1

Tråd: Satsa fullt ut på 4G i villa

Hej.
Vi bor i en förort till Stockholm i ett villaområde på en höjd. Av någon märklig anledning lät Telia bli att dra fiber till oss och fem andra hus för ett par år sedan. Nu verkar det som att fibern helt uteblir. Och eftersom vårt ADSL inte räcker till för att lösa hela familjens ökade behov av datatrafik så vänder jag blickarna mot stationärt mobilt bredband.

I djungeln av antenner, routrar, kablar och övrig utrustning så känner jag mig dock lite vilsen. Skulle uppskatta om någon kunnig kan rekommendera riktigt bra grejer till oss. Jag är inte intresserad av billiga genvägar utan vill ha en så bra, stabil och snabb lösning som möjligt.
Lite fakta:
Villan (160 kvm) är belägen på en höjd men utan direkt fri sikt. Har en del träd i närheten. Huset är från 50-talet med blåbetong genomgående i de två planen.
Vi har ett kluster av mobilmaster ca 600 m från huset i samma riktning med träd och lite hus i vägen. Fördel dock att vi kan placera en antenn högt. 10 m i alla fall, plus höjdskillnad från övrig terräng. 
Vid test i mobilen inomhus uppnår jag hastigheter mellan 80 - 100 Mbit/s ner och mellan 15 - 40 Mbit/s upp.  Nu är jag medveten om att det går snabbare i mobilen än jämfört med en router men det ger ändå en indikation på att det finns bra täckning.

Jag har förstått att en riktantenn med Mimo är att fördra. Den här verkar bra: Poynting XPOL 5G LTE MIMO
Önskar också en stabil och kraftfull router med inbyggt SIM-kort och här har jag kikat på Teltonika RUTX11 t ex.
Behöver såklart ett bra wifi genomgående i huset och tänker även att jag ska bibehålla en del trådade produkter. Men för att få bra täckning från router krävs gissningsvis också någon form av förlängning av det trådlösa nätverket. Tips?

Jag kanske är helt ute och cyklar här? Har ingen koll på vad som krävs, behövs eller passar oss. Jag vet bara att jag inte vill komromissa med någonting.

Vad tror du som är expert? Alla tips och all hjälp är välkommen. Stort tack på förhand.

Mvh.

2

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Hej!

Vad gäller xpol-antennen så finns det 3 versioner.

Poynting XPOL-A0002 V3-01 Twin HDF 195. Coaxial cable length: 5 m.
Poynting XPOL-A0002 V3-02 Utan kabel men med uttag vid antennen. N-Type (f).
Poynting XPOL-A0002 V3-03 Twin HDF 195. Coaxial cable length: 10 m.

//Jörgen

3

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Varför inte be Telia installera deras stationära mobila bredband? Då mäter de in lämplig basstation och förser dig med den antenn du behöver. Du får också en router. Kontakta kundtjänst och kolla vad de säger.

Ska du köra 4G med egna lösningar bör du ha en router som klarar carrier aggregation för högsta fart.

Jag har mycket god erfarenhet av tyska AVM och använder f.n. sju 4G routrar från AVM på olika ställen, privat och för företag.

De har ett bra mesh-system som jag tycker funkar bättre än Ubiquiti accesspunkter.

Kolla in AVM 6890 och AVM 6850. 6850 med 5G är på gång.

PS. Ska man verkligen maxa bör man väl titta på Teltonika Rutx12 som kan samköra två 4G nät med upp till 600 mbit/s, i princip fiberfart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Hej igen.
Blev tvungen att skapa ett nytt konto eftersom lösenordet inte fungerade när jag skulle logga i en andra gång. Och ingen reset kom i mejlen.

Hur som helst, tack för input. Mina utvecklade tankar:
Upptäckte igår att Tele2 har en mast ca 300 m från huset med i princip fri sikt, några grenar i vägen bara. Det innebär att förutsättningarna för bra hastighet och stabilitet borde vara goda.

Med operatörernas standardgrejer så tänker jag att man inte får det allra bästa. Vill som sagt inte kompromissa. Fick tips om B818 från Huawei via Loh Electronics.

Har kollat på Teltonika RUTX12 också men den kändes overkill utifrån industriell tillämpning.

Utifrån er erfarenhet, hur stor betydelse har kabellängden egentligen? Jag kan inte komma ner under 10 m från antenn till router. Givet att antenn sätts högt på befintlig antennmast på murstocken.

Antennen som jag överväger är denna: Poynting Riktantenn 5G LTE MIMO 11dBi N-hona

Ska kika på AVM också.

Mvh.

5 Senaste redigerad av SEHLBERG (2021-01-26 10:15:46)

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Hej!

Personligen tycker jag att man ska försöka sikta på ett modem oavsett märke som har SMA-kontakter och inte med de små plugin adapters som behövs på b818 samt b618.
Ett av mina modem (skrotat) har sådana antennkontakter och fick faktiskt problem/glapp i ett av uttagen.
Det modem som Tele2 säljer för 1295 (b535) fungerar faktiskt bra, använder själv ett sådant tillsammans med en xpol2.
B618 och b818 är dock lite vassare i prestanda.
Tyvärr så har jag Tele2 pga snålhet och kan därför inte få högre fart än DL 52 och UL 22.
Finns bara 800 samt 900 master inom en 4 mils omkrets från mitt hus
Har ett Tele2 mobilabonnemang Unlimited för 549 samt tre datasim för 38 Kr. Totalt alltså 587 kr med obegränsad surf på allt.
En granne har Telia med en Poynting Xpol2 samt ett B535 och ligger på ca DL 150 trots att avståndet till masten 1800/800 ligger ca 10 km. fågelvägen från huset och dessutom är antennen inomhus.

Jag tycker att du ska börja med att kolla om det finns möjlighet till 4g+ från den masten du har i din närhet innan du går vidare.
Hur som helst så antennen du ska inhandla måste förstås klara 5g-frekvenserna.

6

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Tack för intressant info. Ja, jag är medveten om SMA-"problemet". Kanske ska ta en vända till för att slippa adaptrar. Men menar du att vissa operatörer stryper hastigheten? I så fall är ju inte Tele2 ett alternativ eftersom prylarna på min sida inte spelar någon roll. Här i krokarna är det väl bara 2600 master som gäller gissar jag. 

Ska kolla upp 4G+ på studs.

7

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Tele2 stryper inte hastigheten men det beror som sagt om det finns möjlighet till ca (4g+) eller bara vanligt 4g som i mitt fall.

8

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Okej, då är jag med. Ringde Telia och de har en 4G-mast bara 200 meter från huset. Så jag gissar att det är ett bättre alternativ än Tele2 då deras mast 300m bort bara är en 2G just nu. Planerad för aktivering av 4G dock. Samtidigt är de fri sikt till Tele2-masten medan Telias mast döljs av en del träd. Det är mycket att ta i beräkning...

9

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Under de omständigheterna  tror jag inte att Telia, ellet du, tycket det är värt att satsa på Telia fast mobilt bredband.
Flerbandsantennen gör att du klarar carrier aggregation på flera band.

Nu på vintern bör dämpning av träd inte vara något påtagligt problem.

En fördel med AVM routrar är att de ger en överlägsen mängd information om signalkaraktär vilket gör det lättare att ställa in antenner. Något liknande finns bara med professionell mätutrustning för LTE-nät.

Routern AVM 6890 är ett cat 6 LTE modem som klarar 300mbit/s. AVM var ofta för dyra genom svensk återförsäljare men på denna är priset rimligare.  Normalpriset på kontinenten är ca 320 euro vilket ger drygt  336 euro med fem procent högre moms. Det blir ca 3400 sek med kursen. På Amazon.se.se säljs den "internationella versionen" för 3690 kr inklusive leverans nästa dag och då är det ingen idé att köpa utomlands. Det enda som skiljer på internationell och tysk version av 6890 är en isdn kontakt som man inte behöver. Det finns bara en firmware för båda även om de kan ha olika benämningar. Jag har en tysk och ett par internationella, garanterat samma sak.

Routern har SMA kontakter.

6890 har inte 5 G men det ska 6850 5G ha. Jag väntar på ett ex. Dock är den routern inte lika snabb som 4G router, 150 ist för 300 eftersom modemet är cat 4.

Notera att 6890 är en kombinationsrouter som kan användas för 4 G, fiber och vdsl med failover mellan teknikerna. Så skulle fiber komma så har du en bra router till det som klarar nästan en gigabit/s över WAN porten. Jag har två uppsatta för fiber med fail over till mobilt bredband.

Har du en tele2 mast nära har du även telenor eftersom de samkör 4G i N4M och kommer att samköra 5G. Med routern ser du direkt vilket nät som ger bäst fart, N4M eller Telia. Oavsett vilket sim du stoppar i får du en nätöversikt med alla master som hörs och hur långt det är till den mast som router är uppkopplad mot.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av SEHLBERG (2021-01-26 18:30:41)

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Var finns specifikationerna för 6850 5g.
Hittade andra uppgifter angående cat men den kan såklart vara felaktig.
Enligt den infon ska 5g-versionen vara cat 6 på 4g.

https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_6850_5G

11

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Den uppgiften hade jag inte sett, bara uppgiften om att 6850 utan 5G har max DL 150 mbit/s vilket motsvarar cat 4. Nu är det ju ett helt annat modem i 5G modellen och det bör vara mycket snabbare, även på 4G.

6890 har en maxfart på 300 med carrier aggregation. Det förefaller mig som om 6890 är flaggskeppsmodellen och att 6850 ej 5G är lite nedbantad som en efterföljare till 6840 för varken 6842 eller 6820 har varit några toppenmodeller sett t ex till att de enbart skulle använda interna 4G antenner vilket jag och några tyska användare snabbt ändrade på.

Jag väntar på en 5G i utbyte för annan utrustning som jag kunnat skaffa till AVM. Det är sagt att den ska komma men inte när.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Hej igen.
En sista fråga. Pratade med Telia som inte tyckte att en extern antenn behövs då jag har 223 m till närmsta LTE-antenn. Full täckning på alla staplar. Vad tror ni om att nöja mig med en högpresterande router i den änden av huset som vetter mot masten? Visst, det är lite träd i vägen men avståndet är ju i princip ingenting.
Vad tror ni? Riktantenn eller inte? Vill ha maximala förutsättningar för hög fart förstås.

13

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Yttre antenn gör att det blir stabilare hög fart än bara med de inbyggda.

Synd att du inte bodde närmare mig, då hade du fått låna både antenn (xpol2) och router för att testa.....

14

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Jag fattar. Fick detta bekräftat även via Loh Electronics. Nu börjar jag med en B818 inne så får vi se hur långt det räcker. Kan omöjligen bli sämre än befintlig ADSL. Och tack för "erbjudandet", känner jag mig själv rätt så blir det en riktad antenn till sommaren. Vågar mig inte upp på taket nu.

15

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Vad får dig att välja B818?  Routern är nominellt snabb men tillgängliga signaldata om det mobila bredbandet duger dåligt för att optimera förbindelsen med masten om man kollar igenom manual och youtube filmer om routern. Dessutom har den TS9 kontakter vilket visar att de valt att se extern antenn som ett undantag. Tidigare Huaweiroutrar hade SMA kontakter.

Ludvig är en bra försäljare men jag ifrågasätter nivån på teknisk kompetens. Uppgifterna om en del antenner i sortimentet kan ifrågasättas kraftigt.  Huaweis produkter ligger med avsikt på enkel konsumentnivå för massmarknad. B818 kommer nog att fungera men är ändå ett blekt val. Routern har t ex inte någon inbyggd switch utan bara någon enda RJ 45 kontakt för LAN. Du har ingen inbyggd funktion för att utvidga med routerdirigerad mesh. I ditt relativt stora hus är det täckningen med wifi som kommer att bestämma farten för en del användare om du ska köra trådlöst.

Det är som att gå till Jula ellet Biltema om man är ute efter proffsverktyg.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Ord och inga visor. Valet av B818 är en sammanvägning av flera olika faktorer. Min research bekräftade att B818 är en bra router för mina behov. Som start i alla fall. Men vi får se, blir det inte bra så får jag väl byta. Till sommaren kompletterar jag med en riktantenn men den ska jag inte inhandla på Jula. Lovar.

17

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Såg faktiskt ett mod som innebär 4×4 mimo med 4 sma-kontakter till B818.
De interna antennerna kopplas ur till förmån för yttre antenner.
Pris 70 £.
Såg bra ut men hur det fungerar får väl de lärda tvista om.
Kanske något en händig klarar själv.

18

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Ok, det kan ju vara värt att kika på. Annars finns det SMA-adaptrar såg jag.

19

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

SEHLBERG skrev:

Såg faktiskt ett mod som innebär 4×4 mimo med 4 sma-kontakter till B818.
De interna antennerna kopplas ur till förmån för yttre antenner.
Pris 70 £.
Såg bra ut men hur det fungerar får väl de lärda tvista om.
Kanske något en händig klarar själv.


Har du en länk till detta mod? Det där med att ansluta pigatils med SMA kontakter direkt till de pyttesmå kontaktetna på radiochippet i routern är inget konstigt. Det gjorde jag för AVMs två routrar 6820 och 6842 som bara hade interna antenner. Sedan tog en tysk upp idén och började sälja kit.

Vad som  behövs är fyra pigtails med SMA kontakt i ena änden och i andra änden de små specialkontakter som går till radiochippet i routern. Det finns ett par olika standarder för dem. Men det innebär att man bör ha fyra externa antenner. De behöver inte sitta utomhus dock.

En lockande variant är att föra ut pigtails utanför routern och ansluta små verikala routerantenner som har SMA kontakter. Sådana finns att köpa separat (Delock 88451 t ex). Tror att Kjell & Co har den.

Kruxet är att hitta bra rundstrålande antenner som kan ta in 1800 och 2600 eftersom de banden ger snabbast carrier aggregation. Innan man bestämmer sig för antenntyp bör man ha koll på vilka master man vill ansluta mot för CA. Knepigt om man ska ha olika riktningar. Samtidigt bör man testa med olika polarisation +-45 grader eller vertikalt/horisontellt. Tyvärr räcker inte de signaldata som B818 ger användaren till för att man ska få överblick över ansluningsmöjligheterna. AVM ger bra info för 2x2 mimo men det finns nog ingen utrustning på konsumentnivå som hjälper en att optimera 4x4 mimo.

Några specialdesignade rundstrålande antenner för 1800+2600 finns knappast. De siffror på antennvinst som Loh och andra liknande säljare visar för vertiksla multibandantenner är fantasier. Förlusterna i långa RG 174 kablar bortser de från.

Igår testade jag med AVM 6890 kring en ny 60 meter hög mast för N4M (telenor och tele2) vid Glömminge på Öland. Vid carrier aggregation (CA) på 1800+2600 banden visade routern en länkhastighet till masten på 600 mbit/s för DL. Och då är det radiochippet bara cat6. Vid CA 1800+ 800 visades länkhastighet 300 mbit/s.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20 Senaste redigerad av SEHLBERG (2021-01-31 15:35:40)

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Vet inte om det strider mot forumreglerna men här är länken.
Man ska tydligen skicka sin egna router för ombyggnad.
Kan det här fungera med Tele2 och 800 samt 900?
Det går att ställa frågor till denna säljare, svar kommer på några minuter...

https://www.ebay.co.uk/itm/184629585494?ul_noapp=true

21

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Såg den också när jag googlade på modification B818. Priset är så billigt att det knappast lönar sig att göra jobbet själv. Antar att säljaren inte vill tala om vilka pigtails som används. Man ska också vara medveten om att de här anslutningarna till  radiochippet är mycket ömtåliga. Kontakterna är inte gjorda för att tas av och på många gånger. Rekommenderas bara för dem som är vana med mikroelektronik. All garanti ryker.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

SEHLBERG skrev:

Vet inte om det strider mot forumreglerna men här är länken.
Man ska tydligen skicka sin egna router för ombyggnad.
Kan det här fungera med Tele2 och 800 samt 900?
Det går att ställa frågor till denna säljare, svar kommer på några minuter...

https://www.ebay.co.uk/itm/184629585494?ul_noapp=true

Tele2 är delägare i Net4Mobility jämte Telenor och N4M sköter masterna på 2G, 4G och 5G (på 3G samarbetar Tele2 med Telia).

Igår åkte jag runt och kollade täckningen för en ny 60 meter hög N4M mast i närheten av min bostad på Öland. Masten sänder på 700, 800, 900 (med 10 MHz block) och på 1800 och 2600 med 20 MHz block. I och med att 6890 routern visar avstånd till mast och ger uppgifter om bandbredd, frekvenser och beteckningar på varje cell är det lätt att få överblick.

Routern är kapabel till Carrier aggregation och jag såg CA med  800+1800 och 1800+2600. Med bara 800 tror jag man kommer upp i 75 mbit/s DL, med 1800 150 mbit/s, med CA 800+1800 300 mbit/s och med 1800+2600 600 mbit/s. De här hastigheterna är den interna hastigheten i radiolänken mellan router och cell så det är teoretiska maxvärden för möjlig fart.


Huaweiroutern klarar förmodligen CA lika bra. Kan routern klara CA från fyra källor? Det vet vi inte. Vi vet inte ens om CA visas. Av det jag sett visas bara ett set värden för signalstyrka RSRP och signalkvalitet SINR.  För att få hög fart bör man optimera för effektiv Mimo. Det vore kul om någon skaffar B818 och kör ut alla fyra antennanslutningarna så vi får se hur det funkar.

Det brukar vara värt att läsa användarrecensioner på Amazon.de och där framgår att man inte kan välja vilka band som inte ska vara med. Användargränsnitter är begränsat. Vidare är det tveksamt om routern kör CA i alla möjiga kombinationer. Ingen beskriver farter bättre än DL 100 mbit/s.  Räckvidden på wifi sägs av en användare räcka till för 60 kvm lägenhet.

Användargränsnittet motsvarar inte radiochippets potential. För att optimera CA behöver man kunna bestämma vilka band som ska vara med och vilka som ska uteslutas. Det finns inget skäl att köra 900+1800 om 1800+2600 ger mycket högre fart.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23 Senaste redigerad av SEHLBERG (2021-01-31 22:37:08)

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

B818 specifikationer....


https://documentcloud.adobe.com/link/tr … 63f5ed1919

24

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

I specifikationen så finns det alla möjliga kombinationer för att nyttja denna routers speed fullt ut med 4*4 mimo.


Vad gäller ombyggnationen av B818 så är det inte helt enkelt.
Innehållet dras ut genom botten, alltså inte bara skruva loss ett lock så att hela härligheten blottläggs.
Går ju inte att fiska ut sma-kontakterna genom hålen när den är ihopsatt.
Således bör ledningarna vara någorlunda långa för att operationen ska vara möjlig.
Risken är ju att de interna kontakterna lossnar om det bryts i kablarna vid hopsättning.
Visst, det går att limma fast de för att säkra upp eller så kanske de går att löda fast direkt på kortet.

25

Sv: Satsa fullt ut på 4G i villa

Lagt en order på ett B818 hos ett företag i vårt kära grannland finland.
Skickar det eventuellt sedan vidare till Great Britain.