1 Senaste redigerad av joabor (2021-04-19 07:21:05)

Tråd: AVM repeater, någon som har erfarenhet och rek.

Hej,

Nu har vi öppnat upp sommarstället för sommaren 2021 och som ett brev på posten börjar jag fundera hur jag ska uppgradera mitt mobila internet/WiFi. Tack och lov som jag skrev i annan post så har jag hittat en bra mast och också dragit lite LAN så att min 6890 router står bra i båthuset. Mer eller mindre fri sikt över vatten med en Poynting Xpol v3 ca. 3 m över vattnet (ni kan se lite data längs ner i posten).

Hur som så skulle jag vilja bygga ett vettigt mesh nätverk och efter att testa Ubiquiti/UniFi AP AC Long Range så kan jag bara konstatera att denna produkt inte är prisvärd på något sätt och om detta är en LR så skulle jag inte vilja ha en normal version.

AVM ska det bli hela vägen, men vilken repeater rek. ni? Jag står valet inför kvalet gällande 2400 eller 3000, det jag inte riktigt gillar med 2400 är att det inte finns en strömsladd utan den ska jackas i direkt i eluttaget men jag vill gärna få upp repeatern lite från golvet. Har läst lite blandade recensioner om 3000 modellen.

Förutsättningar:
- Alla enhet kommer vara inkopplad med LAN-kabel.
- Tänkt att använd mellan 3-4 enheter (stort område som ska täckas in).
- Routern är en 6890.

Visst det är kanske så att jag inte behöver denna hastighet men prisskillnaden är ganska liten mot billigare vettiga modeller och lika bra att vara framtidssäker, dock sticker 3000 modellen ut lite i pris.

Övrig information gällande mitt mobila internet: Gäller idag 210418 innan sommargästerna har anlänt, så hastighet kan bli klart sämre.
- Operatör Telia, Mobilt bredband Plus
- Band 3, 1800MHz
- Reception -89
- Quality -8
- SINR 22-35
- DL: 100-140
- UL: 22-40
- Placering av antenn: Båthus, 3 m över öppen vatten, mer eller mindre fri sikt.
- Avstånd till mast 8 km