1

Tråd: Zyxel antenn/modem kombinerat

Hej!

Någon som testat 4g-versionen eller liknande lösning?
Vore intressant att veta.
Zyxel har även en 5G-version.

4G
https://www.zyxel.com/se/sv/products_se … 7490-M904/

5G
https://www.zyxel.com/se/sv/products_se … er-NR7101/

//Jörgen

2

Sv: Zyxel antenn/modem kombinerat

Priser?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av SEHLBERG (2021-01-07 10:11:04)

Sv: Zyxel antenn/modem kombinerat

LTE-versionens bästa pris än så länge 4 743,21 kr inklusive fri frakt.

5G är dyrare och knappt någon återförsäljare världen över än så länge.

På något sätt tycker jag dessa antenner/modem/routrar verkar intressant eftersom de dessutom har wifi.

5G-versionen har 2 simkortsplatser.


Data för 5G-versionen

https://cdn-reichelt.de/documents/daten … _DB-EN.pdf

4

Sv: Zyxel antenn/modem kombinerat

De verkar gjorda för installation av fast mobilt bredband. Fjärråtkomst för operatören.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Zyxel antenn/modem kombinerat

Ja, WiFi används bara för att nå dess konfigurations-gränssnitt.
Det är ändå trots allt bekväm kombo router+antenn+väderhölje+power över LAN för många som klarar sej med de inbyggda antennerna placerade någorlunda fritt utomhus och utan behov av långa antennkablar. Det kan säkert bli ett bra lyft för många som har halvdålig mottagning inomhus.

Nackdelen med kombo-lösningar är att man inte enkelt kan byta ut enbart antenn eller router om man skulle vilja ha något bättre.
Har man missbedömt sitt antenn-behov kan det bli besvärligt eller dyrt att ersätta med något mer passande.

För att nå de höga Rx bandbredderna som motsvarar 4G så behövs 4 eller fler separata radio-steg och antenn-vägar och det kan bli väl häftigt att behöva 4-6-8 koaxialkablar upp på hustaket, så det kommer nog mer liknande kombo-lösningar för de som inte klarar sej med inomhus-lösning.

De som finns i täckningsområdens ytterkanter för 700-900MHz kommer ändå inte nås av högre frekvenser så de vinner fortsatt mest på separata antenner optimerade för lägre frekvenser och en billigare router med anslutningar för extern antenn även om det inte blir 4G ur hastighets-synpunkt.

Sedan återstår att se hur många som har en 4G-kapabel router (1Gbps) som även får den bandbredden kontinuerligt från sin operatör.

6 Senaste redigerad av SEHLBERG (2023-03-20 13:05:00)

Sv: Zyxel antenn/modem kombinerat

Jag använder nu en Zyxel NR7101.
Om jag låser en cell på en specifik mast så låser det även andra frekvenser på samma mast.
Jag hade hoppats att få B3, B3, B3, B3, B7 på LTE-A från 2 olika master men icke.
Nu blir det istället B3, B3, B7, B20 ,B28.
DL som högst 545 och UL 65.
Har Telia och läst om Dual Connectivity, är det Telia eller modemet som begränsar?