1

Tråd: TP-Link Archer MR600, Behöver bättre anslutning

Ni kunniga kan säkert hjälpa mig!
(Skriver rätt mycket, så ni slipper att ställa följdfrågor direkt, hoppas att de redan finns med).

- Jag är rätt okunnig inom detta område, men blev tvungen att göra någonting i förra veckan. Vi har haft ADSL i 16år, men nu har Telia beslutat att stänga ner kopparnätet.
- Har beställt Fiber, men IP-Only sköter detta, så ni förstår säkert att vi inte fick någon Fiber vid utlovad tid.
- Vi använder internet rätt mycket, ett par datorer används x antal timmar per dag, samt att vi streamar till 2 TV-apparater, och de står mer eller mindre på hela dagarna.

- Tänkte att då får vi köra Mobilt Bredband ett tag. Ena grannen berättade att han har enormt bra signal (operatör 3) från masten (som befinner sig 945 meter fågelvägen, från våra bostäder).
Köpte en TP-Link Archer MR600 samt en riktantenn Macab PRO-5000. Upp på taket och dit med antennen, in och installera Routern. Blev inte sådär jätte exalterad av hastigheten, kvalitén på TV-bilderna var gryniga, en del väntan vid datorn blev det också.
Fick förslaget att Logga in på Routern och kolla runt. Sa mig inget speciellt, men beror väl på att jag inte fattar vad som är bra och dåligt. Men en sak såg jag, signalstyrkan står på 50%, är det mellan Routern och masten?.
Körde en Speedtest nu mitt på dagen (inte många hemma så här dags). Nedströms 9,9 Mbps och Uppströms 2,1 Mbps.

På Routern finns ju lite lampor.
Följande är tända: Power, Internet, Wi-fi, LAN, 2 streck på signalstyrka
Följande är släckta: 4G+, 1 streck på signalstyrka

- Och så till frågan; vad kan jag göra för att få Bredbandet att fungera bättre??
(Telenor, 3, Telia m.fl. använder samma mast)

Mvh Tomas

2

Sv: TP-Link Archer MR600, Behöver bättre anslutning

Hej!

Står om samma router i en annan tråd.
Har du sett till att kontakterna är fastdragna så att de når ner och får kontakt med mittstiftet?
Dra inte för hårt så att routerns uttag snurrar.

3 Senaste redigerad av östengurka (2021-10-06 20:56:10)

Sv: TP-Link Archer MR600, Behöver bättre anslutning

Hej!

För att få bättre prestanda så kolla först det som SEHLBERG skrev i sitt svar.

Sedan beror det på vilken version av hårdvara din MR600 har:

Har du version 1 på hårdvaran i MR600 så laddar du hem TP-links BETA-firmware till din router och installerar den.
Detta står det om i TP-Links eget forum i tråden https://community.tp-link.com/en/home/f … pic/205912
Med denna BETA-firmware kan du välja VILKA 4G-band som routern skall använda.
Fördelen är också att du kan styra routern till att använda TVÅ 4G-band SAMTIDIGT, vilket vanligen ger mycket bättre prestanda än att använda bara ett 4G-band.

Har du version 2 på hårdvaran i MR600 så ingår möjligheten att välja 4G-band i standard-firmware.
Gå till sidan  Advanced > Network > Internet i routerns användargränssnitt och välj olika 4G-band och prova vad som fungerar bäst.

/Östen

3's 4G

4

Sv: TP-Link Archer MR600, Behöver bättre anslutning

Hej igen!

En sak till att testa är att koppla bort den externa antennen du köpt och bara använda originalantennerna.
Detta för att verifiera att problemet inte ligger i kontakten med och dämpning i antennkabeln till den externa antennen!

Är det bara 945 m till masten bör signalen vara bra och prestanda väsentligt bättre än det du fått hittills!

/Östen

3's 4G

5

Sv: TP-Link Archer MR600, Behöver bättre anslutning

Läste inte så noga från början men såg nu....

Har du bara en antenn och endast en antennkabel ansluten?

Det är i så fall inte säkert att ditt modem gillar den konfigurationen alls.

Behövs 2 antenner för att få mimo och de ska vara likadana.