1

Tråd: Om publika IP-adresser

Trots att användaren svenix (m fl) försöker förklara saken i länkade tråd från 2014, så känner jag inte riktigt att jag förstår läget. Inte heller får jag tekniken att fungera som jag vill, så därför följande frågor.

Jag har ett mobilt 4G-bredband där sim-kortet sitter i en router/gateway som jag köpt separat (dvs den kommer inte från mobiloperatören).

Av 4G-nätet får routern en adress i 100.x.x.x-serien, vilket man kan se i routerns web-gui. Bakom routern sitter min laptop via kabel. Den får på insidan via DHCP en privat adress i 192-serien. Om man från datorn kör valfri kolla-ip-sida på nätet så visar den oftast en adress i 94.x.x.x-serien som pekar mot mobiloperatören. Denna adress är dock ganska föränderlig, och byts mycket oftare än vad routerns 100-adress gör.

Jag vill utifrån ansluta till en kamera-server på aktuell laptop.

Porten (TCP) är öppen både i routern och i Windows-brandväggen. I routern ligger den på port forward till datorns 192-adress. Ändå får jag inte kontakt med serverprogrammet. Jag tittar via fjärrskrivbord och kan se att det inte kommer något anslutningsförsök (vilket i så fall skulle indikeras med IP-adress och användarnamn på den som försöker ansluta).

Hur bör man gå vidare med felsökning här? Vilken adress är det till att börja med som man ska försöka ansluta mot, är det routerns 100-adress eller datorns 94-adress? Kan man få någon ledning av tracert eller ping?


Förra tråden: mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=6563

2 Senaste redigerad av svenix (2021-02-12 19:05:39)

Sv: Om publika IP-adresser

Om du från operatören får en IP-adress som börjar på 100 så är det med all sannolikhet en s.k. Carrier Grade NAT adress.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Vad det innebär är att operatören har lagt dig bakom en router som du inte kan kontrollera. Du kan alltså inte öppna portar m.m. ut mot internet.

För att kunna öppna portar och vara nåbar utifrån internet krävs en publik IP-adress. D.v.s. en IP-adress som är unik och routas över hela internet.

Det finns några möjliga lösningar på ditt problem.
1. Prata med operatören och se om de är villiga att ge dig en publik IP-adress. Det kan ev. kosta extra.
2. Använda en tjänst som gör dig nåbar utifrån genom att anropen styrs via deras server. Vissa VPN-providers erbjuder en sådan tjänst. Det finns också andra företag som erbjuder liknande tjänster.
3. Om du är väldigt duktig på Linux och nätverk och har tillgång till en server ute på internet så kan du sätta upp en ssh-tunnel och vidarebefordra en port på den maskinen till kameran på ditt hemnätverk.

Tyvärr har jag inga bra tips på tjänster eftersom jag inte har haft behovet själv.

3

Sv: Om publika IP-adresser

Det går inte att pinga någon av adresserna (båda blir timeout), vilket jag antar bekräftar din förklaring.

Får ringa tekniska supporten nästa vecka och förhandla om publik adress. Tack för svar.

4

Sv: Om publika IP-adresser

På Telia går skiljelinjen mellan kontantkort som fylls på och abbonnemang som förnyas automatiskt. Det är förmodligen lika hos övriga operatörer.

Dvs abb krävs för publikt ip.

PS. Jag hjälpte en nittioårig granne med Voice over IP och använde Telia kontantkort i en AVM 6840 4G router. Det funkade eftersom routerns sipmodul anropar tjänsteleverantörens server. Däremot kunde jag inte åstadkomma en VPN-tunnel eftersom IP-adressen inte var eller heller kunde göras publik med kontantkort enligt kundtjänst.

Två likadana routrar i företagsanvändning kunde jag nå med VPN eftersom det var löpande abbonnemang på simkorten, också Telia. Samma för min egen router, nåbar med privat abonnemang.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Om publika IP-adresser

Telia erbjuder publik ip-adress på deras (privata) mobilabonnemang, bara att fråga kundservice.

Hur det är med företagsabonnemang vet jag inte, men bör nog vara möjligt även där.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Om publika IP-adresser

Jaha, det här verkar vara lite av en djungel med varierande upplägg.

Har lånat ihop några prylar och testat lite mer som jämförelse.

NET1: bara att ringa kundtjänst så får man en fast IP som dessutom är publik.

TELIA (abonnemang): enligt kundtjänsten, som under samtalet växelvis pratade med mig och med tekniska supporten (jag fick inte prata med supporten själv), är det så att med abonnemang så har man som default en publik men dynamisk IP. Detta har jag kunnat verifiera, dvs jag har kunnat få mitt serverprogram på laptop med bredbandet att reagera på uppkopplingsförsök utifrån (hade lite strul med Windows-brandväggen). Dock körde jag med USB-dongeln direkt i datorn, återstår att se vad som händer när jag stoppar sim-kortet i routern och kör genom den. Hur som helst så kanske detta skulle gå att lösa med en dynamisk DNS-tjänst, eller vad tror ni?

Som förslag på lösning föreslog kundtjänsten att jag skulle skaffa kontantkort för 15 kr/mån, för enligt honom har alla kontantkort en fast IP. Har kollat på Telias hemsida, men hittar inget som kostar 15 kr och vet inte vilka villkor i övrigt som isf skulle gälla (avseende förbrukning osv).

Rent allmänt fick jag ett ganska svajigt intryck av kontakten med Telia. Det första kundtjänsten säger när jag förklarar ärendet är "det enda jag kan se på det där abonnemanget är PUK-koden". Jag hade absolut velat prata med tekniska supporten själv istället för att det ska gå via någon som inte riktigt har förstått frågan.

TELENOR (abonnemang): ingen publik adress tillgänglig. Fick ganska dåliga svar av kundtjänsten även här, men det verkar som fast/publik IP endast erbjuds företagsabonnemang.

Ska försöka låna en 3-dongel med kontantkort och se hur den uppför sig.

7

Sv: Om publika IP-adresser

Skalmannen skrev:

TELIA (abonnemang): enligt kundtjänsten, som under samtalet växelvis pratade med mig och med tekniska supporten (jag fick inte prata med supporten själv), är det så att med abonnemang så har man som default en publik men dynamisk IP. Detta har jag kunnat verifiera, dvs jag har kunnat få mitt serverprogram på laptop med bredbandet att reagera på uppkopplingsförsök utifrån (hade lite strul med Windows-brandväggen). Dock körde jag med USB-dongeln direkt i datorn, återstår att se vad som händer när jag stoppar sim-kortet i routern och kör genom den. Hur som helst så kanske detta skulle gå att lösa med en dynamisk DNS-tjänst, eller vad tror ni?

Som förslag på lösning föreslog kundtjänsten att jag skulle skaffa kontantkort för 15 kr/mån, för enligt honom har alla kontantkort en fast IP. Har kollat på Telias hemsida, men hittar inget som kostar 15 kr och vet inte vilka villkor i övrigt som isf skulle gälla (avseende förbrukning osv).

Bara du får en publik IP så går det att lösa med en dynDNS (dynamisk DNS). Det finns många tjänster för detta, en del av dem är gratis. I princip går det ut på att klienten känner av vilken IP-adress den har och själv uppdaterar DNS-servern. Det finns många olika klientprogram för detta och en del routrar och t.o.m. en del kameror kan ha funktionaliteten inbyggd. Är det en inbyggd funktion kan det dock finnas begränsningar i vilka DNS-tjänster som går att använda. Men det viktigaste är att du ska ha en publik IP-adress. Fast eller dynamisk är inte lika viktigt eftersom det finns lösningar för att hantera dynamisk DNS.

Kontantkort för 15:-/mån med fast publik IP-adress låter bra men jag tvivlar på att det finns. Skulle du dock hitta något sådant så tala gärna om det här.

8

Sv: Om publika IP-adresser

Att kontantkort skulle ha fast ip adress är larvigt. Med fiber kan man få en ipadress som knyts till din routers mac-adress och det kommer då att fungera som en fast ipadress.

Bästa sätt att verifiera är att jämföra den ip adress routern visar med den man ser med tjänsten whatsmyip. Kontantkorten ligger bakom en natfunktion som delar ut privata adresser som inte går att nå utifrån för du erbjuds ingen möjlighet till portöppning i operstörens routingfunktion. Enda möjligheten är om man har något som gör en tunnel ut till en server på utsidan. Voice over ip kan fungera så. Annars kan man pröva med hårdvaruvpn från proxicast men det är enklare och billigare att skaffa sig ett teliaabonnemang.

Jag har satt upp fyra-fem 4G routrar med vpn och ett par för fiber. Allt med AVM-routrar som är förberedda för vpn.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.