1 Senaste redigerad av jerjo2 (2022-01-01 14:17:45)

Tråd: VoLTE - Huawei B525s-23a

Har två modem från Huawei, båda B525s-23a.
De är tänkta att använda som ersättare för fast telefoni men mjukvaran skiljer sig eftersom det ena modemet saknar inställning för VoLTE (troligen från Telenor).
Det betyder i sin tur att modemet går över till 3G-nätet vid samtal och detta är ju inte framtidssäkert.
Finns det några idéer på hur att lösa detta?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

2

Sv: VoLTE - Huawei B525s-23a

Är du beredd att experimentera kan man flasha med annan firmware.
Flashproceduren kräver öppning av routern och att den sätts i Boot loader mode genom kortslutning av ett par lödpunkter.

Här finns en bra beskrivning med kompletterande pgm:
https://forums.thinkbroadband.com/mobil … -more.html

Såvitt jag minns finns både VoLTE och VOIP i denna version - VoLTE måste stängas av om du vill använda VOIP (samma RJ11-jack).
Andra firmwareversioner finns refererade t.ex i detta polska forum:  http://www.bez-kabli.pl/viewtopic.php?t=50771

3

Sv: VoLTE - Huawei B525s-23a

Om det händelsevis är så att man bara har spärrat åtkomsten från meny'n till existerande VoLTE-funktionalitet, kan du försöka aktivera via API-funktionerna i routern istället.

Det finns ett behändigt program "Huawei Router Tool" på Github, det kan hantera läsning/skrivning via Huawei's API:er.
Eftersom jag redan har VoLTE öppet i min router vet jag inte om det fungerar i de fall där VoLTE saknas i meny'n - hos mig fungerar det utmärkt.

Logga in med Huawei Router Tool - inloggningsuppgifter registreras i "Settings".
Välj API-tab - markera "Use this API" och fyll i "api/voice/volte/" - GET.

Förhoppnings får du ett svar med aktuellt värde i vänstra kolumnen.
Värdet på "volte_enable" är 0 / 1 (disable / enable).

Om du får ett korrekt svar bör du även kunna posta en ändring av värdet - se högra kolumnen. Syntax enligt exemplet - POST.

HuaweiRouterTool

PS.
om bildlänken inte fungerar; för att sätta enable

<request>
  <volte_enable>1</volte_enable>
</request>