1

Tråd: Livet efter 5GB

Howdy,

OK, bara av ren nyfikenhet så maxade jag min Tele2 HSUPA konto på hela 5GB/mån.  Jag ville se vad skulle hända. Jag har ett HSUPA modem (Huawei E170 pinne).

Som enligt deras avtal, så ska den sänkas till 33.6kbps (som GPRS), men vara fortfarande obegränsad.

Körde gamla TP-test för att kolla:

TCP ner: 6kbps
UDP ner: 45kbps
TCP upp: 800kbps
UDP upp: 930kbps

Men tack o lov att man kan fortfarade använda sitt webcam bakom UMR'n trots att hela 5GB är maxade och nedladdnignshastigheten är sänkt till GPRS prestanda.

När får jag gå ur penalty box? 25:e?

2

Sv: Livet efter 5GB

Så uploaden är ocappad? big_smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Livet efter 5GB

Ja! Verkar inte klokt...

Test Started :             2008-11-24 08:31
Test Server :           referens.sth.ip-performance.se
Best UDP Send Rate :    1.16 Mbit/s
Best UDP Receive Rate : 50.08 kbit/s
Best TCP Send Rate :    1.02 Mbit/s
Best TCP Receive Rate : 31.34 kbit/s

4

Sv: Livet efter 5GB

Kanske bara en miss? då det inte tänkte på uploaden så mycket tidigare.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Livet efter 5GB

japp.....det är bara att sitta och titta på webkameran nu tills dem nollställer konton.  :-)

6

Sv: Livet efter 5GB

Ok, nu hittade jag deras svar online (http://www.tele2.se/kundservice-faq-mob … dband.html):

Vad händer då jag kommit upp till 1 GB respektive 5 GB datavolymförbrukning med Tele2 Mobilt bredband?

Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 Kbit/s om användandet inom en kalendermånad överstiger 1 GB respektive 5 GB/mån (beroende på vilket abonnemang du har). Vid nästa månadsskifte får du automatiskt full hastighet igen.

Jag märkte också att dem säljer inte Huawei E220 längre. Ser ut som Huawei E169 stick modellen (lika snabb som E220, men ingen HSUPA!):

http://www.tele2.se/mobilt-bredband-maxi.html

7 Senaste redigerad av Alexander (2008-11-28 00:58:35)

Sv: Livet efter 5GB

OK så både med Tele2 abb. Midi (max 1GB/mån) eller Maxi (max 5GB/mån) så har du ändå obegränsad HSUPA upload (upp till 1.4 Mbps) med HSUPA modem (i alla fall E170)!

Antar att du kör med
APN: mobileinternet.tele2.se

Billigt med webcam för inbrottskydd streamande i sommarstugan med Midi abbet (99:-) + HSUPA modem således. Gäller bara att masten vid sommarstugan klarar HSUPA?

Vågar inte tänka på vad man kan fildela ut (som server) i detta läge.:|

Tele2s täckningskarta.
http://www.tele2.se/mobiltackning.html

8

Sv: Livet efter 5GB

100kb/s = 144Mb /timma = 3456Mb / dag = 103680Mb/ månad.
Så om vi skulle säga att de gick i 100kb/s i en månad så skall man kunna skicka mer en 100gb.

smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Livet efter 5GB

Alexander skrev:

Antar att du kör med
APN: mobileinternet.tele2.se

Aye-aye, sir!

10

Sv: Livet efter 5GB

Ok, jag hann inte testa den 1:a December, men här är dem nya resultat nu:

Test Started :             2008-12-02 07:41
Test Server :           referens.sth.ip-performance.se
Best UDP Send Rate :    1.33 Mbit/s
Best UDP Receive Rate : 3.87 Mbit/s
Best TCP Send Rate :    1.22 Mbit/s
Best TCP Receive Rate : 3.39 Mbit/s

Som ni ser, dem har nollställt konton så att man kan toksurfa igen på 7.2Mbps nedladdning.

Efter min förbrukning av 5GB i November, jag laddade UPP ytterligare 6GB bara för att se om dem skulle kapa ner uppströms hastigheten nånting, men det gjorde dem aldrig.

Jag säger det....än sålänge är det perfekt för webkamera/server.

11

Sv: Livet efter 5GB

Det är bara nedladdningen hos tele2 som sänks ner i hastighet, så det var ingen miss.

12 Senaste redigerad av Samir (2009-03-27 06:53:58)

Sv: Livet efter 5GB

Verkar lite konstigt just nu. Jag har testat att ladda ner över 10GB inatt (nu ligger jag på 12GB), och jag trodde att dem skulle sänka hastigheten vid 5GB gränsen, men det gjorde dem inte. NU, däremot, surfar jag på 33kbps.

Jag antar att det betyder att dem har uppgraderat mig i så fall till Mobilt Bredband Mega eftersom det står på deras sida:

"Med Mobilt bredband Mega surfar du med hastigheter upp till 14,4 Mbit/s till ett fastpris på bara 249 kr/mån. Du surfar dessutom med full fart upp till en datamängd på hela 10 GB per månad. Med andra ord kan du surfa megamycket!"

Nu ska jag kolla om det finns någon spärr på uppströmstrafiken, eftersom hastigheten på upplänken är fortfarande full HSUPA (upp till 1.4Mbps).

13

Sv: Livet efter 5GB

Varför väcka dem björnar som sover?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Livet efter 5GB

Kan vara så att det är 24h gräns, att det inte slår igenom förens dygnet efter.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15

Sv: Livet efter 5GB

Fick SMS:

"Hej. Du har förbrukat mer än 90% av den datavolym som ingår i ditt abonnemang. För att köpa till ytterligare 5 GB kontakta Kundservice. MVH Tele2"

16

Sv: Livet efter 5GB

Har fått SMS 3 gånger totalt nu, men det verkar vara pga NEDladdningen, som sitter fortfarande på 33.6kbps.

UPPlänken däremot är konstant runt 1Mbps. Har laddat upp 10GB utan några problem.

Slutsats: jättebra abbonemang för videokameror! Kommer vara interessant när den nya HSUPA (21/5.76Mbps) modem kommer ut. En upplänk på flera megabit över HSPA låter otroligt jämfört med en ADSL lina som har 24/1....hallo!

17

Sv: Livet efter 5GB

Tele2 har höjt hastigheten efter nersänkning. Den ska ligga på det dubbla alltså 64kbps nu. Snacka om tokfort haha.

18

Sv: Livet efter 5GB

Ja, har märkt det också. Fick testa ett antal gånger. Varje nedladdning var på 8KB/s, så (gånger 8) det stämmer.

19

Sv: Livet efter 5GB

Är det 5Gb download som begränsar datahastigheten eller räknar de både download och upload tillsammans som når 5Gb  ???

20

Sv: Livet efter 5GB

Hej igen..

Fick reda på idag att de räknar ihop både download och upload till 5Gb så begränsas hastigheten.

//

21

Sv: Livet efter 5GB

Då är frågan om krypterad trafik räknas in, https t.ex.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

22

Sv: Livet efter 5GB

Det är nog ALL trafik som räknas, oavsett om det är krypterad eller inte.