1 Senaste redigerad av allemannen (2020-06-19 07:46:55)

Tråd: Wittenberg LAT 22, eller finns bättre lämplig antenn?

Är intresserad av dessa antenner för 4G på landsbygden, vad tror ni? Någon som vet något om dessa?
De tilltalade mig eftersom de kostar enbart 1190kr på Conrad inklusive 10m kabel (jag behöver minst 9m).

Kan tillägga att jag ännu inte vet avstånd/riktning till basstation, har inte fått svar av Telia ännu.

Antennen
11 dB förstärkning, verkar det rimligt? Om inte, tror ni ändå de presterar rimligt i relation till pris och eventuell förlust i 10m kabel? Själva antennerna är 783mm långa och som jag förstår det är hela antennen dedikerad åt 800 MHz.

Kabel
Kabeln är av typen Belden H155, med inkluderande FME->SMA apapter. Vet ni hur kabeln står sig i utomhusbruk och dämpning i relation till exempelvis HSR-200 och LMR-200 som jag sett är andra populära kablar till liknande antenner?

FME->SMA adapter
Min router har SMA, så jag behöver använda denna medföljande adapter. Vet ni om den försämrar signalen nämnvärt?

Polarisering
De säljer även ett mastfäste, det heter "Wittenberg Antennen Mastfäste för antenn LTE Duo-Sets", och de listar det som "nödvändigt" tillbehör. Med detta fäste placeras antennerna jämte varandra i sidled.

Tror ni detta är nödvändigt eller kan man lika bra sätta antennerna ovanpå varandra på samma maströr, med 0/90 grader polarisering? Hur långt avstånd ska man ha mellan dem i såna fall?

Har förstått att man även kan sätta antennerna +-45 grader. Är det viktigt att jag har möjligthet att sätta de på det sättet? Är då lite osäker på hur jag ska kunna åstadkomma det med medföljande mastfäste. Har skapat en annan tråd här på forumet angående den frågeställningen.

Har läst att terräng/hinder kan påverka hur man ska rotera antennerna. Mitt hus är omgivet av skog i nästan alla riktningar. Även med högt maströr kommer jag såklart inte över trädtopparna på långa vägar.

2

Sv: Wittenberg LAT 22, eller finns bättre lämplig antenn?

Jag skulle testa med att stå med mobilen på taket och se vad för täckning jag får , samt prova en usb dongel om det finns , och en 5 meter usb kabel , ta en pinne på 2-3 meter hissa upp modemet i pinnen , och ser hur snabbt det går , och vilken mottagning det är , och efter det bestämma om det är värt att investera i dessa antenner , om det är värt pengarna ,  i nuläget hur funkar mobil täckning , finns täckning inne i huset vid fönster eller enbart ute på gårdsplan ?

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

3 Senaste redigerad av allemannen (2020-06-18 13:29:23)

Sv: Wittenberg LAT 22, eller finns bättre lämplig antenn?

Knöt en förlängningssladd runt mig och klättrade upp på taket med router och laptop smile
Jag höll enbart upp routern med handen i luften, och satt ner, så jag fick bara upp routern cirka 1,5m.

Inuti huset, i fönster på nedervåning:
Signal: 3/5 staplar
DL: 55Mbit/s
UL: 5 Mbit/s

Inuti huset, i fönster på övervåning:
Signal: 3/5 staplar
DL: 80 Mbit/s
UL: 20 Mbit/s

Uppe på taket:
Signal: Skiftar mellan 4/5 och 5/5 staplar
DL: 185 Mbit/s
UL: 22 Mbit/s

Med andra ord verkar det bli avsevärt bättre ju högre upp man kommer.
Känns värt att skaffa en antenn väl? smile

Detta resultat jag mätt upp, är det någon speciell antenn som kommer gynna mig bäst? Riktad eller rundstrålande?
Är Wittenberg-antennen bra i detta fall?

Kan jag ens komma mycket högre än 185 Mbit? Vad är maxkapaciteten på 800Mhz 4G+?

4 Senaste redigerad av pedrosso (2020-06-18 14:36:54)

Sv: Wittenberg LAT 22, eller finns bättre lämplig antenn?

du har juh tillräckligt bra för att slippa behöva antenner , antenner ger bäst verkan om man har dålig mottagning , men beroende på kvaliten på kabel som är till antennerna så kan det blir sämre än bara ha routern i fönstret , därför är det ibland bra om man provar om nån råkar ha antenner liggandes eller panel antenner , rund strålande , att testa med och se vilka antenner som ger bäst effekt , men att skaffa antenn är upp till om du tycker det är värt , det mesta att skaffa antenn är prisfråga

låter som att du inte har bara 800 mhz som används på modemet om du kommer upp i 185 mbit , men testa också kvällstid då det är högre belastning på masten och se vad du får i snitt för hastighet , jag personligen skull nöjt mej att ha routern i övre fönstret fönstret och den hastigheten vad för sorts modem är det du har ???

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

5

Sv: Wittenberg LAT 22, eller finns bättre lämplig antenn?

Min router är en ZTE MF286D.

Nöja mig med 80 Mbit? Om jag ser att det är 185 på taket vill jag ju ha 185 smile

Får väl dock inte kosta mer än 2000 spänn anser jag.

Vad är minst riskabelt då, om jag enbart är ute efter att erhålla samma hastighet som jag mätte upp på taket?

En rundstrålande eller riktad? Måste den vara minst en viss dB förstärkning? Jag måste ju som sagt ha minst 9 meter kabel. Eller är det en risk hur som helst? Finns inga säkra kort?

6 Senaste redigerad av pedrosso (2020-06-18 16:39:10)

Sv: Wittenberg LAT 22, eller finns bättre lämplig antenn?

är en vetenskap det där med radiovågor , med mystiska konstiga formler hur det ska funka , juh längre kabel juh mindre dbi vinner du , det är då det vad jag lärt mej hittills , kabeln ska vara så kort som möjligt och av bra kvalite



men enklast är att köpa antennerna montera och sedan se om det bibehåller hastigheten , när det är mest användning på masten , och är man inte nöjd så kan man alltid kränga iväg antennerna , dock till ett billigare pris än vad man gav , eller kolla om dom tar tillbaka grejerna på öppet köp ,

jag fixade internet åt polaren som bodde riktigt ute i skogen , det kostade runt 1000 kr med nå billigare panel antenner , och han hade 60-80 mbit , och han var nöjd att det funkade så bra , för mobiler funkade bara ute på grusplanen , fanns ingen mottagning inne i huset , om man inte stod precis rätt med mobilen  i ett fönster

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

7 Senaste redigerad av E Kafeman (2020-06-18 20:17:09)

Sv: Wittenberg LAT 22, eller finns bättre lämplig antenn?

>11 dB förstärkning, verkar det rimligt?
Antar att den antenn-modell du tänker på är LAT-54.
Om du är intresserad av i huvudsak 800 MHz så anger databladet för LAT-54, lägre gain, ca 7 dBi för det frekvensområdet.
Kan vara rimligt.
För högre frekvenser, uppgivna 11 dBi är tveksamt, skulle nog pruta 1-2 dB, men har själv inte mätt på antennen och känner inte till något om den, så det finns en teoretisk chans att det inom åtminstone vissa frekvensområden kan nå 11 dBi.
Det är ganska ointressant med  antenn-egenskaper som ligger utanför de frekvenser som du har möjlighet att ta emot.

Riktantenn har ofta möjlighet till högre gain än rundstrålande antenner. Det är som fjärrljus till bil. Samma glödlampa som rundstrålande lyser10 meter runtom, kan ge uppfattbart ljus i en smalare stråle flera hundra meter bort.

Om riktantenn fungerar på din plats är enkelt: Finns något att rikta antennen mot???
Ser du obehindrat mot basstationen, då fungerar en riktantenn fullt ut.
Om ingen sikt i den riktningen, skog och berg och andra byggnader  emellan,  så är det svagare reflexer från olika vinklar som når antennen men riktantennen kan bara rikta åt en riktning i taget så den förlorar mot den antenn som kan tänka flera riktningar.
En antenn med mindre riktverkan kan fungera bättre i sådan miljö med mycket reflexer.

Mest riktgain för pengarna vid 800 MHz får du nog med Yagi-antenner för 800MHz. https://www.aliexpress.com/item/32829375665.html
Två sådana kan monteras på befintligt mast-rör för TV-antenn så då klara man sej med 300kr+önskad kabel-längd.
Panel-antenn avsedd för 800 MHz ger mindre gain men är billig och enkel att montera, då en panel-antenn kan täcka två polarisationer, dvs endast en antenn att montera och rikta. Exempel: https://www.aliexpress.com/item/32826014190.html
Uppgivet gain är betydligt överdrivet. Vid 800 MHz är 8 dBi, är mer rimligt.

Ovan är antenner för några hundralappar och är ofta billigare även vad gäller mekanik.
Yagi-antennen klarar inga större fågelsamlingar, det är tunn aluminium. För just den länkade antennen medföljer U-klammor med dåligt rullade räfflor till gängor i något snabb-rostat material. Kasta dom omgående och ersätt med avgas-klämmor från Biltema. Man får räkna med att förbättra uppenbart dålig mekanik om det ska tåla nordiskt vinterklimat i flera år.
Jag har själv två sådana Yagi-antenner som nu suttit i några år i utsatt klimat vid kusten utan några problem förutom U-klämmorna då, men de monterades inte ens utan slängdes direkt.

Den absolut bästa antennen, är den antennen som är anpassad för förhållandena på just din plats och de frekvenserna du vill ta emot.

8

Sv: Wittenberg LAT 22, eller finns bättre lämplig antenn?

Tack för alla svar!

Huset är omgivet cirka 320 grader av massiv gran/tall-skog. Och av vad jag hört ryktesväg, samt uppmätt bäst mottagning i fönster inuti huset, pekar på att det finns en mast i den riktningen som det är ett väldigt stort skogsparti. Så ingen fri sikt här inte.

Vet ju inte heller om flera olika basstationer spelar in. Har frågat Telia om de två närmaste men inte fått svar.

Ska jag kanske då slopa idén med riktad antenn?

Här ni nåt tips på en rundstrålande som man kan köpa som klarar 10 meter kabel och bibehåller den 185 Mbit hastighet jag fick när jag höll routern uppe på taket?

9

Sv: Wittenberg LAT 22, eller finns bättre lämplig antenn?

Jag skulle skaffa en tålig tät plastlåda och stoppa router i den och sen upp med den på taket där du fick bra fart.
Om sen wifi inte funkar i huset skulle jag dra lankabel till nån billig router inomhus

10

Sv: Wittenberg LAT 22, eller finns bättre lämplig antenn?

räkna tyvärr med att 185 mbit är inget du kommer bibehålla 24/7 , den påverkas av mängden folk som sitter uppkopplad på masten , juh fler som sitter juh mindre bandbredd till varje person som sitter , så en bra ide är att prova varje kväll vid typ kl 17-20 på kvällen och se vilken fart du har , eftersom många sitter då och surfar youtube , samt netflix ,

Hemma: Fiber 1000/1000 Mbit
Mobilt: 2st ZTE MF823, 2st Dovado go, 2 st MF910
antenner: 2 st Directional Antenna | 14dBi, 800MHz MIMO | 2st  Macab PRO-1000 7dbi panelantenn | 2st Magnetfotsantenn 9dBi | 2st Magnetfotsantenn 7dbi

11 Senaste redigerad av E Kafeman (2020-06-21 04:51:44)

Sv: Wittenberg LAT 22, eller finns bättre lämplig antenn?

Så bra med långa tallar, på med stolpskor så kan du få upp antenner högt och fritt på ett par bambu-stavar som fästs i talltoppen. wink

Det finns många aspekter på varför man vill ha en antenn med riktverkan. En kan vara att man inte vill plocka upp störning inifrån huset eller att man vill slippa få in signaler från "fel" master.
Det är inte så dyrt att testa med ett par olika antenn-typer på bra plats runt om huset. Riktantenner alternativt som antennerna i routern, rundstrålande med viss oavsiktlig riktverkan.
Vill du inte sätta upp routern på taket så köp två sådana här antenner: https://www.aliexpress.com/item/32923419129.html
De antennerna ger kanske lite riktverkan i vertikalplanet och kostar dej under hundringen för två antenner..
Läs resultatet i routern på signal-nivå och signal-kvalitet för de olika antennerna och jämför så kommer du snart underfund med vad som fungerar bra på din plats.
Som någon föreslog så kan man placera hela routern eller USB-stickan vid antennen och dra ner USB eller nätverkskabel om man vill ha "trådad" koppling på den biten.

12

Sv: Wittenberg LAT 22, eller finns bättre lämplig antenn?

Hej!

Vill du prova lite med riktantenner nästan gratis kan du bygga en liten reflektor och sätta USB-modemet eller routerns antenner i.
"Windsurfer"-reflektorerna är klädda med Al-folie på baksidan.

https://i.postimg.cc/15NXMnrc/IMG-3456.jpg

/Östen

3's 4G