1

Tråd: Dålig fart med Poynting rikt-antenn trots OK värden

Efter att ha tröttnat på att vänta på fiber som bara skjuts upp, så fick jag för mig att satsa på en 4G lösning, då jag av Telia plötsligt kunde få obegränsad surf.
Jag ny inom 4G området, men kände att det skulle bli lite kul, då jag jobbar med nätverkslösningar, dock inte trådlösa sådana.
Så här i efterhand gick det väl lite för fort i val av utrustning.
Jag står här med en TP-link Archer MR600 och en Poynting XPOL v3, vilken jag föll för då den kändes framtidssäker när den stödjer 5G frekvenser. TP-linken har Cat6-stöd, kom med två små avtagbara antenner för 4G och visar signalstyrka(lite grovt i procent 0/25/50/75/100 %), RSRP, RSRQ och SNR.
Jag har kämpat i någon vecka att få fart på Poynting-antennen, men det går ganska dåligt. Faktum är att efter att ha provat många placeringar av routern (nu står den på vinden vid ena gaveln), så går det bättre med routers egna antenner än Poynting antennen.
Efter löjligt lång väntan på Telia support, fick jag dem att hinta lite grovt om väderstreck och jag har nu NordÖst eller Nordväst att välja. Nordöst blir inget vidare, men Nordväst får jag full signalstyrka och SNR upp i 20-25dB. Det verkar alltså ganska bra. Men jag får inga vidare hastigheter på nedladdning/uppladdning hos Bredbandskollen/Speedtest. Nedladdning varierar från 15Mbit upp till 45Mbit, men uppladdningen är kass, med 0,2-0,5Mbit. När man surfar känns det som det hänger sig lite. Går att surfa något sånär, men problem att ansluta med Skype tex.
Poynting-antennen sitter på taket (gavelfäste) i ett maströr som jag skruvade upp för att kunna rikta runt i alla riktningar. Routern sitter på krypvinden alldeles under.
Grejen är att om jag låter routern stå på vinden och byter till routerns egna antennvingar, så blir värden (tänker SNR) sämre i routern, men uppladdningen blir MYCKET bättre och det känns rätt så stabilt. Jag får då ut kring 20-40Mbit i nedladdning och kring 15Mbit i uppladdning. Med routerna egna antenner får jag full signalstyrka och SNR mellan 13-18dB.
Jag har verkligen skruvat runt min Poynting-antenn i 360grader, men senare försökt fokusera kring de riktningar Telia supporten uppgav. När jag riktar in Poynting-antennen efter bästa SNR värde, (över 20) så blir nedladdning OK(men trodde jag skulle nå högre hastigheter) men uppladdningen fortfarande max 0,5Mbit.
Jag har väntat någon minut mellan att jag flyttar antennen. Emellanåt startar jag om routern också.
Vad kan vara felet? Har jag inte lyckats rikta in Poynting-antennen rätt? Passar delarna inte ihop? Typ, kör Telia på någon frekvens som Poyntingen inte har stöd för? Det känns lite långsökt att Poynting-atennen skulle vara trasig, men jag tycker det är konstigt att jag inte får till någon uppladdningshastihet att tala om.
Bör man kolla efter att hyra instrument för att få bättre hjälp att rikta i antennen mera vetenskapligt?
Så här i efterhand skulle jag kanske valt en rundstrålande antenn och placerat den högt upp i maströret. Jag har sett att ni i detta forum ofta länkat till wlan-shop24.de och de har ju några prisvärda rundstrålande antenner. Det hade iaf varit enklare.

Har ni några råd så skulle det såklart uppskattas.
Vänliga hälsningar, Fredrik  (Bor lantligt i Floda lite utanför Göteborg)

2

Sv: Dålig fart med Poynting rikt-antenn trots OK värden

Hög signalstyrka och dålig hastighet, det vanligaste man testar, det är om hastigheten är densamma klocka halv4 på morgonen. Om man får bättre hastighet då är trögheten på dagen antagligen på grund av att det är full belastning på masten. Kanske hittar din routerns inbyggda antenner en svagare station, men med lägre belastning.
Stations-id och frekvenser och möjlighet att styra routern både avseende frekvens och riktning eller helst kunna låsa på basstationer med låg last är sådant som kan hjälp. Om inte routern kan ge dej info om frekvenser och stations-id kan man ibland koppla in en mobil som med en informativ app kan ge alla möjliga uppgifter om uppkopplingen.
Rundstrålande antenn är sämsta alternativet om man vill rikta in sej på en stations som ligger lite längre bort, lite svagare, men med ledig kapacitet.
Vad gäller dessa olika antenn-val så finns mycket skrivet i forumet, inklusive om Poyntings antenner.

Börja att ta reda på så mycket som möjligt om vad som är bästa basen för dej.
I bland kan man få ta hela routen med sej i bil för att verifiera vilka master som fungerar på nära håll och i ens egna riktning.
Fungerar det inte på nära håll så lir det inte bättre med avstånd eller antenn-byte

3

Sv: Dålig fart med Poynting rikt-antenn trots OK värden

Såg det här på ett annat forum men det lämnades utan svar.......


Archer MR600 Antenna
2019-08-16 16:48:05 - last edited 2019-08-20 03:48:13

Hi

ive just got the new Archer MR600 4G router but seem to have strange behaviour when plugging in external antennas.

When i use the supplied antennas I get an ok signal so I thought I would try an external antenna. I’ve tried both a directional and an omni-directional antenna but both lower the signal?

Is there a setting on the router to state you are using a different antenna?

cheers

4

Sv: Dålig fart med Poynting rikt-antenn trots OK värden

Stort tack för dessa tips. Efter att ha läst inlägget av Sehlberg, känner jag mig mest sugen på att försöka hitta/låna en annan 4G router att prova med mitt SIM och antenn med det. Tack för bra svar.

5

Sv: Dålig fart med Poynting rikt-antenn trots OK värden

De problem TS beskriver kan ha mycket komplexa orsaker som betingas av hur cellerna styr kommunikationen mellan router och basstation.

Jag håller med om att det kan vara idé att pröva en annan router. Den bör då kunna skilja alla dataströmmar åt (fyra i vanliga fall /Tx1Rx1, Tx1Rx2,Tx2Rx1,Tx2Rx2/, det dubbla vid carrier aggregation). Dessutom bör man kunna testa på varje band separat och bestämma exakt vilka band som ska användas. Det enda rimliga fabrikat (förutom extremt dyr mätutrustning) som låter dig göra detta är tyska AVM. Nu finns routern AVM6890 som också är cat6 och dessutom kan köras över WAN-ingång t ex från fiber eller från en annan router jämte egen 4G. I vår kommer AVM6850 som också har 5G.

AVM ger mängder av signaldata och man får en bättre koll än med andra routrar vad som sker. Detta oaktat kan problemen vara dolda.

Dålig fart på UL trots god DL kan bero på att cellen beordrar ned sändningsstyrkan från routern för att den uppfattas som för dominerande. De kommandona finns i dataströmmen men visas bara i testutrustning. Här kan det löna sig att prova banden ett efter ett eller att koppla bort CA ( inte så lätt vid intraband CA på 1,8 GHz). 

Dålig fart på DL vid mkt god SINR/SNR kan tänka bero på att signalmodulationen beordras öka i komplexitet med  många fler amplitudsteg (uppstegad QAM) vilket kräver minimal distorsion. Då kan det fungera med svagare signal (t ex från enbart paddelantennerna). Felet kan ligga hos routern som inte kan tolka signalen vid hög komplexitet. Jag hade det problemet på en ZTE-router, efter byte var det full fart.

Under åren har jag skrivit trådar om de här lite kufiska effekterna men det här är huvuddragen.

Andra yttre antenner tror jag inte gör saken bättre såvida det inte rör sig om dåliga kontakter som distorderar signalen. Intermodulationsinterferens kan uppträda även i LTE.

Om QAM: https://www.4gmobiletech.com/modulation-techniques

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Dålig fart med Poynting rikt-antenn trots OK värden

Vad får du för hastighet om du provar att låsa till 3g?
Vad får du för hastigheter om du mäter från mobilen?

Jag använder en app för android som heter open signal, den visar tele2s master som är min operatör, kan ju finnas fler som inte visas i appen.
Men den är rätt bra där ser man Cell ID och LAC

Oftast är telefonen ansluten till samma cell id men ibland ser man att den skiftar till en annan för att sedan skifta tillbaka.

7

Sv: Dålig fart med Poynting rikt-antenn trots OK värden

Tack för alla hjälpsamma idéer.
Jag fick låna en router av en granne, en enklare TP-link Archer MR200. (den var föresten MYCKET enklare i GUIt där den bara visade signalstyrka. Inga RSRP, RSRQ eller SNR där)
Flyttade mitt SIMkort till denna lilla TP-link och kopplade den till min Poynting antenn och fick direkt rätt så bra fart i både ner och upp riktning. (typ 30-50 ner och kanske 15-25 upp).
Det märkliga var att när jag sedan skulle koppla in min min egen router (storebror Archer MR600), så märkte jag att när jag skruvade av ena antenn-vingen så följde hela skruven med SMA-honan med ut. Jag fick sedan skruvat in den så bra jag kunde för hand (hade inte verktyg med just då). Sedan kopplade jag in kablarna till Poynting-antennen och plötsligt så fungerade det.
Nu funkar alltså Poynting antennen med min router. Jag får nedladdning mellan 45-85 Mbit och upp 20-40Mbit.

Jag kan verkligen inte förstå detta. Jag har ju växlat antennuttagen mellan höger-vänster, jag har bytt mellan de små ving-antennerna och Poyntingen många gånger, men bara fått igång router med deras egna "haröron". Med Poyntingen har Uppload varit urdålig (0,2-0,5Mbit) och uppkomlingen inte känts stabil.
Men nu går det helt plötsligt väldigt bra med Poynting-antennen. Jag har inte riktat om min Poynting antenn, utan den står kvar där den är. SNR kring 20dB just nu.

Förmodligen var det så enkelt som Jonasolof var inne på i sin sista rad. Att det helt enkelt var dåliga kontakter.
Jag blir ändå inte klok på det. Tycker att jag har skruvat i antennkabelarna till riktantennen ordentligt varje gång. Kablarna till riktantennen är ju enklare att skruva fast ordentligt än de veka vingarna.
Jag vet alltså inte riktigt vad jag ska säga, annat än att det fungerar nu.
STORT TACK FÖR HJÄLP OCH KLOKA RÅD.

//Fredrik

8

Sv: Dålig fart med Poynting rikt-antenn trots OK värden

Det kan möjligen vara så att mittstiftet i den ena antennkabelkontakten inte nått ned i SMA-honan medan paddelantennen mittstift gjort det. Lösa SMA-honor är ett vanligt problem på routrar. Man får inte snurra för mycket för kabeln från SMA-honan till modemchippet inne i routern är ömtålig, bara mm-tjock.

SINR har lurats för det visades bara för bästa värdet. Det är bara AVM som gör rätt och visar alla fyra värdena. Då hade det synts att en antenn var ur spel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.