1 Senaste redigerad av rockbabe (2019-08-11 11:41:35)

Tråd: KÖPES Siemens ME45, M65, ME75 och äldre Sony Ericsson mobiler

Jag söker äldre mobiler av märket SIEMENS - ME45, M65 och ME75. De enda krav jag har är...

*** fullt fungerande
*** operatörsfri
*** laddare 230V
*** ett fungerande batteri så jag kan se att den funkar
*** hyfsat fräsch och fin

Även äldre fullt fungerande operatörsfria SONY ERICSSON mobiler är av intresse!

Maila mig om du har något du tror skulle intressera mig!

Email: min.spamfria.mailadress@gmail.com

Ha en skön sommar.

2

Sv: KÖPES Siemens ME45, M65, ME75 och äldre Sony Ericsson mobiler

Jag har några T39. Vad gör du med dem?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: KÖPES Siemens ME45, M65, ME75 och äldre Sony Ericsson mobiler

jonasolof skrev:

Jag var några T39. Vad gör du med dem?

Jag kan ju besvara din fråga till att börja med. Vi bor på norra Öland och i vintras blev vi utsparkade från Telias fasta telefonnät. En ek föll över vår luftledning och Telia ville inte skicka ut Skanova för att fixa telefonanslutningen. Så nu får vi lita till 100% på ett extremt instabilt mobilnät. Täckningen på GSM 2G är inget fel på. Utan problemet är väl snarare hur dåligt mobilnätet fungerar i Sverige jämfört med hur det fasta nätet har funkat i över 100 år. Så därför håller vi på att köpa upp äldre mobiler så vi minst har tre telefoner till varje mobiloperatör när (om) något akut skulle inträffa.

Dessutom är äldre mobiltelefoner till skillnad mot dumbphones inte alls lika känsliga mot tekniska fel som helt kan slå ut funktionen.

För övrigt rör vi oss mycket i naturen och då krävs det telefoner som står emot både slag, fall, fukt och vatten.

4

Sv: KÖPES Siemens ME45, M65, ME75 och äldre Sony Ericsson mobiler

Jag är på Öland nära Stora Rör. Tror att jag har en Sony E R310 med hajfeneantennen liggande, ska kolla. T39orna är i Belgien.

det går att använda extern antenn till många samsung smartphones men det är knöligt i skogen. Hemmavid skulle jag köra 4G med extern antenn och voip, funkar mycket bra. har installerat det åt gamling som blev av med kopparlinan. han använder sin gamla fast telefon men även en dect.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: KÖPES Siemens ME45, M65, ME75 och äldre Sony Ericsson mobiler

jonasolof skrev:

Jag är på Öland nära Stora Rör. Tror att jag har en Sony E R310 med hajfeneantennen liggande, ska kolla. T39orna är i Belgien.

det går att använda extern antenn till många samsung smartphones men det är knöligt i skogen. Hemmavid skulle jag köra 4G med extern antenn och voip, funkar mycket bra. har installerat det åt gamling som blev av med kopparlinan. han använder sin gamla fast telefon men även en dect.

Täckningen på Öland vad beträffar 2G GSM och 3G UMTS är nog inget större fel på. Det är nog inte många kvm av ön som inte täcks av Telia/Halebop och Tele2/Comviq. Att sedan hastigheten via mobilt bredband sommartid går ner till snigelhastighet av ADSL-hastighet när en halv miljon turister och sommarboende är här är ju fullt naturligt. Vad jag är mest kritisk till är att mobilnätet rent nationellt helt plötsligt "slocknar" och det inte går att komma fram på mobilnätet. Det var väl bara någon månad sedan hela Tele2/Comviq låg nere nästan en hel dag. Vad händer då om man är tvungen att få kontakt med räddningstjänst vid brand, blixtnedslag eller sjukdom?

Vi får väl istället vara glada över att elförsörjningen är bättre än på Gotland då vi fått en ny högspänningskabel från fastlandet till Stora Rör. I år tror jag inte vi haft ett enda strömavbrott. Man får vara glad för det lilla.

6

Sv: KÖPES Siemens ME45, M65, ME75 och äldre Sony Ericsson mobiler

Hajfenan och andra äldre finns faktiskt att köpa
https://www.stilmobil.se/kategori/ericsson/

Mob bredband blir mindre nedlastat när folk får fiber. Har ni det kring er?

Behöver man ett nödnät skulle jag satsa på Net1 och voice over ip. Det finns decttelefoner som går femhundra meter som man kan ansluta till net1 routern eller annan router.

den trasigq luftledningen kunde ni väl ha fixat själva. Skanova bryr sig inte eftersom kopparnätet ska stängas ned.

det är inte den nya EON-kabeln i sundet som har minskat avbrotten i elnätet utan att EON har ersatt mängder av 10 och 20 kV luftledningar i skog i distributionsnätet på Öland med nedgrävd kraftkabel. Det blev en kraftig förbättring för mig också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.