1

Tråd: Förstärkning för motagning av surfzons signal!

finns det något enkelt sätt att förstärka en wlan signal?

Till mitt problem.

håller jag min Laptop mot ett öppnat fönster så för jag in Tele2 surfzon i lägenheten
då fick jag en ide om att på något sätt kunna förstärka signalen som jag ska ta imot
så jag kan använda mig av surfzonen i min lägenhet!

någon som har en lösning på mitt lilla problem?

2

Sv: Förstärkning för motagning av surfzons signal!

extern antenn?

3

Sv: Förstärkning för motagning av surfzons signal!

De jag testat tidigare är att sätta upp en "server" som tar signalen och sedan delar ut nätet på hemmaplan.
Då när jag labbade med det hade jag antennen på balkongen och sedan sladd in till en dator som körde vanlig windows delning av internet.

Fast de var för flera datorer då, om du vill ha till en dator så kanske du bara kan skaffa en antenn till datorn, fast du har troligen inbyggt wifi kort vilket gör att du troligen inte har direkt möjlighet att bara byta antenn, då får du skaffa en usb pinne eller pcmcia kort som du kan plugga in antennen i.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Förstärkning för motagning av surfzons signal!

Hej,

faktorerna som spelar in är i stort;
- känsligheten på mottagaren
- förlusten i kabeln till antennen
- antennens gain

Precis som Andreas skriver kan man plocka in wlan signalen och sen skapa ett nytt wlan. Typ en wlan-wlan-router.

Räcker inte det kan du sätta en förstärkare som lyfter mottagarsignalen.
Du kan naturligtvis också lyfta sändarsignalen, men då är det risk att du överskriver dom regler som PTS satt upp - 24dBm, om jag inte minns fel.

Lycka till!

mvh
Anders

5

Sv: Förstärkning för motagning av surfzons signal!

Vad är en usb pinne eller pcmcia kort?

Kör ju med laptop och mobilt bredband så helst skulle jag ju bara vilja ha en "wlan-router" typ en liten låda som jag kan koppla in en antenn till och sedan skicka den vidare till min laptop wink hade ju tänkt använda mig av Tele2s surfzon är ju otroligt lite jag skulle behöva förstärka signalen, som sagt det räcker att jag håller laptopen mot ett öppet fönster i lägenheten

6

Sv: Förstärkning för motagning av surfzons signal!

även många interna 'kort' har antenn kontakt för antennen som sitter inne i lappen.
jag har tex en acer och en dell som det "bara var att öppna en lucka och åtkomst gavs direkt för anslutning till extern antenn" dessa körs med externa antenner då tex umr ej har tillräcklig räckvidd och ej går att länka upp mot en annan umr, för att slippa dubbla 3g abg...

vågar du lyfta på en lucka så...

7

Sv: Förstärkning för motagning av surfzons signal!

Är detta lösningen på mitt problem?

http://www.blocket.se/vasterbotten/3g_w … =2&w=3

8

Sv: Förstärkning för motagning av surfzons signal!

mangel skrev:

Är detta lösningen på mitt problem?

http://www.blocket.se/vasterbotten/3g_w … =2&w=3

Nja de är en router med stöd för 3g modem vad jag ser bara.

Edit:

Den har WDS stöd men jag tvivlar på att Tele2's surfzon har någon sådan funktion aktiverad.

A Wireless Distribution System (WDS) is a system that enables the wireless interconnection of access points in an IEEE 802.11 network. It allows a wireless network to be expanded using multiple access points without the need for a wired backbone to link them, as is traditionally required. The notable advantage of WDS over other solutions is that it preserves the MAC addresses of client packets across links between access points.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Förstärkning för motagning av surfzons signal!

Tack för alla svar på mina frågor big_smile

Här kommer en till! är dena något för mitt problem?

http://www.dustin.se/pd_5010084920.aspx

10

Sv: Förstärkning för motagning av surfzons signal!

Ingen som kan hjälpa mig med mitt problem?

vill bara veta exakt vad jag ska köpa för att få det att fungera! cool