1

Tråd: Cat19

Hej!

Mitt Huawei E-5186 från Tele2 har lagt av.
Köpte ett nytt modem som heter Huawei 5G CPE PRO Cat 19.
Nu visar det sig att med den interna antennen på detta modem är det minimal skillad i fart jämfört med inkopplad Xpol-2 antenn.
Farten på nedladdning är nu ca:30 mbit med intern och ca: 32 med extern antenn.
E-5186 låg med interna på ca:25 och med samma externa antenn och riktning ca: 50 ner.
Har fått förklarat av en någorlunda tekniskt kunnig person att den mast som jag riktar mot inte klarar en cat19-router.
Kan det stämma?

2

Sv: Cat19

Det här med kategoriklassningen av routrar kan vara lite knepigt. En router kan vara klassad som kategori 18 eller 19 men det betyder inte per automatik att den direkt fungerar i cat. 18 eller 19 utan bara att den kan köra i cat. 18 eller cat.19 om även radiomodulen/radiokortet klarar av cat. 18 eller 19. Orsaken till den här begreppsförvirringen är att många nya routrar idag är förberedda för 5G (minst cat. 11) men anpassade för flera olika marknader där tillgången på nät kan variera från cat. 3/4 och uppåt. En routertillverkare stoppar då knappast in en dyr radiomodul för 5G i en router som distribueras till en region/ett land där 5G inte förväntas starta i närtid eftersom prisskillnaden mellan t.ex radiomoduler för cat. 6 (LTE advanced) och motsvarande för 5G ännu är stor. I samband med att jag själv köpte nya routrar för bara någon månad sedan meddelade den kinesiska tillverkaren, på min förfrågan, att jag visst kunde få dessa med radiokort för 5G men att kostnaden bara för radiokorten då låg på 740 US$/st. I närområdet av Hongkong fanns det då på fastlandssidan mer än 300 driftsatta 5G-basstationer.

Om inte Din E-5186-router var extremt dyr är den därför sannolikt "bara" bestyckad med en radiomodul som klarar cat.6 (LTE advanced) och därmed även Carrier Aggregation vilket ändå medger en teoretisk nedlänkshastighet på uppemot 300 mb/s under förutsättning att aktuell basradiostation  klarar detta. Hur Tele2 redovisar vilka stationer som kör LTE advanced/4G+ vet jag inte men för Telias del finns det en särskild täckningskarta över dessa - och de är ännu inte särskilt många.

Vad gäller 5G (cat. 11 och uppåt) är jag osäker på om något europeiskt nät ännu är i kommersiell drift men i t.ex GB går det redan idag att köpa en Huawei H112-372 5G (5G driftkapabel). AVM har också nyligen presenterat en 5G FritzBox men när det blir säljstart vet jag inte.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Cat19

https://en.avm.de/press/press-releases/ … mart-home/

Vilket kliv från 6840! Kommer Q1 2020 skriver de.

Här berättar AVM på tydlig tyska hur 4G och 5G samverkar vid nedladdning  i början

https://youtu.be/qGRruGd26yU

Här är en samlingssida med info från dem dom modifierar fritz fw

https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_6850_5G

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.