76

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Jösses!

Det var ett tag sedan jag tittade till den här tråden där jag från början ställde några enkla frågor (dock inte för mig…) och nu finns det material till en hel doktorsavhandling! Det enda jag e.g saknar är specifikationerna på sågen som fällde björken!

Hur gick det för mig då? Tja, ”Discover”, ”cramsby” och några till skingrade dimmorna ganska tidigt så min gamla Net-1 router har fått somna in. Det blev billigare att köpa en ny 4G-router (TP-Link AC 1200) på extrapris hos Kjell&Co än att lägga 60 mil i bil för att uppdatera den gamla.

Hur det kommer att fungera är oklart, har inte köpt någon antenn än (men tror Nedis 4G Mimo 15 dBi skulle funka) och inte besökt stugan där det ska navändas på ett tag.

Gruvar mig lite för längden på de två antennkablarna. Har tidigare använt 10 m men nu förstått att det ger en stor effektförlust. Om jag har råd med den effektförlusten i den nya konfigurationen lär visa sig. 5 meters kablar kanske skulle funka men får då andra komplikationer i stället, velar än hit än dit i den frågan.

Hur som helst, ska läsa hela tråden omsorgsfullt och se vad jag kan vaska fram, problemet är bara att diskussionen når sådana höjder att dimmorna tätnat igen… :-)

77

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Den antenn som Nedis.be saluför som 15dBi antenn är en dubbel logperiodisk antenn. Den kan på sin h öjd ha 10-11 dBi gain. Dom ljuger.

https://nedis.be/fr-be/product/55069840 … 0-m-argent

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

78 Senaste redigerad av E Kafeman (2023-02-17 17:12:07)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

> (men tror Nedis 4G Mimo 15 dBi skulle funka)
Den som vore så stark i tron.
Är det inte lång väg att släpa på en eller två  antenner med helt okända prestanda? Reklamen om 15dBi kommer i vart fall inte inträffa. Det är hittepå långt bortom vad dom ens är teoretiskt möjligt så det krävs god tro och ett magiskt under.

Om man inte förlitar sej på sin tro vill man hellre a uppmätta verifieringsbara data för frekvenserna av intresse.
Tyvärr så saknas kurvor där man kan utläsa uppmätt gain för varje frekvens för denna antenn.
Det finns inga kurvor ens på junk-importörens huvud-hemsida. Sidan är på holländska men är lika innehållsfattig som den svenska varianten.

Att uppmätta kurvor saknas betyder att antingen har men inte mätt upp gainet i brist på verktyg för att utveckla antenner eller mätte man och bestämda att kurvorna var allt för usla för att vara säljande. 

ALLA seriösa antenntillverkare redovisar sådana kurvor. Jämför med en snarlik antenn från en som inte är kina-importör utan faktiskt designar och producerar egna antenner och har nödiga verktygen för att mäta upp gainet.

Gå till https://poynting.tech/antennas/lpda-92/ och tryck fram PDF "TS-dokument" där du på sidan 4 hittar sådan kurva.
Där visas att gainet variera mellan 7 till 11 dBi inom 700-900 MHz. Nedis antenn är omätt, hopsatt av någon utan mätverktyg så räkna med 1-2 dB sämre gain, snällt räknat. då hamnar vi på 5-9 dBi. 15dBi finns inte på antennen, det gainet finns bara som text på papplådan antennen levereras i.

Poynting har i reklamen texten 698 - 3800 MHz, 11 dBi.
Om man köper denna antennen i tron att man köper en bredbandig antenn som även ger 11dBi gain vid 3800 MHz så blir man besviken. Troligen fungerar ett gem bättre som antenn vid dessa frekvenser. Man kan gå in på redovisade kurvan och läsa ut att gainet är -2dBi, dvs 4-5 dB mindre än vad enklaste kvartsvågspinnen ger och under 0 dBi.
Det är i mitt tycke gränsfall till bedräglig reklam då man vet att de flesta antenn-köpare nöjer sej med att blint lita på texten som står utanpå kartongen.

Dessvärre om man köper antenn på Kjell, CO eller vad, så vet inte säljarna mer. De vet i många fall inte ens vad frekvens är eller kan instruera kunden om vikten att ta reda på sådant.

Bryr man sej inte att förstå att t.ex. gain förändras med frekvensen för alla antenner och man inte bryr sej om att ens ta reda på om antenntillverkaren data finns uppmätta så att data ser sannolikt och ärligt ut, ja då är risken stor att man kommer hem med en eller två plåtstrukturer för 2kkr som ger sämre gain än valfritt gem. 

De allra mest skamlösa antenn-tillverkarna redovisar kurvor som man helt enkelt knyckt från en antenntillverkare som redovisar sina mätta kurvor.
Hittade just en sådan tillverkare. Man tillverkade en mängd olika antenner och gain resp VSWR-kurvorna var exakt samma för samtliga antenner. Blir lite komiskt när man redovisar riktgain för en rak rundstrålande pinne.

Den textdata som Nedis åstadkommit har manglats av oförstånd och automatisk översättning av någon som inte vet något om antenner.

VSWR redovisas som mindre än 2.5. Man har tappat en siffra då VSWR är en kvot som bör skrivas typ 2.5:1.

Vertikal och horisontal balkbredd, man menar antagligen 3dB öppningsvinklarna, dvs hur mycket man kan missrikta antennen utan
att tappa allt för mycket gainj. 3dB väljs ofta som gräns, vilket innebär att mottagen antennsignalens effekt har halverats.
Möjligen menar man med balkbredd det lite snarlika ordet "bandbredd" mnen det blir än mer tokigt fel då bandbredd handlar om frekvens.

"Nominell vindhastighet" är jag osäker på vad de menar. Kan vara den mängden vind som levereras papplådan utöver vad som finns på platsen för montering.

Angivelsen "Förhållande mellan fram och baksida" är väldigt automatöversatt. Har aldrig sett den översättning förut.
"Fram/back ratio" skulle vara en rimligare beskrivning.


Den stora blundern kommer vid angivelsen av gain, den för många viktigaste siffran. Man anger den till 15dB.
dB är en relativ siffra som inte betyder något. I antennsammanhang använder man ofta en ideal dipol som referens och då anges gain med den som referens och enheten är dBd. Alternativt jämför man med ett fiktiv antenn, en idealt rundstrålande anten, wen sk. isotrop antenn. Det ger den kanske vanligaste enheten, dBi.
Denna lila efterbokstav, att glömma den är som att ange en bils toppfart till 1630km utan att ange om det är per minut eller dag.

Man anger att signaltypen är 5G. Antar att det då inte fungerar att ta emot andra signnatyper, 3-4G WiFi eller rundradio.

Om databladet visar att man inte har koll ens på antenn-terminologin och inte har något som ser troligt uppmätt ut och anger ett  gain som är större än teoretiskt möjligt för denna antenntyp (bredbandig logperiodisk antenn -  LPA).  Max är ca 12 dBi

Om det nu är 15 dBi man menar, det  går inte ens om man knyter antennen med guldtråd.
Skillnaden på 3 dB är en fördubbling av antenn-effektiviteten.

Om någon säljer en bil till dej och säljaren hävdar att motoreffektiviteten är dubbelt mot teoretiskt möjligt, att du får stanna regelbundet och tömma bensintanken på överskottet som bildas, så verkar det vara ett bra säljargument....

Inte ens Poyinting som har känd antenn-designkunskap som man redovisat, inte ens de lyckas pressa sin LPA över 12 dBi så Nerdis har verkligen lyckats övertrumfa fysikaliska begränsningar.

Ja jag vet då att sådan skräp-antenner är knappast värda att ta i med tång om man vill veta om antennen alls fungerar innan man kastar ut en hög med pengar på random plåthög.

Antenner är mysko för många då man inte alltid är van vid uttrycken men det kräver sällan mer än 5 minuters googling för att lära om t.ex. gain och VSWR. Det kan vara väl investerad tid om det räddar 2000 kr från hushållskassan från att göda en skrupelfri holländsk junk-importör och du slipper långväga transport för att först i efterhand upptäcka att det inte gav vad du tänkt.

En tröst är att även usla antenner kan ge en påtagligt förbättrad signal relativt modemtets inbyggda antenner tack vara att det blir yttre antenner så signalen inte längre dämpas av husväggar och utsätts för störning och lokala reflektioner och absorptioner  av signalen som ändrar sej om någon rör sej i samma rum.

79

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Hej Jonasolof och E Kafeman!

Jag är införstådd med att reklamens maxade beskrivningar sällan har med verkligheten att göra, gäller tyvärr det mesta som det sitter en prislapp på.

Sedan är inte alltid proffsgrejer det mest optimala/kostnadseffektiva för en "normalanvändare", lite så är det nog för mig. Tröstar mig med Kafemans sista mening som beskriver exakt det jag är ute efter, en påtagligt förbättrad signal med extern antennlösning.

Det jag vet är att inomhus kan jag bara skicka/ta emot SMS med mitt Telia mobilabonnemang, men går jag utomhus och ställer mig på en stubbe kan jag ringa också.

Jag vet också att den mast Teracom/F.d Net-1 använde och den mast Telia använder står på samma fjälltopp, ca 2 mil från mitt fritidshus.

Med en riktantenn på ett maströr fungerade Net-1 utmärkt med 4G, min slutsats är därför att det kommer att krävas externt antenn även för min mobila 4G-router med telia-abonnemang.

Lite fundersam är jag om de frekvenser som Telia och f.d Net-1 använder kommer att förändra något drastiskt för mig, har jag fattat rätt hade/har Net-1s 450-band överlägsen räckvidd. Men eftersom jag bevisligen kan ringa utomhus når ju Telia också dit med sin signal.

Så frågan är, vilka alternativ har jag till ”Nedis 4G Mimo 15 dBi” antenn? Eftersom Kjell&Co säljer den ser man på kundomdömena att den verkar ha fungerat bra för de som köpt den där. Men jag tar gärna emot förlag på bättre modell/typ.

Förresten vad tror ni om det där med 5 eller 10 m antennkabel, är skillnaden drastisk? Har fungerat med 10 m tidigare men är signalen från Telias sändare svagare tänker jag att det kan bli tungan på vågen mellan användbart och oanvändbart om jag har otur.

80

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Proffs-grejor är nog inte aktuellt alls vad gäller antenner i detta sammanhang.
Sådana har svindlande prislappar och där betalar man inte för att antennen är fantastisk bra på något sätt. Det man betalar för är databladet. Att veta vad man mäter är viktigt i de flesta sammanhang, oavsett teknikområde.
Proffsantenners datablad ska man kunna lita på med antal decimaler just för att man ska få exakt det man behöver.
Snäppet än dyrare antenner är vad man kallar för referens-antenner. Det är antenner man köper för att kunna kalibrera sina egna mätfaciliteter och själv kunna designa antenner med korrekt specificerad data. Dessa refrerensantennerna är ofta enkla dipols-antenner, men återigen, det är tillförlitligheten i databladet som man betalar för.
Lite som att ha en balansvåg och man vill kunna mäta upp 1 kg salt. Utan en bra referensvikt kommer vågen vara ett oprecist verktyg.

Vettiga konsument-antenner är däremot något annat. Det är sådant som någon som alls begriper något om antenner samt innehar professionella mätverktygen designat samt anpassat för massproduktion med bifogat datablad på gjorda uppmätningar. Jag tillhör den kategorin designers.

Alternativt, företaget som tillverkar produkten betalar för att få detta design-jobb utfört. Tillverkningskostnaden för antennen skiljer sej inte så mycket åt designade antenner relativt det någon försökt kopiera utan att veta något om antenner.

Skillnaden är att den ena produkten saknar verifiebara data vilket sänker konsumentvärdet drastiskt.
Det gäller inte bara antenner utan samma sak om biltillverkaren inte har verktygen för att verifiera motoreffekten men höfta ett antaget värde.
Samma med den som säljer en påse potatis till konsument, sakanar leverantören en fungerande våg och höftar med dubbla vikt-värdet, då har du Nedis variant av mätdata.

Sådant fungerar , sälja skrot-antenner, när konsumenten tror på reklamen, inte vet att man kan kolla före/efter i routern om antennen gav reklam-siffrorna.
Det är då kundomdömena kan bli så totalt missvisande, då de trots allt upplevde en mindre förbättring, så måste det var bra.


Vilka alternativ du hart till Nedis är rätt självklara om du läser vad jag skriver.
Vilken antenn som passar dej beror på vad det är du behöver.

Tänk dej att du ska köpa bil och behovet är att kunna oköra på skogsvägar emellanåt. Då passar det kanske inte med något med marginell markfrigång. Har du ingen uppfattning om vad markfrigång innebär för din framkomlighet så tjänar du som konsument på att ta reda på det innan du betalar för en tvåhjulsdriven odiffad bil utan bilmärke en, då märket är importörens (Nedis).

Istället för markfrigång behöver du ta reda på vilka frekvenser vill att antennen ska fungera för. Detta då det inte finns antenner
som fungerar bra på alla frekvenser.

Om du förser bilen med fjärrljus av dokumenterad kvalitet vet du att dessa kan lysa upp ett en väg under längre sträcka om det är fri sikt men kan lätt bli total skymda av ett smalt föremål. Då kan extraljus med bredare ljusbild ge bättre total siktsträcka.

Det är liknande med antenner som likt extraljus är fungerar efter samma principer, både är "optiska"  element om än vid olika frekvenser.

Ej nogräknade importörer och återförsäljare som inte har behov av eget omdöme kränger glatt till dej antenner/USB-laddare/tingeltangel som saknar uppmätning om de alls fungerar. Priset är kanske något lägre men de som tjänar mest är importörerna som sitter och fantiserar ihop vad det är de säljer till dej. De har inte en aning men skriver ihop lite reklam-floskler.

De konsumenter som alls överväger att köpa antenner utan verifierad funktion har troligen inte själva någon insikt i hur de kan prova om det de köper håller lovad data. Det är lite lättare för dom att klaga om de köper en glödlampa som lovar 100W och den sedan bara glimmar lite. Detta då konsumenten har en referens till hur mycket en 100W lampa brukar lysa.

Den stora majoriteten av konsumenter  som litar på att åtminstone något av reklam-texten ska uppfyllas och köper dessa antenner konstaterar oftast att, nehej detta blev inte nämnvärt bättre, det måste var jag som valde fel antenn när jag var och handlade på Kjell m.fl., får köpa en av deras andra antenner nästa gång och hoppas det blir bättre. De skriver inte heller kundomdömen då de är resignerade över att de själva tror sej misstolkat reklamen.

Oavsett var man ska sätta upp en antenn för detta ändamål, ta reda på vilka frekvenser som har förutsättningar att fungera. Kan göras på plats med app i mobilen, kan göras genom att slugt studera täckningskartor, fråga grannar eller fråga operatörens tekniska support.
Man brukar få tjata lite med de som sitter och grovsållar kunder innan man når någon som faktiskt kan svara om vilka frekvenser/band som faktiskt fungerar nu och eventuella utbyggnadsplaner.

Finns ingen angiven täckning så får man mäta själv. samt göra uppskattningar om hur pass bra antenn man behöver.
Räcker en rundstrålande pinne, eller en panel antenn? Räcker inte gainet en panelantenn kan ge är oftast Yagi-antenn  ekonomiskt biligt alternativ med nackdelen att den för bästa prestanda täcker färre band och är fysiskt större att montera.
Med Yagi-antennens högre gain, krävs stabilare montering då den likt ett extraljus med lång stråle ochkså är smal. Lite felriktning och man har sämre resultat än med kurvljus/panel-antenn.
Är det fortfarande inte nog med gain, det som finns för normalt konsumentbruk är då parabol-antenn för högt gain.
Storleken på parabolen är begränsande för vilket gain som går uppnå. Större är bättre men är större vindfång.

Oavsett besked från någon kundtjänst, kan man lokalisera på täckningskarta eller i verkligheten var basstationen finns kan man göra utvärderingar på signalbehovet och dämpning via topologiska kartor där man kan få höjdprofiler mellan basstion och egen antenn-placering. Ett sådant rätt bfra verktyg är denna: https://ispdesign.ui.com/#

Det är lite som att veta vädersträck och hur långt bort det är till en TV-sändare samt vilken frekvens de sänder på för att hitta bästa lagom stora TV-antennen och veta i vilken riktning man ska peka antennen. Det är samma sak för dessa trådlösa bredband.

För TV-antenner brukar jag råda folk att de ska titta på husen i omgivningarna. Har de välmonterade stora antenner på mast som sticker ovan husnocken är det troligen vad som behövs för störningsfri mottagning. Hänger antennerna lite mer ospecificerat, gitterantenner på husgaveln, ja då är troligen mottagningsförhållandena goda, det räcker med en gitter-antenn som man sätter på den gavel som är mot tv-sändaren.

Vet man gain-behovet och frekvensen, ja då kan man faktiskt göra en tämligen god uppskattning i förväg vad resultatet blir och man kan börja leta passande antenn.

Vet man så här mycket så inser man att antenner som är helt utan tolkningsbara data, som utlovar reklam för saker som inte ens är möjliga, ja de faller bort.

Hur undviker man då som konsument att köpa skrot och hitta antenner som håller vad de lovar?
Enkelt, läs på annonsen om det finns datablad, om antennen har ett firmanamn som  härör från något konkret märke.
Om försäljaren säljer "någon sorts bil, vete fan var den var den kommer från" eller om han säljer "Volvo/Ford/FIAT..." med spårningsbara data.

Du har redan fått länk till en antenn som är fysiskt snarlik Nedis-alternativet, men som med all sannolikhet ger i närheten av vad dess uppmätning lovar och är i vilket fall bättre fungerande än Nedis, trots att Nedis funktion är omätt.
Visst skulle Poynting kunna ljuga och sätta ihop Nedis-fantasier med sken av att det man anger är mätta data uppmätta enligt spårningsbart sätt, ja det kommer konkurrenterna att kontrollera. Dels för att jämföra dels för att lära sej om konkurrenten gjort något positivt designgrepp som man kan lära av. Jag gör så, köper produkter från konkurrenter enbart för att se om det är något nytt att lära och om konkurrenten mätt på ärligt sätt.

Det är väldigt skämmigt att vara en som utger sej med namn att var kunnig designer och sedan visa sej vara okunnig eller fuskare.
Nedis lever bekvämare liv för vi vet alla de inte ens fuskar med mätdata, de bara hittar på fantasier och de tar inte risken att någon med namn svarar för det man skriver. Det är inte enbart Nedis, det finns nog 10 större generalimportörer i Europa som säljer antenner/kablar/kontakter som inte är värda transportkostnaden.

För antenner finns Telves, Poynting, Sirio, Ubiquiti och många fler som all har det gemensamt att de har datablad där man kan utläsa uppmätt gain. 

Skillnaden på billig och dyr antenn-kabel är ungefär som för en Nedis-antenn.
Samma premisser som för antenner eller bilar, köper man noname asbillig produkt, är det vad man får. Märkeskabel som håller lovad prestanda kostar mer. Får man ospecad "kabel på köpet" när man köper antenn så är det vad man får, ospecat och billigt.
Vill du veta hur mycket 10 meter sådan kabel påverkar antenn-prestandan får du mäta själv eftersom duglig data saknas. Det finns precis som för antennen inga tillförlitliga datablad.

Om det är märkeskabel kan du hitta tillverkarens uppmätta datablad där du kan utläsa för varje frekvens hur stor dämpningen är per meter.

Generellt är dämpning ökande med frekvens. DC och det duger med ringledning utan större förluster medans man i stort inte kan få fram något alls över 100MHz med sådan kabel.

Vilka kabelfabrikat och hur ska man hitta de med datablad? Inte på Kjell i vart fall.
Ett enkelt sätt att få ett rätt komplett marknadsutbud är att visa listan över faktiska märken på denna sidan: https://se.rs-online.com/web/c/cables-w … ial-cable/
Samtliga kanske 20-talet märken har datablad per frekvens och meter.

En väldigt klassisk kabeltyp i sammanhanget heter RG-58. Den finns från samtliga tillverkare. Om man tittar på kabeln från Belden, som är premium-tillverkare så anger man i databladet att vid 1GHz är dämpningen 50 dB för 100 meter RG58.
Matematiken är enkel, det blir 5 dB för 10 meter. Det är upp till din plånbok om du vill köpa bättre kabel, hur mycket du anser 1 eller två extra dB är värt.
Bland det bästa men dyraste på konsumentsidan är denna kabel: https://www.koax24.de/storage/datasheet … MR-400.pdf
Den förlorar enligt datablad 13 dB för 100 meter vid 1 GHz.

Är det värt skillnaden? Det är bara den som vet vad som krävs på aktuella platsen som kan ge ett bra svar på det.

Jag köper ibland kabel på plats i Kina. Vanligt är att tillverkaren har tre kvaliteter på samma kabel. Premium och  standard kabel har det gemensamt att märktrådar och text-tryck på kabeln hänvisar till aktuella tillverkaren.

Den billigaste kabeln, ofta lite sekunda och där man sparat maximalt på koppartrådar i skärm och mittledare, ersatt kopparledare med aluminiumtrådar med kopparplättering. Den kabeln är helt anonym, inget tillverkaren vill kännas vid, inget tillverkarnamn tryckt på ytterisoleringen och inga märktrådar. Märktrådar är ett antal mycket tunna bomullstrådar vars färgkombinationer anger tillverkaren.

Det är samma med Nedis antenn, det finns ingen välrenomerad antenn-tillverkare som vill synas med sitt namn i det sammanhanget.

Om man i allmänhet söker vad som är bra saker för längre avstånd så kan välrenomerad australiensk hemsida ge bra tips vad som är bra konsumentprylar. Man har ofta lätt att beräkna väl vad som fungerar eftersom det sällan är problem med optiska sikten samtidigt som det är väldigt glest mellan basstationerna.

Att vara en medveten konsument som ser genom reklamdimmorna och butiker som kränger varor utan eget kunnande eller ansvar är inte så lätt. I synnerhet om man litar på andra kundomdömen för en noname-produkt som inte kan säljas baserat på faktisk prestanda.
En medveten konsument skulle aldrig göra så om det vore en tvättmaskin man skulle köpa. Köpa en noname tvättmaskin där man vet att det är kraftigt falska data uppgivet. Det är så otänkbart att det inte ens når återförsäljarleden och är inte ens en vara testad av Råd&Rön eller annan någorlunda saklig testare, så kommer få att vilka köpa. Om det nu är antenn så litar man på att fackhandeln står som garant för vad som står på kartongen?

81 Senaste redigerad av PerSan (2023-02-20 12:14:40)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

E Kafeman, dina råd funkar säkert bra för den som vill lära sig mycket om antenner men som vanlig konsument behöver jag enklare tips om fabrikat, modell och gärna en länk till en svensk återförsäljare.

Jag gillar också liknelser (som du verkar göra), det kan göra svåra saker lättare att förstå. Min fråga om en bra antenn (som du är expert på) kan jämföras med min frus fråga om en bra kamera (som jag vet mer om).

Hon har ingen glädje av att jag förklarar hur viktigt det är att hon kollar upp bildsensorns upplösning i pixlar, hur ljuskänslig optiken är mätt i ISO eller hur man måste mäta och ställa in vitbalansen för att ljusförhållandet ska motsvara 5 600 kelvingrader.

Jag vet förstås att det är helt avgörande för bildkvaliteten, men hon vill inte lära sig det, hon vill bara fotografera. Kameran ska dessutom helst klara allt och vara billig, en omöjlig kombination inser jag som vet lite bättre.

Så jag antar helt enkelt att det viktiga är att hon kan fotografera barnen som leker med hunden på gräsmattan en solig sommardag, eftersom det är det kameraköpare oftast gör. Mitt tips blir då en vanlig kompaktkamera med några prisvärda exempel på varianter hon kan köpa hos välkända svenska återförsäljare.

Så i all välmening Kafeman, ser du likheterna i frågeställningen förstår du vad det är för typ av råd jag behöver om antennen, att du behöver sänka dig till min kunskapsnivå och gissa lite vad jag behöver som normalkonsument, två mil från Telias sändarmast i fjällvärlden.

Eftersom du verkar vara tillverkare/återförsäljare/installatör av antennlösningar förstår jag om det kanske har sina komplikationer att ge konkreta tips på märke, modell, pris etc, särskilt om det är konkurrerande produkter eller från andra svenska återförsäljare/installatörer, och att det då är mindre utmanande att beskriva de tekniska kraven.

Om du är hindrad av den problematiken kanske någon annan här på forumet kan ge lite länktips på tänkbara antennmodeller och en svensk återförsäljare?

Jag uppskattar dina försök att hjälpa till och hoppas du inte tycker jag är för otacksam som ber om enklare råd!

82

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

PerSan skrev:

Hej Jonasolof och E Kafeman!

Jag är införstådd med att reklamens maxade beskrivningar sällan har med verkligheten att göra, gäller tyvärr det mesta som det sitter en prislapp på.

Sedan är inte alltid proffsgrejer det mest optimala/kostnadseffektiva för en "normalanvändare", lite så är det nog för mig. Tröstar mig med Kafemans sista mening som beskriver exakt det jag är ute efter, en påtagligt förbättrad signal med extern antennlösning.

Det jag vet är att inomhus kan jag bara skicka/ta emot SMS med mitt Telia mobilabonnemang, men går jag utomhus och ställer mig på en stubbe kan jag ringa också.

Jag vet också att den mast Teracom/F.d Net-1 använde och den mast Telia använder står på samma fjälltopp, ca 2 mil från mitt fritidshus.


Med en riktantenn på ett maströr fungerade Net-1 utmärkt med 4G, min slutsats är därför att det kommer att krävas externt antenn även för min mobila 4G-router med telia-abonnemang.

Lite fundersam är jag om de frekvenser som Telia och f.d Net-1 använder kommer att förändra något drastiskt för mig, har jag fattat rätt hade/har Net-1s 450-band överlägsen räckvidd. Men eftersom jag bevisligen kan ringa utomhus når ju Telia också dit med sin signal.

Så frågan är, vilka alternativ har jag till ”Nedis 4G Mimo 15 dBi” antenn? Eftersom Kjell&Co säljer den ser man på kundomdömena att den verkar ha fungerat bra för de som köpt den där. Men jag tar gärna emot förlag på bättre modell/typ.

Förresten vad tror ni om det där med 5 eller 10 m antennkabel, är skillnaden drastisk? Har fungerat med 10 m tidigare men är signalen från Telias sändare svagare tänker jag att det kan bli tungan på vågen mellan användbart och oanvändbart om jag har otur.


Hej!

Du skriver att du kan ringa om du står på en stubbe.
Det vore till en hel del hjälp för de som ska ge dig antennråd om du kan lista ut vilka frekvenser det går att ta emot med din mobil.
Testa med Netmonster eller någon annan app och skriv här sedan.
Innan du åker till stugan kan du kolla på Cellmapper och se vad som är upplagt där och delge vad du ser i närheten.
Klicka på de närmaste masterna och se vilken cellinformation/frekvenser som finns i rullisten till vänster.

OBS! Cellmapper bygger på att användare laddar upp informationen så inte säkert att allt finns med i din stugas närhet.

Har inte orkat läsa allt så det är möjligt att du redan gjort detta!

https://www.cellmapper.net/map?MCC=240& … Mode=false

83

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Hej SEHLBERG,

Netmonster verkar inte finnas för iOS, bara Android, så jag är lite körd där. Å den andra sidan är jag ganska säker på att några högre frekvenser än de runt 800 MHz inte är aktuella i mitt fall.

Enligt Cellmapper finns en mast på den plats där Telias kundtjänst bekräftat att de sänder från (Högvålen i Härjedalen), ganska exakt 20 km rakt norr om min stuga. Det är samma plats som jag tidigare riktat min antenn mot för att kunna använda Net-1.

Sedan finns fler master i östlig och sydlig riktning, på ungefär samma avstånd, men i samtliga fall med 800-900 meter höga fjäll emellan, så de masterna är knappast aktuella. Lyckades i alla fall aldrig koppla upp mig mot Net-1s master på de platserna, trots riktantenn på taket.

Den aktuella mast-platsen (Högvålen) är den enda där jag har i stort sett fri siktlinje, bortsett från några trädtoppar ett hundratal meter bort.

Hur som helst, i Cellmappers mast-plats-ruta står ”106933, Bands 20” och när jag öppnar informationen om masten så finns där ”Cell 12” och ”Cell 22”. Båda cellerna med samma frekvenser, uplink 847 MHz och downlink 806 MHz.

Har tittat på Poyntings riktantenner men de är väldigt dyra och undrar därför om det kan finnas vettiga men billigare alternativ när man inte är ute efter den mest extrema kvaliteten.

Hittade nyss en antenn hos www.induo.com GYA01 (till en tredjedel av kostnaden) som kanske skulle kunna fungera för mig. Jag vet att det är en löjlig jämförelse för experter men konstruktionen ser ut att vara densamma som den Net-1 antenn jag använt tidigare och var nöjd med.

84

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Efter lite trådarkeologi på forumet hittade jag din hemmaort – om den fortfarande är samma.
En simulering av höjdprofilen till basstationen på Högvålen, visar att det skaver lite vid Näskilsvålen.
Även om det tillkommer lite granar på högsta punkten borde du kunna uppnå en rimlig mottagning.

Profilkartorna är genererade via: https://www.lte-anbieter.info/gelaende/hoehenprofil.php
och   https://minkarta.lantmateriet.se/

https://i.postimg.cc/5HcgY8Cg/H-gv-len-Lo-S2.jpg


Den översta är skapad med +30m mast i Högvålen och +6m antennhöjd i din ände.
Fresnel-zonen (cigarren) är beräknad för 800 MHz. Den smalnar med högre frekvens och i gengäld ökar antennkabelns dämpning.
Lantmäteriets tog jag med mest som en koll på korrekt höjddata.

Om du inte får en basstation nästgårds, bedömer jag att intressanta frekvenser ligger i området 700 – 1800 MHz, ”landsbygds”-frekvenser och med räckvidd som du bör kunna dra nytta av.

Den antenn du senast länkade till, ligger närmare ditt frekvensområde än Nedis-antennen.
Den är därmed något kortare och mekaniskt mera stabil.
Ingen mittskarv med plastlås – hur fungerar en redan nedisad antenn i snöstorm – testade Nedis det?
Du slipper utomhus kabelskarv och antennkabeln verkar vara av hyfsad kvalitet om än i längsta laget.

Jag gissar att fabrikatet är ISKRA (iskra.eu) – säljs också på Amazon.se för ca. 1100:- inkl frakt.
Förmodligen även på Conrad.se - där som Wittenberg antenner.

85

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Imponerande arkeologi Mark III ! Med hjälp av länkarna kollade jag att du utgick från rätt plats, det stämmer på metern när, 6 meter i min ände stämmer också så ”cigarren” är så rätt den kan bli.

Nedis verkar det minst sagt vara skottpengar på i det här forumet så den antennen ska jag definitivt undvika. Snål är jag kanske, och okunnig, men inte obildbar.

Eftersom cellerna på den enda tänkbara sändarmasten enbart ligger på 800 MHz enligt Cellmapper finns det väl i dagsläget inga högre frekvenser att tillgå om Telia inte uppgraderar sin utrustning, eller tänker jag fel där?

Jag chansar nog ändå på att det funkar med 10 meterskablar, går det inte får jag byta till kortare, och tyvärr en massa extrajobb...

En annan fundering, är en yagi-antenn det optimala vid långa avstånd? Av det jag kunnat läsa mig till verkar det så.

Tackar för goda råd och tips!

86

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

E Kafeman, när jag läser ditt omfattande svar igen, efter att i mellantiden lärt mig lite mer, noterar jag ett av dina tips som jag från början inte förstod hur bra det var:

”Om man i allmänhet söker vad som är bra saker för längre avstånd så kan välrenomerad australiensk hemsida ge bra tips vad som är bra konsumentprylar”.

Efter lite ”måfå-surfning” på YouTube hamnade jag hos just ett australiensiskt förtag, vet inte om det är företaget du syftar på men det var till stor hjälp för mig.

Deras instruktionsvidos kan rekommenderas,  https://www.youtube.com/@RFShop

87

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Jösses igen...
Alla era försök att lära mig något, och mina försök att begripa detta med antenner, vekar sluta i ett gigantiskt antiklimax. Helt plötsligt när jag kollar Telias täckningskarta vid mitt fritidshus har allt blivit vackert. Från att huset tidigare befunnit sig i det fula gula gränslandet mellan "ingen 4G till bas-signalstyrka" är det plötsligt "god och grön 4G-signal" så långt ögat kan nå. Det kan bara betyda att det plötsligt dykt upp en ny mast på närmare håll, drygt ett år efter att de klippte kopparen och några veckor efter att Net-1 släckte ner mitt abonnemang. Än är inte undrens tid förbi. Dilemmat är bara att förutsättningarna harv förändras igen, för en extern antenn vill jag ha, när jag än inte vet något om den nya mastens placering och frekvenser.

88 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-03-04 05:14:38)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

PerSan skrev:

Jösses igen...
Alla era försök att lära mig något, och mina försök att begripa detta med antenner, vekar sluta i ett gigantiskt antiklimax. Helt plötsligt när jag kollar Telias täckningskarta vid mitt fritidshus har allt blivit vackert. Från att huset tidigare befunnit sig i det fula gula gränslandet mellan "ingen 4G till bas-signalstyrka" är det plötsligt "god och grön 4G-signal" så långt ögat kan nå. Det kan bara betyda att det plötsligt dykt upp en ny mast på närmare håll, drygt ett år efter att de klippte kopparen och några veckor efter att Net-1 släckte ner mitt abonnemang. Än är inte undrens tid förbi. Dilemmat är bara att förutsättningarna harv förändras igen, för en extern antenn vill jag ha, när jag än inte vet något om den nya mastens placering och frekvenser.

Kan det vara så att Telia satt upp en ny 4G-mast västerut från din stuga i Grundöjan eller dess närhet?
Ser inte på lantmäteriets karta (min karta) att det ska finnas någon där.
Med ganska stor sannolikhet har den B28 700 och/eller B20 800, verkar inte vara några högre frekvenser än så.....

89

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Gratulerar! – se sid 13+15 i protokollet:
https://www.alvdalen.se/download/18.68e … -03-25.pdf

90

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Mark III skrev:

Gratulerar! – se sid 13+15 i protokollet:
https://www.alvdalen.se/download/18.68e … -03-25.pdf

Det förklarar en massa saker Mark III !

SEHLBERGS stövarnäsa pekar helt rätt.

Masten är inte utmärkt på ”Min karta” men syns om man växlar över till flygbildslagret. Står mellan vägen och tjärnen längs fastigheten Foskros 17:8 östra gräns, 4,2 km väster om mitt hus.

Nivån är 733 meter och masten 48 meter (enligt protokollet du grävt fram) totalt 781 meter i sändaränden.

Mitt hus Fjätdalen 2:18 står på 764 meter med 4 meter till tak och 2 meter maströr, totalt 770 meter i mottagaränden.

Enligt höjdkurvorna på ”Min karta” är högsta höjden mellan sändare och mottagare 762 meter vilket då i teorin ger ”fri sikt” med 8 meters marginal, minus lite gles tajga-tallskog.

Med motorsågen kan tallskogen fixas på tomten men det är kanske inte lika populärt på högsta punkten, i naturreservatet…

Börjar nästan tro att jag kommer att kunna koppla upp mig med bara ”kaninöronen” på routern och kan nå anständiga hastigheter med en extern antenn av någon sort, iaf inom 700-800 MHz.

Jag är djupt imponerad av era talanger, Sherlock Holmes kan slänga sig i väggen!

91

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

PerSan skrev:
Mark III skrev:

Gratulerar! – se sid 13+15 i protokollet:
https://www.alvdalen.se/download/18.68e … -03-25.pdf

Det förklarar en massa saker Mark III !

SEHLBERGS stövarnäsa pekar helt rätt.

Masten är inte utmärkt på ”Min karta” men syns om man växlar över till flygbildslagret. Står mellan vägen och tjärnen längs fastigheten Foskros 17:8 östra gräns, 4,2 km väster om mitt hus.

Nivån är 733 meter och masten 48 meter (enligt protokollet du grävt fram) totalt 781 meter i sändaränden.

Mitt hus Fjätdalen 2:18 står på 764 meter med 4 meter till tak och 2 meter maströr, totalt 770 meter i mottagaränden.

Enligt höjdkurvorna på ”Min karta” är högsta höjden mellan sändare och mottagare 762 meter vilket då i teorin ger ”fri sikt” med 8 meters marginal, minus lite gles tajga-tallskog.

Med motorsågen kan tallskogen fixas på tomten men det är kanske inte lika populärt på högsta punkten, i naturreservatet…

Börjar nästan tro att jag kommer att kunna koppla upp mig med bara ”kaninöronen” på routern och kan nå anständiga hastigheter med en extern antenn av någon sort, iaf inom 700-800 MHz.

Jag är djupt imponerad av era talanger, Sherlock Holmes kan slänga sig i väggen!

Fantastiskt, nu fattas det bara att någon med Telia inloggad på Cellmapper springer förbi och laddar upp data.
Det skulle man kunna säga vara pricken över "i".

92 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-03-05 10:01:57)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

De här antennerna ska fungera bra på lång distans enligt recensioner (698-960 MHz).
2*10 meters lågförlustkabel WL 240, 2.6 db/10m.
Plastclipset på mitten är ingen skarv, endast en distans mellan elementen och för att minska eventuella vibrationer (staga upp).
Pris 101 Euro inklusive frakt.

Jag har själv beställt från denna firma några gånger och det har fungerat väldigt bra.

https://www.satshop.fi/iskra-p-40-mimo.html

https://i.postimg.cc/LXm43rDX/Iskra-p40.jpg

93

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

SEHLBERG skrev:

De här antennerna ska fungera bra på lång distans enligt recensioner (698-960 MHz).
2*10 meters lågförlustkabel WL 240, 2.6 db/10m.
Plastclipset på mitten är ingen skarv, endast en distans mellan elementen och för att minska eventuella vibrationer (staga upp).
Pris 101 Euro inklusive frakt.

Jag har själv beställt från denna firma några gånger och det har fungerat väldigt bra.

https://www.satshop.fi/iskra-p-40-mimo.html

https://i.postimg.cc/LXm43rDX/Iskra-p40.jpg

Ser onekligen ut som ett intressant alternativ för mig, men nu när det visat sig vara bara 4 km till nya masten och frekvenserna inte är bekräftade (om än sannolikt 700-800 MHz) har jag börjat vela igen. Kanske en panel typ Pyonting XPOL gör att jag slipper fälla tallarna på tomten?

94 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-03-05 12:31:31)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Låter sunt, då har du även garderat för eventuella framtida förändringar på frekvenser.

Jag har bara sett att det finns xpol med 5 meters kabel att köpa i Sverige.
Finns en utländsk sida som säljer 3 olika versioner. Alternativen 5 eller 10m. med HDF 195 Dubbel twin kabel.
Tredje versionen har N-female kontakter direkt på antennen.
Det är då möjligt att köpa lösa kablar av valfri kvalitet och längd.

Satshop.fi säljer kabel på lös vikt av olika kvalite där längder samt kontakter kan anpassas efter behov.
Finns även andra företag som också erbjuder tillverkning av kabel med valfria kontakter.

https://www.mifi-hotspots.com/poynting- … nne-5G-VAR

https://www.satshop.fi/4g/4g-5g/4g-cables.html

95

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

PerSan skrev:
SEHLBERG skrev:

De här antennerna ska fungera bra på lång distans enligt recensioner (698-960 MHz).
2*10 meters lågförlustkabel WL 240, 2.6 db/10m.
Plastclipset på mitten är ingen skarv, endast en distans mellan elementen och för att minska eventuella vibrationer (staga upp).
Pris 101 Euro inklusive frakt.

Jag har själv beställt från denna firma några gånger och det har fungerat väldigt bra.

https://www.satshop.fi/iskra-p-40-mimo.html

https://i.postimg.cc/LXm43rDX/Iskra-p40.jpg

Ser onekligen ut som ett intressant alternativ för mig, men nu när det visat sig vara bara 4 km till nya masten och frekvenserna inte är bekräftade (om än sannolikt 700-800 MHz) har jag börjat vela igen. Kanske en panel typ Pyonting XPOL gör att jag slipper fälla tallarna på tomten?

Vad gäller tallar så hade jag några 30 meter från min xpol, stamkvistade så de blev helt rena långt upp.
Det innebar att jag fick fri sikt till masten som ligger 4,4 km. Från huset.
Kan inte påstå att det blev någon skillnad men kanske...

96

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

SEHLBERG skrev:

Vad gäller tallar så hade jag några 30 meter från min xpol, stamkvistade så de blev helt rena långt upp.
Det innebar att jag fick fri sikt till masten som ligger 4,4 km. Från huset.
Kan inte påstå att det blev någon skillnad men kanske...

Stamkvistning kan kanske vara ett alternativ, får kolla det när jag är på plats. När det gäller kabellängden till xpol kan det vara en poäng med 5 meter, då är jag i alla fall innomhus. Sedan kan jag laborera med minsta möjliga skarvlängd eller försöka hitta en bra lösning för att flytta routern dit istället.

97

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Telias support bekräftar att den nya masten som i skrivande stund än inte är utmärkt på kartan (4 km väster om mitt fritidshus i Klutsjön) sänder på 700, 800 och 900 MHz. Om det får några konsekvenser för mitt antennval tål att fundera på.

98

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Enklast med en xpol, risken med långa antenner likt Iskra är att snö kan ställa till det rejält.
I våran stuga har minst 3 tv-antenner brutits av pga snölasten.

99

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

SEHLBERG skrev:

Enklast med en xpol, risken med långa antenner likt Iskra är att snö kan ställa till det rejält.
I våran stuga har minst 3 tv-antenner brutits av pga snölasten.

Det var ett tungt argument! Hade iofs inga problem med yagin jag köpte av Net-1 men Iskra-varianten verkar längre, dessutom fördubblad risk när två master ska hålla. Är nog benägen att följa ditt råd.

100

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

PerSan skrev:
SEHLBERG skrev:

Enklast med en xpol, risken med långa antenner likt Iskra är att snö kan ställa till det rejält.
I våran stuga har minst 3 tv-antenner brutits av pga snölasten.

Det var ett tungt argument! Hade iofs inga problem med yagin jag köpte av Net-1 men Iskra-varianten verkar längre, dessutom fördubblad risk när två master ska hålla. Är nog benägen att följa ditt råd.

Beror på om det är öppet eller skog som läar.
I våran stuga så faller snön rakt ner eftersom det är stora granar runt om.
Hemma är det mera öppet och blåsigt så där fungerar det bättre på vintern.
Brukar i och för sig vara betydligt mera snö i stugan.
Mina yagi jag använde hemma för några år sedan slokade faktiskt en vinter, det kom regn och snö om vartannat som gjorde att det frös fast.