1 Senaste redigerad av SEHLBERG (2021-10-24 15:50:22)

Tråd: Telia hastighet mobilt bredband

Hej!

Har Telia mobilt bredband plus.
Den mast som ligger närmast mig har endast bestått av 800 MHz 4G samt 3G.
Nu har Telia plockat bort den gamla utrustningen (Nokia) och ersatt den med modernare och energisnålare (Ericsson).
Det är nu 700, 800, 900, 1800 samt 2600.
Snabbast hastighet uppnår jag med låst på 1800 MHz, Ping 25-35, DL 94-95 och UL 94-95.
På 2600 är Ping 40-45, DL 94-95 och UL 45-50.
Har försökt att kombinera olika frekvenser (auto eller B3 och B7 i kombination) men det ger inte högre hastighet.
Mitt modem är skapligt modernt med följande specifikationer för 4G.


LTE interface

Standard-compliant: 3GPP UE DL Category 18, UL Category 13
Supports LTE bands: B1/B3/B5/B7/B8/B20/B28/38/40/41
Supports DL transmission mode TM1/2/3/4/6/7/8/9
LTE antennas: 4 embedded directional antennas of up to 8 dBi/element (4x4 MIMO)
Supports DL 5xCA**, 2x2 MIMO
Supports DL 3xCA, 4x4 MIMO, B1/3/7**
Supports DL modulations QPSK, 16-QAM, 64-QAM and 256-QAM
Supports UL modulations QPSK, 16-QAM and 64-QAM
Supports UL 2xCA** intra-band, B3/7/38/40/41
Peak data rates:
DL: 1.2 Gbps within 100 MHz bandwidth
UL: 150 Mbps within 40 MHz bandwidth



Trodde faktiskt att jag skulle få högre hastighet med flera frekvenser i kombination.......
Kan det vara något med abonnemanget som begränsar hastigheten.
Justerade antennen och innan låg UL på 40-45 men ökade så att det ligger på samma nivå som DL (94-95).
DL förändrades inte efter justeringen?

Är lite konfunderad......

2 Senaste redigerad av Mark III (2021-10-26 10:12:59)

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

En kapabel router - LTE cat 18 borde kunna prestera bättre...

Kan du utläsa av routern att aktiv CA uppnås (inte bara att routern är ställd i CA-läge)?
Även om routern begär CA är det en "förhandling" med basstationen - vilka kombinationer fungerar i din mast?
(Telia lär inte svara på det...)

Kanske har du intraband CA i B3 och ytterligare band inte erhålls.
Telia har ganska stor bandbredd (35MHz) i B3 och du borde få bättre resultat om CA kan uppnås där.
Går det att speca CA-kombinationer där du inkluderar något av de lägre banden (ex. B20) - eller det är Auto-läge som gäller?

Testat med enbart interna antenner?  - det verkar finnas en bra uppsättning enligt spec.

Edit:
ps. Ursäkta frågan - inga begränsningar någonstans till 100Mb/s (nätverkskort, kablar, WiFi)?

3

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

tror telia är duktig att styra sin trafik , om jag mäter med telefonen på ett ställe , får jag olika resultat beroende på vad för enhet som jag kör testen på, direkt i telefon kan jag ligga upp mot 170mbit download och 100mbit upload, delar jag ut internet på telefon och till surfplattan får jag max 20mbit download och runt 15 mbit upload

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

4 Senaste redigerad av SEHLBERG (2022-11-12 09:27:42)

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

Mark III skrev:

En kapabel router - LTE cat 18 borde kunna prestera bättre...

Kan du utläsa av routern att aktiv CA uppnås (inte bara att routern är ställd i CA-läge)?
Även om routern begär CA är det en "förhandling" med basstationen - vilka kombinationer fungerar i din mast?
(Telia lär inte svara på det...)

Kanske har du intraband CA i B3 och ytterligare band inte erhålls.
Telia har ganska stor bandbredd (35MHz) i B3 och du borde få bättre resultat om CA kan uppnås där.
Går det att speca CA-kombinationer där du inkluderar något av de lägre banden (ex. B20) - eller det är Auto-läge som gäller?

Testat med enbart interna antenner?  - det verkar finnas en bra uppsättning enligt spec.

Edit:
ps. Ursäkta frågan - inga begränsningar någonstans till 100Mb/s (nätverkskort, kablar, WiFi)?

Väldigt sent svar men det berodde tyvärr på nätverkskabeln.

Specen på den säger 6A men tyvärr så höll den inte måttet.
Råkade för att se i modemets interface att det stod 100/full, nu efter byte av kabel står det 1000/full och farten betydligt bättre.
Har köpt nytt 5G modem (NR7101) i Februari som spetsade till farten lite.
Telia har uppgraderat ytterligare en mast nu i november 4,5 kilometer från min fastighet med fri sikt.
Nu ligger snitt på DL på 455 och UL 55, ska justera antennen bättre för att ytterligare förbättra mottagningen om det är möjligt.

Har verkligen försökt att hitta bästa placeringen och faktiskt så är den på gavelväggen under takutsprånget givetvis på sidan mot masten.
Tydligen är det fördel att skärma från andra master samt att det blir som en slags parabol som koncentrerar signalerna.

Någon som har liknande erfarenheter?

5

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

Hej!

Nyfiken på vad du använder för antenn?
Är det masten 4,5 km bort som ger DL 455 ???

MVH,
/Östen

3's 4G

6

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

Bra fart!
Hur ser dina svarstider ut?
Kan man styra bandvalet i NR7101?

7 Senaste redigerad av SEHLBERG (2022-11-27 08:25:56)

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

Mark III skrev:

Bra fart!
Hur ser dina svarstider ut?
Kan man styra bandvalet i NR7101?

Ja det är från masten som ligger 4,5 km. från mig.
Antennen och modemet "Zyxel NR7101" är i samma enhet som sätts på utsidan av huset.
Svarstiden ligger oftast på 23-24 och bandvalen går att styra in i minsta detalj.
Om det här är bästa modemet får väl någon annan bedöma.
Det fungerar ganska bra för mig eftersom ingen antennkabel begränsar mottagningen.
Ethernetkabel mellan modemet/antennen och min Netgear switch med POI-matning.

https://i.postimg.cc/5t573yGC/Speedtest.jpg

https://i.postimg.cc/yYrKzQLN/Cellular-lock.jpg

https://i.postimg.cc/Y0ZddWxt/Access-Technology.jpg

8

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

har du ställt den på 5G nsa eller 5G sa , för kör du nsa är det flera 4G som arbetar ihop och inget riktigt 5G

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

9 Senaste redigerad av SEHLBERG (2022-12-01 09:23:52)

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

pedrosso skrev:

har du ställt den på 5G nsa eller 5G sa , för kör du nsa är det flera 4G som arbetar ihop och inget riktigt
5G

Jo jag kör på 5G NSA och inget riktigt 5G.
Mitt modem aggregerar då med en frekvens ytterligare samt att det är bättre täckning jämfört med enbart 4G+.
På landsbygden är det N28 som gäller för hela slanten.

Klicka på bilden så syns skillnaden i täckning enligt Telias karta, bluppen är exakt där jag bor.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/5g6piccolttprxxa1j6zcpq

10

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

mm men man kan få fart tack vare det , det funkar men jobbigt då du börjar få flera som kör 5g nsa och alla vill börja dra ner data massivt

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

11

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

pedrosso skrev:

mm men man kan få fart tack vare det , det funkar men jobbigt då du börjar få flera som kör 5g nsa och alla vill börja dra ner data massivt

Efter senaste uppdateringen av modemet Zyxel NR7101 är det nu 6*ca.

Firmware Version V1.00(ABUV.7)C0

Module SW Version RG502QEAAAR11A07M4G

På bilden ligger N28 nere eftersom det har hänt något i masten, det ska enligt Telia vara åtgärdat innan jul.

https://i.postimg.cc/cJfYz5dN/Aggregate.jpg

12

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

hur har det gått under jul att köra med n28 ?? har det funkat bra med stabilitet och fart ???

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

13 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-01-19 12:05:22)

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

pedrosso skrev:

hur har det gått under jul att köra med n28 ?? har det funkat bra med stabilitet och fart ???

Det fungerar perfekt, någon enstaka gång har det gått ner till 400 på DL men ofta högre.

Så ser det ut nu kl. 12.45. På 4G ligger det ca: 50 högre på DL dock 4-5 ms sämre ping.



https://i.postimg.cc/25SxHZDG/N28-MOBILA.jpg

14

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

SEHLBERG skrev:
pedrosso skrev:

hur har det gått under jul att köra med n28 ?? har det funkat bra med stabilitet och fart ???

Det fungerar perfekt, någon enstaka gång har det gått ner till 400 på DL men ofta högre.

Så ser det ut nu kl. 12.45. På 4G ligger det ca: 50 högre på DL dock 4-5 ms sämre ping.



https://i.postimg.cc/25SxHZDG/N28-MOBILA.jpg

det ser bra ut smile här i lycksele har dom nyss uppgraderat med 2600 mhz där jag bor så hastigheten har hastigheten åkt upp markant, dom har också uppgraderat med fler 1800mhz på olika ställen i stan , får in flera i ca när jag använder nätet ,ligger runt 100-200 mbit nu , från ha haft runt 2-10 mbit i vanliga fall

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

15

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

provat med ett nyare modem teltonika TRB500 och satt och kollade vilka celler som gav mej och sedan cell låste jag dem , och med b3 och b7 i ca fick jag ut över 300+ mbit via nedladdninng av spel på steam, vilket är ganska bra för jag hade bara paddlarna som följde med modemet, ingen antenn av något slag inkopplat , men detta gjordes också på natten å det är typ ingen trafik på masten ,

teltonikas TRB500 är dyr men helt klart värd pengarna för dess funkioner , inte lika lätt som ditt zyxel modem ställa in  , men funktionerna finns där och man kan kolla grannceller m.m , avancerad och kompetent modem för sin storlek

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

16

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

Min känsla är att en sådan skulle göra susen om modemet ställdes i autoläge.

https://www.lohelectronics.se/kommunika … -5g-11-dbi

17 Senaste redigerad av pedrosso (2023-01-23 17:28:26)

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

ska tänka på att även om du hittar flera celler den kopplar upp emot, så sänker den din hastighet rejält du har en långsam cell , på teltonika kan jag testa varje enskild cell var för sej och se hastigheten var för sej och sedan köra dom celler som är snabbast i CA med cell låsning

jag körde i autoläget med teltonika men det vart bara 20mbit , men efter testande och cell låsning så fick jag ut 300+mbit som bäst

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

18

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

pedrosso skrev:

ska tänka på att även om du hittar flera celler den kopplar upp emot, så sänker den din hastighet rejält du har en långsam cell , på teltonika kan jag testa varje enskild cell var för sej och se hastigheten var för sej och sedan köra dom celler som är snabbast i CA med cell låsning

jag körde i autoläget med teltonika men det vart bara 20mbit , men efter testande och cell låsning så fick jag ut 300+mbit som bäst

Den dåliga farten i autoläget kan nog tillskrivas dina mediokra antenner.
Modemet kopplar upp på starkaste signal som knappast är något högband.......

19

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

När jag ser dessa siffror så börjar jag ju drömma iväg... men visst jag förstår att delvis beror på förutsättningar som man inte kan råda över dvs omgivande master, placering, installerad kapacitet på dessa och givetvis egna anläggningens kapacitet.

Väldigt bra jobbat Sehlberg med att nyttja de nya förutsättningarna, kul att följa utvecklingen du haft. DL/UL och även latens mycket bra ut och lär duga till det mesta man vill ha det till. Jitter kan vara en faktor jag sett att det ställt till det för egen del i Zoom/Teams-möten men med mycket mer blygsamma hastigheter och svajiga förbindelser, förmodar detta är obetydligt i din installation.

Som berättats om i andra trådar har jag en del ambitioner att få till vettig anslutning till en stuga där det tidigare bara var Net1/Teracom som var aktuellt - men som jag upptäckte efter att de sade upp avtalen med privatkunder, det har hänt en del bra saker i 4G-kapacitet i regionen på sista 10 åren och jag håller som bäst på att försöka utnyttja dessa på bästa sätt.

Kul att se vad som kan uppnås! Jag lär inte komma i närheten men kan bli tillräckligt bra.

20

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

SEHLBERG skrev:
pedrosso skrev:

ska tänka på att även om du hittar flera celler den kopplar upp emot, så sänker den din hastighet rejält du har en långsam cell , på teltonika kan jag testa varje enskild cell var för sej och se hastigheten var för sej och sedan köra dom celler som är snabbast i CA med cell låsning

jag körde i autoläget med teltonika men det vart bara 20mbit , men efter testande och cell låsning så fick jag ut 300+mbit som bäst

Den dåliga farten i autoläget kan nog tillskrivas dina mediokra antenner.
Modemet kopplar upp på starkaste signal som knappast är något högband.......

samma antenner användes när jag sedan fick ut 300+ mbit , enda jag gjorde var att kolla vilka celler som är tillgängliga samt att dom har bra fart enskilt ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

21

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

Ja det är bra men för min del blir hastigheten bra mycket snabbare på 4G med 5*ca än när jag begränsar till endast B3, B7.
Om jag skulle ta in mitt modem så blir det pannkaka av allt, då fungerar det ungefär som du beskriver.

https://i.postimg.cc/yN8yBypk/cacombo.jpg

22 Senaste redigerad av pedrosso (2023-01-24 10:43:40)

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

jag kör enbart b3 och b7 , kopplar jag in andra band så droppar det rejält i hastighet, för dom andra stationerna är kraftigt belastade , och tillför därför inget ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

23

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

Brukar bli det resultatet om inte mottagningen är bra.
Du vet heller inte vilka frekvensband paddlarna är bäst på, kanske högbanden.......

24

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

på mi telefon använder jag upp till 8 st carriers , och kommer upp drygt till över 200 mbit vid bästa test körningarna

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

25 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-01-25 03:21:25)

Sv: Telia hastighet mobilt bredband

pedrosso skrev:

på mi telefon använder jag upp till 8 st carriers , och kommer upp drygt till över 200 mbit vid bästa test körningarna

Telefoner har väl inte ett rykte om sig att ha fantastiska antenner.
Hur det än är har du köpt ett intressant modem. Det kan spänningsmatas via POE förslagsvis en POE-switch och tål ner till -40°C. Modemet kan således monteras utomhus nära antennen i en tät låda med lite ventilation på undersidan samt genomföringar för ethernetkabel och 4 antennkablar från tex. en sådan https://www.lohelectronics.se/kommunika … -5g-11-dbi. Modemet placeras nära antennen med förkortade antennenkablar så förlusterna minimeras. Vore spännande att testa.....