1

Tråd: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

Hittade en mobiltelefon "RG760" på nätet som skall fungera på LTE 450MHz B31.

ruggear.com/product/rg760/

När kommer Net1 stödja denna telefon?  Net1 har väll endast router/mobila donglar i nätet nu.

/Hippe

2

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

https://ruggear.com/product/rg760/

Intressant koncept men det kanske borde ha gått att få in annan mobiltelefoni också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av Vox medievalis (2019-09-04 13:14:13)

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

Mycket tveksamt hur en sådan skulle fungera i Net1:s storcellsystem. Min erfarenhet av telefoni i 450-nätet (då i och för sig med CDMA) är att en handhållen enhet måste befinna sig ganska nära basen för att kunna fungera tillfredsställande. I princip gäller detta även LTE-routrar (oavsett om det är deras egen "snikmodell" eller en professionell industrirouter) givet man använder små rundstrålande spröt monterade direkt på eventuella antennuttag. Vitsen med en handhållen enhet är ju att den i princip skall fungera oklanderligt inom hela cellens täckningsområde men över 20-25 km från en bas fungerar det tyvärr sällan av naturliga skäl.

Det är inte utan orsak som blåljusmyndigheten (i och för sig högre frekvenser) ofta blir tvungna att ställa upp en bilmonterad reläbas med takantenner i glesbygd för att möjliggöra kommunikation med de handhållna enheterna vid speciella operationer.

Sedan är det ju en annan fråga om Net1 framgent över huvud taget är intresserat av att återuppta handhållna telefoner i nätet - och särskilt inte som konsumentprodukt. Med den framtida huvudsakliga inriktningen på företags- och myndighetssidan tror jag knappast handhållna telefoner är intressanta. För företags- och myndighetssidan är det nog IoT och liknande klienter som gäller och eventuell telefoni i "svåra" geografiska lägen blir då nog hänvisade till att köra VoIP över fasta eller mobilmonterade routrar där kraftigare (rikt)antenner är både möjligt och naturligt. För dagens konsumentkunder är, med dagens krav på hastighet och kapacitet, Net1 knappast något reellt alternativ utom som reserv och failover till trafik på högre frekvensband med högre kapacitet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

jonasolof skrev:

ruggear.com/product/rg760

Intressant koncept men det kanske borde ha gått att få in annan mobiltelefoni också.


Hittade mer information. Utöver LTE 450MHz B31(för den version som har B31) så fungerar den även på många andra LTE/WCDMA och GSM band. En lite udda detalj är att B31 fungerar bara på SIM2 och övriga band på SIM1 så man kan inte göra handover mellan band (förvisso inget problem med Net1 nu för de har bara B31)   

First choose version:
FDD-LTE Band 31 (private network) / UHF: 400~480 MHZ (external antenna) / VHF: 134~170 MHZ (external antenna) / DMR

Then choose region:
EU version: FDD-LTE Bands 1, 3, 5, 7, 8, 20, 28 – TDD-LTE Bands 39, 40, 41 – TD-SCDMA Bands 34, 39 /
US version: FDD-LTE Bands 2, 4, 5, 7, 12, 13 (or 14), 17, 25, 26 – TDD-LTE Bands 38, 41 / All: GSM/GPRS/EDGE 850, 900, 1800, 1900MHz – WCDMA/HSPA+ Bands 1, 2, 5, 8 – CDMA 1x/EVDO: BC0/BC1 / GPRS/SMS/MMS support / Bluetooth 4.1 Low Energy / IEEE 802.11 b/g/n/r/ac with hotspot / NFC

/Hippe

5

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

Bör kunna vara mycket användbar i de djupa skogarna. Ska bli intressant att se om den kommer i Net1.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-09-05 08:26:39)

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

Datatrafik FDD B31 fungerar utmärkt och ger förhållandevis lång räckvidd. Blanda inte in Tetra/blåljus-radio som inte har många saker gemensamt. En sido-funktion som iofs delvis återfinns i såväl Tetra som i FDD-450 är möjligheten att köra direkt mellan telefoner utan bas men det är inget unikt. Vi hade den möjligheten även på GSM-900 men det var så vitt jag vet bara Nokia som släppte någon sådan telefon-modell. Det är PTT (Push To Talk, walkietalkie) alltså inte dubbelriktad trafik och typiska räckvidden är någon till några km på 450-bandet då bägge sidor kör med sämre och rundstrålande antenner relativt en bas som har högre effekt, riktverkan och högre position.
Har sett någon telefon-tillverkare göra reklam för att walkitalkie-funktionen skulle klara 20 km på 450-bandet men det kräver nog rätt optimalt fri sikt.

Att köra telefoni på 450 LTE är inte så ovanligt men det är som fasta bordstelefoner. Är vanligt då det inte finns andra nät som når fram och förekommer i glesbefolkade regioner i bl.a Ryssland, Filippinerna, Sri Lanka och Peru.
Exempel på sådan telefon:
https://cnetross.en.made-in-china.com/p … -Peru.html

Dessa ska inte förväxlas med de ruggade mobiltelefoner med walkitalkie-funktion som nästan alltid vänder sej mot yrkesgrupper som behöver telefon för tuffare tag. Poliser och annan blåljus som är på språng vid olyckor och annat, för dom är inte uppringda förbindelser alltid optimal funktion att håll kontakt med andra på platsen. PTT och alla till alla inom begränsat område eller adresserat till specifik annan walkietalkie (PMR, DMR) passar ofta bättre. Dessa telefoner brukar erbjudas i olika modeller beroende på walkitalkiens frekvensband. 137-174 MHz, 446  och 450 MHz LTE är vanliga. På dessa telefoner kan walkitalkie-funktionen samexistera med 450 LTE modem som kan kommunicera med basstationer, oftast på betydligt längre avstånd än vad som är möjligt med mer högfrekventa basstationer. Men för att röstdelen ska fungera i kommunikation med basen bör telefonen uttryckligen vara märkt som Volte-enablad i datablad. Vi har samma sak på de mer högfrekventa banden, många mobiltelefoner kan inte överföra röstsamtal över 4G. Det är inte alla av dessa 450-telefoner som ens har något 450 modem, man får kolla specen noga.

Om man ska köra mobiltelefoni röstsamtal över LTE 4G, så finns en standard framtagen för detta. Volte. Dels ska telefonen har Volte-egenskapen aktiverad men den ska även vara aktiverad i operatörens nät specifikt för varje telefon-modell för att möjliggöra röstsamtal.
Borde finnas en svensk lista över telefonmodeller men hittar ingen. Denna listan ger ett hum om modell-floran, om än i Indien:  https://www.mysmartprice.com/mobile/pri … india.html

Då RG760 är märkt "private network" för B31 (PMR=Private Mobile Radio) och i samma sammanhang nämns DMR, så är jag rätt säker att den inte på egen hand klarar röstsamtal över LTE (Volte).

Digital Mobile Radio (DMR) är ofta omnämnt som ett alternativ till Tetra. ETSI har standardiserat upplåtit en del av 450-bandet för just sådana yrkesmässiga funktioner (TS-102362) samt föreslagit ett Europa-gemensamt fritt frekvensband, kallat PMR446, för privat bruk.

Är man sugen på att ha mobiltelefon för 450 LTE så går det sy ihop själv med ett kompakt modem/access-punkt i ena fickan och en valfri typ av WiFi/VOIP-telefon med snål codec i den andra fickan. Med Yagiantenn på axeln så går det nå 100-150 km vid 450 LTE då det inte finns samma tidsmässiga begränsningar som för standard 2-3G. Australien och Island har iofs kört lite utanför standarden för att täcka större 3G- områden med mindre antal basstationer.

Ett snabbt överslag, en basstation 450 LTE på slät mark (optisk sikt)15W, så har den en typisk sk utomhus-täckning på 40 km radie där kvarvarande bandbredden bör räcka för röstsamtal via telefon med vanlig rundstrålande antenn med max någon dBi i riktgain, vilket kan ses som utgångspunkt vid planering av basstations-täthet eller vilka avstånd som är möjliga om man är väl placerad med sin mobiltelefon och utan någon riktantenn. I princip så borde 450-basarnas antenner sitta dubbelt så högt jämfört med LTE-900 och telefonbärarna vara dubbelt så långa för att få motsvarande fresnell-zon i fjärrfältet, vilket då skulle ge ytterligare lite större täckningsområde. Skulle gissa att i typisk slät terräng är praktiska täckningen utan direkta hinder mellan antennerna ca 15-20 km. 40 km borde gå att nå över t.ex. öppet vatten. Vill minnas att man på färjedäck hade duglig telefon-täckning från Åland när NMT-450 var i drift.

Det är Alcatel-Lucent som levererat utrustningen för LTE till Net1 och jag vet att det har funnits med i diskussionen om Volte skulle ingå i systemet som Lucent levererade eller inte. Vill det sej illa så finns inte Volte-funktionen i nätet och då hjälper
det inte om telefonen har funktionen. Det borde någon teknisk support på Net1 kunna svara på.
Skulle jag gissa så finns funktionen inte.

7

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

Försökte faktiskt själv sätta ihop en liten bärbar mobil för 450 CDMA på sin tid men det stupade på alltför stor strömförbrukning plus att sprötantennen gav alltför kort räckvidd. IceNet:s famösa mobiltelefon P-21 (CDMA) var på sin tid en trevlig mobil men inte heller den klarade att nå basarna på längre avstånd än kanske 15-20 km. Sist i raden från Ice.Net var den lilla läckra routern D-40 med sprötantenn och uttag både för separat antenn och för fast lur. Tyvärr uppvisade den så många driftproblem att IceNet till sist fick erkänna dess brister och slutade med den. Annars en mycket trevlig och kompakt liten låda (120x110x20 mm) liknande dagens Netgear 810.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

Att ringa över Net1 är något jag använder ibland.

Det fungerar faktiskt mkt bra.
Har tjänsten WiFi-samtal (VoWiFi) från Telia och har testat att med hjälp av Net1's modem med sprötantenner ringa precis som om jag ringde över Telia's mobilnät. Det går även att skicka & ta emot sms med sitt vanliga nummer.

Tyvärr går det ej att ansluta externa antenner till modemet, men då det bara kostar 395 kr så funderar jag på att köpa ett till och öppna för att få dit sma-kontakter istället för sprötantennerna.

Har testat att använda mitt modem hela 60 km från basstation vilket fungerat bra, med bara sprötantennerna.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

Discover, hur kan man ringa telia vowifi över ett annat nät? Jag trodde att man behövde ett telia simkort med data + telefoni i en vowifi-kapabel telefon för att det ska fungera.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av Discover (2019-09-15 13:01:23)

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

jonasolof skrev:

Discover, hur kan man ringa telia vowifi över ett annat nät? Jag trodde att man behövde ett telia simkort med data + telefoni i en vowifi-kapabel telefon för att det ska fungera.

Om min mobil med abonnemang från Telia är uppkopplad via WiFi via Net1 & VoWiFi är aktiverat och inställt att prioritera WiFi före mobilnät (den inställningen finns i mobilen) & jag får ett samtal eller ringer ett samtal så går trafiken över WiFi via Net1 istället för över Telias mobilnät på platsen.  Alltså kan jag ringa / sms:a via annat nät än Telia, trots att jag har mobilabonnemang från Telia.

Förstår du nu ?

VoWiFi fungerar även utan mobiltäckning, eller med mobilen i flygplansläge men WiFi aktiverat.

Självklart måste man ha en mobil med stöd för VoWiFi samt en operatör med tjänsten aktiverad. Det framgår i min signatur vad jag har.

Det bästa är att den som ringer mig eller den jag ringer inte märker någon skillnad i vilket nät som används. Samma mobilnummer används :-)

Slipper alltså hålla på med olika nummer & abonnemang.

Lista över vilka operatörer som erbjuder WiFi-samtal:

https://swedroid.se/forum/threads/vilka … fi.161618/

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

Tack, nu klarnade det. Kruxet för min del är att mitt telia sim bara är för data och man måste uppenbarligen ha telefoni i abonnemanget, också för att operatören fattar beslut om när samtalet ska gå över mobilt bredband i stället.

Vowifi bör minska behov av gsm-repeater men även femtocell.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

Bytte teliasim och då finns vowifi och volte. Återstår att se hur det går med dual sim för mitt belgiska proximuskort går inte med vowifi. De kör femtoceller i stället.

Vowifi brukar ändå bara funka i operatörens eget land vad det verkar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-09-17 07:40:53)

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

Vowifi är bra då man kan ringa via en operatör fast än man inte har täckning för just denna operatören på aktuella platsen.
Samtidigt så minskar det trycket på operatören att bygga ut eget fungerande nät om man kan hänvisa kunden till att nyttja WiFi-nät från annan operatör.
GSMA, operatörernas intresseorganisation skrev när man gjorde intern reklam för VoWiFi resp VILTE att det möjliggjorde att sälja in sina produkter till kunder där man inte ens har täckning. VoWiFi will unlock revenue opportunities.

För kundens del innebär det sämre tryck på operatören att få täckning utanför WiFi-nätet på platser där täckning från mobilmaster är dålig.

VoWiFi är paket-förmedlande telefoni på samma sätt som annan IP-telefoni (VOIP, SIP, Skype). Skillnaden är att funktionen är anpassad att ske på samma sätt som vid VoLTE så att det ska möjliggöra en sömlös handover mellan LTE och WiFi.

Funktionsmässig, om bandbredden finns i WiFi-nätet och lågt jitter så är ljudet ok. Den nackdel man kan uppleva som för all IP-telefoni att det måste skickas ett antal paket innan avkodning kan ske. Det uppstår då en ljud-fördröjning som om det är bra är någon tiondels sekund. Om det är dåligt WiFi-nät (alt. dålig wifi-täckning i delar av huset) med många tappade paket som följd kan fördröjningarna gå mot halv-sekunden, vilket är högst märkbart och ljudet tappar i kvalitet.

Det har varit mycket strul att få denna tekniken att fungera för många operatörer men man har haft bråttom att trycka ut tekniken ändå för att kunna jaga kunder där man inte har någon bas-täckning.

Bra om det fungerar men ger på sikt sämre tryck på operatören att erbjuda bas-täckning.
För många kunder är det ju viktigare med bas-täckning för röstsamtal just när man är bortanför egna WiFi-nätets täckning.

14

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

Jag har voWIFI och voLTE på min mobil (S9) och visst fungerar det att ringa när man har mobilen i flygläge och wifi påslaget. Både in-och utgående samtal fungerar.

Min undran är hur samtalsdebiteringen fungerar när samtalet går via data och inte GSM.
Skype, Messenger, Duo, WhatsApp etc fungerar ju via data och det det man betalar för är enbart utnyttjad datamängd.

Fungerar voWIFI och voLTE enligt samma princip där man bara betalar för datamängden eller debiteras också en öppnings- och minutavgift beroende på vilket abonnemang man är ansluten till?

15

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

Svårt att tro att man skulle debitera på annat sätt bara för att en del av förbindelsevägen går vi ditt WiFi och någon annan operatörs bredband. Å andra sidan så har de flesta mobila telefon-abonnemang i dag fria samtal inom Sverige till både mobila och fasta telefoner så det blir ingen skillnad i kostnad oavsett.

16 Senaste redigerad av QRP (2019-09-17 16:44:30)

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

För mig har det en viss relevans eftersom jag har "flatrate and no limit" på utnyttjad datamängd (99kr/månad) men däremot inte på samtal och sms. Därför är det intressant att veta hur vowifi alt. voLTE  samtal debiteras, om det är efter datamängd eller samtalsminut.

17

Sv: Mobiltelefon för LTE 450MHz B31

Jag hade ett möte med Net1 (Teracom) för en månad sedan.
Vi bygger transmissionslösningar åt myndigheter som verkar inom "samhällskritisk funktion" och vi avser att testa Net1 som bärarnät i vissa tillämpningar.
Under mötet berörde vi VoLTE och svaret jag fick var att de inte fanns några telefoner med stöd för LTE B31.
När jag plockade fram en RG760 och visade att den var uppkopplad på Net1 så blev de något förvånade :-)

Jag kan bekräfta att RG760 funkar i Net1 och ska ni köra Voice får ni använda dataanslutning och SIP klient i nuläget.
Teracom Mobil AB som de heter efter namnbytet kommer att uppgradera sitt nät med ny utrustning och förhoppningsvis kommer VoLTE att stödjas då. De kommer även att förtäta nätet för mer kapacitet.

Är det någon av er som behöver RG760 så kan ni höra av er till mig.

Med vänlig hälsning,
Fredrik
Blackthorn AB