1 Senaste redigerad av SEHLBERG (2022-06-06 04:52:55)

Tråd: Telia 5G

Jag fick ett mail från Telia som säger att jag har 5G 700 Mhz i mitt område.
Mitt modem känner av 5G men inget mer

NR-NSA Information:

MCC 240
MNC 01
Physical Cell ID N/A
RFCN N/A
Band N/A
RSRP N/A
RSRQ N/A
SINR N/A

2 Senaste redigerad av SEHLBERG (2022-05-18 17:55:04)

Sv: Telia 5G

Nu är min antenn finjusterad och SINR på 5G är ca: 29-31.
Det konstiga är att jag bara får 95 DL,  ingen högre fart än med 4G.
På exakt samma plats är DL på mobilen 200 med samma simkort och 4G+.

3

Sv: Telia 5G

95 Mbps dl är vad du får vid MIMO och 10 MHz bandbredd då bandbredden brukar vara max 10 MHz på dessa lägre frekvenser.
Mobilen använder nog CA, samkör 2-3 frekvensgrupper varav den ena bör vara 1700 MHz eller högre, vilket borde visas i ditt modem om den alls kan köra CA.
Finns appar till mobilen som kan visa varifrån mobilen får 200Mbps, då det troligen inte räcker till att enbart köra en10 MHz bred kanal vid 700 MHz.
Om modemet är bra så ska det även gå att utläsa isolationen/skillnaden mellan de bägge antennerna som används. Det är minst två antenner. Vissa antenn-typer syns kanske inte att det är skilda antenn-delar men det går två koaxialkablar från den yttre antennen till modemet om det ska bli fungerande MIMO.

4 Senaste redigerad av SEHLBERG (2022-05-19 08:04:59)

Sv: Telia 5G

Mitt modem är ett så kallat FWA med endast en nätverkskabel CAT6 mellan modem/antenn och routern inomhus (Zyxel NR7101), det har sex inbyggda antenner och ska mycket väl klara det min mobil levererar.
Har kontaktat supporten angående detta men inte fått svar än.
Till saken hör att om jag ställer in modemet på enbart 5G så får jag ingen uppkoppling trots att alla värden är bra.
Masten jag riktar mot har uppgraderats i höstas med flera olika celler, B3 (2 olika celler) B7, B8, B20, B28 och nu även N28.
Det vore konstigt om det är något där som begränsar, B3 och B7 har alla 20 MHZ bandbredd.

Teknisk specifikation på modemet....

5G NR interface

3GPP Release 15 standard-compliant
Supports both NSA and SA modes
Supports frequencies: n1/n3/n5/n7/n8/n20/n28/n41/n77/n78/n38/n40
DL 4×4 MIMO: n1/n3/n7/ n38/n40/n41/n77/n78

4G LTE interface

3GPP UE Category 20 standard-compliant
Supports frequencies:
LTE-FDD: B1/B3/B5/B7/B8/B20/B28
LTE-TDD: B38/B40/B41/B42


Redigerat.....
Använder en switch för att strömsätta modemet och övriga prylar i nätverket.
Har kopplat förbi switchen och använt den medföljande nätadaptern till modemet för att utesluta att switchen är en flaskhals.

5

Sv: Telia 5G

Ja routern borda vara kapabel och eventuella problem borde gå att avläsa i dess webb-interface. Nu är det mest gissningar.
Att den supportrar en massa LTE-band i reklambladet är ju en sak och vad som faktiskt fungerar kan vara en helt annan sak.
Samma med antenner, det finns jättebra antenner där antennkontakten intern lossnat vilket man då kan ana genom att avläsa mottagen signalnivå för respektive band.

Om nu t.ex. B8 och lägre frekvenser fungerar i din mobiltelefon och är del av bandbredden, har du kontrollerat det i mobilenm?
På motsvarande sätt, fungerar det i din router?
Det ger lite mer konkret felsökning än att gissa.

Tydligen har man haft problem i Tyskland med detta för din router-modell och man har inte haft någon bra fix genom uppdaterad  firmware tills nu nyligen och det är tydligen användare som klagar medan Zyxel  själva har haft svårt att bekräfta problemet.
Det behöver inte betyda något för ditt problem, det är bara vad jag hittade genom att googla första träffen, länken nedan, då jag nu visste router-modellen, vilket är en gissning mindre.

Nu kom det en inofficiell uppdatering, halvsläppt, ny firmware för några veckor sedan där man ändrat någon funktion, okänt vad.
Det kan vara värt att uppdatera på försök om du inte redan gjort det.
Dokumentera vad som fungerar på din router innan uppdatering så du kan se om en uppdaterad firmware förbättrar något eller rent av skapar större problem. Är du osäker på sådan uppdatering så kan det vara bättre att låta bli, då en fallerad uppdatering kan göra routern obrukbar.
Vet inte heller om det finns skillnader i funktion och revision för svensk firmware och vilket språk man får i menytexter om man laddar ned någon specifikt tysk firmware.

6 Senaste redigerad av SEHLBERG (2022-05-23 05:07:26)

Sv: Telia 5G

Så här har någon skrivit på AMAZON.

"Is the modem compatible with 5g and 4g at the same time?

Yes 5G or 4G compatible, however, requires contacting support to obtain a non-public firmware update, otherwise the speed is very limited. The sim cards cannot currently work simultaneously".

Har varit i kontakt med supporten och skickat jämförelser mellan mobilen och modemet.
Med Netmonster får jag 5G NSA 700 (N28) samt LTE 1800+2600+1800, längst upp på skärmen står det 4cc.
Bandbredden är 20 på både band 3 och 7.
Alla signalvärden är betydligt bättre i mitt FWA än mobilen. Mobilmätningen är precis framför FWA och området runt i kring. Skickade skärmdumpar till supporten som svarade att LTE Advanced inte är i funktion trots att symbolen kommer fram i webläsaren, än mindre fungerar 5G NSA. Allt är vidarebefodrat till produktutvecklarna.

Har läst om problem i olika länder men man kan fråga sig.
Är det verkligen meningen att kunderna ska assistera produktutvecklingen från scratch, reklamen och bruksanvisningarna påstår ju att det ska fungera.
Känns inte helt seriöst.
Vad gäller mjukvaran så kan den nedgraderas utan problem om behov finnes.
Är lite novis men förstår att det används lite olika teknologier för 5G NSA i olika länder, kanske också beroende på vilken ISP som används.
Borde ändå inte skapa så stora problem med att få det i funktion.
Känns surt att lägga ut x antal kronor för något som inte fungerar tillfredsställande. I och för sig är det nog inte många i vårt avlånga land som använder detta modem än mindre som dessutom har Telia 5G NSA eftersom ett telfonsim måste användas. Utbyggnaden har ganska nyligen påbörjats så jag kanske är den första som gnäller.

7

Sv: Telia 5G

Så är det. När företagen fått ihop hårdvaran börjar man sälja och utgår från att mjukvaran kommer ifatt med tiden och ofta är det ett område där tekniken inte heller är färdigutvecklad i andra änden av kommunikations-kedjan och ny funktioner triollkommer som senare mjukvaruuppgraderingar kan hantera. Det är både buggar och utökade funktioner som kan hanteras över den tid man fortsätter arbete på nya mjukvarurevisioner.
Detta förekommer inte bara för modem, utan även mobiltelefoner, datorer, bilar och allmän hemelektronik, de har alla processorer inbyggda där mjukvaran aldrig blir färdig. Om det vore så att mjukvaran var optimal och buggfri från början skulle vi fortfarande köra med Windows version 1.0.

Å andra sidan, många konsumenter märker aldrig eventuella brister. Man vet inte vilka funktioner som är möjliga och av vilken anledning man har en viss datahastighet, antenner eller radions funktioner är bortom vad man tror sej kunna förstå.
Får man någon funktion alls så är man nöjda. Om datahastigheten maxar 10Mbps är det ändå 10 ggr bättre än vad man kanske hade för några år sedan och man kollar aldrig vilken bandbredd man har.

Det är bara att ligga på på berörda som konsument så att man inte slutar utveckla firmwaren för en produkt som man anser är färdigsåld och inte allt för buggig, kanske ersatt med ny hårdvara från tillverkaren som nu har högre prioritet från tillverkarens programmerare för att alls fungera.  Det är oftast så att den senaste produkten kräver mest arbete med firmware då det även är den hårdvara som ännu har flest buggar.

LTE-tekniken kan lätt bli rörig med många udda trafiksituationer, saker kan fungera i tillverkarens laboratorium och buggar ute hos ett fåtal kunder i kombination med specifik utrustning kan vara svår att alls hitta rätta orsaken till och därmed är man lite i blindo om det går göra något med annan version av firmware. Det händer att man släpper ut versioner på försök utan att man själva riktigt vet om det är en förbättring.

Nu har du ju ändå inte så dålig förbindelse och med måttligt upptagen bas, vad gäller trafik från andra konsumenter, så din trafik är ju inte helt strypt. Bara att jaga dom med blåslampa och du själv kan hjälpa till genom att iaktta onormal eller felaktig information från webb-interfacet, vilket du tydligen redan gör.

Hade du köpt ett strykjärn för 50 år sedan, där värmen glappat så hade det varit omedelbar garanti. Nu säjer tillverkaren, vi söker felet, vänta ett halvår på nästa mjukvara.
Samma med Teslas självkörande bilar. Nu snart så är dom självkörande, efter näst nästa mjukvarurevision nästa år. Det säjer man varje år och ingen klagar utan det är snarast ett säljande argument att man levererar nya mjukvaror för att åtgärda funktion som man utlovat långt tidigare. Det roliga med Tesla är att man får betala dyrt som kund för att prenumerera på dessa uppdateringar.

Var glad att du slipper betala utöver inköpspriset för att de ska fixa buggar i din router och ge dej funktion du trodde redan fanns i den halvfärdiga varan du köpte. smile
Modern produktutveckling kallas det.

8 Senaste redigerad av SEHLBERG (2022-07-03 07:17:53)

Sv: Telia 5G

Uppdatering!


Efter lite turer så visade det sig att ethernetkabeln (UTP CAT6) inte höll måttet.

Upptäckte felet när jag av en slump såg i modemets GUI att det bara visade 100M/Full och ska vara 1000M/Full.
Tog in modemet för att säkerställa att det inte var i modemet felet låg.
Anslöt en kort medföljande kabel och det visade fullt (1000M/Full).
Beställde en ny UTP CAT6 Från ett annat företag och den höll betydligt bättre kvalite.
Det hör till saken att jag först för säkerhets skull köpte en testare för att utesluta felkoppling innan ny beställning.

Känslan är att den nya kabeln har grövre ledningar och höljet av bättre kvalite....

Ligger nu på 300 DL och 50 UL.