1

Tråd: Riktantenn till D50 eller D35

Undrar om någon vet vad Ice.net:s riktantenn heter som dom har en länk till på sin support-sida.
http://www.ice.net/se/UserFiles/file/ic … nguide.pdf

Själv har jag en sådan, men kommer inte ihåg om det medföljde något produktblad i kartongen när jag köpte det för snart 2 år sedan.
Någon som har lite uppgifter? Fabrikat, modell, tekniska specar.

Kör just nu med den antennen + D 50 men är inte riktigt nöjd med farten (0,6-1,2). Funderar därför på att skaffa D-35 + Infoferendas CDMA-450 12dBi antenn.
Kan jag förvänta mig bättre fart med den kombinationen?

Kan jag koppla in 2 antenner på D-35, den gamla + den nya, och i så fall, ska jag rikta båda åt samma håll då, fast kanske den ena liggande, eller ska jag rikta den andra åt den näst bästa masten?

2

Sv: Riktantenn till D50 eller D35

Du kan med fördel ansluta båda antennerna till en D-35:a och prova då först med att rikta dem på två olika baser och båda med vertikal polarisation (pinnarna lodrätt). Anslut den kraftigare antennen (12dBi) till uttaget med TX/RX och den kortare till uttaget med RX. Eftersom CDMA-systemet har "soft-handover" kan Du räkna med att kommunikationen går över båda stationerna samtidigt och parallellt (med varierande anslutningsgrad beroende på bl.a resp. stations belastning). Du kan i bästa fall räkna med fördubblad transmissionshastighet både upp och ned och dessutom en extra säkerhet om någon station faller ifrån eller blir överbelastad. Skulle det vara så att Du har flera alternativstationer inom rimligt avstånd kan eventuellt en kombination av en rundtagande antenn och en riktantenn vara ett alternativ.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Riktantenn till D50 eller D35

Instämmer med föregående.  Det finns två antenner även i d50 men bara kontakt till den ena. Farten kan öka om man använder två antenner vilket då kräver D35. Använder man Axess RF monitor och D35 i USB läge (beskrivet i tidigare tråd)kan man se exakt vad de båda antennuttagen har för sig, signalstyrka, belastning på tillgängliga basstationer, vilken/vilka basstationer du är ansluten till.

Fråga till vox medievalis: Har du sett byte av ansluten basstation pga ändrad belastning?

Det här med anslutning till flera stationer är lite kluvet. Eftersom alla stationer kör samtidigt över samma frekvensband kommer icke anslutna stationer att öka brusnivån så signalen och hastigheten förbättras om man selekterar fram bästa station med riktantenn (och undviker reflexer).

Vad gäller antenn två får man prova sig fram vad som ger snabbaste överföring, att rikta den mot samma station som första antennen eller mot en annan bas. I RF monitor ser man momentant radiolänkhastigheten så man behöver inte testa med bredbandskollen eller liknande.

Stationerna har identiter som PN 228, PN 230 och liknande. Ice´net supportfolk har ingen lista över stationerna men om du skickar mail kan de återkomma med uppgift om var respektive station ligger för det finns naturligtvis andra i organisationen som har koll. Men egentligen behöver man inte veta, det som funkar funkar.


Vad gäller rundstrålande antenn (groundplane eller marinantenn) så är det ju bra som reservantenn om en basstation skulle falla bort pga åska eller dylikt.

Tror för övrigt att abbonnemangsformen kan ha betydelse för farten också men det kan support ge svar på.

Har du mindre än fyra mil till basstation bör du rätt lätt komma upp i optimal singalstyrka (läggre siffra än minus 88 dB) och få hastighet nära 3 mbit. Har du redan nu säg ca minus 80 dB beror det inte på antennförstärkning att farten är dålig utan på för hög brusnivå eller reflexer. 

Det kan löna sig att vrida på antennen för att testa horisontell polarisering eller något mellanläge.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Riktantenn till D50 eller D35

Tack för svaren, får väl ta antennerna, kablar och laptopen med testprogram å springa omkring på takpannorna och pröva mig fram när det våras sen. Inte riktigt rätt årstid nu. Sitter hellre i stugvärmen och surfar med halvfart tills vidare.

5

Sv: Riktantenn till D50 eller D35

Tja, funderar dupå att skaffa en D35 kan du ju lika gärna göra det redan nu och t ex använda en av dess egna antenner plus befintlig riktantenn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Riktantenn till D50 eller D35

Kan man utnyttja det nuvarande erbjudandet från ICE med gratis D35-modem vid två års abbonnemang om man för närvarande använder D20 modemet sedan flera år?

7

Sv: Riktantenn till D50 eller D35

keja01 skrev:

Kan man utnyttja det nuvarande erbjudandet från ICE med gratis D35-modem vid två års abbonnemang om man för närvarande använder D20 modemet sedan flera år?

Inga problem, jag fick t.o.m 14 dgr testperiod. Är för övrigt brutalt nöjd.
Danne