1

Tråd: Konfigurera 800 vs 1800 bandet

Hej
Sitter och är frustrerad över att periodvis tappa internetuppkoppling och jag misstänker att det är routern som spökar och att den i sitt försök att koppla upp mot den starkaste signalen, växlar  mellan 800- och 1800-bandet och när detta sker så tappar nog routern internetuppkopplingen.
I min nuvarande router, en D-Link, så går det inte att konfigurera routern att stanna på ett och samma band och efter att ha pratat med D-Link så vet jag nu att dom inte har någon router i konsument-segmentet där detta är möjligt.

Finns det någon som känner till en router där jag kan konfigurera routern till ett fast band?

2

Sv: Konfigurera 800 vs 1800 bandet

Huawei E5186 har så man kan välja om den ska köra enbart 3G eller 4G samt frekvenser , ropade hem flera st på tradera , ska du ha en ny så får du isåfall kolla upp den som du är intresserad av om den har stöd att låsa frekvens

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

3 Senaste redigerad av rizzer (2020-07-09 14:59:49)

Sv: Konfigurera 800 vs 1800 bandet

Ok, tack för svar
Men är 3G vs 4G samma som 800-bandet vs 1800-bandet?
Det viktigaste för mig är att routern slutar att växla mellan olika band/frekvenser - har nog inte tillsräckligt med detaljkunskap om frågan men ska i alla fall kolla upp Huawei:en

Tack

4 Senaste redigerad av E Kafeman (2020-07-09 22:46:35)

Sv: Konfigurera 800 vs 1800 bandet

Välj en antenn som är tillräckligt usel på ena frekvensbandet men motsvarande bättre på det andra bandet.
Finns  någorlunda fri sikt mot den oönskade riktningen, som då skiljer sej mot önskade riktningen?
I så fall kan man utnyttja att man starkt kan undertrycka vissa riktningar med antennen.
Om man studerar strålningsdiagrammet för den antenn man använder så kan man se att den har djupa sk. noder, i riktningar där signalen kan undertryckas med 20-30 dB.

Bandspecifik stackad panel-antenn eller en längre Yagi är exempel på antenner som kan passa för sådant.
På den lite mer avancerade sidan så finns det bandpass-filter, en dosa att sätta på antennen-kabeln för filtrera bort oönskade frekvenser men sådana av bra kvalitet kostar mer än en antenn och man behöver ett filter per antenn.
Känner du någon RF-kunning kan denne evt. snickra ihop ett filter. Det är inte så komplicerat om man har bra verktyg.

Använder man routerns inbyggda antenner finns inte så mycket att göra utom att fysiskt flytta routern till fönster eller utanför fönster,  så den tydligt kan se i rätt riktning utan att ha näraliggande störsändare, typ dator/TV eller att routerns evt. egna wifi-antenner flyttas bort från routern.
Oavsett om signal-styrkan är god, finns möjlighet, så prova extern antenn.

Om möjligt skriv ned signal-styrka för resp band när du flyttar router eller vrider antenn så ser du bättre vad som  ger skillnad.

5

Sv: Konfigurera 800 vs 1800 bandet

Sent svar men med bl a AVMs LTE routrar kan man låsa på valfria band. Ett enda eller några utvalda. Man kan t ex utesluta 800 bandet för att inte routern ska köra carrier aggregation med 800+1800 om det går snabbare med 1800+2600

Eller bara 800 om routern tycker att 900 signalen är starkare fast den är långsammare pga bestning

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.