26 Senaste redigerad av Intresserad (2023-01-18 23:08:37)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Kan tillägga också att jag haft stor nytta av lantmäteriets karta, där kan man se var master finns. Klickade in mig på https://minkarta.lantmateriet.se/

Såg alla master i närområdet och det var informativt, även bra med topografiska data över sträckan från basstationer till min aktuella position. Visade sig att det finns en gynnsam höjdskillnad på en 20-30 meter upp till masternas bas och inga mellanliggande höjder - så detta att jag inte kan se de aktuella masterna på 4 km i en riktningen och 6 km i den andra kan vara av mindre betydelse, det är som sagt skogspartier emellan som hindrar direkt LoS.

Jag fifflade en del med att mäta avstånd osv i kartan från lantmäteriet, men nu när jag dubbelcheckade så länken verkligen funkar fortsatt så sägs att " Application is not available - The application is currently not serving requests at this endpoint. It may not have been started or is still starting" Kanske ett tillfälligt fel i denna annars utmärkta kartapplikation som är mitt tips för att hitta riktningar till närliggande master.
___
PS. Mobilmaster märks ut med kryss på kartan. Man får snoka runt litet för att se var de finns om man inte redan vet.

27 Senaste redigerad av Intresserad (2023-01-23 21:19:42)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Nu har jag installerat den där Poynting-antennen https://www.lohelectronics.se/kommunika … 8-3800-mhz

Litet blandade resultat.

Utan denna antenn, enbart interna på routern ZTE MF297D gav kring  25 Mbps ned och 12-20 mbps upp, med routern placerad på övervåning i en fönsterkarm. Här uppkopplad via band 28 700 MHz.

Med antennen så blir det litet olika resultat beroende på hur den riktas. Antennen monterades ca 5-6 meter över marknivå på vägg med ett fäste som går ut ca 40 cm, litet blygsamt kanske men ville kunna hantera den från ett fönster på övervåningen utan att vingla på långa stegar. Man kan givetvis montera den litet högre, kanske ett par meter ytterligare men tror inte det spelar någon större roll i detta fall.

Mot de närmaste masterna, en grupp med tre master som ligger ute på vischan på 4 km avstånd så verkar det som att den vill köra på band 20 mot denna station, 800 MHz istf som tidigare på 700 MHz band 28 med de interna. Kallar denna "mast A".

Det hände oväntat litet med DL/UL, ungefär samma DL men UL mer stabilt runt 25-30 Mbps. Mycket bättre signalstyrka, kring -83-87 dBm och SNR kring 15 upp mot 22 dB. Möjligt att denna station inte kan ge högre hastigheter på detta frekvensband, vet för litet om detta. Och visst, man kan kanske nöja sig med det.

En "site survey" med Network Cell Info Lite visar endast denna B20-station, hyfsad signalstyrka ca -100 dBm via mobilen på "rätt sida" om huset, marknivå. Måste vara mast A den hittar.

En topografisk profil mot denna basstation mast A ser ut så här:

https://lnu.box.com/s/4afl4nyy5qn6wkdkliwyyl75uqcqfqgg

Men, testade även i en annan kompassrikting för att nå den närliggande byns mobilmast på ett avstånd av 6 km. Skillnad i kompassriktning är 70 grader. Kallar denna "mast B"

Här blev det en mer komplex situation. Data från routern med antennen riktat mot plats B säger följande:
- LTE frekvensband (s): 20.0 MHz @ 1800 (B3) + 15.0 MHz @ 1800 (B3) + 10.0 MHz @ DD800 (B20)
- Signalstyrka: -114 dBm
- SNR: 9.6 dB

Noterar att den tycks aggregera tre carriers i detta läge, kanske att den kör vissa via den externa antennen och andra via de interna. Ingen aning. Ibland släpper den vissa och håller fast enbart vid en av 1800MHz B3-banden, pendlar litet.

Det som händer här är att nedladdningshastigheten blir ganska mycket högre via Speedtest men uppladdningshastighet dramatiskt lägre - kring 45-50 DL och 2 UL (Mbps) - , noterar även att jitter ligger ganska högt på 30-50 ms.
___
Edit: stabiliserades senare över tid och vid olika tillfällen till 60-70 DL, 1-1,5 DL... jitter mer ok kring 5-10 ms.
___

Så mot denna basstation i byn (mast B) tycks det finnas potential via carrier aggregation, även högre frekvensband, vilket inte verkar finnas på den något mer närliggande mast A.

Topologin till mast B i närliggande byn ser ut så här:
https://lnu.box.com/s/tf8hln23g97zzijh7cygtasw6w9yevq5

Så här ser strålningsdiagrammen ut för antennen på de aktuella frekvenserna, hämtat från tillverkarens produktblad via länken ovan:
https://lnu.box.com/s/7oczpvs1ltfuntgwq80l9hdarrrw5hd3

Jag funderar på om anledningen till den dåliga uppladdningen mot mast B i byn kan bero på att det står en stor björk ca fem meter framför antennen i exakt denna riktning. En fråga till forumets experter, kan ett närliggande träd ställa till det så pass mycket mer på UL jfr DL?

Motorsågen är redo men jag är är mottaglig för fortsatta råd :-)

Björken:
https://lnu.box.com/s/iio25dz6xrgbv3sh1u1kzgqcbixu36vo

____
PS. Bilden är tagen från antennens synvinkel, björken är precis mitt i vägen för signalen.

28 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-01-22 09:31:35)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Använd nedanstående länk (cellmapper) helst i en dator och zooma in området där du har stugan.
Telia 4G är förvalt i denna länk för enkelhetens skull.
Klicka på rutan med antennen ovanför rutan med banden.
Till vänster dyker då en scrollbar meny upp som innehåller towerinfo samt cellinfo.
Inte helt säkert att allt finns med eftersom det bygger på att frivilliga befinner sig fysiskt i området kring masterna och lägger upp informationen.
Positionerna kan också fela lite på kartan, det kan också finnas någon mast på kartan som egentligen inte finns i verkligheten, kan bli fel när infon läggs in.

https://www.cellmapper.net/map?MCC=240& … Mode=false

Mitt förslag innan du fäller björken är att du köper ett modem från LOH-Electronincs och testar.
Viktigt att vara försiktig med förpackningen om du vill returnera modemet.

Tidigare har jag använt ett Huawei B818 och det var riktigt bra fart på modemet jämfört med B525 och B535, speciellt UL.
Finns billigare i vårt kära grannland Finland men returrätten om du inte vill behålla modemet kanske lite trixigare.

Frågan är med farten på Telias utbyggnad om man verkligen ska begränsa sig med ett 4G-modem?
Hur som helst är det en bra start att pröva ett annat modem så inte Telias modem är en flaskhals, bra att veta innan björken fälls.
Visst så begränsar björken och med löv på sommaren blir det än värre men det får framtiden utvisa.

Här nedan finns länkar till LOH samt till en av deras konkurrenter i Finland som jag själv beställt av utan problem......

https://www.lohelectronics.se/kommunika … bit-router

https://www.lohelectronics.se/kampanjer … -cpe-pro-3

https://www.satshop.fi/b628-350.html

29

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Tack Sehlberg, den där Cellmapper gav användbar information om de basstationer som är av intresse här (finns inga andra än de jag redan hittat). Exakt position är inte särskilt korrekt som du säger, men jag vet var de finns via lantmäteriets kartor och verifierat via Google maps satellitbilder.

Mast A på vischan har B20 och B28, mast B i byn har B3 och B20. En av dess B3-celler verkar vara riktad perfekt mot stugan, en av de andra B3-cellerna har ca 30 graders avvikande riktning - enligt de data som presenteras. Ingen av denna masts B20-celler verkar vara riktad åt vårt håll, däremot finns en på mast A med ca 30 graders avvikelse.

Som sagt, dessa master ligger 70 grader i olika riktning. Det jag skulle vilja göra är att låta UL gå via mast A och DL via mast B.

Bra tips om router, den där Huawei B818 verkar lovande även om jag inte förstår alla begrepp i specifikationen tex att den har stöd för 256QAM. Och detta med 4x4 MIMO - betyder det senare att den kan köra en 2x2 MIMO extern antenn via sina två antennuttag och att den samtidigt kör 2x2 MIMO via sina interna antenner?

Om man kan styra vilka antenner som ska stå för DL och UL så verkar det som att mina önskningar skulle vara uppfyllda och björken kan ev få stå kvar, de interna antennerna på medföljande ZTE-router räckte för att få ca 20 Mbit/s mot den närmaste masten på B28 700 MHz.

Försökte hitta en full manual för B818 men gick bet, hittade bara en innehållsfattig snabbstartsguide utan någon info om hur man kan konfigurera den.

Att skaffa efterföljaren som klarar 5G på de högre frekvensbanden är overkill, jag tror det är osannolikt att de skulle smälla upp 5G-master i detta område.

30

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Intresserad skrev:

Tack Sehlberg, den där Cellmapper gav användbar information om de basstationer som är av intresse här (finns inga andra än de jag redan hittat). Exakt position är inte särskilt korrekt som du säger, men jag vet var de finns via lantmäteriets kartor och verifierat via Google maps satellitbilder.

Mast A på vischan har B20 och B28, mast B i byn har B3 och B20. En av dess B3-celler verkar vara riktad perfekt mot stugan, en av de andra B3-cellerna har ca 30 graders avvikande riktning - enligt de data som presenteras. Ingen av denna masts B20-celler verkar vara riktad åt vårt håll, däremot finns en på mast A med ca 30 graders avvikelse.

Som sagt, dessa master ligger 70 grader i olika riktning. Det jag skulle vilja göra är att låta UL gå via mast A och DL via mast B.

Bra tips om router, den där Huawei B818 verkar lovande även om jag inte förstår alla begrepp i specifikationen tex att den har stöd för 256QAM. Och detta med 4x4 MIMO - betyder det senare att den kan köra en 2x2 MIMO extern antenn via sina två antennuttag och att den samtidigt kör 2x2 MIMO via sina interna antenner?

Om man kan styra vilka antenner som ska stå för DL och UL så verkar det som att mina önskningar skulle vara uppfyllda och björken kan ev få stå kvar, de interna antennerna på medföljande ZTE-router räckte för att få ca 20 Mbit/s mot den närmaste masten på B28 700 MHz.

Försökte hitta en full manual för B818 men gick bet, hittade bara en innehållsfattig snabbstartsguide utan någon info om hur man kan konfigurera den.

Att skaffa efterföljaren som klarar 5G på de högre frekvensbanden är overkill, jag tror det är osannolikt att de skulle smälla upp 5G-master i detta område.

Det är inte säkert att alla data finns med på cellmapper.
För att det ska bli så korrekt som möjligt när man befinner sig vid masten måste man vandra runt den.
Är man för nära kan det vara radioskugga så därför poppar inte all info fram. Själv när jag besökte en mast som inte fanns på cellmapper så fanns inte möjligheten  att vandra runt.
Blev därför lite torftig info.
Vad gäller 5G så nog kommer det så småningom men när är svårare att veta.
I 2 olika byar här i mina trakter har de bytt utrustning så nu har de 5G.
I den ena mastens täckningsområde bor bara 10 personer varav hälften över 65 år. Åldersfördelnningen och antal bofasta på den andra masten är ungefär lika. Det finns inga fritidshus i de områdena som tär sommartid. Tydligen så byter Telia ut all utrustning allt eftersom till betydligt energisnålare och effektivare.
Modemet är bara ett förslag från mig, kan finnas andra bra eller bättre men de vet jag inget om.
Är det inte möjligt att välja en intern antennutgång och en intern på ditt nuvarande modem?
Den lösningen känns ändå som dålig för mig eftersom du köpt en mimoantenn som du bara ska nyttja med en antennkabel?
Vet flera som har haft sådan lösning och det har gett väldigt dåligt resultat.
Det bästa är nog mimo med 2 likadana antennuttag vilket inte ditt nuvarande modem har.
Brukar bli stor skillnad om man nyttjar mimo.

31 Senaste redigerad av Intresserad (2023-01-22 18:42:41)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Den här ZTE-routern har två utgångar för extern antenn, jag använder båda för den nya Poynting-antennen (kanske var otydlig där).

Riktas antennen mot masten med B20/B28 blir DL/UL obetydligt högre än med de interna antennerna, ca 25 DL och 20 UL trots mycket högre signalstyrka och SNR. Kanske ligger begränsningen här hos routern, att den inte kan aggregera på dessa låga frekvensband, eller att dessa frekvensband i sig själva är begränsande.

Riktas antennen mot masten i byn med B3/B20 så ökar DL rejält till mellan 50-70 mbps via aggregering av två B3-kanaler och en B20, men UL sjunker till blygsamma 1-2 mbps.

Det känns som att det optimala vore om routern kunde låsa UL på den närmaste masten med sina B20/B28 som bevisligen funkar bra även utan extern antenn för UL. Eller det kanske är det den försöker göra men att signalen blir för svag när den ligger 70 grader från fokus på Poynting-antennen? Kanske har jag missuppfattat att en router skulle kunna koppla upp mot flera basstationer samtidigt.

Man kan inte styra något särskilt på den här ZTE-routern, visst jag kan koppla ur en av antennsladdarna så kanske UL förbättras men det lär inte bli bra som du säger. Den där Huawei B818 påstås kunna köra MIMO 4x4 och jag undrar då hur det funkar med dess 2 utgångar för extern antenn som till denna Poynting med MIMO 2x2. Möjligt att jag missuppfattat helt men jag utgår från att MIMO 4x4 innebär att man har fyra oberoende antenner som samverkar - om det är så, kan olika antennpar vara uppkopplade mot olika basstationer samtidigt?

Många frågor här... det blev litet svårare än jag trodde men jag har fått en försmak av vad som är möjligt att få i stugan.

32 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-01-22 19:04:21)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Intresserad skrev:

Den här ZTE-routern har två utgångar för extern antenn, jag använder båda för den nya Poynting-antennen (kanske var otydlig där).

Riktas antennen mot masten med B20/B28 blir DL/UL obetydligt högre än med de interna antennerna, ca 25 DL och 20 UL trots mycket högre signalstyrka och SNR. Kanske ligger begränsningen här hos routern, att den inte kan aggregera på dessa låga frekvensband, eller att dessa frekvensband i sig själva är begränsande.

Riktas antennen mot masten i byn med B3/B20 så ökar DL rejält till mellan 50-70 mbps via aggregering av två B3-kanaler och en B20, men UL sjunker till blygsamma 1-2 mbps.

Det känns som att det optimala vore om routern kunde låsa UL på den närmaste masten med sina B20/B28 som bevisligen funkar bra även utan extern antenn för UL. Eller det kanske är det den försöker göra men att signalen blir för svag när den ligger 70 grader från fokus på Poynting-antennen? Kanske har jag missuppfattat att en router skulle kunna koppla upp mot flera basstationer samtidigt.

Man kan inte styra något särskilt på den här ZTE-routern, visst jag kan koppla ur en av antennsladdarna så kanske UL förbättras men det lär inte bli bra som du säger. Den där Huawei B818 påstås kunna köra MIMO 4x4 och jag undrar då hur det funkar med dess 2 utgångar för extern antenn som till denna Poynting med MIMO 2x2. Möjligt att jag missuppfattat helt men jag utgår från att MIMO 4x4 innebär att man har fyra oberoende antenner som samverkar - om det är så, kan olika antennpar vara uppkopplade mot olika basstationer samtidigt?

Många frågor här... det blev litet svårare än jag trodde men jag har fått en försmak av vad som är möjligt att få i stugan.



Nu tar vi det från början,din ZTE-Routers ena antenningång kan bara ta emot på B7-2600, du verkar inte ha någon sådan cell i din närhet så den kör endast på en antenningång.
Huruvida den också samtidigt använder någon intern antenn står skrivet i stjärnorna.
Därav mitt förslag att pröva ett modem med 3*ca (tex. B3, B3, B20) likt 818 eller 618 som har likadana antenningångar för alla tillgängliga band......

Du har en korspolariserad mimoantenn och då känns det konstigt att laborera med andra som man vet redan på förhand sämre lösningar.

Jo det klarar 4*4 men det är nog om man använder enbart de interna antennerna.
Tror det var så att 2 gick på lågbanden och 2 på högbanden men är ej säker.
Har sett att en kille i England bygger om dessa modem så att man kan få 4 yttre antenningångar men då ska modemets inställning stå på interna antenner.
Tror inte det är aktuellt i ditt fall......

33

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Ok nu är jag med. Helt klart lönt att prov med en bättre router i första hand och se hur det blir... glömde bort att jag i praktiken bara kör med halva externa antennen som det ser ut nu och troligen ingen MIMO alls vilket förklarar en hel del. Tack för ditt tålamod, har en hel del att lära mig här.

På sätt och vis bra att Net1 / Teracom sagt upp avtalet så jag fått ändan ur vagnen och  leta efter bättre alternativ, det gav aldrig mer än typ 15 DL / 3 UL trots riktantenn och closed loop MIMO. Visst det kostar en del men har haft mycket stor nytta av vägledningen här på forumet så jag slipper göra för många onödiga misstag!

34

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Intresserad skrev:

Ok nu är jag med. Helt klart lönt att prov med en bättre router i första hand och se hur det blir... glömde bort att jag i praktiken bara kör med halva externa antennen som det ser ut nu och troligen ingen MIMO alls vilket förklarar en hel del. Tack för ditt tålamod, har en hel del att lära mig här.

På sätt och vis bra att Net1 / Teracom sagt upp avtalet så jag fått ändan ur vagnen och  leta efter bättre alternativ, det gav aldrig mer än typ 15 DL / 3 UL trots riktantenn och closed loop MIMO. Visst det kostar en del men har haft mycket stor nytta av vägledningen här på forumet så jag slipper göra för många onödiga misstag!

Skickat PM.....

35

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Intresserad skrev:

Ok nu är jag med. Helt klart lönt att prov med en bättre router i första hand och se hur det blir... glömde bort att jag i praktiken bara kör med halva externa antennen som det ser ut nu och troligen ingen MIMO alls vilket förklarar en hel del. Tack för ditt tålamod, har en hel del att lära mig här.

På sätt och vis bra att Net1 / Teracom sagt upp avtalet så jag fått ändan ur vagnen och  leta efter bättre alternativ, det gav aldrig mer än typ 15 DL / 3 UL trots riktantenn och closed loop MIMO. Visst det kostar en del men har haft mycket stor nytta av vägledningen här på forumet så jag slipper göra för många onödiga misstag!

Skickat PM.....

36 Senaste redigerad av Intresserad (2023-01-25 23:58:48)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Jo det ska installeras en Huawei B818 i helgen, hade redan beställt men tack för blocket-tipset.

Aktuell prestanda är iofs inte helt värdelöst med Telias "gratismodem" ZTE MF297D och Poyntings XPOL 5G antenn, men av allt att döma nyttjas bara halva antennen idag dvs ena korspolariserade komponenten och givetis då noll MIMO... så det blir skoj att se vad nya routern kan ge. Kanhända att B818 även kan bidra med en del interna antenner som kan ansluta till en annan mast långt utanför fokus för Poynting-antennen, vi får se.

Så här är det idag, med befintlig björk mitt i vägen mot huvudmasten 6 km bort och en del skog längs vägen, ingen direkt LoS alls. Aggregering av två st B3 och en B20 som man kan utläsa annars inget speciellt.

__
Försökte visa en bild från speedtest här men det funkade inte. Nåväl, kontentan var:
- DL 60 Mbps (oftast mellan 50 - 70 sällan lägre)
- UL 7 Mbps (litet ovanligt mycket, pendlat mellan 1-10 Mbps och mest lägre)
- ping 30 ms
- jitter 8 ms

Så är det med det, bra att ha det "for the record".

37 Senaste redigerad av Intresserad (2023-01-28 00:45:15)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Då var Huawaei B818 installerad, med Poyntings X-Pol v3. Blev rätt bra även utan extern antenn som givetvis testades, ca 20 UL och 25 DL ungefär som tidigare med ZTE modemet vi fick gratis från Telia. Fömodar att det beror på att de rundtagande antennerna funkar bra i inte minst i UL mot den närmaste mast som är aktuell här på ca 4 km avstånd i skogslandskap men ok topologi , med B20 och B28 dvs lågband 700-800 MHz.med trång bandbredd. En typisk ”ute på vischan-mast”. Men jag vill nå litet bättre.

Med riktantennen mot den mer kapabla masten i byn på 6 km avstånd - inte heller den i Line-of-Sight- så blir det stor förbättring i DL tack vare att den kan nyttja B3 1800 MHz och högre bandbredd. UL blir litet sämre mot den masten men helt acceptabla 5 Mbps med riktantennen. DL stabilt och markant högre uppåt 90 Mbps. Får se om det är så över tid.

Men ja, fortsatt sugen på att åtminstone underkvista den där björken som är precis mitt i vägen mot masten vi inte kan se 6km bort. Kan inte vara gynnsamt alls.

En irriterande grej med Huawei B818 är att jag inte får se hur den aggregerer, inte heller några möjligheter till att styra detta alls efter vad jag kan se. Som i mitt fall vore ju bra att styra UL till en lågkapacitetskanal på den mindre kapabla masten och få ut kring 20 Ul där på dess låga frekvensband b20 och b28.

Men överlag funkar det bra nu får jag säga. En enorm skillnad mot vad vi hade med Net1/Teracom även där med riktantenn med ca 7-15 DL och 2-3 DL. Ja det funkade ok men nu är det obsolet teknologi, tjänsten uppsagd och vi går vidare med något som faktiskt är väldigt många gånger bättre trots blygsam utbyggnad av 4g i närheten.

https://i.postimg.cc/mZqq5PR5/975924-EE-6237-4-B9-D-A55-F-6-C6-F54027465.png

I morgon ska jag fintrimma riktningen på antennen, jag bara höftade till det litet hastigt i kväll under totalt mörker.. Kanske kan bli ännu bättre men redan detta överträffade mina förväntningar.

38 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-01-28 05:35:23)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Du kan inte välja olika frekvenser för UL och DL i något modem vad jag vet.
Det finns 2 program LTE Watch där det går att styra frekvenser.
LTE H-Monitor ett annat.
Tror du måste använda dator med dessa program.

Har du valt yttre antenner i webinterfacet?

39 Senaste redigerad av pedrosso (2023-01-28 09:39:08)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Intresserad skrev:

Då var Huawaei B818 installerad, med Poyntings X-Pol v3. Blev rätt bra även utan extern antenn som givetvis testades, ca 20 UL och 25 DL ungefär som tidigare med ZTE modemet vi fick gratis från Telia. Fömodar att det beror på att de rundtagande antennerna funkar bra i inte minst i UL mot den närmaste mast som är aktuell här på ca 4 km avstånd i skogslandskap men ok topologi , med B20 och B28 dvs lågband 700-800 MHz.med trång bandbredd. En typisk ”ute på vischan-mast”. Men jag vill nå litet bättre.

Med riktantennen mot den mer kapabla masten i byn på 6 km avstånd - inte heller den i Line-of-Sight- så blir det stor förbättring i DL tack vare att den kan nyttja B3 1800 MHz och högre bandbredd. UL blir litet sämre mot den masten men helt acceptabla 5 Mbps med riktantennen. DL stabilt och markant högre uppåt 90 Mbps. Får se om det är så över tid.

Men ja, fortsatt sugen på att åtminstone underkvista den där björken som är precis mitt i vägen mot masten vi inte kan se 6km bort. Kan inte vara gynnsamt alls.

En irriterande grej med Huawei B818 är att jag inte får se hur den aggregerer, inte heller några möjligheter till att styra detta alls efter vad jag kan se. Som i mitt fall vore ju bra att styra UL till en lågkapacitetskanal på den mindre kapabla masten och få ut kring 20 Ul där på dess låga frekvensband b20 och b28.

Men överlag funkar det bra nu får jag säga. En enorm skillnad mot vad vi hade med Net1/Teracom även där med riktantenn med ca 7-15 DL och 2-3 DL. Ja det funkade ok men nu är det obsolet teknologi, tjänsten uppsagd och vi går vidare med något som faktiskt är väldigt många gånger bättre trots blygsam utbyggnad av 4g i närheten.

https://i.postimg.cc/mZqq5PR5/975924-EE-6237-4-B9-D-A55-F-6-C6-F54027465.png

I morgon ska jag fintrimma riktningen på antennen, jag bara höftade till det litet hastigt i kväll under totalt mörker.. Kanske kan bli ännu bättre men redan detta överträffade mina förväntningar.


inte dåligt pinkat på den hastigheten , för att vara mobilt skulle jag vara nöjd med denna hastighet , med 100mbit fiber här i stan där jag bor har man mellan 70-90 mbit , jag brukar vara nöjd om jag har då 30mbit stabilt för då kan man se 1080p material på yt, och samtidigt surfa och leta info samt spela online

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

40

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

SEHLBERG skrev:

Du kan inte välja olika frekvenser för UL och DL i något modem vad jag vet.
Det finns 2 program LTE Watch där det går att styra frekvenser.
LTE H-Monitor ett annat.
Tror du måste använda dator med dessa program.

Har du valt yttre antenner i webinterfacet?

lte h monitor var riktigt bra faktiskt , för det klarar köra ca med enkelt knapptryck , det finns också i e5186 toolbox men man måste mata in mauella parametrar för och köra ca och skriver man inte dem rätt funkar det inte alls

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

41

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Ytterligare ett verktyg, enkelt men funktionellt, specifikt för att välja band eller kombinationer därav i Huawei-routers är ”Huawei Band Tool”;
beskrivning finns i denna längre tråd: https://www.lteforum.at/mobilfunk/huawe … tool.7970/
Hänvisning till nyare releaser finns framåt i tråden – sök på länk till Google drive.

Jag har haft god nytta av det med några Huawei-modeller, dock inte B818; det saknar webinterface och körs som script på dator. Det går att välja ett antal förprogrammerade CA-kombinationer, dock är det endast en bråkdel av alla kombinationer som finns med som färdiga standard-script - det sammanhänger med de många kombinationsmöjligheterna i modem och operatör.
Här en sammanställning av vad B818 förmår i Telias nät: https://cacombos.com/device/B818-263?co … lia_sweden

42 Senaste redigerad av Intresserad (2023-01-28 12:14:13)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Tack för de fina tipsen om program och appar MarkIII, och Pedrosso! Jag vill i alla fall se vilka band den aggregerar och om den använder några av de interna antennerna i tillägg till de två korspolariserade externa i XPOL. Har kollat så båda är anslutna och att den är inställd på att köra med dessa (omkopplades automatiskt som det skulle).

43

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Intresserad skrev:

Tack för de fina tipsen om program och appar MarkIII, och Pedrosso! Jag vill i alla fall se vilka band den aggregerar och om den använder några av de interna antennerna i tillägg till de två korspolariserade externa i XPOL. Har kollat så båda är anslutna och att den är inställd på att köra med dessa (omkopplades automatiskt som det skulle).

Modemet använder antingen yttre eller inre antenner om du inte har ändrat till mix om nu det är möjligt.
Minns inte om det är möjligt i B818.
Tror att det är bättre att nyttja de yttre i alla lägen.
Pröva att vrida antennen lite mer mot den närmare masten än rakt på den som är längre bort.
Det är möjligt att den då aggregerar med båda och du får bättre UL.
Testa dig fram med olika vinklar.
Kom ihåg att du måste vänta en stund eftersom modemet behöver betänketid vid varje justering.

44 Senaste redigerad av Intresserad (2023-01-29 15:31:39)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Fick ett bakslag idag, halkade tillbaks på miserabla hastigheter.
https://i.postimg.cc/NfPf3wFD/IMG-1045.png

Vad har ändrats från mitt i natten igår tills idag vid lunchtid? Två saker är relevant.
- ändrad mastbelastning rätt uppenbart, dock har detta inte verkat spela särskilt stor roll tidigare
- ändrade vädervörhållanden, det var kallt i natt -12 och hög, klar luft. Idag har det varit ett väderomslag med plusgrader och dis och duggregn hela dagen.

Det är litet kul med utmaningar, extremt komplex problemsituation med många osäkerheter och varierande förhållanden.

Har försökt gå systematiskt tillväga hela tiden.
- antennvinkeln ändrades inte vid bytet av router från zte till huawei, verifierade före bytet att DL låg som innan kring 40-60 och UL kring 1 som det brukade vara innan.
- efter bytet fanns bra uppkoppling med enbart b818 interna antenner mot den mer närliggande masten 4 km bort, liknande som innan med DL25 och UL 15-20.
- ordentligt mycket högre DL/UL mellan 60-90 DL och 4-5 UL enbart av routerbytet. Vid detta tillfälle märk väl.
- en observation idag var att DL/UL mot den när något närmre b20/b28-masten var riktigt risiga de också både med och utan riktantennen riktad ditåt.

Förslaget att ställa riktantennen något offset mot mi byamast b3/b20 tror jag inte funkar, har testat detta tidigare med zte-routern och det blev helt pannkaka med förlorad kontakt med min b3/b20 mast.

Som ni ser av nedanstående så är värdena i routern inte direkt lysande mot b3/b20-masten (mätt idag vid de dåliga Speedtestresultaten men de var inte mycket bättre tidigare heller vad jag kan minnas, kan ta fram dessa senare).

Björken kan vara en stor källa till problemen med svajande förbindelse beroende på väderförhållanden så nu blir det nog motorsågen som gäller nästa helg, är hemma i stan nu och kan inte göra mer saker nu direkt. När björken blir blöt så kan det nog bromsa en hel del. Markerat på bilden var b3//b20-masten ligger, den andra masten med b20/b28 ligger ca 60 grader åt vänster så svårt att nå en kompromiss här.

https://i.postimg.cc/B6H9gL57/IMG-1052.png

https://i.postimg.cc/RVWn6qxw/Sk-rmbild-20230128.png

45 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-01-28 19:19:30)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Vilken av antenninställningarna använder du?
Jag skulle vilja påstå att båda björkarna kan påverka......

https://i.postimg.cc/bwPrHfCw/Screenshot-20230128-201111-Captive-Portal-Login.jpg

46 Senaste redigerad av Intresserad (2023-01-28 20:01:50)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Jag använder auto-läget vilket gör att antenn 1 och 2 ställs om till "Yttre". Jag har även testat att tvinga till "Yttre" i menyn, samma resultat. Vad jag inte testat är "Mix", jag var oklar över vad det innebär men dumt att jag inte testade det. Kanske kan testa remote via Teamviewer i morrn när vår kära hyresgäst är på plats.

Vederbörande är mycket teknikintresserad och blev glad över framstegen hittills, många uppkopplade prylar och div automation med värmepump, klipprobotar, elelement etc. Huawei B818 är ansluten via en ny TP-link HomePlug som funkar bra, till en accesspunkt på motsatt ställe i stugan för att nå roboten ute och en del andra uppkopplade komponenter via en egen brandvägg. Men Huawei-routerns Wifi 5 (ac) når väldigt bra inomhus så det var positivt. Funderat på om den där TP-link HomePlug ev kan störa uppkopplingen, routern är inkopplad i denna både strömförsörjning och med nätverkskabel (uppenbarligen).

En extra baktanke med denna HomePlug är att kunna få internet även i ett annex, utan att trassla med trådlösa brygglösningar.

47

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

De homeplugs jag har hade väldigt dålig fart i nätverket.
Den måste ligga på samma fas i elnätet för att få maximal hastighet.
Jag har bytt ut mot 2 trådlösa wifi6 routers.
Ute på taket har jag en Wifi-antenn (Netgear WAX610Y) som har väldigt bra räckvidd, den POE-matas från min POE-switch.
Den är inte billig men fungerar bra.
Bäst är nog att gräva ner en ethernetkabel för att få det riktigt bra i slutändan i ditt annex.

48

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Mina HomePlugs ligger på samma fas och det fungerar mycket bra, mellan de punkter i huset som är aktuellt. Inte kollat om det är samma fas ute i annexet än men det kan gå att ordna, eller annan lösning. Inte viktigt just nu mest en option.

Anledningen att jag tog upp det vara bara för att ge så mycket kontext som möjligt kring min bredbandsinstallation, för att ev hitta möjliga störkällor som kan begränsa. Den där björken måste nog ner, det är inte hela världen för det finns andra träd i närheten. Björken till vänster tror jag stör minimalt och vid behov kan man ta bort grenar i närheten av fresnelzonen.

49

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Tror knappast att dina homeplugs kan störa men du kan koppla bort och se om det blir någon skillnad.
Vad gäller antennen är det bra om du drar upp den så högt du kan på väggen, den kanske redan är så högt det bara går.
Det är en liten krumelur med auto på antennerna.
Det kan hoppa mellan intern/mix/extern utan att det syns när du använder modemet.
Det kan däremot märkas på hastigheten.
Bäst är att tvinga det man vill använda, extern, intern eller mix.
Det är ganska stor skillnad i hastighet om vädret är torrt och kallt jämfört med varmt och fuktigt, speciellt på långa avstånd mellan modem/mast.
Testa nästa gång att sätta antennen nära väggen, antar att ditt fäste kan ändras enkelt så avståndet till väggen, ökar/minskar.
Det syns inte på bilden om den mast som ligger långt bort ligger i 90° vinkel eller annan vinkel i förhållande till väggen.
Min erfarenhet är att det bara är fördelar med att ha antennen närmare väggen.

50 Senaste redigerad av Intresserad (2023-01-28 22:41:17)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Tack för all hjälp. Masten långt bort dvs 6 km i detta fall ligger i det närmaste rakt ut från husväggen, 90 grader från husväggens plan om man säger så. Fästet medger inga ändringar av avståndet från husvägg utan ligger på ca 35-40 cm om jag minns rätt.

Det kan vara värt att laborera med läget Mixed i morgon via Teamviewer, ska absolut undersöka detta.

Litet jobbigt att installationen är i en stuga som jag bara besöker sporadiskt på helgerna under vinterhalvåret, nu sitter jag i stan igen.

Men nästa helg blir det en sväng med motorsågen. Björken blir bra bränsle i stugans kakelugn så det är bara positivt att den tas bort, finns gott om andra träd där så ingen större förlust.

__
PS. Jag kan ev flytta upp antennen ett par meter så den hamnar precis under nock, eller på ett maströr en bit över nock. Det krävs en del utvärdering av stabilitet och hastighet över tid för att avgöra om detta kan vara värt besväret. Vi har inga enorma krav på internetanslutning i stugan men det ska vara stabilt och möjliggöra distansarbete via zoom/teams-möten periodvis. Dessa krav uppfylldes redan av den gamla Net1/Teracom-lösningen som nu är utfasad, via en högmast en mil bort på 450 MHz-bandet.