1 Senaste redigerad av LasseT (2014-03-27 08:21:54)

Tråd: Huawei E5776, mini-sim fastnat

Hej,

har en bekant som lyckats stoppa ett för litet sim-kort i denna.
Hur f.n får man ut det utan att föstöra nåt?
Nån som vet hur man öppnar den?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2

Sv: Huawei E5776, mini-sim fastnat

Även om man öppnar mifin kommer man troligen inte åt simkortsfickan för den brukar vara täckt av en plåt. Se nästa inlägg

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Huawei E5776, mini-sim fastnat

Hur man får ut ett microsim ur en simkortsslot för vanliga kort.

Min allra finaste instrumentmejsel har ett blad som är knappt en mm brett. Mejseln innanför den tillplattade spetsen är lika tjock. Spetsen kan böjas mot något hårt så att det bildas en hake, bara halv mm lång, Med ett vanligt simkort finns en kanal bredvid kortet på ena sidan av springan där mejseln kan föras in och haka i plastkortet som går lätt att dra ut även utan att bottenfjädern trycker på. Bör funka även med motspänstiga simkortsadaptrar.

För att utmana öder tryckte jag in ett microsim så djupt det gick i MF93D tills kortet klickade. I det läget kan ett microsim inte fungera för guldkontakterna kommer alldeles för lång in. Tryckte sedan in ett vanligt simkort tills släppklicket kom. Microsimkortet åkte ut en bit men satt fortfarande för långt in för att det skulle gå att nå. Det gick knappt att se.  Med den lilla mejseln som hakar tag i kortet sida fick jag ut kortet efter ett par lite nervösa försök, tog väl tjugo sekunder. Utan mejseln hade det inte gått för kortet hamnar också lite på snedden och kan fastna  i sidan av simsloten vilket man måste räta upp. I denna situation är det ingen idé att öppna mifin för bottenfjädern har redan släppt.  Vid fiskandet måste man akta sig för att förstöra simkortshållarens kontaktfjädrar.

Är man förutseende som G-man fäster man tejp i kortet så att det går att dra ut.

Mejseln bor numera i min simkortsask tillsammans med gem och annat. Tack för frågan som föranledde tänket. Mejseln hade jag på bordet, finns även små satser på Kjelle o Classe. Så nu kan du tjäna femhundra spänn på att hjälpa kompisen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Huawei E5776, mini-sim fastnat

@jonasolof

Du räddade min nya Asus 4G router 1500 spänn stort tack!

5

Sv: Huawei E5776, mini-sim fastnat

Hej

Det var roligt att höra. Man får absolut inte dra ut en simkortsram där nano- eller microsim trillat ur för då kan man haka i kontaktfjädrarna och så är routern förstörd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.