1

Tråd: Nya routrar som visar SINR för 2 eller 4 antennportar?

Har tidigare haft AVM som favorit pga möjligheterna att bedöma signal på olika antenningångar. Men det verkar som om AVM tappat sugen lite vad gäller routrar för 4G och 5G. De satsar mest på fiber.

Ser att bl a Huawei testas och förses med fyra kontakter för extern antenn. Finns andra intressanta? Och i så fall varför?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-02-06 18:49:26)

Sv: Nya routrar som visar SINR för 2 eller 4 antennportar?

Jag gillar Zyxel NR7101 på grund av.

1. Det har 6 väldigt bra antenner med riktverkan.
2. Modemet kan placeras upp till 100m. från POE-switchen/routern/datorn eftersom det POE-matas, således inga förluster i antennkablar.
3. På 5G är det 3*CA+N28 eller 5*CA+N78, har bara N28 här så har tyvärr inte kunnat testa N78.
4. På 4G är det 5*CA.
5. Enkelt att installera.
6. Nackdel, kan bara riktas mot en mast.

Jag har 4,4 km. till masten......

https://i.postimg.cc/Kz6TNXvt/NR7101-3-CA-N28.jpg

https://i.postimg.cc/L5SX5m8Q/NR7101-5-CA-4-G.jpg

https://i.postimg.cc/fy5wbXFk/NR7101-Specs.jpg

3

Sv: Nya routrar som visar SINR för 2 eller 4 antennportar?

har juh teltonikas trb500 gateway eller om man vill ha router så kan man köpa deras RUTX50 , men nackdelen är att man måste ställa in antennen en och en för bästa resultat , då den inte kan visa SINR på separata antenningångar , och har inte hittat nån annan tillverkare som har det förutom avm

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

4

Sv: Nya routrar som visar SINR för 2 eller 4 antennportar?

har juh teltonikas trb500 gateway eller om man vill ha router så kan man köpa deras RUTX50 , men nackdelen är att man måste ställa in antennen en och en för bästa resultat , då den inte kan visa SINR på separata antenningångar , och har inte hittat nån annan tillverkare som har det förutom avm

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

5 Senaste redigerad av Intresserad (2023-02-08 23:50:52)

Sv: Nya routrar som visar SINR för 2 eller 4 antennportar?

@Sehlberg: Du har berättat tidigare att du har en direkt LoS mot masten du fokuserar vilket är mycket bra.

Vore bra om fler folk med master som ligger bakom skog kunde berätta hur man gör för att nå hyfsad uppkoppling.

Strategin hittills från vår sida är att använda antenner typ Poynting XPOL, inte extremt rikntingskänsliga pg all skog emellan. Rätt ok resultat.

Det jag undrar mest över är om en extra korspolariserad antenn kan bidra under våra förhållanden av skog emellan. Tanken är isf att ha den ett par tre meter vid sidan om den existerande Poynting XPOL 5G-antennen.

Vi är inte direkt i något akut läge men nedladdningshastighet varierar mellan 20 - 120 mbps typiskt, oftast kring 60-80 mbps. Vore skoj att kunna stabilisera detta på en högre stabil nivå och gärna få ner latens från nuvarande runt 40 ms till litet lägre. Kan en extra antenn bidra till målen är frågan. Vad tror ni?

De viktigaste målen har nåtts iofs, fullt funktionellt för videomöten via Teams, Zoom etc (testat) men kan det göras något för att få det bättre så kan det vara värt en slant för en ytterligare extern antenn - om inte annat så för att få bättre headroom för när förhållanden är riktigt dåliga. Inputs är väldigt välkomna!

6

Sv: Nya routrar som visar SINR för 2 eller 4 antennportar?

Utan LoS så är nog nuvarande antennvalet så bra. man kan begära. Däremot kan man se över så att modemet och koaxialkabel inte kostar förluster eller utsätts för starka lokala störningar. Dect-telefon, spänningsomvandlare nätaggregat, elmotorer mm kan sprida onödig mottagardimma.

Ofta när LoS saknas är lokala omständigheterna mycket skiftande.. Flytta runt antennerna till högre eller lägre platser och olika sidor av huset och samtidigt läs av mottagen signal-styrka i med antennen pekandes i ett par olika riktningar.
Det kan skilja flera dB på att flytta antennerna 10 cm.

7 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-02-09 10:52:09)

Sv: Nya routrar som visar SINR för 2 eller 4 antennportar?

E Kafeman skrev:

Utan LoS så är nog nuvarande antennvalet så bra. man kan begära. Däremot kan man se över så att modemet och koaxialkabel inte kostar förluster eller utsätts för starka lokala störningar. Dect-telefon, spänningsomvandlare nätaggregat, elmotorer mm kan sprida onödig mottagardimma.

Ofta när LoS saknas är lokala omständigheterna mycket skiftande.. Flytta runt antennerna till högre eller lägre platser och olika sidor av huset och samtidigt läs av mottagen signal-styrka i med antennen pekandes i ett par olika riktningar.
Det kan skilja flera dB på att flytta antennerna 10 cm.


Håller med, jag låste min telefon till 4g-5g och flyttade runt den på väggen, marken ja lite överallt....
Fick då en liten försmak tillsammans med Netmonster och speedtest var mottagningen kunde vara bäst.
Det kan skilja otroligt mycket på bara 2 decimeter trots fri sikt......

8 Senaste redigerad av Intresserad (2023-02-09 22:27:45)

Sv: Nya routrar som visar SINR för 2 eller 4 antennportar?

Jag tror jag taggar ner litet på detta projektet nu. Målen är uppnådda, fullt duglig förbindelse latens kring 40 ms men visst det svajar fast på en betydligt högre nivå jfr tidigare med Net1/Teracom 450 MHz. Normalfall 60 - 120 mbps är ok idag. Blir lägstanivån sämre än 20 mbps mer än i undantagsfall så kan åtgärder övervägas.

Jag är inte helt införstådd i hur MIMO funkar och vad man kan hoppas på att det kan göra. Som jag förstår det så har vi idag 2x2 Mimo via den korspolariserade Poynting XPOL antennen. Det jag funderade på var att bygga ut med en extra extern antenn på några meters avstånd, så att man kan köra de MIMO 4x4 som Huawei B818 tekniskt kan göra.

Men jovisst, jag vet inte vilka band dessa extra externa antenner kan jobba mot, fick intrycket att det kan vara enbart lågband och då kanske det inte är mycket värt.

Frågan är vad det kan ge i tillskott. Jag är med på resonemangen om att kolla exakta lägen för antennerna, detta har kollats upp noga och inte mycket mer att hämta på den fronten.

Medföljande antennkablar var på 5 m och visade sig vara onödigt långa, 2,5 m hade räckt. Men det är ganska liten förlust överlag i dessa kablar så känns som ett icke-produktivt sidofokus.

Får säga att Sehlbergs Zyxel-grunka är rätt brilljant på många vis - om man har direkt LoS. Bra router och antenn i en enda enhet, till en relativt liten kostnad. Men som alltid, olika installationer har olika förutsättningar och här har jag en intressant situation med master dolda bakom skog.

Allt som allt är vi ändå ganska nöjda med migrationen från Net1/Teracom 450 MHz till vad Telia har att erbjuda på detta ställe. Det typiska är ca 5-10 ggr högre hastighet för i princip samma pris.
__
PS. Vår hyresgäst rapporterar litet mätningar från Speedtest då och då. Den senaste var på 156 DL och 6 UL. Inte så tokigt och det håller sig oftast över 60 DL så man kan absolut leva med detta, latency runt 40 ms vilket är ok i många tillämpningar tex zoom, teamsmöten etc. UL inte viktigt här men håller sig på en hälsosam nivå kring 3-5 mbps som lägst.

9

Sv: Nya routrar som visar SINR för 2 eller 4 antennportar?

E Kafeman skrev:

Däremot kan man se över så att modemet och koaxialkabel inte kostar förluster eller utsätts för starka lokala störningar. Dect-telefon, spänningsomvandlare nätaggregat, elmotorer mm kan sprida onödig mottagardimma.

DECT-telefoner rangerades ut för ca fem år sedan, men visst routern sitter förlagd en meter från elcentralen i kåken. Som sagts tidigare så sitter det även en TP-link Homeplug enhet i samma uttag som skickar Ethernet via en fas till annat ställe i kåken, den förbindelsen funkar perfekt men kanske kan inverka. Inte undersökt detta vidare.