1

Tråd: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Har sedan ”urminnes tider” haft en modemförbindelse/mobilt bredband i min fjällstuga (450-bandet IceNet, Net1, Teracom) som nu Teracom sagt upp och släcker sista januari 2023. Det har krävts extern riktantenn på taket men sedan 4G introducerades har det varit helt OK och stabilt med Net1/Teracoms R90 router, även om det varit långsammare vissa tider på dygnet.

Telia erbjuder nu f.d Teracom-kunder ett rabatterat abonnemang på mobilt bredband men samtidigt rekommenderas att man byter till Telias egen router, annars måste man kontakta Teracom som behöver "låsa upp" någonting. Finns det någon här som vet om den router Telia erbjuder har stöd/ingångar för extern antenn och om den riktantenn jag köpte från Net1 i så fall går att använda?

2

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Om du har köpt riktantennen från Net1 så har den högst troligt bara stöd för 450 MHz & går inte använda till Telias mobilnät som lägst använder 700 MHz.

Telia använder 700, 800 & 900 MHz i sitt 4G-nät för lång räckvidd. De använder också 1800 & 2600 MHz men de har kortare räckvidd.

Telias router ZTE MF971RS2 har INTE anslutningar för extern antenn.

En väldigt bra router, som jag själv använder är ZTE MU5001, den har dessutom stöd för 5G som Telia nu bygger ut rejält även på landsbygden. Den klarar även att ge Carrier Aggregation (4G+) på de lägre frekvenserna, för högre hastighet.

ZTE MU5001 säljs av Telia i Norge, där jag köpte min.
Den finns även i en modell med ethernet, med det saknar modellen Telia säljer.

Dock har Telias modell stöd för externa antenner, 2 st TS-9 + löstagbart batteri.

https://www.telia.no/rutere/zte/mu5001a-5g-router/

Förslag på antenner:

https://www.lohelectronics.se/kommunika … -mhz-3g-4g

Paket:

https://www.lohelectronics.se/kommunika … t-bredband

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Tack för svar, mycket bra upplysningar. Då blir det nog till att köpa ny antenn, men maströret borde iaf fungera :-)

Tycker Telia borde kunna leverera en router med stöd för antenner, ska i alla fall göra ett försök så får vi se vad jag får för svar. Enligt täckningskartan har jag 4G Bas, 10-40 Mbits och så det verkar tveksamt om det över huvud taget fungerar inomhus utan externa antenner.

Din router är nog för avancerad för mina behov (och lite dyr) så jag hoppas hitta något billigare, men med antennstöd. Eventuellt hör jag med Kjell&Co, de brukar kunna hjälpa till med sådant som det inte går att få vettiga svar på av Telias support. En räddare i nöden, precis som detta forum!

Men abonnemangserbjudandet Telia ger till Teracomkunderna som går över nu (399 kr/mån med fri surf) verkar bra så det är jag frestad att hoppa på.

4

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Hej!

Är det bara Telia som har täckning där du har stugan?
Ser ut som att Telia bara har abonnemang med 12 månaders bindningstid. I så fall blir det dyrt per månad i en fjällstuga, om du inte bor där en stor del av året...

MVH, /Östen

3's 4G

5 Senaste redigerad av PerSan (2022-12-15 21:40:48)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Specialerbjudande för oss som är f.d Net1 numera Teracomkunder. Ingen bindningstid och rabatten är inte tidsbegränsad. Med mina behov kan det faktiskt bli billigare än det någonsin varit med Net1/Teracom som tagit skamligt bra betalt för extra data. När barn och barnbarn varit på besök har de 20 Gb/mån som ingått räckt i ungefär två dagar...

Så mitt problem är att den tekniska lösningen som krävs för Telias mobila bredband är ett oprövat kort, vilken router med modem kan tänkas vara ett bra och ekonomiskt val? Att jag måste byta riktantenn/-er (om det behövs) har jag förstått.

Tele2 verkar ha ungefär samma täckning på platsen men eftersom jag Telia på mina övriga abonnemang, och Tele2s pris inte är bättre, känns det enklare att fortsätta med Telia

6 Senaste redigerad av östengurka (2022-12-16 10:56:34)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Hej igen!

Glöm inte bort att titta på de lågprisoperatörer som använder "dyrpris"-operatörernas nät!
De är ofta dotterbolag till de "stora" bolagen. Bland annat här https://nät.com/4g hittar du en lista på några av dessa!

Om tex. Tele2 har täckning kan du titta på priset hos de lågprisbolag som använder Tele2/Telenors gemensamma 4G-nät.
För Tele2's del är det tex. Comviq och för Telenors del är det tex. Vimla.

Dessa bolag har också fördelen att de oftast inte har någon bindningstid, så man betalar max för en knapp månad "i onödan". De har också ofta lockpriser. Tex kan du nu få ett Vimla vanligt mobil-ab. med 100GB surfpott / månad för 175 kr/mån de första 4 månaderna.
Behövs det bara över jul betalar du bara för en månad och säger sedan upp det. När det sedan behövs över påsk igen tecknar du ett nytt abonnemang på en månad, osv...

Fördelen med flera av dessa lågprisbolag är också att du sparar den surf du inte gjort av med under månaden till framtiden!
I ditt fall kan du därför kanske klara dig med tex. ett ab. med en surfpott på 20 GB/mån och då ha sparat närmare 100 GB i potten efter 5 månader när storförbrukarna kommer! Tar potten slut medan de är där uppgraderar du bara abonnemanget tillfälligt till 100 GB/ månad.

Alldeles för många betalar väldigt mycket i onödan till "dyrpris"-operatörerna, ofta dessutom i bundna abonnemang!
Om du vill spara lite (mycket!) pengar så titta runt lite på alternativen! Då får du också pengar över till köp av en ny router.


När det gäller val av router har jag inte så mycket att tillföra annat än att jag köpt ett par routrar på en känd auktionssite för en rimlig peng. Bland annat en ZTE MF286D cat 12 4G+ router med externa antennuttag som stödjer bland annat band 8 (900 Mhz), band 20 (800 Mhz), band 28 (700 Mhz). Den betalade jag ett par hundralappar för och borde passa ditt behov.
(Det finns ett utbud av mer eller mindre ganska nya 4G-routrar att köpa "på nätet" från personer som nyligen fått fiber och inte längre behöver sina 4G-routrar!)

MVH, /Östen

3's 4G

7

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Tack för det uttömmande svaret östengurka, verkar som du (till skillnad från mig) har extremt bra koll på kostnaderna. För egen del är jag lite bekväm och beredd att betala en del, e.g ganska mycket men inom rimliga gränser förstås, om det är enkelt och okomplicerat.

Det där med att säga upp och teckna nytt flera gånger om året funkar dåligt i mitt fall, samma sak med en surfpott som måste fyllas på så fort någon är på plats.

En annan komplikation är att fritidshusen ligger 30 mil från bostaden vilket gör det komplicerat när något krånglar och jag själv inte är på plats. Så allt som minskar risken för krångel, som en stabil mobiloperatör med lite resurser, har också ganska stort värde för mig.

Routertipsen var intressanta, de ska jag kolla upp lite närmare!

8

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Hej!

Du måste ju inte säga upp och teckna nytt abonnemang, för att utnyttja de återkommande "prova på"-rabatterna om du inte vill!

Hos flera av de bolag jag tipsar dig om finns möjligheten att "pausa" abonnemanget, vilket innebär att man behåller det, men INTE betalar någon månadsavgift medan det är "pausat". Detta pausande på/av görs enkelt via operatörens hemsida och tar ca 15 sekunder att göra.
=> Spara 350 kr/ mån i tex. 3 månader = 1.050 kr  (skattade pengar!!) på 2*15 sek arbete. Högre timpenning än så är det inte många som har...

Men gillar man att "vaska", så är förstås ett Telia-abonnemang för 399 kr/månad att föredra... wink

NVH, /Östen

3's 4G

9 Senaste redigerad av PerSan (2022-12-17 10:34:52)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Riskfylld jämförelse det där! Billigast behöver inte vara bäst för alla och det finns nästan alltid någon som kan göra det ännu "bättre", då hamnar man själv i vasken...:-)

10

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

jag kör med telias obegränsade , och jag gillar det starkt inte hittat nån som kan bräcka det där jag använder mitt abbonnemang , även om det finns tele2 som är billigare slår det inte täckningen hos telia i skogen där jag kör skoter , tele 2 funkar bra efter riksvägar , men kör man skoter så är telia oslagbart , jag körde en vinter med modem plus externa antenner , där telefonen inte funkade att använda kopplade upp med telefonen och körde wifi samtal , men sedan så använder jag mycket trafik , går upp emot 1 tb per månad för mej och där har då ingen lågpris operatör en chans , jag betalar hellre premium för en tjänst som jag kan använda fullt ut , än en operatör där jag är begränsad och måste hålla tillbaka trafik mängd

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

11

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Håller med Pedrosso, Telia har faktiskt sprungit förbi andra operatörer med hästlängder, åtminstone på landsbygden/glesbygden.

12

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Hej!

Behoven är som vanligt väldigt olika...
Att herr Pedrosso har behov av ett obegränsat abonnemang, och gör av med upp mot 1 TB per månad, varje månad året om, betyder inte att alla har detta behov. Inte heller har Telias nät bäst täckning på alla tänkbara platser i hela Sverige.

För de behov herr Pedrosso har, passar tydligen Telias obegränsade abonnemang bäst. Betyder detta att så också är fallet för frågeställaren?

Frågan gällde mobilt bredband i en fjällstuga där enligt frågeställaren täckningen enligt täckningskartorna ser likartad ut för Telias resp. Tele2/Telenors nät.
- Behöver frågeställaren verkligen obegränsad surfmängd i fjällstugan varje månad året om?
- Finns andra operatörer som använder samma nät som Telia eller Tele2/Telenor?
- Vilka alternativ finns det att "sy ihop" en lösning, som passar frågeställarens behov (täckning, förbrukning, ekonomi, tid över året mm)

Frågeställaren uttryckte att han tyckte att Discovers modem ZTE MU5001 var lite dyrt (ca 3.700 kr), varför jag drog slutsatsen att han kanske skulle uppleva att 399kr/mån = 4.788 kr/år för Telias abonnemang också var i överkant (i fjällstugan!).

Värt att notera är också att det Telia-abonnemang som frågeställaren fått "specialerbjudande" på, i egenskap av före detta Teracom-abonnent, erbjuds till ALLA för samma pris (de första 12 månaderna) på Telias hemsida!!

Som sagt:
- Behovet styr
- Det finns fler operatörer att välja på som använder samma nät

MVH, /Östen

3's 4G

13 Senaste redigerad av östengurka (2022-12-17 16:27:07)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Hej igen!

SEHLBERG:

Telia har faktiskt sprungit förbi andra operatörer med hästlängder, åtminstone på landsbygden/glesbygden.

Frågeställaren uppgav att vid hans fjällstuga såg täckningen likartad ut för Telias resp Tele2/Telenors nät!
Därför är anekdotiska vittnesmål om hur det förhåller sig på andra ställen i riket av begränsad hjälp för frågeställaren.

Vid den (sommar-)stuga jag emellanåt vistas, några km söder om Östhammar (ca 500 m söder om Sandika), är det 3 som har bäst täckning, medan såväl Telia som Tele2/Telenors nät har betydligt sämre täckning. Inte heller detta faktum är av särskild hjälp för frågeställaren (men kan säkert diskuteras i en annan tråd i detta forum)!

MVH, /Östen

3's 4G

14

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Östengurka, du drar en del förhastade slutsatser. Även om jag inte har gjort det till en vetenskap att jaga lägsta abonnemangspris kan jag räkna ganska bra.

När min fru och jag med barn och barnbarn (vi har två stugor som delar på samma uppkoppling) är där, alla med mobiler, plattor eller laptops, tar det inte lång tid att bränna hela avlöningen på att köpa ”extrasurf”. Det spelas onlinespel, kollas på fotboll och laddas hem filmer hejvilt.

Med andra ord skulle den lösning du föreslår bli en riktigt dålig affär för mig, trots att stugorna är tomma ett antal månader per år. Så svaret på din undran är att jag både behöver och vill ha ett obegränsat abonnemang.

Du noterar också felaktigt att det erbjudande jag har fått gäller alla, det gör det inte. Därför står det inte heller på Telias ”vanliga” hemsida. Erbjudandet gäller enbart Teracomkunder, gå in på ”telia.se/bredbandserbjudande" så kan du läsa själv, det är ingen tidsbegränsad rabatt eller bindningstid som du skriver.

15

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Hej!

Du skrev inledningsvis att du hade ett abonnemang på 20 GB/månad som tog slut på två dagar när "horden" var på besök i stugan.
Att köpa "extrasurf" hos de bolag du hittills använt är jättedyrt. Därför skall man inte använda dessa bolag!

Ett abonnemang med 100 GB/månad räcker således enligt vad du säger i 10 dagar när "horden" är på besök.
Och 200 GB/månad räcker i så fall i 20 dagar när de är på besök.

Att titta på strömmande video (TV, film) är det som drar mest data.
- Netflix drar i den automatiska standardinställningen ca 0,25 GB / timme
- De hungrigaste FPS-spelen (”first person shooters”) förbrukar mellan 0,15-0,3 GB / timme.

Dina små släktingar kan alltså med ett abonnemang på 100 GB/månad titta på ca 400 timmar Netflix när de hälsar på.
Tittar de 10 timmar/dag räcker 100 GB till 40 dagars tittande!
De hinner således inte göra slut på hela "potten" 100 GB innan månadens 30 dagar är slut!

- Hur länge är dina "storförbrukare" i stugan?
- Har de ingen egen surfpott i sina mobiler?
- Varför frågar du här på forumet om du inte vill ta till dig de svar som ges?

MVH, /Östen

3's 4G

16 Senaste redigerad av PerSan (2022-12-17 20:26:20)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Östengurka, du har fel igen. Jag frågade om en router och en gammal riktantenn, inget annat.

Det var du själv som tog upp frågan om andra leverantörer och abonnemangskostnader som jag inte är så intresserad av eftersom jag vet vad jag vill ha, så jag avslutar den diskussionen här.

Vill du diskutera de frågorna föreslår jag att du startar en egen tråd, en som inte har rubriken ”Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband”, så blir det mer rätt.

17

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

PerSan skrev:

Tack för svar, mycket bra upplysningar. Då blir det nog till att köpa ny antenn, men maströret borde iaf fungera :-)

Tycker Telia borde kunna leverera en router med stöd för antenner, ska i alla fall göra ett försök så får vi se vad jag får för svar. Enligt täckningskartan har jag 4G Bas, 10-40 Mbits och så det verkar tveksamt om det över huvud taget fungerar inomhus utan externa antenner.

Din router är nog för avancerad för mina behov (och lite dyr) så jag hoppas hitta något billigare, men med antennstöd. Eventuellt hör jag med Kjell&Co, de brukar kunna hjälpa till med sådant som det inte går att få vettiga svar på av Telias support. En räddare i nöden, precis som detta forum!

Men abonnemangserbjudandet Telia ger till Teracomkunderna som går över nu (399 kr/mån med fri surf) verkar bra så det är jag frestad att hoppa på.

Om du har Telia i mobilen & obegränsad surfmängd så blir det billigare med en extra användare för 199 kr som kan användas som mobilt bredband.

Så har jag gjort, jag kommer inte hoppa på detta erbjudande från Telia som ersättning för Net1, jag har redan det jag behöver från Telia.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Hej PerSan.

Hallon anvender 3's net, och koster bare 249 SEK / 100 GB / månad. Förste 2 månader enddå billigare.

Kanske liten info for deg och andre Net1 / Terracom Mobil brukere:

Den svarte routeren, ATEL ALR-U270, har Net1 firmware som är låst til 450 Mhz bandet, men routeren fungerer aldeles bra med andre nät om man laster annan firmware. Och jeg har präcis pråtet med Terracom Mobil i dag, och dom kommer ladde upp ny firmware som är oppen for andre nät...vid typ midten av januari under natten.

Kom dock ihop, at routeren måste väre tilsluten for at uppdateringen skal fungera.

Jeg bruker denne svarte ATEL ALR router och Net1 / Terracom Mobil i dag, och jeg kommer avvakte denne firmware uppdatering och sen bare köpa Hallon bredband online 1 vecka förend Net1 tar slut. Tipper det skal funke. Och enddå spara mynt också :-)

Chris

19 Senaste redigerad av Intresserad (2023-01-15 19:05:57)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Hej, vi sitter i liknande sits; haft Ice  / net1 / terrcommobil i alla iterationer och teknologigenerationer sedan 10-15 år. Senaste åren relativt ok uppkoppling med ca 15 Mbps nedladdning. Men nu är detta historia, avtalet uppsagt.

Vi hoppade på Telias erbjudande, bra pris första året 399 kr/mån för obegränsad surf vilket är det enda som är aktuellt här.

Kopplade upp det idag. Router : ZTE MF297D. Inga externa antenner följde med så endast som den kommer, interna antenner. Det har hänt litet bra saker tydligen senaste decenniet vad gäller trad 4G, nu fick vi 25 Mbps ned och 20 mbps upp, med routern placerad på övervåning i en fönsterkarm. Betydligt bättre än gamla Terracom Net1.

Nu till min fråga. Vad är det för extern antenn / antenner som kan piffa upp detta till riktigt hyfsade hastigheter 50 - 100 Mbps?

De data jag lyckade plocka ut från routern är som följer.

Nät: AC700 MHz (B28)
Signalstyrka -93 dBm
SNR: 13 dB

Enligt Telias täckningskartor har vi bra mottagning på 4G, ”bas” på 4G+. Detta antyder att det finns två mobilmaster på rimligt avstånd men tyvärr omöjligt idag att få reda på var dessa skulle finnas. En gissning är att masterna ligger på ca 7 - 10 km avstånd, de jag känner till och sett med egna ögon men finns troligen inga på närmre håll idag.

Så hur ska man resonera om antenner här i detta fall. På aktuellt ZTE-router så finns två uttag för externa antenner, båda med kontakt TS-9. Port 2 är aktuell här för det låga 700 MHz- bandet (band 28). Port 1 på externa antennanslutningen sägs endast stödja LTE 2600 MHz, så denna antennanslutning verkar vara helt inaktuell i vår ”ute på vischan” anslutning.

20 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-01-16 15:57:00)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Jag skulle efter att ha trasslat en hel del med olika riktantenner rekommendera Poynting x-pol.
De fungerar förvånansvärt bra och är lätta att installera.
Har själv använt Poynting innan jag skaffade ett annat modem som är
för utomhusbruk.
Det behövs omvandlare mellan antennkabel och router som på de allra flesta moderna modem...........

Finns i 3 olika versioner ute på marknaden.
Ett med 5 meters kabel, ett med 10 meters kabel samt en version med endast N-Type (F) kontakt utan antennkabel.


https://www.lohelectronics.se/kommunika … 8-3800-mhz

21 Senaste redigerad av Intresserad (2023-01-16 21:18:57)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Stort tack för tipset Sehlberg! Har mailat företaget och de är mycket kunniga och hjälpsamma. De noterar problemet med denna ZTE-router att den bara kan köra LTE 2600 MHz på ena antennporten så det vingklipper ju denna antenn en del i vår tillämpning, förmodligen inte sannolikt att kunna få kontakt med mobilmasten på detta höga frekvensband. Möjligen något mid-band kan bidra vi får se. Kollade mer noga nu, masterna ligger 4 km bort men ingen fri siktsträcka. Ev att man får byta router för att dra full nytta av antennen och maximera nätförbindelsen. Finns även litet enklare antenner typ yagi med bra förstärkning, då blir det bara ena antennporten som används men det kanske räcker.

En fråga är ju hur mycket MIMO kan bidra om ens aktuellt för oss på denna geografiska position. Vet att det finns några fler master i en by i närheten, ca 5 km bort men mycket skog emellan. Tänker dock inte nörda alltför mycket om att hitta det absolut mest optimala, når vi 50 Mbps räcker det mycket bra.

22

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Något är trasigt i beskrivningen eller är det ett väldigt tattigt ZTE-modem.
MIMO är en beteckning som anger multipla antenner.
Vad gäller 4G ger multipla antenner bättre funktion vid låg signal-styrka genom att bruset kan minskas, routern väljer för ögonblicket antennen med lägst brus, alternativt vid bra mottagning så skapas alternativa samtidiga signal-vägar för resp antenn för högre överföringshastighet.

En gissning är att det finns dubbla antenner som mönster på kretskortet för två olika radio-system, totalt 4 antennmönster.
För två antenner av dessa finns möjlighet till omkoppling till yttre antenn.
Det är en billighetslösning där ZTE tjänar 2-3 kronor på att inte har kopplade radio-system så att alla frekvensbanden stöds på respektive antenn-uttag för egentlig MIMO-funktion. Vid låg signalstyrka så uteblir nu MIMO-funktioen, vilket försämrar mottagen signal alternativt sänker max möjliga datahastigheten jämfört med dubbla antenner för aktuella frekvensband.

För att nå så bra resultat som möjligt behöver du veta vilka frekvenser som ger bästa/möjlig täckning där du bor.
Det kan kontrolleras med t.ex. app i en mobil, som visar frekvenser mm. Gå ett varv runt huset för att se vilken riktning som ger bäst och sämst signal. Är det signal som är så stark att den medger bra datahastighet?

Vad innebär "ingen fri siktsträcka"? Är det ett fysiskt hinder typ höglänt mark eller hus emellan eller är det gles skog som hindrar fri sikt?
Det har väldigt stor betydelse för vilken yttre antenner som kan ge dej bäst resultat. Finns ingen radiomässigt fri sikt så fungerar antenner med riktverkan sämre och det blir svårare att hitta bra antenn-placering.

Är radiosignalen sviktande/svag ska du ha en antenn med hög verkningsgrad för just de frekvenser du behöver. Bredbandiga logperiodiska antenner är där ofta rätt dåliga. Det är upp till dej att ta reda på vilka frekvenser du kan ta emot men hör även efter vilka utbyggnader som operatören tänker göra på befintliga masterna närmsta året, ifall det kan tänkas tillkomma fler frekvenser.

Saknas optisk sikt till mast men att du tar emot hygglig om än diffus signal, dvs att signalen studsar mot omgivning så att ingen klar optimal riktning finns är det enklast att få bra signal med en antenn som inte har så stor riktverkan.
Panel-antenner kan där ofta fungera bra om de täcker ditt frekvensband med god effektivitet.
För att veta det måste man titta på antennens datablad för aktuell frekvens.
Reklamen för panel-antenner  anger t.ex. ofta någon slags funktion inom säj 700-2700 MHz och typiskt max teoretiskt möjligt gain för antenn-typen är ca 11 dBi. Denna siffran gäller bara för övre delen av frekvensområdet i det teoretiska fallet även om VSWR är acceptabel ner till 700 MHz.
En antenn med utlovat gain om 11dBi kan vara riktigt usel, sämre än ditt modems inbyggda antenner för just de frekvenser som passar mot din lokala mast. Lägg till att det är upp till dej att finna bra och störningsfri antennplats med bra kabelförbindelse för låga förluster.
Finns inget datablad med mätta data  för den antenn säljaren tycker du ska ha, är det för att databladets mätsiffror är allt för usla.
Poynting XPOL är en panel-antenn som ofta fungerar bra vid diffusa signal-omständigheter då dess tillverkare har antenn-kunnande och mätverktyg.
Är det maximal signal som behövs för att alls få mottagning och det finns optisk sikt så ska man välja antenn som ger högt gain för exakt rätt frekvens.
Bredbandiga antenner och även panel-antenner är då inte alls optimalt antenn-val.
Billigast för hyggligt högt gain och samtidigt undertryckande av oönskade signaler är oftast YAGI-antenn. De ser snarlika ut som logperiodiska antenner men skiljer i funktion.

4km låter inte så långt bort och om optiska sikten inte hindras av annat än lite träd så bhadde jag val att skaffa ett modem för full MIMO-funktion, dvs full antenn-funktion för alla radio-frekvenser via två olika radio-enheter som går nå via externa  uttag.
Det är först då du kan få MIMO och högre datatakt 'n vad som är möjligt med endast en antenn.

ZTE, jag vet inget om dess modem men däremot har jag mätt en del på mobiltelefon-antenner från ZTE och de har alltid varit rätt uselt designade, så jag är inte helt förvånad om de yttre antenn-uttagen inte klarar MIMO i betydelse att två skilda radiosystem med fulla frekvensband ska kunna ta emot två skilda antenn-strömmar.

Det handlar inte heller om att "nörda" att installera saker som passar för vettig funktion. Att inte veta vad man behöver och som passar för situationen är däremot oftast ett sätt att kasta bort pengar på mindre optimalt sätt.

Om man saknar mät-verktyg så försöka använda mobilen, med SIM-kort från tänkt operatör  och en app, så vet du sedan vilken router som på billigt men fungerande sätt kan ge dej bäst prestanda per krona.
Det är inte särskilt krävande att sätta sej in i detta. Det är ungefär som att välja rätt antenn för mark-TV och rikta den i rätt riktning. Gör man inte detta så fungerar det kanske ändå. När solen skiner och innan löven spricker ut på träden och dämpar signalen. Är det för avancerat, fråga någon som kan men som inte är i behov att sälja billigast möjliga lågkvalitet modem till dej,  som i Telias fall.  Se det som ett billigast möjliga medskick för att sälja in abonnemanget.

23

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Tack Kafeman för den utförliga genomgången!

Jo det är klart att jag inte nöjer mig med en halvdassig uppkoppling nu när jag ser att det blir 25/20 Mbit DL/UL redan med routern i ett fönster på övervåningen, jag kommer att lägga några tusen och en del energi för att få så bra det går inom rimliga gränser - precis som jag gjorde med Ice/Net1/Teracom när det begav sig, Yagi & MIMO osv. Bra tips att kolla med en app i mobilen var man får bäst mottagning och på vilka band runt huset, hittade en som verkar vettig till Samsungmobiler: Network Cell Info Lite.

Mystisk router denna ZTE MF297D: finns inte på ZTE hemsida, finns inte några riktiga manualer att ladda ner, knappt någon information alls går att googla fram. Förbryllande detta med antennbegränsningarna om det nu inte bara är något knas med översättning från kinesiska, det ska vara en Cat 12-router och borde klara MIMO på relevanta frekvensband inte bara 2600 MHz.

Jag tror antennen som diskuterades tidigare kan vara bra i och med att man inte kan se några master pga skog, inte så mycket skog nära huset iofs men några hundra meter bort är det granskog av halvt fullvuxet format så "cigarren" lär naggas i underkant. Ingen nämnvärd bebyggelse eller besvärlig terräng, relativt platt.

Specifikationer enligt databladet ser bra ut, tycks vara uppmätta data med bra VSWR och hyfsat hög förstärkning på låga 700 - 900 MHz banden på 9 dBi, ganska förlåtande riktningskarakteristik om det nu är relativt diffusa signaler vi kan få in här.

https://www.lohelectronics.se/kommunika … 8-3800-mhz

Återkommer när jag gjort en "site survey" med mobilen, blir till helgen eftersom jag hyr ut huset på landet och bor själv i stan. Tack så länge!

24 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-01-18 16:24:20)

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Intresserad skrev:

Tack Kafeman för den utförliga genomgången!

Jo det är klart att jag inte nöjer mig med en halvdassig uppkoppling nu när jag ser att det blir 25/20 Mbit DL/UL redan med routern i ett fönster på övervåningen, jag kommer att lägga några tusen och en del energi för att få så bra det går inom rimliga gränser - precis som jag gjorde med Ice/Net1/Teracom när det begav sig, Yagi & MIMO osv. Bra tips att kolla med en app i mobilen var man får bäst mottagning och på vilka band runt huset, hittade en som verkar vettig till Samsungmobiler: Network Cell Info Lite.

Mystisk router denna ZTE MF297D: finns inte på ZTE hemsida, finns inte några riktiga manualer att ladda ner, knappt någon information alls går att googla fram. Förbryllande detta med antennbegränsningarna om det nu inte bara är något knas med översättning från kinesiska, det ska vara en Cat 12-router och borde klara MIMO på relevanta frekvensband inte bara 2600 MHz.

Jag tror antennen som diskuterades tidigare kan vara bra i och med att man inte kan se några master pga skog, inte så mycket skog nära huset iofs men några hundra meter bort är det granskog av halvt fullvuxet format så "cigarren" lär naggas i underkant. Ingen nämnvärd bebyggelse eller besvärlig terräng, relativt platt.

Specifikationer enligt databladet ser bra ut, tycks vara uppmätta data med bra VSWR och hyfsat hög förstärkning på låga 700 - 900 MHz banden på 9 dBi, ganska förlåtande riktningskarakteristik om det nu är relativt diffusa signaler vi kan få in här.

https://www.lohelectronics.se/kommunika … 8-3800-mhz

Återkommer när jag gjort en "site survey" med mobilen, blir till helgen eftersom jag hyr ut huset på landet och bor själv i stan. Tack så länge!


Finns appar som heter LTE Discovery samt Netmonster också, åtminstone till Android.

Såg att det fanns en förbättrad antenn av Poynting men lite jobbigt med 4 hål i väggen och det krävs ett lite kostsammare modem.

https://www.lohelectronics.se/kommunika … -5g-11-dbi

Själv använder jag ett NR7101 som endast kräver ett hål i väggen men har ingen aning hur det fungerar om inte sikten är fri som i mitt fall.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5835906

Finns också i en lite billigare 4G-version.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5545779

25

Sv: Fungerar extern Net1-antenn till Telias mobila bredband

Tack, bra ska kolla detta. Var även inne och kollade mer noga på Telias täckningskarta via utvecklingsverktyget i Brave, gick att utläsa att det är ServingQuality 3 på 700, 800 och 900 MHz-banden på denna position, även ServiceQuality 1 (dvs "Bas") på 1800 MHz men då troligen från en by i annan kompassriktning än mot de master jag spanat in på 4 km avstånd. Dött på övriga högre frekvensband, inte oväntat. Så det går nog att få till en bra uppkoppling här - enligt Telias databas i alla fall.

Vill inte att detta ska dra ut för mycket på tiden så jag beställde den där XPOL-0002-V3 Poynting XPOL 5G LTE MIMO 11dBi 698-3800 MHz, inkl adaptrar för medföljande SMA-kontakter till TS9 som denna ZTE-router har. Kör med ett enkelt väggfäste högt placerat under taknocken så får vi se hur det blir. Inte hela världen om jag behöver uppgradera routern till något bättre framöver, och/eller takmonterat maströr, men når vi stabilt 50-75 Mbits/s DL och runt 20-30 i UL får det vara bra nog. Rapporterar hur det blev efter tester i helgen.