1

Tråd: Mobilt i Ryssland

Någon som känner till mobila bredband i Ryssland?-. Jag försöker hjälpa någon som har fundringar om detta , som bor där. Om det finns hur gör den personen för att ansluta sig. Tack för hjälpen

2

Sv: Mobilt i Ryssland

Lätt. Man tar med sig passet och går till någon av butikerna som företräder operatörerna. Det går att köpa bra kontantkort. Huruvida man får abonnera beror väl på om man är skriven i landet men kontantkorten är inte särskilt dyra. Simkorten funkar både i telefonen och routrar men man kanske bör tala om användningsområdet för rätt pfoportion gsm kontra data.

Leta info på nätet om operatörer och priser.

Simkort heter simkartotjka. Åtminstone i Petersburg tycker man inte att det är det minsta konstigt att utlänningar köper simkort. Lätt även i baltstaterna och i Uzbekistan. 4G överallt. Finns knappast skäl att köra GSM när det finns så bra appar för ip-telefoni plus whatsapp m.fl.

Jag var på gruppresa i Petersburg och hjälpte flera medresenärer att köpa simkort eftersom jag talar ryska. I storstäderna bör man hitta folk i butiken som kan engelska men det varierar. Det hjälper stort om man vet vad man ska ha. Serviceandan försvinner snabbt om man står och drittlar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.