51 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-01-31 12:29:57)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Lite matnyttig information gällande Huawei B818.

https://cacombos.com/device/B818-263?co … lia_sweden

52 Senaste redigerad av Intresserad (2023-01-31 22:16:38)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Tack, tanken har absolut slagit mig: att "go bananas" på b818 och koppla upp alla fyra interna antennerna till externa uttag, fixa en ytterligare korspolariserad antenn kanske med några meters avstånd till den andra för att få extra diversitet på det viset. Vi får se hur mycket bananer jag går på detta.

Nästa steg är absolut att björken ska tas ner, det är extremt stora variationer beroende på hur pass blöt väderlek det är och denna björk tycks agera som en sköld mot radiolänken när det är fuktigt. det är iaf så jag visualiserar situationen för mig. Det blir en faktor fyra åtminstone i hastigheter torrt/blött, och detta kan inte förklaras enbart via att luften är mer eller mindre blöt vilket givetvis kan inverka en del.

Jag har ju sett att hastigheter på uppåt 90 DL och 5 UL förekommit både lördag natt och nu senast idag vid 14-tiden, rätt torrt vid dessa tillfällen. Man får börja med att undanröja de mest uppenbara hinderna för att nå önskat resultat (och kanske mer) konsistent. Björken ni såg ovan är ett både möjligt och troligt hinder som kan avhjälpas med minimal arbetsinsats, så låt oss börja med det.

Jag sa ju att jag skulle fiffla med routerns antenninställningar via applikationer typ Teamviewer. Men avrådde mig själv eftersom det kunde innebära totalt avbrott om det misslyckades och då skulle jag behöva göra en fysisk utryckning vilket jag inte har tid eller lust med, 3 mil dit.. Tar det till helgen. Uppkopplingen är helt ok som det är men extremt väderberoende, sällan sämre än med Net1/Teracom dock så det får duga för nu.

53

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Intresserad skrev:

Tack, tanken har absolut slagit mig: att "go bananas" på b818 och koppla upp alla fyra interna antennerna till externa uttag, fixa en ytterligare korspolariserad antenn kanske med några meters avstånd till den andra för att få extra diversitet på det viset. Vi får se hur mycket bananer jag går på detta.

Nästa steg är absolut att björken ska tas ner, det är extremt stora variationer beroende på hur pass blöt väderlek det är och denna björk tycks agera som en sköld mot radiolänken när det är fuktigt. det är iaf så jag visualiserar situationen för mig. Det blir en faktor fyra åtminstone i hastigheter torrt/blött, och detta kan inte förklaras enbart via att luften är mer eller mindre blöt vilket givetvis kan inverka en del.

Jag har ju sett att hastigheter på uppåt 90 DL och 5 UL förekommit både lördag natt och nu senast idag vid 14-tiden, rätt torrt vid dessa tillfällen. Man får börja med att undanröja de mest uppenbara hinderna för att nå önskat resultat (och kanske mer) konsistent. Björken ni såg ovan är ett både möjligt och troligt hinder som kan avhjälpas med minimal arbetsinsats, så låt oss börja med det.

Jag sa ju att jag skulle fiffla med routerns antenninställningar via applikationer typ Teamviewer. Men avrådde mig själv eftersom det kunde innebära totalt avbrott om det misslyckades och då skulle jag behöva göra en fysisk utryckning vilket jag inte har tid eller lust med, 3 mil dit.. Tar det till helgen. Uppkopplingen är helt ok som det är men extremt väderberoende, sällan sämre än med Net1/Teracom dock så det får duga för nu.

Jag har gjort denna ombyggnad på mitt B818, det var inte alls svårt.

54 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-02-01 01:38:03)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

https://youtu.be/g2jU7fnWtg0

https://youtu.be/NmXmYC_v-Xw

55 Senaste redigerad av Intresserad (2023-02-01 23:26:43)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Tack för tipset Sehlberg, verkar ju busenkelt. Kanske onödigt att dra dit en fläkt i normalfallet eftersom den bara förbrukar max 20 W eller så. Då gäller det bara att hitta ett bra pigtail-kit till överkomligt pris, provat googla på det - men kommer du ihåg var du hittade dina? Antar att det som med allt annat finns kvalitetsskillnader i dessa anslutningskomponenter att se upp med.

Det jag behöver för att hitta dessa fyra pigtails är benämningen på kontakterna som ansluter mot kretskortet, andra änden vet jag är SMA. Finns väldigt många som erbjuder denna service på tex B818 men blir dyrt skicka routern dit och hit för denna synnerligen enkla modifiering. Att hitta de rätta pigtailsen och leverantörer av dessa verkar vara betydligt svårare så skulle uppskatta litet hjälp att hitta.

Är inte alls obekant med att pyssla med dylikt, fixa iPhones med batteri- displaybyte osv så jag har grejerna som behövs för att tex öppna upp snyggt, lossa kontakter med bra mycket säkrare verktyg än vad som visades i filmerna.

56 Senaste redigerad av E Kafeman (2023-02-02 07:08:15)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Pigtail ufl till SMA med RG178: https://www.aliexpress.com/item/32806195194.html
Kontakttypen på kretskortet kallas ofta för u.Fl men det är ett skyddat märkesnamn, ungefär som masonit så det finns en mängd andra benämningar på denna kontakttyp. IPX, MHF4, IPEX, IPAX är alternativa namn.
Välj önskad polaritet på SMA-kontakten, normal eller RP, Reverse Polarity.
Tror jag handlat av just denna handlare tidigare. Är storförbrukare och köper knippen om 100 eller mer.
Det brukar  ta 2-3 veckor att få hem sakerna så passa på att samtidigt köpa yttre koaxialkabel av lågförlust-kvalitet och om det är för utomhusbruk välj UV-härdig kabel.
De flesta svarta kabelhöljen är UV-stabila, dvs de tål solljus lite längre innan de spricker i plasten.
När plasten spricker blir dämpningen i kabeln skyhög omgående pga fukt som tränger in.
Skarvkontakter utomhus måste också skyddas från snö och regn. Vulktejp, silikon plastbox eller vad man har. .
Klamma kabeln väl på husväggar då kabel som svänger för vind inte är bra för mottagningen och kabellivslängden.
Klammorna får inte deformera koaxialkabeln då det ökar kabeldämpningen.
Provkoppla först innan klamning för att undvika dumma misstag typ att trä på böjskydd eller dubbelchecka behov av kabellängd och göra av med eventuellt överskott på passande ställe..
Besvärliga ställen, där brukar jag dra koaxialkablar inuti PEM-slang, slang som normalt används för fasta dricksvatten-installationer.
En variant av klamning är att ta centimeterlånga ringar av slangen och skära upp ringen och spika fast den i husväggen.
Då är det lätt att dra koaxialkabel i efterhand och trycka in den i den delade ringen som sedan är styv nog att säkert hålla kabeln samtidigt som det är rätt lätt att dra om eller byta ut kabel.
Nu är jag nog extra petig med kabel-montering men det är i vart fall tips på hur man får saker att fungera för längre tid i svenskt väder.

57 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-02-02 10:15:36)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Intresserad skrev:

Tack för tipset Sehlberg, verkar ju busenkelt. Kanske onödigt att dra dit en fläkt i normalfallet eftersom den bara förbrukar max 20 W eller så. Då gäller det bara att hitta ett bra pigtail-kit till överkomligt pris, provat googla på det - men kommer du ihåg var du hittade dina? Antar att det som med allt annat finns kvalitetsskillnader i dessa anslutningskomponenter att se upp med.

Det jag behöver för att hitta dessa fyra pigtails är benämningen på kontakterna som ansluter mot kretskortet, andra änden vet jag är SMA. Finns väldigt många som erbjuder denna service på tex B818 men blir dyrt skicka routern dit och hit för denna synnerligen enkla modifiering. Att hitta de rätta pigtailsen och leverantörer av dessa verkar vara betydligt svårare så skulle uppskatta litet hjälp att hitta.

Är inte alls obekant med att pyssla med dylikt, fixa iPhones med batteri- displaybyte osv så jag har grejerna som behövs för att tex öppna upp snyggt, lossa kontakter med bra mycket säkrare verktyg än vad som visades i filmerna.

Inte alls så enkelt, de interna antennerna består av 2 kort och 2 långa.
Minns inte exakt hur jag gjorde men tror det var så att 2 antenner enbart går på de lägre frekvenserna och 2 på de högre vilket låter rimligt, eller hur?

Du har lite bråttom med allt, tycker du ska andas ett tag och tänka över hur du ska göra.
Pigtails är inte gratis och modemet du nu har kostade 3000:-.....
Jag nämnde tidigare att du ska vara försiktig med förpackningen så du kan returnera det om du vill byta modem.
Känslan är väl att ett annat modem skulle vara enklare att installera och inte dyrare i slutändan.

Mitt förslag är att du köper en industrirouter och byter modemet mot en Poynting antenn, likadan som den du redan har.
Du har då säkrat att din utrustning fungerar när 5g kommer till bygden för tro mig det kommer.
Här i obygden kom det fortare än kvickt, Telia är på offensiven och det kanske går ännu fortare nu med tanke på energipriserna.
De byter all utrustning allt eftersom till betydligt mer energieffektivare.
Här gick det i ett svep från att bara ha haft B20 800 till B3, B7, B20, B28 samt n28.
Allt blir så komplicerat med ombyggnad som du ändå inte vet blir bra....
Med en ny router är det nog mera säkert, framförallt säkras framtiden ...

Det är min åsikt......



Priset drar iväg men jämfört med fiber blir det inte dyrare....

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7127277

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7116776

58 Senaste redigerad av Intresserad (2023-02-02 15:59:07)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

@Kafeman: superbra info om spec och bra länk - verkligen skitbilligt, en tia inklusive frakt för fyra. Drar till med 20 cm längd, tyckte jag såg att detta var tillräckligt. Man får vänta ett tag men det kan det vara värt, sitter inte i sjön men fått blodad tand nu. Även tack för heads-up om UV-känsligheten i den färdigmonterade vita dubbelkabeln på XPOL-antennen, det är ganska kort väg utomhus så jag kanske kan dra den i en svart flexslang som skydd och fästa ordentligt, dräneringshål i underkant av dropp-böjar.


@Sehlberg: jo du har väl rätt i att det kunde vara bra att gå "all in" med tex den där fina Teltonika RUTX50 med wifi, men jag vill nog gå stegvis fram. Inte ens säkert att det behövs ett extra externt antennpar när björken kapats. Det är främst de väderberoende variationerna som behöver ordnas till och vi får se var det landar nu i helgen. Som jag förstår det så kan 5G ge ett betydande tillskott om man har relativt nära till mast / direkt LoS och kan köra på höga frekvensband, men så lär det knappast bli under överskådlig tid på detta ställe.

59

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

teltonikas TRB500 är sjukt bra samt jag har en lista med kommandon att kunna skicka med mail om du inte hittar en bra textfil med kommandon

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

60

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Intresserad skrev:

@Kafeman: superbra info om spec och bra länk - verkligen skitbilligt, en tia inklusive frakt för fyra. Drar till med 20 cm längd, tyckte jag såg att detta var tillräckligt. Man får vänta ett tag men det kan det vara värt, sitter inte i sjön men fått blodad tand nu. Även tack för heads-up om UV-känsligheten i den färdigmonterade vita dubbelkabeln på XPOL-antennen, det är ganska kort väg utomhus så jag kanske kan dra den i en svart flexslang som skydd och fästa ordentligt, dräneringshål i underkant av dropp-böjar.


@Sehlberg: jo du har väl rätt i att det kunde vara bra att gå "all in" med tex den där fina Teltonika RUTX50 med wifi, men jag vill nog gå stegvis fram. Inte ens säkert att det behövs ett extra externt antennpar när björken kapats. Det är främst de väderberoende variationerna som behöver ordnas till och vi får se var det landar nu i helgen. Som jag förstår det så kan 5G ge ett betydande tillskott om man har relativt nära till mast / direkt LoS och kan köra på höga frekvensband, men så lär det knappast bli under överskådlig tid på detta ställe.

Med tanke på den hastighet de har hållit på uppgraderingen hittills så dröjer det nog inte länge.
5G på landsbygden kanske inte ger bättre hastighet än 4G+ men täckningen blir lite bättre.
Du har redan B3 inte långt bort och det låter lovande att det blir ytterligare förbättringar.
De som nu lever i total avsaknad av mobilsignal ser det sämre ut för.
Inte långt från där jag har stugan finns 2 hushåll som använder NET 1.
De ska få behålla det eftersom det inte finns något som kan ersätta och knappast kommer det i framtiden.
Telia har sagt NEJ och övriga operatörer är inte mer tjänstvilliga.

61 Senaste redigerad av Intresserad (2023-02-02 19:27:25)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

pedrosso skrev:

teltonikas TRB500 är sjukt bra samt jag har en lista med kommandon att kunna skicka med mail om du inte hittar en bra textfil med kommandon

Tack, betvivlar inte detta och nu när jag fått anledning att grotta in mig litet i mer solida "industri"-klass routrar så ser jag ju en del som skiljer mot "konsumentroutrar". Men budgeten för detta projekt är inte obegränsad, finns även osäkerheter om ev utbyggnadsplaner i nätet vilket gör att jag får gå på vad som finns idag i stället för att investera i teknik som dels kanske inte är aktuell på många år, dels har begränsat värde i form av ökade hastigheter under mina geografiska/topografiska förutsättningar.

Jag vet mer efter helgen. I nuläget är planen helt enkelt:
- beställa fyra pigtails för 10 kr eller vad det var, att invänta lev efter ett antal veckor. Att ha i beredskap om det blir aktuellt att modifiera för en extra XPOL-antenn.
- göra ved av björken som står mitt i vägen till masten, se om detta kan stabilisera DL/UL till vad som verkar vara möjligt dvs 90 DL och 5-10 UL under varierande väderförhållanden
- räcker inte detta hela vägen fram så kompletteras med en extra Poynting XPOL några meter vid sidan om framåt vårkanten, så att man kör MIMO 4x4 istf 2x2 med vinsten av extra diversitet.

Glöm inte: jag ser inga master, mycket skog emellan om än inte i det omedelbara närområdet.

Så i korthet: jag har mer nytta av en fullmatad antennpark än att bli "5G-ready" under rådande förhållanden, givet begränsad budget.

Jag kan ha fel såklart men det är så jag tolkar situationen.

62 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-02-04 19:51:41)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Hur gick det med björken eller rättare sagt med DL och UL?
Här är det hastighet så det bara dånar när tempen har krupit ner mot -30 C.

63

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

du behöver alla 4 antenner den gång 5G släpps för att få använda det fullt ut i alla fall, men det ger ändå lite stabilare hastighet med 4 i mimo antenner än bara 2 i mimo

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

64

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

du behöver alla 4 antenner den gång 5G släpps för att få använda det fullt ut i alla fall, men det ger ändå lite stabilare hastighet med 4 i mimo antenner än bara 2 i mimo

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

65 Senaste redigerad av Intresserad (2023-02-04 22:26:19)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Tack för all påhejning!

Lägesrapport från idag:

https://i.postimg.cc/3w28VR01/4feb-Bj-rk.jpg

Björken som ska bort, innan fällning idag. Noteras att det är en del frost på antennen, tog bort det värsta men visst en del var kvar även framme på fronten.

https://i.postimg.cc/BbnJjBY7/4feb-ingen-Bj-rk.jpg

Björken borta, gjort ved av alltihop. Betydligt bättre vy från antennen men ev att man får kapa litet grenar på björken till vänster.

https://i.postimg.cc/XJ3jbbwb/Routerstats230204.png

Här är alla data jag samlat idag. Litet svårtytt för mig, saknas även en del data om vilka frekvensband den aggregerar och det kan vara olika från mätning till mätning. Jag ska kolla upp detta mer noga med den där applikationen jag fick tips om ovan, möjligt att jag kan tvinga routern att aggregera de band jag är mest intresserad av dvs ett par B3-kanaler och en B20.

Detta kan vara en anledning att det svajar en del i DL, men en annan anledning kan inte bortses ifrån: ökad mastbelastning framåt lördagkväll. Sett liknande förut. Men en klart tydlig trend är en bättre UL efter fällningen av björken.

Man kan säga att lägstanivån på denna setup har ökat, så långt, via fällningen av björken mitt i vägen. Skulle inte bli förvånad av ordentligt bättre DL/UL vid annat tillfälle med lägre förmodad mastbelastning.

Jag har väldigt begränsad kunskap om vad alla mätvärdena betyder, de som nu denna Huawei B818 kan kläcka ur sig. En sak begriper jag, att RSRP har förbättrats rätt bra typ en fyrdubbling av den tidigare låga signalstyrkan på -116dBm. Signal/brus verkar ha blivit bättre också. Men övriga värden: skulle uppskatta ett försök till tolkning!

Vore även bra med en uppskattning av vad det skulle kunna ge med en extra extern antenn av samma typ Poynting XPOL riktantenn, placerad med några meter avstån från den befintliga.

66

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Mätvärde 2 och tre, dvs med björken borttagen visar på 2 olika B3.
Testa att ställa antennen lite snett i förhållande till riktningen mot masten.
Menar då bara någon grad.
LTE H-Monitor fungerar bra eftersom du ser vad som händer i realtid.
Jag brukar använda det i datorn tillsammans med teamviewer i mobilen.

67 Senaste redigerad av Intresserad (2023-02-05 01:04:31)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Tack Sehlberg, ska absolut kolla upp detta via LTE H-monitor. Det B818 ger via sin systeminfo är knapert, behövs mer. Noterade också detta att den verkar växla in olika B3 men jag vet ju inte vad den visar och hur den aggregerar. I det avseendet var faktiskt den där medlevereade ZTE-routern mer informativ. Men fixar förhoppningsvis mer detaljerad info och ev viss styrning via LTE H-monitor.

Det är ju ett litet bekymmer att vi bara gör korta insatser typiskt ute vid stugan så här års, denna gång bara tre timmar och "mission" var att ta bort björken, arbeta upp till ved. "Mission accompished", åka hem... typ. Uteslutande kroppsarbete och ingen tid till att pyssla med justeringar som skulle behövas.

Finjustering av antenn är nästa moment när vi är där kanske nästa helg, nu känns det mer lönt när björk-stoppklossen är borta och man kan få litet feedback på småjusteringar. Under tiden kan jag installera LTE H-monitor och se vad som kan utläsas och ev justeras på distans via Teamviewer, det behövs litet finlir som du säger.

68

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Det blev betydligt bättre idag:

- kl 8 i morse
https://i.postimg.cc/0Np6C0Y2/Sk-rmbild-20230205-125409.png

- kl 13
https://i.postimg.cc/QthFYKmg/Sk-rmbild-20230205-125536.png

Kanske variationer i mastbelastning spelar in mer än jag trodde.

69

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Så är det nog, tidigare var jag ansluten mot en teliamast som låg 10 km. Från mig. Det var bra UL men dålig DL, runt 5.

70 Senaste redigerad av Intresserad (2023-02-05 17:34:23)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Ja det svänger mycket men lägstahastigheter funkar rätt bra.

Roade mig med att köra LTE H-monitor på distans nu i eftermiddags en stund. Svårt se vad som aggregeras, men testade att låsa UL på låga B20 (800 MHz). Här verkade DL ha hängt med, kanske jag explicit får tvinga den att använda enbart B3 (1800 MHz) för DL för att få mer stabilt? Får nog testa på plats vid tillfälle, svårt utvärdera via Teamviewer-session. Dessutom glömde jag säga till att det inte skulle pågå någon streaming eller annat under mina tester så det blev inte särskilt kontrollerat.

Vad jag tycker mig se är att signalstyrkan blir nästan perfekt på B20 mot "byamasten" (verifierat CellID) som även har B3, dock ligger en begränsning i bandbredden 10 MHz här om det nu verkligen är begränsat till enbart B20 som det tycks stå här - ändå en intressant graf som tyder på att det pågick en hel del annan nedladdning under denna test som jag inte visste om:

https://i.postimg.cc/Y0pstbXj/Sk-rmbild-20230205-153908.png

När den körs i ursprungligt auto-läge så väljs B3 för både UL/DL, generellt betydligt högre DL i synnerhet trots mer beskedlig signalstyrka på B3. Detta syns inte i grafen dock, kanske var lugnt på nedladdningsfronten just där jag vet inte:

https://i.postimg.cc/XqQDqdhL/Sk-rmbild-20230205-161104.png

Jag får leka vidare med detta men det går inte an att råka fiffla till en konfiguration så att anslutningen klipps av, då blir det att rycka ut fysiskt på plats och det finns det ingen tid till i veckorna. Men spännande detta, tror det finns mer att kräma ut här!

71 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-02-05 17:50:13)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Så ser mitt  B818 ut på baksidan. Väldigt elegant!

https://i.postimg.cc/LsyjwS9g/20210228-103353.jpg

72

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Intresserad skrev:

Ja det svänger mycket men lägstahastigheter funkar rätt bra.

Roade mig med att köra LTE H-monitor på distans nu i eftermiddags en stund. Svårt se vad som aggregeras, men testade att låsa UL på låga B20 (800 MHz). Här verkade DL ha hängt med, kanske jag explicit får tvinga den att använda enbart B3 (1800 MHz) för DL för att få mer stabilt? Får nog testa på plats vid tillfälle, svårt utvärdera via Teamviewer-session. Dessutom glömde jag säga till att det inte skulle pågå någon streaming eller annat under mina tester så det blev inte särskilt kontrollerat.

Vad jag tycker mig se är att signalstyrkan blir nästan perfekt på B20 mot "byamasten" (verifierat CellID) som även har B3, dock ligger en begränsning i bandbredden 10 MHz här om det nu verkligen är begränsat till enbart B20 som det tycks stå här - ändå en intressant graf som tyder på att det pågick en hel del annan nedladdning under denna test som jag inte visste om:

https://i.postimg.cc/Y0pstbXj/Sk-rmbild-20230205-153908.png

När den körs i ursprungligt auto-läge så väljs B3 för både UL/DL, generellt betydligt högre DL i synnerhet trots mer beskedlig signalstyrka på B3. Detta syns inte i grafen dock, kanske var lugnt på nedladdningsfronten just där jag vet inte:

https://i.postimg.cc/XqQDqdhL/Sk-rmbild-20230205-161104.png

Jag får leka vidare med detta men det går inte an att råka fiffla till en konfiguration så att anslutningen klipps av, då blir det att rycka ut fysiskt på plats och det finns det ingen tid till i veckorna. Men spännande detta, tror det finns mer att kräma ut här!

Kan du inte åka nära masterna och kolla med netmonster så du vet vad som finns där.

Bandbredd på 10 är ganska vanligt på B20 kring landsbygden. B3 brukar vara lite mer.

73

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

ZTE-routern gav info om att "byamasten" 6 km från stugan har en B3 carrier på 20 MHz bandbredd, en B3 på 15 MHz och en B20 på 10 MHz. Detta bekräftades av info från Cellmapper, finns sannolikt inget mer att hämta från den masten. Ska dubbelkolla detta i omedelbar närhet till masten men det är nog såhär, inga indikationer om annat.

Dessa aggregerades av ZTE-routern och antar att Huawei B818 gör liknande, bara inte hittat hur man kan se detta på Huawei-routern. Vad jag kan göra på B818 är att låsa band som UL/DL ska gå på via LTH H-monitor och där krävs fortsatta tester på plats vid tillfälle.

Snyggt montage av extrena antennkontakter, sugen på att fixa detta framåt våren för att staga upp hastigheterna ytterligare. Sedan kan man ju hoppas att masten så småningom uppgraderas till 5G så att det blir mer bandbredd tillgängligt för oss på de ganska låga frekvensbanden som är aktuella vid stugan.

74

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Det finns program för att få åtminstone någon huaweirouter att välja vilka frekvensband som ska vara med i carrier aggregation

https://youtu.be/Q6fyE0shnEc

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

75

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Det finns program för att få åtminstone någon huaweirouter att välja vilka frekvensband som ska vara med i carrier aggregation

https://youtu.be/Q6fyE0shnEc

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.