1

Tråd: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Som rubriken lyder, så funderar jag på hur jag ska lösa den bedrövliga täckningen inomhus för mobiltelefonin. Har huawei b525-routern för mobila bredbandet, men den verkar inte ha någon QoS-funktion så jag kan prioritera wi-fi-samtal med mobilerna. Har kikat på operatörsgodkända repeaterpaket (rätt dyrt i inköp, ca 5-6 tusen). Men jag har även funderat på om de finns nån bättre routerlösning (typ nån AVM eller liknande) som kan sköta QoS bättre, som kanske kan avhjälpa mitt samtalsproblem?

2

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Jag vet inte om AVM klarar det du söker.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-08-27 01:24:41)

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Vad är "wi-fi-samtal"?
Vanliga mobilsamtal körs normalt inte via routerns WiFi, även om det förekommer, och då ofta med dålig funktion.
Om det är voip så är det inte särskilt bandbredds-krävande. QoS fördelar bandbredden med prioritet för vissa applikationer  när bandbredden inte räcker till. Finns annan tung trafik typ stora nedladdningar som skulle kunna proriteras ned vid voip-samtal?
Ljudkvaliteten för Voip kan vara känsligt på jitter och långa pingtider. Testa här t.ex: https://www.megapath.com/speedtestplus/
Routern kan misshandla SIP-paket, kan justeras via NAT-inställningen "SIP Passthrough" om inställningen alls finns i routern. Oftast bäst funktion helt avstängd.
Mobilens visade signalnivå för WiFi, är det den som är dålig (dålig täckning) eller är det i mobilen visade signalnivå-staplarna för 2-3-4G som felar?

4

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Det är mobilens täckning på 2G/3G/4G som är huvudproblemet (bor ute i skogen, på en gård som ligger väldigt lågt med tät granskog runtomkring). Våra mobiler har (iPhones) har funktion ”wi-fi-samtal”, som innebär att den skall ansluta mot operatör via router istället för basstation(mast), men den funktionen har jag aldrig att fungera på någon av våra mobiler (samtal kopplas inte upp eller så bryts samtalen hela tiden trots att jag står intill routern)  Slutar med att man ändå får söka upp de ”bästa fönstret” hemma och hänga sig ut för att kunna ringa. Har en liten grabb som börjar förskola nu och vill kunna bli nådd här hemma om de händer nåt...

5 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-08-27 11:44:10)

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Den typen av WiFi-samtal är nog inte riktigt mogen än och är tveksamt om den blir det.
Den enklaste förbättringen av mobil-signal är att byta telefon. Det är troligen bandet GSM 900 MHz som är klent.
Iphone är bland de sämsta på marknaden med sämst räckvidd enligt de flesta mätningar på just detta frekvensband.
Här en av mätningrna: https://www.stelladoradus.com/which-mob … reception/
Där går även se vilka telefoner som fungerar bäst.
Har du bra signal och bandbredd in på routern så går det lätt att koppla telefonen så att den använder WiFi för VOIP-samtal.
I många Android-telefoner ingår VOIP-programvara men vill man testa vad VOIP är och hur det fungerar så kan man ladda hem iphone-app och betala 100kr för förbetald samtalstid.  Ett exempel: https://www.sipdiscount.com/
Man kan välja vad som ska visas som utgående telefon-nummer.
I värsta fall ha man förlorat 100 kr om man ogillar VOIP. Jag använder mer VOIP än vanliga elefonsamtal då det fungerar bra när jag är ute och reser och blir då alltid nåbar även på mitt fasta kontorsnummer.

För att få inkommande fast svenskt telefonnummer att koppla till telefonen kräver att man har det numret parkerat på en voip-server. Den tjänsten kostar att lägga upp men är sedan gratis här; https://internetport.se/ip-telefoni/
Dvs det kostar inget att ta emot samtal på sitt fasta telefonnummer  på internetport. Det kostar att ringa men det görs automatiskt via den andra tjänsten, Sipdicount, så det blir ingen samtalskostnad på internetport.
VOIP fungerar överallt, bara det finns WiFi eller trådlöst bredband.
Har du kollat inkommande signalnivåerna till din router? Är de kass så kan man hjälpa med en bra extern rikt-antenn, eller två.

6

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Jag har två Poynting riktantenner till mobila bredbandet, kanske inte är 100 % inställda, men ligger på 40-45 mbit ner, samt 10/12 mbit upp i regel. Byta ut allas mobiler finns inte ekonomin för (vi är 5st). Är inte så insatt i VoIP, men då går det åt 5 nya abonnemang på nummer för VOIP som måste betalas för utöver vanliga mobilabonnemangen. För man kan väl inte dela på en och samma VoIP-tjänst?

7

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Jag skulle satsa på att hitta en voiptjänst med låg avgift för de individuella numren. Jag använder Voicetech.se i Växjö som har hyfsade priser på tillkommande nummer. voip kan jag använda i mobilen, via wifi, dectelefoner mm.

Bäst för er hade varit en tjänst som tyvärr inte erbjuds i Sverige men däremot i Belgien där jag borvom vintrarna. En liten enhet på ett bord är en mikro-basstation för 3G som täcker huset. Min och andras telefoner med något av de operatörers simkort som ebjuder tjänsten kopplar upp mot basstationen. Förbindelsen går sedan via min bredbandsanslutning till operatörens telefonnät. Det är hela tiden mobilnumren som används för  in-och utgående samtal. Tjänsten kostar 50 kr i månaden.

Voip kan dock bli ännu billigare.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Okej! Jag körde en speedtestplus för att kolla kvaliten på mitt internet. Visar sig att pingen låg på 150ms och jitter 16ms (server Atlanta). Kan dessa värden innebära strul med VoIP?

9

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

I praktisk VoIP-drift räknar man med att ping bör vara under eller möjligen lika med 150 mS för att allt skall vara OK. Uppemot 250 mS är fördröjningarna sådana att samtal inte är praktiskt genomförbara.

Vill f.ö varmt pusha för VoIP som jag nu i flera år kört från två fastigheter med olika adesser och med totalt 6(7) abonnemang. Alla som numera klagar över Telias slakt på kopparnätet borde allvarligt fundera på en VoIP-lösning som med rätt installation (lämplig router, [ev. ATA-boxar om man vill använda gamla fasta lurar]) och anpassade riktantenner ger en stabil telefoni med en talkvalitet som ligger i paritet med ISDN eller högre. Nackdelen är att bra utrustning kan kosta en engångsslant men sedan brukar abonnemangen vara tämligen billiga. Av olika skäl är marknadsföringen av VoIP nästan helt inriktad på företagssidan medan gemene man knappt vet vad det är.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

En så lång pingtid bör bero på dålig wifi också. Mätt mot bredbandskollen via först wifi med ipad sedan fiber har jag ping 17 ms. Sedan vpn-uppkopplat till en 4G router som i sin tur går till bredbandskollen ökar det till 76 ms. Så något är rejält dåligt.

Håller helt med Vox M. Jag använder begagnade AVM 6840 4G router som har inbyggd voipfunktion för att hjälpa åldringar att behålla sin invanda fasta telefon plus dect där routern dessutom har inbyggd dectbas. En självklar lösning som borde spridas mer - men befolkningens extrema brist på teknisk kunskap gör att det inte sker.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11 Senaste redigerad av Karlstroem (2019-08-28 13:37:16)

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Okej, så om jag t.ex skulle skaffa en avm 6820 eller avm6840 istället för min huawei b525, så att jag lättare kan optimera in mina Poynting-antenner, för att sedan kika på en VoIP-lösning för hela familjen, kan vara ett alternativ?
Engångskostnader av dyrare utrustning kan eventuellt betalas, om det kan motiveras. Så om någon har något mer förslag än det jag precis skrev så skulle det uppskattas varmt. För att skaffa ett GSM-repeaterpaket (engångskostnad på 5-6tusen) verkar vara ett nedröstat alternativ här om jag förstår alla rätt?

12

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

En 6840 bör absolut ge mest för pengarna för Ditt ändamål. Notera dock att 6840 "bara" har en class. 4 radiomodul vilket emellertid inte har någon som helst betydelse för VoIP-användningen men däremot inte är det optimala om Du dessutom har anledning att köra mycket tung, streamad trafik. Denna synpunkt härrör från att jag själv just nu bytt upp mig från en class.4 router till en class. 6 som resulterat i hastighetsökningar på över 200 % med samma position och antennutrustning. Förutsättningen är förstås att det finns en basstation som kör 4G+ (Advanced) i närheten. Men då blir det nog i detta fall en 6890 som gäller.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

13 Senaste redigerad av E Kafeman (2019-08-28 17:00:20)

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

> för att sedan kika på en VoIP-lösning för hela familjen, kan vara ett alternativ?

Absolut. Men börja i en ände. Skaffa ETT abonnemang på t.ex. Sipdiscount och prova hur det fungerar. Utbyggnaden för att ansluta fler på samma konto, där var och en fortfarande har sina egna telefonnummer visade på utgående samtal är möjligt men kräver lite pyssel. Enklast är en användare per konto. Inga fasta kostnader men 100 kr ska förbetalas för samtal med en typisk kostnad på 5 öre minuten. Lägsta pris varierar men här kan du jämföra några alternativ: http://www.backsla.sh/betamax

VOIP kan delas och fördelas på oändligt många sätt. Jag har sedan gammalt ett antal fasta telenummer parkerade gratis på Cellip men det finns andra möjligheter också. Dessa nummer använd endast för att släppa in VOIP-trafik, inget rings ut på dessa nummer. Kostnad för detta är 0 kr, För att ring har jag  just nu 3 mobiler och fyra fasta telefoner som alla ringer ut via ett eller två konton av typen https://www.sipdiscount.com/
Dessutom finns voip-app i all mina datorer. Har headset med riktigt bra ljud kopplat till min dator.
Det är super vid långa tele-möten. Man slipper hålla luren utan kan gör anteckningar i datorn och man hör bra just eftersom lurarna ger ljud till bägge öronen och dämpar eget lokalt skräp-ljud.

När man ringer så meddelar voip-appen automatiskt vilket nummer som ska synas som utgående nummer, så alla telefoner har egen identitet. Instruktioner för detta finns bl.a i PC-appen från sipdiscount. En begränsning är att denna voip-operatören tillåter max 2 samtidiga samtal per konto så med två konton kan max 4 samtal vara uppkopplade samtidigt. Det är iofs ingen kostnad att skaffa fler konton, har inga fasta kostnader, men det ska mycket otur till om alla telefoner använd samtidigt. då t.ex. den fasta i bostaden inte används när jag använder telefonen i sommarstugan.

Då jag ringer en hel del till USA har jag även ett google-talk-konto inlagt bland de övriga kontona. Har satt upp en liten växel som känner av ifall jag ringer till USA och automatiskt skickar samtalet till rätt operatör Då USA -samtal är gratis via google. Om jag ringer via näst billigaste konton så kostar det 0,6 öre per minut samt ingen uppkopplings-avgift. Ringer nästan allt via VOIP även i mobilen, har inte ens registrerat  mitt mobilnummer då det bara är kommer skräp-trafik den vägen.
I korta drag så håller jag 5-6 personer med telekoppling både via mobil och fast-telefoni på tre platser i landet för kanske 10-15 kr per månad i konto-kostnader.

Har haft gratis-Skype inlagd på växeln men Skype ändrar på ej så ofta att man ständigt måste uppdatera och det finns inget officiellt stöd för detta och numera så gör det sej bäst på fast dator med sina möjligheter att dela filer och bildskärm.

De flesta VOIP-användare har ett konto för utgående trafik i en enda telefon. För att göra som jag gjort krävs en separat televäxel som man kan sätta upp i en raspberry pi för300 kr.
Programvarorna jag använder är alla snik-gratis. I mobilen kör jag med Zoiper då den drar väldigt lite ström från batteriet och fungerar riktigt bra. I datorn kör jag med flera olika programvaror. Fasta telefonerna kopplas in på lite olika sätt.
Bäst fungerande är via Siemens DECT-VOIP. Där kan upp till 6 trådlösa telefoner med egna identiteter anslutas.
Sedan använder jag lite diverse boxar för att ansluta vanliga tråd-telefoner. Cisco SPA112 är en av de bättre och kan köpas för 200 kr st begagnade.  Varje sådan box kan hålla två telefoner med olika identiteter/telefonnummer.
Dessa boxarna är smidiga om det är någon som vill behålla sin tråd-telefon.

En av fördelarna med egen växeln är att man automatiskt kan ha vit och svart-listor, automatiska telesvarare och samtals-loggning och att man kan lägga upp egna snabb-nummer till alla som är anslutna till växeln. Alla samtal som sker mellan anslutna telefoner går helt internt, det behövs inga yttre konton alls.
Har inte gjort något som kräver några special-kunskaper men ibland krävs det att man läser instruktionerna ordentligt.

14

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Får börja med att tacka er alla som svarat för era utförliga svar och stora tålamod med mitt frågande!

Bara för det kommer det mer frågor......

Avm6840, vart får jag tag på den billigast mån tro? Spelar de nån roll om de är en tysk eller en internationell utgåva?

15

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Ebay.de, ta den internationella. Finns inte längre på Amazon.de. Den tyska har bara tyska som språk. Modellen har gått ut och ersatts av AVM 6890 som är en dyr toppmodell. 6840 har banden 800, 1800 och 2600 men inte 700. För voip och internet funkar 6840 mycket bra och det är en väldigt stabil router. Jag har just nu tre stycken i drift på olika ställen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Okej, jag får kika där. Den tar inte 900mhz-bandet alltså? Det är de bandet jag kör nu. Jag vet däremot att jag har en bra 800mhz-signal som min mobil snappar upp när jag är uppe på hustaket (iPhone, Fieldtest visade mig den cellen). Men fick aldrig routern att ta den, den ville bara använda sig av 900mhz för att funka som bäst.... tillfälligt strul mån tro? Då mina riktantenner borde kunna snappa upp signalen bättre än min iPhone?

17

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

6840 tar inte 900 bandet, det gör däremot 6890 som dock kostar 290 euro. Kan du inte tvinga din B525 att använda 800-bandet?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Jo, det går att låsa b525 på 800mhz-bandet. Men då när jag ställde in antennerna så fick jag aldrig till några bra värden eller hastigheter, även fast jag riktade dom åt den riktningen som min mobil uppfattade 800mhz som starkast (gick från 2 till 3 staplar 4G i en riktning), detta fenomen fick jag aldrig fram med riktantennerna, kom upp i som bäst hälften av hastigheterna som jag får i en annan riktning på en 900mhz cell.... jag börjar misstänka att de har gått ”fort men fel” här? De känns ju spontant att jag borde ha större chans till signal på 800mhz här ute i glesbegyden?

19

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Om 800 eller 900 är bäst beror på avstånd och topografi.

För mig verkar det som om du behöver gardera med både 800 och 900. AVM 6890 är en mycket bra router, jag har två stycken och det funkar bra med voip. Samtidigt ska sägas att jag inte behövt kolla alternativ för voip på 900 så du bör söka mera råd om lösning med voip som klarar både 800 och 900. Allt går om man lägger voip i en box utanför routern som E Kafeman gör. Då behövs bara en väl fungerande router. Det anser jag inte att B525 är, ska just plocka bort en som bara trasslar på ett ställe.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Okej så en 6890 skulle täcka det jag behöver, då den har inbyggd VoIP, samt är en bra och stabil router i övrigt?

21

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Ja med reservation för att du nog kan få 900 och voip lite billigare på annat sätt. Men 6890 har många finessser som hjälper en att optimera internetuppkopplingen. Plus att den även är en bra fiberrouter någon gång i framtiden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Jonasolof, vad syftar du på då när du säger billigare sätt? Är de billigare fast mer komplicerat? Har du nått förslag?

23

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Nej, inget förslag eftersom jag inte sett anledning att söka alternativ till AVM. Enkelt att kolla dock med en sökning på 4G router voip. Bland annat Asus finns. Men de intressanta är kanske inte så mycket billigare. I ert fall måste routern klara minst fem voip-nummer också.

Den voiptjänst du väljer bör medge att man kan ringa med en voip app direkt från telefonen över 4G också istället för att gå via routern när man inte är hemma vid routern. Därför behöver man en voiptjänst från annan än operatör. Voicetech.se är ett alternativ, E Kafeman nämnde andra.

Eftersom vitsen är att barnen ska kunna nå någon i hemmet så är det väl bra om man kan ha en vanlig telefon där med god ringsignal och kanske öven en trådlös decttelefon. AVM routrarna med voipfunktion har inbyggd dect-basstation plus att det finns en fon-app för apple och android som medger att man ringer och svarar över wifi.

Som första lösning för hemmet skulle fon-appen funka. Ett nummer till hemmet, de vuxna kan svara antingen på fasta telefonen som är ansluten till routern eller med fon- appen. Alla nås med samma nummer.

https://en.avm.de/products/fritzapps/fritzapp-fon/

Voip ger så mycket möjligheter att det blir snurrigt först.

Jag har en fast telefon ansluten till routern med sladd.

Jag har en dect telefon med mycket lång räckvidd där basstationen står väl placerad för räckvidd. Ansluten med sladd till routern.

Routern har inbyggd dect bas så att AVM och andra fabrikat dect-lurar kan användas.

Fritz!Fon appen i smartphone gör att man kan ringa över wifi inom det egna wifinätets räckvidd (jag har sju acesspunkter för wifitäckning). Fonappen listar alla samtal man ringt över voip oberoende av hur så länge det är samma utgående nummer. (Notera att med generella bredbandsappen Bria som innehåller egen voipfunktion kan jag ringa över mobilt bredband eller wifi. Fon-appen använder routerns voip-inställningar och måste därför nå routern på dess interna ip-adress över wifi-nätet. Båda funkar lika bra.

En voip app i telefonen gör att man kan ringa voipsamtal över mobilt bredband när man är utom routerns räckvidd. T ex Bria för iphone och Zoipster för android. Då går voipsamtalen alltså inte över routern. Men dessa appar funkar fint också över wifi från routern. Bredband som bredband, bara det finns en hygglig internetanslutning.

Alla kan vara inställda på ett eller flera nummer.

Försök förklara det här för svenska pensionärer (som jag själv...).

När jag var i Ruanda ett par månader under 2017 använde jag mitt gamla fasta ölandsnummer som jag behållit för voipsamtal till Sverige. Det funkade fint med AVM 6840

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24 Senaste redigerad av Discover (2019-08-30 07:12:36)

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Varför inte satsa på WiFi-samtal ? Då får du ju samma nummer som när du ringer via mobilnätet, sätt en accesspunkt utomhus också om mobiltäckningen är dålig där med.

WiFi-samtal är en funktion som fungerar mkt bra, se till att prioritera samtal över WiFi före mobilnätet så kommer det nog fungera bättre för dig.

Jobbar på fartyg & täckningen är mkt dålig beroende på var i fartyget man befinner sig, men vi har WiFi i hela fartyget och WiFi-samtal fungerar utan större problem, även sms går via WiFi. De ggr det har strulat är när fartygets 4G-uppkoppling är hårt belastad

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

25

Sv: 900mhz repeater eller bättre router med QoS för mobilsamtal?

Discover, detta var en de inledande problemen jag nämnde i trådens början. Som det är idag så får jag de inte att funka nå bra. Vet inte om våra iPhones inte prioriterar wifi-samtal då den snappar upp nån enstaka stapel 4g ibland? Jag har frågat om repeater-alternativ är en lösning eller bara optimera internet/nätverket hemma räcker för att sedan köra wi-fi-samtal/VoIP .