1

Tråd: Fast ipadress i router vid mac-bunden DHCP?

Jag har testat idag att lägga in ett par homeplugs mellan telias mediakonverter och WLAN-router, detta för att få en bättre placering. Det fungerar utmärkt men varje gång förbindelsen mellan routerns WAN-port och mediakonvertern bryts så måste man starta om mediakonvertern. Den här kunden har Bahnhof men bara DHCP, inte mac-adressbunden fast adress.

Om nu kunden istället använder mac-adressbunden fast ip adress, vilket är lätt att få med Bahnhof, kan jag då föra in den adressen i routern som en statisk adress? Och därmed slippa behovet att starta om mediakonvertern?

AVM 6890 verkar inte ge möjligheten att ställa in ip-adress på WAN-porten men det gör nog en del andra routrar. Fr a Asus är intressant i detta fall.

Privatkunder kan inte få statisk adress av Bahnhof.

Någon som har koll på detta?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Fast ipadress i router vid mac-bunden DHCP?

Inte helt säker men tror det fungerar så här:
När man har ett abb. med fast IP sker detta normalt genom att operatören lägger in en regel som ständigt ger nätets DHCP-server anvisning att alltid anvisa samma specifika IP-adress till klienten med ett specifikt Mac eller IMEI-nummer. Med denna metod skall klienten inte behöva göra något.

Om däremot operatören ger klienten en "äkta" fast IP, utanför DHCP, (mycket ovanligt) tror jag klienten måste lägga in motsvarande i sin router på WAN-sidan. I grund och botten exakt samma förfarande som man själv gör på routerns LAN-sida.

Varför de flesta tydligen väljer att "fixera" ett IP inom DHCP-intervallet (med en viss leasetid) vet jag inte men har hört att metoden (på nätsidan) minskar risken för kvarglömda fasta och eviga IP-låsningar. Glömmer Du att ta bort en leasad "fast" IP så ryker den ändå med automatik någon gång medan en "äkta" fast IP kräver ett aktivt borttagande för att inte ligga kvar i evigheter.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Fast ipadress i router vid mac-bunden DHCP?

Låter rimligt. Routern har ju sin mac-adress även om jag lyckats ställa in samma ip-adress på den som nätet ger mig macadressbundet. Det jag vill se är om det går att komma förbi behovet av att  starta om mediakonvertern om förbindelsen till routern brutits momentant. Frågan är hur nätet reagerar om det redan finns en ip-adress och routern inte frågar efter dhcp.

Känner en nätguru jag ska ställa frågan till.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Fast ipadress i router vid mac-bunden DHCP?

På AVM6890 kan man inte välja fast ip för WAN-förbindelse. På Asus-routrar kan man och det är en sådan det är aktuellt att testa med.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.