1

Tråd: Fritz! fon för inkommande mobilsamtal?

Kan jag med en Fritz! fon ta emot mina inkommande mobilsamtal så länge mobilen är inom räckhåll för min AVM 6890?

2 Senaste redigerad av jonasolof (2020-10-12 16:05:47)

Sv: Fritz! fon för inkommande mobilsamtal?

Hur tänker du att det skulle fungera?

Ja, om du vidarekopplar till en voip-tjänst, t ex voicetech.se som är inprogrammerad i routern. Då behöver telefonen inte ens vara i närheten av routern.

Det finns inget bluetooth-gränssnitt i routern som kan ta över telefonsamtal från mobilen.

Det finns dock en burk som kopplar till din mobil via Bluetooth. Sedan kan samtalet gå till en ansluten telefon, antingen via DECT eller analogt. Möjligen skulle det gå att koppla burken  direkt till den analoga telefoningången på AVM routern som sedan ringer upp dig via FON. Tre mobiler kan anslutas.

Annars ansluter du en separat dectstation till xlink.

Kolla XLink BTTN.

Jag har en någonstans. Kanske kommer åt att testa någon gång

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av Job (2020-10-12 18:43:33)

Sv: Fritz! fon för inkommande mobilsamtal?

Jag har två hus på gården där jag skulle önska att det ringde i båda husen när jag får ett inkommande samtal på mobilen (att jag alltså kan lämna mobilen i ena huset och att det ringer i någon slags telefon i andra huset - jag har internet i det andra huset också). Helst utan att behöva göra en tillfällig vidarekoppling varje gång.

Jag hade en naiv förhoppning om att det kanske var möjligt att använda FRITZ!App Fon på mobilen för att styra över samtalet till Fon-telefonen.   

Den där boxen verkar ju annars kunna göra precis det jag vill. Jag hade kanske hoppats kunna komma undan lite billigare bara.

4

Sv: Fritz! fon för inkommande mobilsamtal?

XLink BTTN är nog bästa lösningen trots allt. Har du möjlighet att testa den i routerns analoga ingång får du gärna göra det, jag skall hur som helst vänta in Black Friday. Den är inte regionspecifik, visst kan jag beställa den via Amazon eller Ebay?

5

Sv: Fritz! fon för inkommande mobilsamtal?

Jag hittade den här: https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B013 … &psc=1 - det verkar vara en enklare variant av Xlink BT. En av recensenterna skriver att han kopplat den till en AVM 7580. Den skulle fylla mina behov och när jag har några Siemens Gigaset liggande så skulle jag också få namn och nummer på den som ringer visat även på dect-telefonen. Tyvärr verkar det vara en utgången produkt men den finns att få tag på fortfarande.

Någon som har erfarenhet av en sådan?

6

Sv: Fritz! fon för inkommande mobilsamtal?

Jag har ingen erfarenhet av dectdockan som du funnit. Recensionerna är spretiga.

Tror jag köpte XLink direkt över nätet men minns inte.

Utöver att använda FON-appen i android eller iphone via en AVM router med analig telefoniingång så kan man även låta den analoga utgången på XLink gå via kabel till andra huset. Har man redan en ethernetkabel dit kan man använda de fyra lediga trådarna via splitters för telefonin som bara behöver två trådar. Så kan du ha en dectbas i vardera huset och telefoner som ligger där. Eller snaloga telefoner.

XLink ska paras automatiskt via Buetooth varje gång telefonen kommer i närheten men som bekant kan bluetooth trassla lite. Iphone är trassliga ibland.

Jag har voip som går in på min AVM router. På iphonen kan jag då ringa ut via mitt voip nummer via voip appen Bria eller med FON via mobilen. Nu när innanfönstren mer energiglas sitter i så är mottagningen för mobilen rätt dålig så jag ska nog testa XLink igen med en bra plats för mobilen. Kollas med appen Net monitor där man kan kolla signalstyrka väldigt bra och vilken cell som ansluter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Fritz! fon för inkommande mobilsamtal?

Jag fick tag i en begagnad MobileDock. Det går inte att ringa ut via den men jag behöver inte kunna göra det så den täcker mina behov. Den är väldigt snabb att återansluta (för det mesta) och så hade den fördelen att man kan ställa ner räckvidden för bluetooth så att den endast gör vidarekopplingen när jag lägger mobilen inom ett par meter från dockan. Slutligen drar den 0,8 watt vilket inte är någon nackdel. Den startar också inom några få sekunder från avstängt läge.