanliga lodräta riktningen såg jag en i ett tidigare inlägg som rekommenderade. Det finns en extra känslig dyrare riktantenn också som säljs på www.infoferenda.com. Den gör dock bara skillnad om man bor långt från en mast. Själv använder jag den extra dyra antennen som jag skaffade i början för att försöka höja hastigheten på D20, vilket inte hjälpte, och lånar ut den vanliga kortare riktantennen från ICE till en granne.

Den inbyggda trådlösa routern i D35 modemet för att kunna gå omkring med en bärbar dator i hemmet och på tomten, tycker jag har kort räckvidd. Jag har löst det genom att stänga av wifi sändningen och koppla in på ett av modemets nätverksuttag en separat trådlös router med extra lång räckvidd.

Takantennen monteras lämpligen så högt det går på huset. Spröten ska vara lodrätt. Riktningen är inte självklart mot den närmaste ICE-masten. Genom att pricka in sin position på täckningskartan på www.ice.net får man kompassriktningen till de tre närmaste masterna. Testa alla tre riktningarna och mät vilken som har starkast signalstyrka i dBm. I mitt fall är det bäst styrka från den mast som är längst bort av de tre därför att det är en sjö i den riktningen. Vatten dämpar radiosignalen minst nämligen.

3 Senaste redigerad av keja01 (2009-11-10 02:06:56)

Sv: Dålig hastighet på ice

När det gäller 3G kan man på denna sändarkarta http://e-tjanster.pts.se/Map/ se var närbelägna master befinner sig. Dock först när man zoomat in till 400m. Närmaste 3G-mast till Hundby ser ut att ligga i Gnesta. Där finns flera master märkta 3GIS vilket innebär att de bara passar ihop med företagen 3 och Telenor. En mast märkt Svenska umts innebär Telia och Tele2. Enligt nederkanten på sidan åtminstone. Det har alltså betydelse vilket företag man väljer för signalstyrkan. Företaget 3 har jag för mig har flest kunder på trådlöst bredband vilket då faktiskt kanske borde undvikas därför att de då rimligen har högst belastning på sina master vilket sänker hastigheten. Telenorn också då om de delar master. Fast 3GIS har flera master i Gnesta som delar upp kunderna mellan sig, Svenska umts bara en.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2009-11-10 09:59:50)

Sv: Dålig hastighet på ice

Ang Keja01's inlägg. -85 dB borde redan räcka för att få max hastighet eftersom det är "mycket stark" signal på en D35. Men genom att använda riktantennen selekterar du fram signalen på den station som har renast signal, dvs den över sjön.

Jag skrev tidigare att man kan testa med att ändra från vertikalt till horisontellt. mest märktes detta några meter från sjön. Normalt bör det vara vertikalt men det lönar sig att testa.

Ska man försöka få högsta fart gäller alltid två antenner. Om tvåan sedan ska vara inriktad på samma basstation som ettan får man pröva sig fram till liksom polarisationen (vertikalt, horisontellt eller emellan).

Något som jag insåg först nyligen är vikten av en reflexfri miljö. Träd i närheten framför antennen är inte bra, det sänker hastigheten även om signalstyrkan är god. Lätt att testa genom att stå i ett skogsbryn med routern och knalla in och ut ur skogen med den och kolla farten (gjorde jag i somras). Samma sak om man har routern inne i ett rum där signalen studsar omkring på väggarna. Även om signalstyrkan är god kan man få högre fart genom att placera en antenn i "renare" miljö - eller hela routern. 

Den som till testa kan pröva axesstel RF status monitor på en laptop och köra långsamt på en skogsväg. Minsta rörelse så sjunker datalänkhastigheten drastiskt. (Det är därför jag undrar hur Ice kommer att klara mobil IP-telefoni som de satsar på istället för 1x protokollet).

Till sist angående signalstyrka som kriterium på kvalitet. Om stationen är belastad kan man ha hög signal men dlig datahastighet. Med RF status monitor ser man belastningsgraden på varje tillgänglig basstation är eller snarare hur mycket av basstationens effekt du får.  Det kan kanske t o m löna sig att byta basstation kvällstid om belastningen är mycket högre på en än på den andra.

Vid -57 dB kommer basstationen säkert be modemet minska effekten. Men du får en renare signal från basstationen. Vilken effekt modemet sänder på och hur det varierar (när man t ex kör) syns också i RF status monitor som allså kräver USBanslutning till modemet (D35 eller D50).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Dålig hastighet på ice

Tack så mycket för era svar.
Tror ni att jag, med tanke på mitt läge, kan få bättre hastighet med någon av 3g leverantörerna? Passar min riktantenn även till 3g?
Tack återigen,
Danne

6 Senaste redigerad av keja01 (2009-11-10 21:49:23)

Sv: Dålig hastighet på ice

Riktantennen passar bara för ICE, därför att ICE=450MHz, 3G=2100MHz.
Du har ingen 3G-mast på nära håll. Jag skulle rekommendera att du skaffar D35-modemet för att få högre hastighet och använder samma riktantenn.

7

Sv: Dålig hastighet på ice

Ok, jag ska fixa nya modemet, sitter just i telekö hos ice. Jag hoppas att jag kan få det utan kostnad så dom inte strular och jag måste säga upp det gamla abbonemanget... Jag har ju aldrig haft koll på det här med orientering osv men när jag tittar på täckningskartan så får jag upp en bild med grader, hur gör jag för att rikta antennen åt dessa graderna? Tur för mig att det inte finns några dumma frågor:/
Danne

8

Sv: Dålig hastighet på ice

Graderna är kompassriktningen mot antennen. Du får låna en kompass av någon. 0 grader rakt norr, 90 grader rakt öster, 180 söder, 270 väster.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Dålig hastighet på ice

Thx Jonasolof,
Då har man lärt sig grunderna i orientering, tror att det räcker med det:-)

10

Sv: Dålig hastighet på ice

Är det värt dubbla priset för en Aircom plus kontra YE50 kabel?

11 Senaste redigerad av jonasolof (2009-11-11 21:19:48)

Sv: Dålig hastighet på ice

Hittar ingen aircom antenn för 450. Länk?

Lågförlustkabel är väl bra om det gäller många meter. Men i den mån man redan har hög signalstyrka och det snarare gäller att rikta in sig mot en basstation för att selektera bort andra så spelar ju faktiskt ett antal dB i förlust i kabeln ingen roll. Basstationen kommer ändå att begära att ditt modem reducerar effekten på typiskt cdma-manér.

Såg ngt om aircom på Lyth. otroliga priser, akta dig, dB är dB oavsett märke. Att göra riktantenn för 450 är inte svårare än att göra en TV antenn. Infoferenda, Ice, Dialect, alla har bra riktantenner för 450.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Dålig hastighet på ice

tror han menar den dyrare kabeln som skall ge lägre dämpning.

13 Senaste redigerad av walaro (2009-11-12 18:45:47)

Sv: Dålig hastighet på ice

Mmmm, dassig förklaring av mig men det är kabeln jag menade.. Kollade in en kabel hos kjell.com art nr 39421. Är den ok eller ska jag satsa på någon från  infoferenda.se ? Jag har ca 15 meter jag behöver från antennen till modemet. Tilläggas ska att nuvarande kabel är skarvad på typ 4 ställen och en blandning av div koaxialkablar roll Jag har nu nytt modem på g för lev nästa vecka och det känns helt ok. Har också besökt skorstenen och ställt om antennen mha kompass och höjt hastigheten med ca 35%, undrar vart detta skall sluta:rolleyes:
Tack för all hjälp.
Danne

14 Senaste redigerad av G-Man (2009-11-12 20:26:09)

Sv: Dålig hastighet på ice

3db dämpning = 50% signal typ.
så räkna själv ut resultatet, kablar skall ej skarvas då förluster uppstår.

typ:
Dämpning:  0.201 dB vid 2 GHz/m *15meter = -3,015db
Dämpning vid 2 GHz/m: 0.4 dB * 15meter = -6db
osv

Jag har monterat usb 'modemet' i ett 'PV rör' på taket, tätade toppen.
usb sladden inne i röret, med normalt takhål med tillhörande plåt, blev kanoners, får se hur länge dongeln håller nu.
inga antenner eller coaxkablar mer nu, minst lika bra mottagning med detta som med dom antenner jag provat med 5meter coax.

15

Sv: Dålig hastighet på ice

femton meter är mycket, då skulle jag ta dyrare kabel och inte ha några skarvar.
Alternativt ställa routern nära antennen och köra LAN-kabel ned till en wifi accesspunkt eller router nära datorerna som andra beskrivit.

G-man kör väl 3G? Dongel nere + kabel med förluster + antenn med vinst = dongel utan ansluten extern antenn högt upp. That's why jag vill ha en flaggstångsrouter för 3G. I knoppen. POE Lankabel ned.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Dålig hastighet på ice

Låter spännande med dongeln högt uppe, ska testa till helgen med dongel uppe vid skortenen (lite sent och halt på taket just nu) Uppdatering kommer. Finns det 15 m usbkablar? Är signalförlusten mindre?

17

Sv: Dålig hastighet på ice

jonasolof skrev:

femton meter är mycket, då skulle jag ta dyrare kabel och inte ha några skarvar.
Alternativt ställa routern nära antennen och köra LAN-kabel ned till en wifi accesspunkt eller router nära datorerna som andra beskrivit.

Det låter kanon, jag ställer routern uppe på vinden och drar ner utpkabel till en d-link eller dyligt

18

Sv: Dålig hastighet på ice

En vanlig USB-kabel kan inte skarvas till mer total längd än 5 meter enligt vad jag läst. Det går att lösa med en elektronisk repeater som snyggar till den digitala signalen var femte meter, men det blir dyrt.

Standard LAN-kablar kan skarvas upp till 100 meter.

Själv har jag både modemet och en extra bra wifi-router med relativt lång räckvidd placerat nära antennen uppe på vinden. Det behövs då ingen sladd-dragning.

19

Sv: Dålig hastighet på ice

Ok, låter smart, jag börjar nog som dig, vad är det för wifi-router du har?

20

Sv: Dålig hastighet på ice

Kul att ICE trådarna brukar gå rätt långt ner på teknik nivå.
Mycket tack vare jonasolof som sitter med mycket kunskap.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

21

Sv: Dålig hastighet på ice

Andreas skrev:

Kul att ICE trådarna brukar gå rätt långt ner på teknik nivå.
Mycket tack vare jonasolof som sitter med mycket kunskap.

jonasolof är KUNG av mhz och ice

22 Senaste redigerad av keja01 (2009-11-13 13:17:51)

Sv: Dålig hastighet på ice

#19, Jag använder "3Com® OfficeConnect® Wireless 108 Mbps 11g Cable/DSL Router", köpt för tre år sedan. Den har betydligt längre räckvidd än den inbyggda trådlösa routern i mitt exemplar av D35-modem.

Tänk dock på att wifi-signalen har svårt att passera saker som betongvägg, murad skorsten, takplåt, takpannor. Träväggar och glasrutor dämpar mindre.

23

Sv: Dålig hastighet på ice

walaro skrev:

Låter spännande med dongeln högt uppe, ska testa till helgen med dongel uppe vid skortenen (lite sent och halt på taket just nu) Uppdatering kommer. Finns det 15 m usbkablar? Är signalförlusten mindre?

Skippa långa USB kablar, om du inte kan bygga egna av mycket hög kvalitet som är skärmade osv. ledarna i vanliga oem kablar är för klena så spänningen för att driva modemet kommer ej ens fram ok, dvs signalen/modemet kommer ej ens att starta.
det måste funka även efter några år typ, så behövs lite kvalle.

Jag provade med routern+usb-modem på taket i kodis och det har funkat klart bättre än när den är under taket då det finns spik och plåtbitar i taket som är skärmande för signalen och svåra att gissa placeringen.
Kodis tål vädret ganska dåligt, så funkade ett tag.
Wlanet har jag skarvat på en 'bra' wlan antenn innanför väggen riktad 45grader ner så det täcker hela huset, så det är +50% signal i hela huset. Behövdes bara 0,7meter kabel med droppskydd m.m.

Fördelen med 'min lösning' är att starka vindar EJ kommer att skada 3g antenner eller behöva placeras på tex skorstenen bredvid tv antenn så tv blir störd osv.
Samt uppgradering av modem är simpelt, bara lyfta på locket och byta.
vriderman modemet blir det bättre mottagning, varför 'live' visning i umr vore kuligt... men körde med connect appen som visar dB istället.



jonasolof skrev:

femton meter är mycket, då skulle jag ta dyrare kabel och inte ha några skarvar.
Alternativt ställa routern nära antennen och köra LAN-kabel ned till en wifi accesspunkt eller router nära datorerna som andra beskrivit.

G-man kör väl 3G? Dongel nere + kabel med förluster + antenn med vinst = dongel utan ansluten extern antenn högt upp. That's why jag vill ha en flaggstångsrouter för 3G. I knoppen. POE Lankabel ned.

Ja 3G, ej provat "nmt" nätet då det var 'shaky' när jag bestämde mig för nät typ 'skall funka med detta enl pts/operatörernas sändarkartor', vilket visar att dom är riktiga glädje kalkyler i verkligheten.

Monterade en umr router under taket på kortsidan av huset med 3 meter usb kabel upp över taket i röret, har funkat klanderfritt, samt inga störningar av tv signalen då 'boxer är ganska känslig' och antennerna sitter nu i egen ända av huset. Slipper även att tv/3G prykar n blir sotiga från 'värmen'...

24

Sv: Dålig hastighet på ice

Det finns fem och tio meters USB kabel med inline förstärkare, bl a på Media Markt. Skulle det inte räcka man man väl mata med 5 volt separat via en kraftigare kabel. Fast jag tror också mer på LAn utgång än USB-överföring.

Istället för kådis har en del använt nappflaskor  plast över donglar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Dålig hastighet på ice

Ok, frågan är om det är smart att skriva på ett 24 mån abb med ice när det glunkas om 4g nästa år. Vad tror ni med tanke på mitt läge i skogen?